کد خبر : 45197
تاریخ : 1401/10/21
گروه خبری : اندیشه

حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان در تحریریه هگمتانه

10 ماه تلاش «ویژه» برای فرهنگ

هگمتانه، گروه گفتگو - زهره عباسی صالح: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان از 14 راهکار برای تأمین منابع مالی در این اداره‌کل خبر داد.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، مسعود ویژه؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان به همراه هادی شیرمحمدی؛ معاون فرهنگی و رضا ینگجه؛ مدیرروابط عمومی این اداره‌کل به تحریریه روزنامه هگمتانه آمدند و در حضور سیدحامد تروهید، مدیرمسؤول و محمدمهدی شیرمحمدی؛ سردبیر این روزنامه از مسائل فرهنگی سخن گفتند.

تروهید: نقش تاثیرگذار حجت‌الاسلام سیدآقا حسینی در فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان
مدیر مسؤول روزنامه هگمتانه در این نشست ضمن خوش آمدگویی؛ به فعالیت روزنامه هگمتانه در 32 سال اخیر پرداخت و اظهار کرد: طی این ایام نیروهای توانمندی در این روزنامه تربیت و پرورش یافته‌اند که می‌توان گفت به نوعی این مجموعه پاتوق قشرهای مختلفی از فرهنگ و هنر بوده است.
تروهید با بیان اینکه خوشبختانه تیمی در قالب تحریریه در این مجموعه شکل گرفته که در استان کم‌نظیر است گفت: روزنامه هگمتانه فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرده و با موانعی هم مواجه بوده اما خوشبختانه تا حد توان توانسته است مشکلات را برطرف کند و روند روبه جلویی داشته باشد.
مدیرمسؤول روزنامه هگمتانه با بیان اینکه در شرایط امروز برخی از رسانه‌ها نیاز به حمایت دارند و حال رسانه‌های همدان خوب نیست عنوان کرد: نیاز به حمایت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای حل مشکلات اهالی رسانه وجود دارد.
وی به ظرفیت‎‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و از نقش تأثیرگذار مرحوم حجت الاسلام سیدآقاحسینی در این مجموعه سخن گفت.

 دکتر مسعود ویژه: هنوز کارت خبرنگار افتخاری روزنامه هگمتانه را نگه داشته‌ام
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز خود را جزئی از مجموعه روزنامه باسابقه هگمتانه دانست و اظهار کرد: سال 75 بود که دومین پیش شماره هفته‌نامه هگمتانه چاپ شد و من از این بابت بسیار خوشحال بودم که یک هفته‌نامه به صورت منظم در شهر همدان فعالیت می‌کند.
مسعود ویژه با بیان اینکه از همان روزهای ابتدایی با هگمتانه ارتباط گرفتم و توانستم نزد اساتیدی به واسطه علاقمندی، کار خبرنگاری را یاد بگیرم گفت: حتی با وجود گذشت سال‌ها کارت خبرنگار افتخاری این روزنامه را نگه داشته‌ام و افتخار می‌کنم که در برهه‌ای در چنین مجموعه‌ای فعالیت داشتم و تجربیاتی را کسب کردم.
وی عنوان کرد: خوشبختانه روزنامه هگمتانه طی این سال‌ها رشد چشمگیری داشته و امروز توانسته است ساختار منسجمی را به خود بگیرد و اقدامات تأثیرگذاری را در جامعه داشته باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان در ادامه به اقدامات صورت گرفته در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان اشاره کرد و گفت: دراین چند ماه اخیر مشغول فراهم کردن زیرساخت‌هایی بودیم که خوشبختانه تقریبا آرامش نسبی بر نظام اداری حاکم شده است.
وی با بیان اینکه تیم حرفه‌ای در حوزه روابط عمومی اداره‌کل تشکیل شده است افزود: خوشبختانه آرامش نسبی چنان حاکم شده که امروز کار را در کل مجموعه با نیروهایی دغدغه‌مند و مؤثر پیش می‌رود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان با اشاره به اینکه ورودم به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با چندین اتفاق مواجه بود و کمی کارهای دیگر به تاخیر افتاد گفت: هم زمانی کار ما با فروکش کردن کرونا و برگزاری و پیگیری چندین رویداد فرهنگی و هنری بود.
وی با بیان اینکه در آن ایام جُنگ‌های مختلف شادی و کنسرت‌ها را برگزار کردیم افزود: خوشبختانه جشنواره بین‌الملی ‌تئاتر‌ کودک‌و‌نوجوان‌همدان نیز با یک انسجام خوبی برگزار شد.

رونمایی از برنامه1402 فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان در بهمن‌ماه امسال
ویژه با بیان اینکه یکی از اتفاقات خوب این است که برای نخستین بار در این مجموعه به دنبال تدوین برنامه سال بعد هستیم گفت: هر سال برنامه‌هایی در این زمینه پیگیری می‌شود اما ما با این روند پیش رفتیم که برنامه یک سال کامل را از پیش داشته باشیم و با شناسایی نقاط قوت و ضعف زودتر برنامه‌ریزی را انجام دهیم.
وی از رونمایی دفترچه برنامه 1402 اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان طی بهمن‌ماه امسال خبر داد و عنوان کرد: رویکرد ما در برنامه‌ها طبق سند چشم‌انداز توسعه 1404 و نیز بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برنامه‌های دولت سیزدهم است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان با بیان اینکه مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی برنامه هفتم را بیان داشتند و در خصوص فرهنگ و هنر نیز موضوعاتی عنوان کردند که نقشه راه و افق ماست گفت: سند تحول، نقشه راه دولت برای تحول در همه عرصه‌ها نیز بر اساس این محورها تنظیم شده و برنامه ما در سطح کلان بر این منوال مشخص است.
وی با اشاره به اینکه اتفاقاتی در استان رقم می‌خورد که طبق برش استانی سند ملی نقشه مهندسی فرهنگی استان همدان بوده که با هدایت نماینده ولی فقیه آغاز شده است خاطرنشان کرد: مجموعه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با هماهنگی شورای فرهنگ عمومی برنامه‌هایی را در این راستا آغاز کرده‌ و امروز مراحل پایانی این سند نیز طی می‌شود.
ویژه بیان کرد: البته نسخه اصلی سند با سفر ریاست جمهوری به استان رونمایی شد اما از آنجا که قرار است دقیق‌تر کار صورت گیرد، فرصتی دوباره داده شده تا کامل شود و بهمن ماه نیز تصویب می‌شود تا کارهایی آغاز شود.
وی با تأکید بر اینکه راهنمای ما در استان این نقشه خواهد بود گفت: تمام تلاش‌ها این است که با برنامه‌ریزی پیش رویم و در چارچوب قانون و پرهیز از کارهای صرف کمّی و پرداختن به کیفیت موضوعاتی را محقق کنیم.

 پیگیریم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جایگاه واقعی خود را پیدا کند
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جایگاه واقعی خود را پیدا کند افزود: جایگاه مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح کشورطی دوره‌های اخیر تنزل یافته که شاید عامل اصلی سیاست‌های دولت وقت باشد اما ما امروز به دنبال این هستیم که در حد توان بتوانیم آن جایگاه اصلی را برگردانیم.
وی با اشاره به اینکه سال‌های اخیر روند طوری پیش رفته که معمولا تصمیم‌گیران، مجموعه‌ها و دستگاه‌های دیگر بودند و به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مجری نگاه شده است گفت: اکثر اوقات این مساله نادیده گرفته شده که اداره فرهنگ و ارشاد سیاست‌گذار فرهنگی در استان باشد.
ویژه ادامه داد: در این راستا رسیدن به جایگاه سیاست‌گذاری فرهنگی در سطح استان نخستین چیزی است که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از بنده طی ابلاغیه و حکمی که صادر کردند، خواستند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سعی کردیم به آن سمت حرکت ‎کنیم افزود: کیفی‌سازی اقدامات برای ما حائز اهمیت است؛ گاهی در این 43سال اخیر انقلاب اسلامی چنان درگیر ارائه گزارش بودیم که از رویکرد اصلی فاصله گرفتیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان با اشاره به اینکه چهار واژه «اتاق فکر»، «جشنواره»، «قرارگاه» و «سند» باید در جایگاه خود تعریف شوند چرا که درغیراین صورت ارزش واژه از دست می‌رود گفت: در «اتاق فکر» از وجود پرمشغله‌ترین افراد بهره‌مند هستیم که آنها فرصت فکر کردن هم ندارند و به همین خاطر خروجی‌هایی را شاهد نمی‌شویم.
وی اضافه کرد: هر کدام از کلمه‌های نظیر جشنواره، گردهمایی و کنگره بار معنایی خاصی دارند اما گاهی یک برنامه پیش پا افتاده هم نام جشنواره به خود می‌گیرد و معنای واژه اصلی گم می‌شود.
ویژه بیان کرد: سندنویسی در حد متعارف خوب است و خود یکی از مدافعان سند مهندسی فرهنگی هستم اما اینکه در هر جلسه‌ای تصمیم بر این باشد که بگوییم برای هر برنامه‌ای سندی بنویسیم، دیگر کارایی نخواهد داشت. گاهی آنقدر تهیه یک سند زمان‌بر می‌شود که تا به مرحله عملیاتی برسد، فضای کف میدان تغییر می‌کند.
وی با اشاره به اینکه در مورد «قرارگاه» نیز یک زمانی در جبهه جنگ چند لشگر و تیپ یک قرارگاه را تشکیل می‌دادند وامروز هم اگر قرارگاه فرهنگی را ایجاد کنیم باید ادوات متعدد و یگان‌های مختلف باشند مثلا جمع بچه‌های بسیج رسانه، سازمان سراج، اوج و... بتوانند یک قرارگاه را تشکیل دهند و کارایی داشته باشند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان با بیان اینکه برخی واژه‌ها در جایگاه خود استفاده شوند افزود: باید از اقدامات بی‌اثر هم فاصله گرفت و به کیفیت و کارایی توجه کرد.
وی خاطرنشان کرد: گاهی هزینه می‌کنیم و یک جشنواره برگزار می‌شود و خروجی هم دارد و جمعیتی درگیر می‌شوند که نمونه آن را در جشنواره تئاتر کودک دیدیم و یکصد هزار کودک در برنامه‌ها شرکت کردند اما گاهی هم جشنواره‌ای برگزار می‌کنیم که خروجی ندارد و بهتر است آن را برگزار نکنیم و اعتبارش را صرف دیگر امور فرهنگی و کف میدانی کنیم که تأثیرش را ببینیم.

 به دنبال ارائه گزارش نیستیم
ویژه با تأکید بر اینکه به دنبال ارائه گزارش نیستیم و ترجیح می‌دهیم چند برنامه کیفی برگزار کنیم و تعداد مهم نباشد افزود: ظرفیت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان طوری است که طی سال‌های اخیر مجوز جذب نیروی انسانی داده نشده چون دولت به سمت کوچک‌سازی بوده اما خیلی‌ها هم در این راستا بی‌انگیزه شدند و باید فکری کرد.
وی با اشاره به اینکه به دنبال تقویت و ایجاد انگیزه بین نیروها هستیم و امیدواریم شرایطی فراهم شود و بتوانیم مجوزی را کسب و از ظرفیت‌های افراد حرفه‌ای و جوان بهره‌مند شویم خاطرنشان کرد: در حال حاضر توان آن وجود ندارد که بتوانیم کل مشکلات حوزه فرهنگی را رفع کنیم بلکه بیش از 20 دستگاه باید باهم تلاش کنند تا این اتفاق رقم بخورد.

 استفاده از ظرفیت مردمی در برگزاری برنامه‌های متعدد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان با بیان اینکه اگر اداره فرهنگ و ارشاد استان آن جایگاه و سیاست‌گذاری به معنای واقعی خود را پیدا کند می‌تواند همه این دستگاه‌ها را به خط کند گفت: البته معنای این جمله آن است که کار شبکه‌ای و هماهنگ انجام دهیم و از موازی‌کاری بپرهیزیم.

 حجت‌الاسلام شورا قصری فر مشاور در امر جبهه سازی فرهنگی اجتماعی شد
وی با اشاره به اینکه ظرفیت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری برنامه‌های متعدد محدود است و ظرفیت‌های مردمی تنها عامل کمک کننده به این موضوع است افزود: چندین سال در جبهه فرهنگی خدمت کردم و اتفاق خوبی که رقم خورده این است که حجت‌الاسلام شورا قصری فر را به عنوان مشاور در امر جبهه سازی فرهنگی اجتماعی منصوب کردیم.
ویژه یادآورشد: زمانی می‌توانیم نسبت به سال‌های قبل دست برتر را داشته باشیم که استفاده از ظرفیت مردمی را سرلوحه کار خود قرار دهیم که شعار دولت سیزدهم هم این است.
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه طبق برنامه‌ریزی‌هایی که برای سال 1402 در حال انجام است گام به گام با جبهه فرهنگی کار را پیش می‌بریم گفت: معتقدیم اگر بخواهیم شاهد اتفاقات خوبی در حوزه اقدامات فرهنگی باشیم باید پشتوانه مالی را قوی کنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان بیان کرد: متأسفانه از ابتدا اعتبار کمی برای وزارت فرهنگ و ارشاد درنظر گرفته شده و چون همواره به پروژه‌های عمرانی بها داده شده و به سخت‌افزار پرداختیم، نرم‌افزار کمتر دیده شده و به همین خاطر وقتی می‌خواهیم کاری را در یک شهرستان و یک روستا انجام دهیم آنچنان موفق نیستیم و اعتبارات محدود است.
وی تصریح کرد: مثلا برای شهرستانی مانند اسدآباد بیشتر از سه نفر نیرو نداریم و نمی‌توانیم به تنهایی و با این نیروهای محدود کار فرهنگی را پیش ببریم، البته برای حل مشکل به دنبال این بودیم که از ظرفیت‌هایی نظیر انجمن‌ها و کانون‌های مساجد این شهرستان‌ بهره ببریم تا خلاءهای موجود پوشش داده شود.
ویژه با بیان اینکه به دنبال این هستیم تمام ظرفیت‌های مردمی را پای کار بیاوریم و کار انقلاب را در حوزه فرهنگ و هنر پیش ببریم گفت: گاهی برخی مجموعه‌ها نه در قالب انجمن‌ها جای می‌گیرند و نه در قالب فعالان و افرادی که جبهه فرهنگی شناسایی کرده است.
وی اضافه کرد: البته ممکن است جزو افراد شناخته شده جبهه فرهنگی باشند اما شرایط برای ورود آنها درعرصه فرهنگی نیست در حالی که یک ظرفیت بالقوه بلااستفاده به شمار می‌آیند که ما به دنبال شناسایی این ظرفیت‌ها بودیم تا آنها را تقویت کنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان خاطرنشان کرد: گاهی ظرفیت‌های بالقوه بلااستفاده مثلا آثاری از یک دانشمند و صاحب نظر گوشه‌ای جا خشک کرده که مورد استفاده نیست و ما به دنبال شناسایی آنها هستیم تا فعال و به خط کنیم.

  14 راهکار برای تأمین منابع مالی در اداره فرهنگ و ارشاد
وی با بیان اینکه در حوزه مسائل اقتصادی اعتبارات دولتی محدود است اما راهکارهایی برای تقویت این مسئله تعریف کردیم که برخی در آستانه ظهوراست اضافه کرد: 14 راهکار برای تأمین منابع مالی برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری درنظر گرفتیم.
ویژه با اشاره به اینکه یکی از آنها منابع کشوری و استانی را شامل می‌شود که درصدد انعقاد تفاهمنامه‌هایی در این زمینه هستیم عنوان کرد: نذر فرهنگی نیز مورد غفلت واقع شده است و سالها در این حوزه میلیاردها تومان هزینه شده اما فرهنگ مورد غفلت واقع شده است.
وی با بیان اینکه در خصوص نذر فرهنگی لازم نیست خیری مبلغی را به حساب اداره ارشاد واریز کند که ما سازماندهی کنیم افزود: بسیاری از اوقات شناسایی جاهایی که نیازمند هزینه‌کرد هستند یا مرتبط کردن خیرین با افراد هنرمند، لازم است.

 ضرورت توجه به وقف فرهنگی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان وقف فرهنگی را نیز یک ظرفیت مهم برشمرد و خواستار توجه به این مسئله شد و گفت: دستورالعمل‌های قانونی هم وجود دارد اما چون از لحاظ ظاهری به نفع بسیاری از دستگاه‌ها نیست به دنبال آن نمی‌روند و یا مطرح نمی‌کنند، نظیر قانونی که در مالیات‌های مستقیم وجود دارد و برخی از صنایع بزرگ در قالب اقدامات فرهنگی انجام می‌دهند و از معافیت مالی برخوردار می‌شوند.
ویژه با بیان اینکه احکامی هم در قانون مجازات اسلامی در حوزه فرهنگ وجود دارد افزود: گاهی قاضی برای افرادی احکام تعزیری در نظر می‌گیرد و آن افراد راضی می‌شوند به جای رفتن به زندان مبلغی برای انجام کار فرهنگی نظیر ساخت کتابخانه هزینه کنند که می‌توان این قوانین را هم در استان اجرایی کرد.
وی عنوان کرد: در این خصوص قانونی وجود دارد و برخی از استان‌ها اجرایی کردند و ما نیز قرار است با دادستان رایزنی‌هایی داشته باشیم.

 فعالیت سامانه عرضه محصولات فرهنگی و هنری همدان
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان با اشاره به اینکه در قانون بودجه نیز تسهیلاتی برای کسانی که بخواهند در حوزه فرهنگی اقداماتی انجام ‌دهند، در نظر گرفته‌اند عنوان کرد: پیگیریم این ظرفیت‌ها عملیاتی شود.
وی با اشاره به پیگیری طراحی بسته‌ای در قالب اقتصاد فرهنگ برای تمام اهالی رسانه و در مجموع حوزه فرهنگ وهنر استان افزود: در قدم اول با توجه به نگاه بین‌المللی با یکی از طراحان سامانه‌ای که محصولات مورد نیاز مردم را عرضه می‌کنند، وارد مذاکره شدیم تا یک بخشی برای عرضه محصولات فرهنگی و هنری استان باشد.
ویژه با اشاره به اینکه در روزهای آینده تفاهمنامه‌ای در این زمینه با طراح یک اپلیکیشن منعقد خواهیم کرد گفت: شاخص‌هایی در این سامانه تعریف خواهد شد که مثلا عکاسان بتوانند عکس‌های خود را در فضایی عرضه و منبع درآمدی داشته باشند.
وی با بیان اینکه یک نقاش در همدان که قبلا کارهایش در زیرزمین منزلش خاک می‌خورد، امروز به واسطه فردی، آثارش در حراج کریستی لندن، جزو معتبرترین حراجی‌ها دنیا عرضه می‌شود تأکید کرد: باید چنین ظرفیت‌هایی را شناخت و برای آنها منبع درآمدی ایجاد کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان با اشاره به اینکه در مورد اقتصاد فرهنگ طی چند ماه آینده سه کار انجام خواهد شد افزود: به دنبال راه‌اندازی فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی و هنری در همدان هستیم تا آثار هنرمندان توسط افرادی به عنوان محصولات مثلا کادویی خریداری و مورد استفاده قرار گیرد.
وی با بیان اینکه راه‌اندازی سامانه فرهنگی دومین برنامه است و اقدام سوم آن است که در قالب نگاه بین‌المللی با رایزن‌های فرهنگی مذاکراتی را داشته باشیم که تعدادی از آثار هنرمندان بتوانند در عرصه بین‌المللی عرضه شوند گفت: رایزنی شده که آثار خانم مرادی یکی از هنرمندان استان هفته آینده در یکی از نمایشگاه‌های استانبول عرضه شود و این آغاز حرکت بین‌المللی است.
ویژه خاطرنشان کرد: این اقدام دارای چند بعد است و ما با عرضه محصولات خود درعرصه بین‌المللی نه تنها ارزآوری خواهیم داشت و هنرمندان هم به خوبی حمایت می‌شوند بلکه از همه مهمتر فرهنگ ما در اقصی نقاط دنیا منتشر و معرفی می‌شود واین کار بسیار ارزشمند خواهد بود.

 انجمن مفاخر استان همدان راه‌اندازی شد
وی با بیان اینکه تا اواخر امسال چند برنامه شاخصی در سطح استان داریم گفت:هفته گذشته انجمن مفاخراستان راه‌اندازی شد. هر هفته نیز در مراسم‌هایی نظیر افتتاح‌ها میزبان مسؤولان کشوری هستیم که این اقدام برای رایزنی و جذب اعتبارات حائز اهمیت است.

 تقدیر از حمید حسام در حضور وزیر ارشاد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان با اشاره به اینکه در این ایام گرامیداشت حمید حسام؛ نویسنده نامی استان را با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهیم داشت افزود: حمید حسام از نویسندگان موفق همدانی در حوزه ادبیات مقاومت است که تاکنون سه بار تقریظ و یادداشت مقام معظم رهبری بر آثار مربوط به دفاع مقدس ایشان منتشر شده است.

 برگزاری 10 جشن انقلاب طی دهه فجر
وی از برگزاری 10 جشن انقلاب به طور ویژه طی دهه فجر امسال خبر داد و گفت: سال 81 تاسیس بنیاد سید جمال الدین اسدآبادی به تصویب شورای انقلاب فرهنگی رسیده اما تاکنون تحقق نیافته که ما در صددیم امسال آن را هم محقق کنیم.
وی از پیگیری حل مشکل ساختمان سیدجمالدین اسدآبادی با تملک زمین برای این یادمان سخن گفت و افزود: در حوزه برگزاری کنگره شهدای همدان پیگیر اقدامات هنری و فرهنگی بودیم و دراین راستا ساخت فیلم سینمایی شهید حاج حسین همدانی قطعی شده است.
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان با اشاره به اینکه دیگر فیلم‌ساز همدانی به دنبال ساخت فیلم شهید علی چیت‌سازیان است گفت: روی محتوای این فیلم‌ها نیز کار می‌شود تا خروجی بسیار مؤثری داشته باشند.
وی ازپیگیری اجرای دو نمایش در همدان یکی با عنوان «غواص‌ها» خبر داد و افزود: نمایش بعدی نسخه جدید «شب‌های آفتابی» است. ساخت دو مستند از شهید سلگی و شهید خوش لفظ را نیز در برنامه داریم.
ویژه عنوان کرد: نمایشگاه مد و لباس با نشان تجاری مد ولباس ایرانی ـ اسلامی در استان برگزار شد که 10هزار بازدید کننده داشت. روند و استقبال در همدان طوری بود که شاهد برگزاری این نمایشگاه 15 دی ماه در کرمانشاه، بهمن ماه اصفهان و اسفندماه خوزستان نیز خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه دو بازی رایانه‌ای با عنوان عملیات مرصاد طراحی شده است افزود: یک بازی میدانی نیز با انفجارهای بی خطر و به صورت بازی پینت‌بال در قالب فضای دفاع مقدس طراحی شده که به زودی برگزار خواهد شد.
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان آماده‌سازی 6 سرود و تهیه 50 کتاب با نویسنگی نویسندگان برجسته استان را از دیگر اقدامات دانست و گفت: چند سال پیش در جبهه فرهنگی، با نام «شادی‌های حلال» برنامه‌هایی داشتیم که درصددیم آنها را احیا کنیم و در مناسبت‌هایی مانند تولد وعروسی و نیز مناسبت‌های ملی و مذهبی برنامه‌های هنری و فرهنگی درخور و اثرگذاری را برگزار کنیم.
وی با اشاره به اینکه در حوزه سواد رسانه‌ای به دنبال برگزاری مسابقه‌ای با معرفی کتاب سید بشیر حسینی با نام «لایک ممنوع» هستیم افزود: ایده‌هایی مثل راه‌اندازی« کافه کتاب» در همدان را داریم و درصددیم با انسجام فعالان فرهنگ و هنر برنامه‌های ارزشمندی در سطح استان برگزار کنیم.
ویژه با تأکید به اینکه در حوزه اقتصاد فرهنگ بسته حمایتی را برای رسانه‌ها طراحی می‌کنیم گفت: معتقدیم هرآنچه در حوزه رسانه به سمت فضای مجازی برویم در حوزه رسانه‌های چاپی فرصت‌ها را از دست خواهیم داد و به همین منظور به دنبال افزایش تعداد دکه‌های روزنامه‌فروشی در سطح استان هستیم.

 دکه‌های روزنامه فروشی در همدان افزایش می‌یابد
وی با اشاره به اینکه برخی شهرستان‌ها دکه‌های روزنامه‌فروشی ندارند افزود: طبق رایزنی و با حمایت شهرداری همدان نیز به دنبال افزایش دکه‌های روزنامه فروشی در شهر هستیم.
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان طراحی بسته‌های فرهنگی برای مردم با جذب حامی مالی را ضروری دانست و گفت: شرکت‌هایی می‌توانند برای نیروهای خود بسته فرهنگی تهیه کنند که در آن بلیت سینما، تئاتر، روزنامه، بن کتاب و... باشد.

 پیگیری برگزاری جشنواره رسانه‌ای غرب کشور
وی با اشاره به اینکه مشکلات عمده‌ای در صندوق هنرمندان داریم که درصددیم رفع کنیم افزود: برگزاری جشنواره رسانه‌ای غرب کشور نیز مطرح شده و پیگیر هستیم.
ویژه بیان کرد: به دنبال دیگر اقدامات در راستای حمایت از رسانه‌ها هستیم و می‌طلبد با اهالی رسانه در این زمینه همفکری داشته باشیم که آنها مسائل را مطرح کنند و مطالباتی داشته باشند و راهکارهایی نیز ارائه دهند.
وی پیگیری حضور خبرنگاران در مشهد مقدس را از دیگر اقدامات برشرد و اظهار کرد: هر روز صفحات روزنامه‌های استان را ورق می‌زنم و موارد متعددی از موضوعات فرهنگ و هنر را یادداشت می‌کنم که در این زمینه بانک اطلاعاتی تشکیل دادم که بتوانیم در حد توان به مواردی ترتیب اثر دهیم.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با بیان اینکه روزنامه هگمتانه یک روزنامه فرهنگی و به نوعی تابلوی رسانه‌ای حوزه فرهنگ استان است اظهار کرد: خوشبختانه وجاهت فرهنگی این روزنامه بالاست.
شیرمحمدی با اشاره به اینکه مسائل فرهنگی و زیرساخت‌های این حوزه همواره مورد توجه روزنامه هگمتانه بوده است گفت: با توجه به اینکه سبقه فضای مجازی در حوزه مباحث روزنامه‌ای غلبه کرده است، اگر در حوزه تحلیلی مسائل، یک گام بیشتر ورود کنیم و از حوزه اخبار و اطلاع رسانه‌ای قلمرویی را به سمت مباحث تعلیمی باز کنیم، چنین که روزنامه‌های موفقی در سطح دنیا معرفی می‌شوند، می‌توانیم در استان نیز بازتاب گسترده‌ای را در این زمینه شاهد باشیم.
وی خواستار تقویت صفحه گویش همدانی در روزنامه هگمتانه هم شد و گفت: از آنجا که این بخش مورد توجه و اقبال همشهریان همدانی است امیدوارم مطالب بیشتری را در آن شاهد باشیم و بهره‌مند شویم.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان بیان کرد: برخی از اقدامات مهم و اثرگذار در حوزه فرهنگ و هنر پیگیری می‌شود که به مروز زمان اثر آن را در استان خواهیم دید.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/45197