کد خبر : 43868
تاریخ : 1401/9/14
گروه خبری : خبر همدان

1000 روستای همدان دارای راه آسفالت

هگمتانه، گروه خبر همدان: رئیس اداره راه‌های روستایی اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان با بیان اینکه 1010 روستای استان راه آسفالت شده مناسب دارد، گفت: اولویت اول اجرای آسفالت روستاهای با جمعیت بیش از 50 خانوار بوده که تمامی روستاهای بالای 50 خانوار از راه آسفالته مناسب برخوردارند.
به گزارش هگمتانه، مسعود عسگری با اشاره به اینکه استان همدان دارای 1072 روستاست، اظهار کرد: آسفالت روستاهای 20 تا 50 خانوار نیز در دستور کار این اداره قرار گرفته است که 13 روستا بین 20 تا 50 خانوار و باقی روستاها زیر 20 خانوار جمعیت دارند.
وی با بیان اینکه بهینه‌سازی، ساخت و توسعه راه‌های روستایی با هدف بهبود زندگی و دسترسی روستاییان به مراکز شهرها و استفاده بهینه از منابع آب، زمین و سرمایه اجرا می‌شود، تصریح کرد: راه روستایی بهینه شده امکان بازاریابی محصولات کشاورزی، دامی و زراعی را ایجاد می‌کند و براساس آن زندگی روستاییان با افزایش و تأمین درآمد مکفی بهبود می‌یابد و روستایی تمایل و رغبت بیشتری برای زندگی در روستا که محل تولید و معاش اوست، پیدا می‌کند، نتیجه این عملکرد راهبردی و زیربنایی در روستاهای استان و کشور موجب مدیریت مهاجرت و کاهش آن با جهت‌گیری به سمت شهرها می‌شود.
عسگری با تأکید بر اینکه راه شریان حمل‌ونقلی نیز نقش مهمی در توسعه زیربنایی اقتصادی و اجتماعی و انتقال امکانات و تأسیسات زیربنایی به روستاها دارد، یادآور شد: تا پایان سال گذشته در 2هزار و 739 کیلومتر از این راه‌ها آسفالت‌ریزی شده است، هم اکنون از راه‌های روستایی استان همدان(با احتساب راه‌های شبکه) 265 کیلومتر شنی و 366 کیلومتر خاکی است.
وی با اشاره به اینکه در قالب طرح ابرار، اجرای پروژه‌های احداث راه‌های روستایی، قسمت‌هایی از عملیات زیرسازی توسط اکیپ و ماشین‌آلات اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به صورت امانی صورت می‌پذیرد، تصریح کرد: عملیات روسازی به پیمانکار واگذار می‌شود که این روش باعث کاهش هزینه‌ها و تسریع در زمان اجرای عملیات می‌شود.
رئیس اداره راه‌های روستایی اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان خاطرنشان کرد: با وجود مشکلات فراوان در زمینه تأمین و تخصیص اعتبارات مورد نیاز پروژه‌های عمرانی، عملیات احداث حدود 22 کیلومتر راه روستایی آسفالته در قالب طرح ابرار به بهره‌برداری رسیده است.
وی ادامه داد: پروژه‌های آسفالت شده شامل محورهای گدارپهن- آفریانج، قسمتی از محور سیاه گله- سوتپه، سیاه گله- قمشانه، قسمتی از محور خنداب- قاسم آباد در شهرستان اسدآباد، محورهای راستگویان- چهرقان و قشلاق شهرستان فامنین، محور احمدآباد- اوچ تپه شهرستان ملایر، محور تکمه داش شهرستان همدان و تعریض قسمتی از محور گیان- نهاوند است.
به نقل از ایسنا، عسگری با بیان اینکه در حال حاضر پروژه‌های در دست اقدام این اداره کل در سطح استان به طول 48 کیلومتر با مبلغ قراردادی افزون‌بر 65 میلیارد تومان است، افزود: در صورت تخصیص اعتبارات لازم امید می‌رود در سال‌جاری عملیات زیرسازی و ابنیه فنی این پروژه‌ها به اتمام برسد و در سال آینده روسازی و آسفالت پروژه‌ها انجام شود.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/43868