کد خبر : 43438
تاریخ : 1401/9/4
گروه خبری : خبر همدان

طی امسال

صرفه‌جویی 30 میلیون مترمکعبی آب‌های زیرزمینی

364 حلقه چاه غیرمجاز در استان همدان مسدود شد




هگمتانه، گروه خبر همدان: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: امسال با نصب 237 کنتور هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی این استان، افزون بر 30 میلیون مترمکعب در مصرف آب زیرزمینی صرفه‌جویی شده است.
به گزارش هگمتانه، محمد ضروری روز چهارشنبه از انسداد 364 حلقه چاه غیر مجاز از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه در این استان خبر داد و گفت: با مسدود کردن این چاه ها،8 میلیون و 455 هزار مترمکعب در استفاده از آب‌های زیرزمینی جلوگیری شده است.
وی اظهار کرد: شهرستان‌های کبودرآهنگ با انسداد 152 حلقه چاه و فامنین با انسداد هفت حلقه چاه به ترتیب بیشترین و کمترین تعداد انسداد چاه‌های غیرمجاز در این مدت را به خود اختصاص داده‌اند.
وی ادامه داد: در شهرستان بهار 115 حلقه و در همدان نیز 87 حلقه چاه غیر مجاز شناسایی و مسدود شده است.
ضروری تصریح کرد: با اجرای طرح تعادل بخشی از نیمه دوم سال 1393 تاکنون، پنج هزار و 624 حلقه چاه غیرمجاز در استان همدان مسدود و موجب جلوگیری از اضافه برداشت بیش از 316 میلیون مترمکعب در مصرف آب‌های زیرزمینی شده است.
وی با اشاره به همکاری مناسب دادگستری، پلیس و دستگاه‌های اجرایی برای انسداد چاه‌های غیرمجاز، خاطرنشان کرد: در همین ارتباط امسال با نصب 237 کنتور هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی این استان، افزون بر 30 میلیون مترمکعب در مصرف آب زیرزمینی صرفه‌جویی شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان تصریح کرد: 23 گروه گشت و بازرسی در راستای نظارت بر چاه‌های مجاز، جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت شن و ماسه از رودخانه‌های استان همدان به طور شبانه‌روز دشت‌های منطقه را کنترل می‌کنند.
وی اظهار کرد: با چاه‌های مجاز موجود در استان همدان که برداشتی بیشتر از پروانه بهره‌برداری دارند نیز در راستای حفاظت از منابع آبی استان، برخورد می‌شود.
به نقل از ایرنا، ضروری تأکید کرد: بر اساس اجرای برنامه‌های طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری 300 حلقه چاه غیر مجاز دیگر نیز با ظرفیت 10 میلیون مترمکعب، در مناطق مختلف استان همدان شناسایی و مسدود شود.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/43438