کد خبر : 45660
تاریخ : 1401/11/5
گروه خبری : باغبان

تأثیر گیاهان تراریخته بر سلامت انسان


هگمتانه، گروه باغبان: در شرایط امروز دنیا یکی از اساسی‌ترین ارکان امنیت، امنیت غذایی وابسته به کشاورزی است. در سال‌های اخیر تولید محصولات کشاورزی تراریخته از جمله مسائلی بوده که افکار عمومی را برای حفظ امنیت غذایی حساس‌تر کرده است.
به نوشته افکار نیوز؛ محصولات تراریخته، مواد غذایی و محصولات کشاورزی هستند که از لحاظ ژنتیکی دستکاری شده و ژن جدید و مطلوبی را از سایر ارگانیسم‌ها دریافت کرده اند که طیف وسیعی از مواد غذایی مانند انواع میوه‌ها و سبزیحات، گوشت ها، حبوبات، غلات، لبنیات و... را شامل می‌شوند.
در این زمینه برخی مخالف و برخی موافق تولید این محصولات هستند. مخالفان محصولات تراریخته بر این باورند که دستکاری ژنتیکی باعث ایجاد پروتئین‌هایی در گیاه جدید می‌شود که ممکن است در بدن انسان منجر به ایجاد واکنش آلرژیک شود.
آنها معتقدند تغییرات ژنتیکی باعث آسیب به برخی ارگانیسم‌ها (مانند آفات و حشرات) در اکوسیستم می‌شود و از تنوع زیستی آن‌ها می‌کاهد و باعث ایجاد بیماری‌های جدید در انسان می‌شوند.
موافقان محصولات تراریخته نیز بر این باورند که به دلیل اینکه محصولات تراریخته نیاز کمتری به سم پاشی از طریق مواد شیمیایی دارند باعث محافظت محیط در برابر سمپاشی و آفت کش‌ها می‌شوند، و محصولات بدون نیاز به ماده اضافه‌ای در مدت زمان بیشتری با کیفیت باقی می‌مانند.
آنها معتقدند در صورت دستکاری ژنتیکی گیاهان می‌توانند دی اکسید کربن بیشتری مصرف کرده و اکسیژن بیشتری را به اتمسفر برسانند در نتیجه این کار باعث کاهش گرم شدن زمین می‌شود.
به نوشته گروه زیست فناوری دانشگاه چمران؛ امروزه با استفاده از ابزارهای پیشرفته بیوتکنولوژی، می‌توان ژن صفات مورد نظر را به محصول وارد کرد که در راستای کمک به سلامت انسان، در سه قالب تقویت زیستی، غذاهای کاربردی و داروهای زیستی مؤثر خواهد بود.
محصولات تقویت شده زیستی می‌توانند از طریق روش‌های پرورشی سنتی تولید شوند به شرط آنکه تنوع ژنی کافی در جامعه محصول مورد نظر برای دستیابی به ویژگی مطلوب موجود باشد.
محصولات تراریخته از طریق بیوتکنولوژی تغییر می‌یابند تا دارای سطح بیشتری از مواد فعال زیستی مهم باشند؛ برای تولید مواد مغذی بهتر و از بین بردن اجزاء غذایی نامطلوب.
داروهای زیستی، نیز در دستگاه‌های زنده تولید می‌شوند و برای استفاده‌های درمانی، تشخیصی و یا مکمل‌های غذایی به کار می‌روند. استفاده از گیاهان در مقایسه با سایر موجودات زنده برای تولید پروتئین‌ها سودمندتر، امن‌تر و اقتصادی‌تر است. بنابراین داروهای مشتق از گیاهان یا داروهای ساخته شده از گیاهان تجاری سازی شده اند تا در مسیر بهبود سلامت انسان گام‌های مؤثری برداشته شود.
در حال حاضر مانع پیش روی پیشرفت محصولات تقویتی زیستی، هزینه تحقیقات و پیروی از مقررات و آیین نامههای احتیاطی درمورد محصولات بیوتکنولوژی است.
سرمایه‌گذاری بیشتر در تولید محصولات تراریخته، وجود قوانین نظارتی مناسب بر روند تولید این محصولات، راه‌اندازی بخش‌های تولید کننده داخلی در این صنعت و مطالعه علمی بیشتر در این زمینه می‌تواند بسیاری از موانع را برطرف کند.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/45660