کد خبر : 45285
تاریخ : 1401/10/26
گروه خبری : خبر همدان

طی 10 سال اخیر

رکورد بی‌سابقه برف‌روبی




هگمتانه، گروه خبر همدان: بارش اخیر همدان طی 10 سال گذشته بی سابقه بوده است و به تبع آن برف روبی اخیر نیز در دهه گذشته بی سابقه بوده و معابر شهر با طی بیش از 11000 کیلومتر در بازه زمانی 35 ساعته پاک سازی شده است.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، خوشبختانه در روزهای اخیر شاهد بارش سنگین برف بودیم که ارتفاع بارش‌ها در برخی نقاط همدان به 50 سانتی متر نیز رسید که این حجم بارش در 10 سال اخیر بی سابقه بوده و به تبع آن میزان برف روبی از سوی شهرداری همدان نیز در دهه گذشته سابقه نداشته است.
در این راستا با هوشمند سازی ماشین آلات برف روبی و تجهیز این ماشین آلات به موقعیت یاب یا جی پی اس، میزان دقیق برف روبی به کیلومتر، مشخص و مسیرهایی که در شهر پیموده اند روی نقشه قابل مرور است.
بر اساس اعلام شهرداری همدان با هشدارهای هواشناسی مبنی بر شروع بارندگی‌ها در روز شنبه، تمامی ماشین آلات و نیروهای عملیاتی شهرداری در آماده باش کامل قرار گرفتند و از ساعات اولیه بارندگی و با اولویت برف روبی معابر درجه یک با دستگاه‌های نمک پاش مکانیزه مجهز به تیغه برف روبی، کامیون‌های مجهز به تیغه برف روبی، گریدر، بابکت، بیل مکانیکی و لودر در قالب چندین تیم عملیاتی جهت رفاه حال شهروندان و سهولت تردد در شهر طی دو روز عملیات برف روبی و یخ زدایی معابر را به صورت مداوم و طی چندین مرحله در بازه زمانی 35 ساعته و با طی مسافتی بیش از 11000 کیلومتر در معابر شهر بر اساس داده‌های سامانه‌ای وی ال( AVL) به انجام رساندند.
با توجه به حجم بارش، رکورد بی سابقه برف روبی توسط مدیریت شهری شهرداری همدان در 10 سال گذشته شکسته شد و طبق داده‌های ثبت شده در سامانه هوشمند و یکپارچه ‌ای وی ال(AVL)معاونت خدمات شهری. ناوگان خدمات شهری شهرداری همدان با 64 خودرو مکانیزه خود طی 35 ساعت برف روبی مستمر، 11هزار و 340 کیلومتر تا ساعت 21 روز یکشنبه صورت پذیرفت.
طبق داده‌های ثبت شده در تصاویر نقشه شهری، در اکثر مسیرها در چندین نوبت برف روبی و پاکیزه سازی صورت پذیرفته است و طبق اطلاعاتی که جی پی اس ماشین آلات ثبت کرده این ماشین آلات در همه معابر به برف روبی پرداخته اند.در همین رابطه و پاک سازی و برف روبی توسط نیروهای شهرداری با چند تن از شهروندان گفتگو داشتیم.

ما نیز باید شهرداری را کمک کنیم
یک شهروند در منطقه مهدیه همدان در گفتگو با خبرنگار هگمتانه، با بیان اینکه از ابتدای خیابان شریعتی تا مهدیه پیاده‌روها یخبندان است و مردم به سختی رفت و آمد دارند که گاهی افرادی به زمین می‌خورند گفت: نیاز به نمک پاشی معابر است.
وی  گفت: مردم خود محله‌ها و سرکوچه خود را از برف پاک می‌کنند؛  ما نیز باید شهرداری را کمک کنیم چون امکانات و نیروهای آن به حدی نیست که تمام مسیرها را بتواند به یکباره باز کند.
این شهروند همدانی گفت: مسیرهای اصلی با بارش برف توسط شهرداری بازگشایی شده و در خیابان‌ها مشکل تردد وجود ندارند مسیر تردد ما که به سمت مهدیه است شرایط خوب است و تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها در رفت‌وآمد هستند.
یک شهروند از محله کوی رضوان نیز با بیان اینکه خدا را شکر امسال خوب برف آمد و غافل‌گیر شدیم گفت: محله ما از روز یکشنبه پر از برف است و امروز شروع به آب شدن کرده است.
وی با بیان اینکه حجم برف بالاست و محله‌ها پر از برف است و شهرداری هم در حد توان کار انجام داده است.

به شهرداری برای باز شدن معابر فرعی کمک می‌کنیم
یک شهروند همدانی در محله جانبازان نیز در گفتگو با خبرنگار هگمتانه، با بیان اینکه در خیابان اصلی جانبازان مسیر باز است اما در ششصد دستگاه اینطور نیست اظهار کرد:  در خیابان سلحشور برف زیاد است و  یک تیغه از وسط کشیدند و مسیر باز شده است. وی گفت: چون برف‌ها در حال آب شدن است و سنگین شده، به سختی هم جابه‌جا می‌شود و کار نیروهای شهرداری واقعا سخت شده است؛ خداراشکر برف آماده و سختی هم باشد شیرین است و ما هم به شهرداری کمک می‌کنیم تا محله‌هایمان باز باشد و مردم رفت و آمد کنند.
یک شهروند در محله کلپا نیز با بیان اینکه در برف‌روبی معابر شهر همدان معابر اصلی  باز شد  اظهار کرد: در کوچه ما همسایه‌ها ابتدا برف‌ها را وسط کوچه جمع کردند تا شهرداری برای برف روبی بیاید و کارشان سخت نباشد.
وی گفت: در کوچه‌هایی که کمتر آفتاب می‌تابد واقعا نیاز به شن پاشی است تا از یخ زدگی جلوگیری کند.

نافی زحمات شهرداری نیستیم
شهروند دیگری در منطقه کوی فرهنگیان نیز با بیان اینکه این بارش برف در همدان طی چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است اظهار کرد:  نافی زحمات شهرداری نیستیم و حجم برف طوری است که نیاز به نیروها و تجهیزات زیادی است تا تمام معابر و محله‌ها بازگشایی شود.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/45285