کد خبر : 45605
تاریخ : 1401/11/5
گروه خبری : خبر همدان

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان:

اجرای نهضت ملی مسکن نیازمند دو هزار و 704 هکتار زمین



هگمتانه، گروه خبر همدان: اسدالهی، مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه سهم همدان در برنامه چهارساله نهضت ملی مسکن کشور ساخت 99 هزار و 947 واحد است، گفت: ساخت این واحدها دو هزار و 704 هکتار زمین نیاز دارد.
به گزارش هگمتانه، ایوب اسدالهی با بیان اینکه سهم همدان بر اساس برنامه چهارساله نهضت ملی مسکن در کشور 99 هزار و 947 واحد است، گفت: زمین لازم برای ساخت این تعداد واحد بر اساس فرمول‌های پیشین دو هزار و 704 هکتار است.
وی با تأکید بر اینکه بعد از منتفی شدن الحاق اراضی 680 هکتاری در شهر همدان عملاً ما به‌دنبال تأمین از طریق تعامل با مالکان خصوصی برآمدیم، اظهار کرد: بر این اساس تاکنون مراحل توافق با این مالکان خوب پیش رفته به طوری که در مراحل نهایی آن قرار داریم و 80 درصد کارهای لازم در این زمینه انجام شده و مباحث انتقال آن در دفاتر رسمی در دست پیگیری است.
وی ادامه داد: البته با مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پس از تأکید استاندار مبنی بر لزوم پای کار آمدن سایر ارگان‌ها به‌تازگی یکسری توافقات صورت گرفته به طوری که قطعاتی در خارج از محدوده شهر، در داخل حریم و با در نظر گرفتن مناسب بودن آن برای امر مسکن شناسایی و مراحل مقدماتی طی شده است.
اسدالهی با اشاره به اینکه در شهر همدان تعداد مسکن پیش‌بینی‌شده در طرح چهارساله 48 هزار و 500 واحد است، تصریح کرد: با این تفاسیر کل تعداد متقاضیان ثبت‌نامی در شهر 59 هزار نفر بوده که از این تعداد 46 هزار نفر تأیید شده‌اند اما تنها 28 هزار و 148 نفر نسبت به تکمیل پرونده خود اقدام کرده و ثبت‌نام نهایی انجام داده‌اند.
کارهای توافق 600 هکتار زمین در ملایر انجام شده است
مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه تعداد واحدهای در حال اجرا در نهضت ملی مسکن سه هزار و 427 مورد در کل استان است، عنوان کرد: پس از همدان در شهر ملایر نیز کمی از برنامه عقب بودیم اما خوشبختانه کارهای توافق حدود 600 هکتار انجام شده است.
وی افزود: برای اسدآباد نیز موضوع توافقات آن برای 14 و نیم هکتار در دفترخانه انجام شده و تنها یک موضوع در خصوص آزمایش خاک مطرح شده بود که نتیجه آن نبود مشکل برای ادامه کار است.
وی با اشاره به اینکه با این توافقات و الحاقات حدود 40 درصد از کار در اسدآباد نیز کلید می‌خورد، تشریح کرد: مابقی نیز با توافقاتی که در 70 هکتار از اراضی در حال انجام است دنبال خواهد شد.
اسدالهی با بیان اینکه در مابقی شهرها مشکل عمده‌ای نداریم و به تعداد متقاضیان زمین مورد نیاز تأمین و عملاً تحویل داده شده، افزود: اگر در شهرستانی شاهد وفقه در کار بودیم فارغ از سردی هوا و بارش در مواردی شاهد پیدا شدن معارض برای اراضی بودیم که به سرعت مشکل مرتفع و زمین جدید معرفی شده است.
شهر جدید حورا نیز می‌تواند ما را در تأمین زمین مورد نیاز برای نهضت ملی مسکن کمک کند
وی با بیان اینکه شهر جدید حورا در همدان نیز می‌تواند ما را در تأمین زمین مورد نیاز برای نهضت ملی مسکن کمک کند، گفت: مطالعات اجتماعی، اقتصادی و سایر مؤلفه‌های لازم برای این شهر نیز در دستور کار قرار گرفته و منتظر برگزاری جلسات کمیسیون ماده پنج این شهر جدید هستیم.
وی با بیان اینکه اراضی این شهر با تفکیک‌های خاص و به‌صورت ویلایی انجام خواهد شد، افزود: در خصوص یک هزار و 300 هکتار باید بگویم این اراضی شناسایی‌شده بیشتر در بخش‌های شمالی شهر همدان قرار دارند زیرا تنها محوری است که امکان توسعه در آنجا وجود دارد.
اسدالهی در خصوص پروژه 480 واحدی کوی فرهنگیان نیز عنوان کرد: در این پروژه دو مسئله مجری و نظام مهندسی وجود داشت که ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) کارگزار این طرح است که موضوعات مربوط به نظام مهندسی و پروانه‌ها در حال پیگیری است.
وی با بیان اینکه یکی از اقدامات قانونی اجرای طرح، اخذ مجری است، تصریح کرد: با توجه به جابجایی نقشه‌ها، جمع‌بندی‌ها و تحکیم اثری که صورت گرفت ستاد اجرایی در حال انجام کارهای مربوط به طرح است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با اشاره به اینکه با تأیید نقشه‌های نهایی، اجرای طرح با سرعت لازم ادامه پیدا خواهد کرد، افزود: موضوع بلاتکلیفی طرح در گذشته مطرح شده بود، اما باید منتظر آزمایشات فنی می‌ماندیم تا نتیجه اعلام شود که خوشبختانه آزمایشات فنی انجام شد و بر اساس اعلام کارگزار نتیجه مثبتی داشت و بر اساس طراحی‌ها بعد از دریافت مجوز از نظام مهندسی، به‌زودی کار ادامه پیدا خواهد کرد.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/45605