کد خبر : 43428
تاریخ : 1401/9/1
گروه خبری : اندیشه

برای نخستین بار در شهرداری همدان

راه‌اندازی اداره نظارت بر صدور مجوزها در شهرداری منطقه 3

ارتقای کیفیت ساخت وسازها

هگمتانه، گروه گفتگو: زهره عباسی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه 3 همدان از راه‌اندازی اداره نظارت بر صدور مجوزها در شهرداری منطقه 3 برای نخستین بار در شهر همدان خبر داد و گفت: این اقدام باعث ارتقای کیفیت ساخت وسازها می‌شود.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، طی روزهای اخیر شهرداری منطقه 3 همدان برای نخستین بار در این شهر اقدام به راه‌اندازی «اداره نظارت بر صدور مجوزهای منطقه» کرده است و هدف از آن را افزایش کیفیت ساخت و ساز می‌داند. در این راستا به سراغ معاون شهرسازی و معماری شهرداری این منطقه رفتیم و از روند کار جویا شدیم.
مجید خسروبیگی در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار هگمتانه، اظهار کرد: اداره نظارت بر صدور مجوزهای منطقه 3 برای نخستین بار در شهر همدان راه‌اندازی شده است که در این راستا طی روزهای گذشته برای آقای مسعود میهن ابلاغی زده شد تا بتوانیم نظارت بیشتری بر ساخت و سازها، عملکرد مهندسان و صدور مجوزها در منطقه داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر فعالیت این اداره با موافقت آقای حسینی، شهردار همدان و نیز اقدام آقای فیضی منش؛ مدیر منطقه 3 شهرداری همدان آغاز شده است گفت: شرح وظایف به این اداره ابلاغ شده و در روزهای آتی فعالیت‌هایی بیشتری از سوی این مجموعه شاهد خواهیم بود.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه 3 همدان بیان کرد: بر اساس ساختار مصوب معاونت برنامه‌ریزی شهرداری همدان، واحدی به نام ریاست نظارت بر صدور مجوز منطقه، زیرمجموعه معاونت شهرسازی هر منطقه وجود دارد که برای آن شرح وظایفی از سوی معاونت برنامه‌ریزی تعیین شده است.
وی با اشاره به اینکه این وظایف شامل بررسی و تأیید نقشه‌ها، اقدام به صدور پروانه ساختمانی، مجوزهای تعمیرات و پایان کار و پاسخ به استعلامات است گفت: اگر سوالاتی هم در مورد ضوابط فنی ساختمان‌ها باشد باید به این واحد ارجاع و پاسخ گرفته شود.
خسروبیگی با بیان اینکه این واحد بر نحوه عملکرد مهندسان به کار گرفته شده در ساختمان، نظر می‌دهد و عملکرد آنها را بررسی می‌کند افزود: اگر تخلفی صورت گیرد این واحد به نظام مهندسی و سایر مراجع ذیصلاح انعکاس خواهد داد تا بررسی لازم صورت گیرد.
وی با اشاره به نظارت موردی بر عملکرد مهندسان از سوی اداره نظارت بر صدور مجوزهای منطقه 3 عنوان کرد: در صورت لزوم این واحد راهکارهایی را نسبت به افزایش کیفیت ساخت وساز پیشنهاد می‌دهد. در واقع درحوزه ساختمان اگر موارد اصلاحی باشد به عهده این اداره است تا نظارت لازم داشته باشد و حتی راهکار ارائه دهد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه 3 همدان با تأکید به اینکه با راه‌اندازی این مرکز درواقع به قانون موجود عمل کردیم و نقص ساز و کار را برطرف نمودیم گفت: قبلا چنین واحدی وجود نداشت اما برحسب نیاز بر آن شدیم که آن را راه‌اندازی کنیم و از تجربیات مهندس میهن نیز بهره‌مند شویم.
وی به ضرورت راه‌اندازی این مرکز در سایر مناطق شهرداری همدان اشاره کرد و افزود: می‌طلبد سایر مناطق شهرداری نیز طبق ساختار سازمانی این واحد را تعریف و راه‌اندازی کنند تا از این طریق نواقص موجود برطرف شود.
خسروبیگی یادآور شد: اکثر کسانی که به شهرداری مراجعاتی دارند به اداره شهرسازی نیز مراجعه می‌کنند و ما یک نفر را در واحد امور مهندسی به عنوان مسؤول نظارت بر کل پروانه‌هایی صادره به کار گرفته بودیم و می‌طلبید یک نفر هم بر عملکرد گزارش مهندسان ناظر نظارت داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه خلاء قانونی وجود داشت و با نقص‌هایی مواجه بودیم. مثلا کسی نبود که نظارتی بر صدور مجوزهای تعمیراتی و پروانه‌های صادر شده داشته باشد گفت: قبلا رئیس شهرسازی بر اکثر مجوزها و امضاهای شهرداری نظارت داشت اما با توجه به حجم کار وجود یک اداره صدور مجوز لازم بود و طبق ضرورت این مرکز ایجاد شد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه 3 همدان با بیان اینکه از این پس با وجود این اداره شاهد اجرای دقیق آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها و ضوابط مربوطه خواهیم بود افزود: بررسی و تأیید نقشه‌ها و اقدام به صدور پروانه ساختمان، مجوز تعمیرات و پایان کار و پاسخ استعلام در مورد املاک و پیشه‌وران با توجه به مقررات و دستورالعمل‌های مربوطه در حد اختیارات تفویض شده مصوب از وظایف این واحد خواهد بود.
وی با اشاره به انطباق مباحث مقررات ملی ساختمان با ضوابط شهرسازی و در نظر گرفتن موضوع در بررسی نقشه‌ها در این واحد نظارت بر صدور مجوزها گفت: ارائه و به کارگیری راهکارهای لازم در جهت افزایش کیفیت ساخت و ساز و بررسی و پاسخ استعلام‌های موردی در خصوص ضوابط دفتر فنی از دیگر موضوعات مورد توجه در این واحد است.
خسروبیگی بررسی نحوه عملکرد مهندسان در حین اجرا و در صورت مشاهده تخلفات احتمالی انعکاس به مراجع ذیصلاح را از دیگر وظایف این اداره عنوان کرد و افزود: اجرای موارد اعلامی در قانون نظام مهندسی و مبحث دوم مقررات ملی ساختمان از دیگر موضوعات حائز اهمیت است.
وی به بررسی و پاسخ استعلام‌های مربوطه در خصوص امور مهندسان ناظر اشاره کرد و گفت: نظارت بر عملکرد کارکنان تحت سرپرستی، شناسایی نقاط ضعف و قوت مجموعه‌ها و برنامه‌ریزی جهت بهبود نقاط قوت و رفع نقاط ضعف نیز در دستور کار این اداره است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه 3 همدان با اشاره به بررسی و اعلام نظر در رابطه با پیشنهادهای مربوط به حوزه تحت سرپرستی و برنامه‌ریزی جهت اجرایی شدن هرچه سریعتر پیشنهادهای مورد تأیید افزود: مشارکت با واحدهای ذیربط در جهت تهیه آمار و اطلاعات ارزیابی عملکرد، مستندسازی فرایندها، بهبود روشها و تعالی سازمانی، اصلاحات ساختاری، نیازسنجی و اجرای دوره‌های آموزشی، ارزشیابی کارکنان تحت سرپرستی و ممیزی سیستم تعیین نیازهای پژوهشی، استخراج، مستند‌سازی، به روزرسانی و اشتراک‌گذاری اطلاعات منطبق با مدیریت دانش، برنامه‌ها و اقدامات انگیزشی در جهت افزایش تعلق سازمانی از دیگر اقدامات این واحد خواهد بود.
وی به تنظیم و ارائه گزارش‌های لازم و گزارش‌های ادواری به مقام مافوق اشاره کرد و گفت: انجام سایر امور محوله از سوی مقام مافوق در چهارچوب وظایف به عهده این اداره است.
خسروبیگی با بیان اینکه بیش از 10 شرح وظایف برای این واحد تعریف شده است که در این راستا کنترل‌های لازم را خواهد بود اضافه کرد: هر مجوزی که در منطقه صادر شود این واحد می‌تواند نظارت کند حتی بعد از صدور مجوز نیز نظارت‌هایی را خواهد داشت.
وی در تشریح اقدام صورت گرفته در به کارگیری راهکارهای لازم نسبت به افزایش کیفیت ساخت و ساز عنوان کرد: مشکلی که در منطقه 3 مواجه هستیم این است که به دلیل عادی بودن اکثر املاک، پروانه ساخت و ساز معمولا به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می‌گیرد و چون اکثر مردم این منطقه قشر ضعیف جامعه هستند، پروانه را به عنوان مجوز برای شروع عملیات تلقی می‌کنند، یعنی بعد از گرفتن پروانه اکثرا مغایر آن در ساخت و ساز عمل می‌کنند، به همین خاطر نیاز به واحدی بود که به طور مستمر بر ساخت و ساز نظارت داشته و از موارد مغایر جلوگیری کند.
کیفیت ساخت وسازها در شهرداری منطقه 3 همدان ارتقا می‌یابد
معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه 3 همدان در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا می‌توان گفت که ازاین پس در شهرداری منطقه 3 همدان شاهد کیفیت بالای ساخت و سازها خواهیم بود؟ گفت: امیدواریم با فعالیت اداره نظارت بر صدور مجوزها حتما به این هدف برسیم.
وی با اشاره به بررسی و پاسخ استعلام‌های موردی در خصوص ضوابط دفتر فنی خاطرنشان کرد: مهندسانی و مالکانی که به شهرداری مراجعه می‌کنند در خصوص کیفیت کار سئوال‌هایی دارند که اداره نظارت بر صدور مجوزها می‌تواند در این زمینه به آنها کمک کند و پاسخگوی مناسبی باشد.
خسرو بیگی با بیان اینکه در حال حاضر ارتباط ما با سازمان نظام مهندسی ساختمان به صورت الکترونیک بوده و این اقدام مهم کارهای هر دو سازمان را آسان کرده است گفت: با توجه به سیاست دولت در حذف مکاتبات دستی، اجرای طرح دولت الکترونیک حائز اهمیت بوده و دارای مزیت‌های فراوانی است.
وی با اشاره به اینکه گزارش‌های مهندسان نظام مهندسی روزانه به دست ما می‌رسد و ما نیز طبق ‌قانون الحاق 6 تبصره به ماده 100 قانون شهرداری ‌موظف هستیم که مطابق گزارش مهندس مکاتبه‌ای را با مالک و نظام مهندسی به طور روزانه داشته باشیم و این ارتباط تنگاتنگ بین دو مجموعه شهرداری و نظام مهندسی وجود دارد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه 3 همدان در خصوص نحوه بررسی استعلامات مربوط به امور مهندسان ناظر نیز بیان کرد: هم شهرداری خود بر کار ساخت و سازها نظارت دارد و هم با توجه به ارائه گزارش‌های مرحله‌ای تخلفات از سوی مهندسان، براین تخلفات هم رسیدگی می‌کند.
وی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی و ارزشیابی کارکنان تحت سرپرستی و ممیزی سیستم تصریح کرد: معمولا هر سال حوزه آموزش ستاد متناسب با نیاز کارمندان دوره‌هایی را به صورت ضمن خدمت برگزار می‌کند که هر فرد با توجه به شغلی که در شهرسازی دارد، در آن دوره‌ها شرکت کرده و در پایان گواهینامه‌ متناسب با آن دوره دریافت می‌کند.
خسروبیگی از مزیت‌های این دوره‌ها سخن گفت و افزود: این دوره‌ها نه باعث به روز شدن اطلاعات پرسنل می‌شود بلکه به توجه به تجربه اساتید و سایر دوستان هم‌اندیشی اتفاق افتاده و تبادل اطلاعات، آن هم اطلاعات روز صورت می‌گیرد.
وی در خصوص نحوه ارائه گزارش‌ها به مافوق در اداره نظارت بر صدور مجوزها بیان کرد: در این راستا کار به نحوی است که چون در حال حاضر طبق چارت سازمانی یک معاون شهرسازی و دو رئیس واحد فعالیت دارند، یکی از روسای این واحد، مربوط به اداره تازه تاسیس صدور مجوزها است که موظف بوده گزارش‌هایی را به مقام مافوق یعنی معاون شهرسازی یا شهردار ارائه دهد و شاهد پیگیری بهتر امور باشد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه 3 همدان در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه شیوه نظارت بر تخلفات در واحد رسیدگی به صدور مجوزها چطور خواهد بود؟ گفت: وقتی بتوانیم بر کار مهندسان و ساخت وساز نظارت مستمر داشته باشیم، شاهد کاهش و یا جلوگیری از تخلفات خواهیم بود و به این نحوی تأثیر مستقیمی در کار دارد.
وی یادآور شد: وقتی فردی که پروانه و یا مجوز ساختمانی می‌گیرد بداند که یک نهاد نظارت کننده بر کار او وجود دارد، احتیاط کرده و کمتر به سمت تخلفات ساختمانی پیش می‌رود.
خسروبیگی در ادامه الکترونیکی شدن امور شهرداری را مهم برشمرد و گفت: اخیرا شهرداری همدان اقدام به راه‌اندازی سیستم یکپارچه شهرسازی نموده که بخشی از استعلامات به شیوه الکترونیک از طریق دفتر اسناد رسمی برای ما ارسال می‌شود.حتی برخی از استعلامات نیاز به بازدید ندارد که همکاران ما بلافاصله پاسخ را به صورت الکترونیک برای اسناد رسمی ارسال می‌کنند.
وی کاهش رفت و آمد مراجعین، کاهش ترافیک، صرفه‌جویی در وقت شهروندان و کمک به بهبود عملکرد نیروهای شهرداری را از مزیت‌های این اقدام دانست و افزود: این مهم فرصت تفکر و تمرکز بیشتر را برای نیروها فراهم می‌کند و باعث بالا رفتن کیفیت کار نیز می‌شود.

راه‌اندازی سیستم یکپارچه شهرسازی و نوسازی در شهرداری منطقه 3
معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه 3 همدان با بیان اینکه خوشبختانه امسال اقدامی مهمی در شهرداری منطقه سه صورت گرفت و آن این بود که از طریق رشد 12.6 درصدی صدور پروانه ساختمان، سیستم یکپارچه شهرسازی راه‌اندازی شد گفت: ابتدای کار قبل از اینکه این اقدام نهادینه شود با مشکلاتی مواجه بودیم و کار با دشواری همراه بود اما به مرور تأثیرات آن را شاهد هستیم و باعث شد سرعت پاسخگویی به ارباب رجوع افزایش یابد و ارباب رجوع نیز کمتر به اداره مراجعتی داشته باشد.
وی به اهداف معاونت شهرسازی و معماری شهرداری منطقه سه اشاره کرد و افزود: شهرسازی واحدی برای تفکر است و باید راهکارهای متعددی را نسبت به زندگی بهتر مردم ارائه دهد، در این زمینه می‌توان در حوزه‌های صدور پروانه ساختمانی، صدور مجوز و کنترل‌ در ساخت و ساز شاهد تحولاتی بود.
خسروبیگی با تأکید به اینکه ما باید بتوانیم با کمترین مراجعه کننده، تمرکز نیروها را در جهت کیفیت امور بالا ببریم افزود: باید به بهبود وضعیت شهر و شهروندان کمک کنیم که مهمترین هدف این است. هر اقدامی در این راستا به ما کمک کند نیز استقبال خواهیم کرد، برای نمونه می‌توان به سیستم یکپارچه الکترونیک اشاره کرد.
وی در پاسخ به اینکه به چه موضوعاتی در حوزه شهرسازی ضرورت دارد که بیشتر توجه شود؟ گفت: وقتی نام شهرسازی را به کار می‌بریم، در واقع می‌خواهیم شهر را بسازیم، هر موضوعی که به ساخت شهر و بهتر شدن شهر کمک کند، درحوزه شهرسازی باید اتفاق بیافتد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه 3 همدان نسبت به چالش‌های موجود در حوزه شهرسازی بیان کرد: در منطقه سه املاک عادی از چالش‌های موجود است، همچنین مناطقی نیاز به بازآفرینی دارند که باید بار دیگر محله‌های قدیمی را احیا کرد و ساماندهی محله‌هایی که در حاشیه ایجاد شدند را مد نظر قرار داد.

اقدام شهرداری در تفکیک قانونی املاک و کاهش ساخت وسازهای غیرمجاز
وی با تأکید به اینکه این مهم می‌تواند با تسهیل در صدور مجوز و کاهش هزینه‌های ساخت و ساز محقق شود و متأسفانه در منطقه 3 شهرداری همدان با موضوعات حاشیه‌نشینی و بافت‌های فرسوده بیشتر مواجه هستیم گفت: در این منطقه طی سال‌های اخیر اقدام بزرگی صورت گرفته که می‌توان به تفکیک قانونی املاک اشاره کرد. اقدامات در این راستا باعث ایجاد زمین‌های قانونی برای ساخت و ساز شده که در کاهش رشد بی‌رویه ساخت و سازهای غیرمجاز و حفظ املاک کشاورزی و زمین‌های زارعی مؤثر بوده است.
خسروبیگی با بیان اینکه قبلا شاهد از بین رفتن املاک کشاورزی و زمین‌های زارعی بودیم اما با موضوع تفکیک به صورت قانونی سرانه‌ها نیز تأمین می‌شود خاطرنشان کرد: وقتی زمینی تفکیک می‌کنیم باید در آن فضای سبز، پارکینگ، فضای آموزشی و غیره را ببینیم اما وقتی به صورت قانونی تفکیک صورت نمی‌گیرد، معابر درست شکل نخواهد گرفت و سرانه‌ها نیز تأمین نمی‌شوند.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه 3 همدان با اشاره به اینکه متأسفانه با چالش حاشیه نشینی در این شهر مواجه هستیم و همدان در بین شهرهای ایران از این معضل مستثنی نیست اضافه کرد: طبق آمار موجود تقریبا 30 درصد شهر همدان درگیر حاشیه‌نشینی شدند که باید مسؤولان امر تصمیمی قاطع نسبت به جلوگیری از افزایش حاشیه‌نشینی و کمک به رفع مشکل بگیرند.
وی با بیان اینکه متأسفانه منطقه 3 همدان بیشترین حاشیه‌نشینی را در سطح شهر همدان دارد و باید فکری به حال این موضوع شود، در ادامه در خصوص مقاوم سازی و توجه به اصول ایمنی ساخت و ساز افزود: از دو سال پیش پروانه‌های ساخت و ساز رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد که هدف ما این بوده افراد به جای هزینه‌هایی که می‌خواهند برای این منظور داشته باشند، ساختمانی مهندسی شده و با کیفیت را احداث کنند که به همین منظور پروانه‌های ساخت وساز در منطقه 3 عمدتا رایگان صادر می‌شوند.
خسروبیگی نسبت به تأثیر رایگان بودن این پروانه‌های ساخت و ساز در شهرداری منطقه 3 همدان بیان کرد: این موضوع را باید در بلند مدت سنجید و شاید در کوتاه مدت نمودی نداشته باشد. می‌توان گفت که در سال‌های آینده با نظارت بیشتر ما می‌توان تأثیر آن را در شهر دید.
وی با بیان اینکه هدف شهرداری با توجه به حجم گسترده فعالیت‌ها، داشتن شهری مناسب برای تمام شهروندان است گفت: اگر امروز پروانه ساختمانی برای املاک عادی رایگان شده است، هدف این بوده که مردم به بهترین شکل ساختمان‌ها را احداث کنند، ساختمانی که برای خود آنها ایمن باشد، مطابق قانون تفکیک صورت گیرد، معابر شکل گرفته باشند و دسترسی‌ها نیز راحت باشد.

قدمی مهم در محرومیت‌زدایی با صدور مجوزهای ساختمانی رایگان
معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه 3 همدان تصریح کرد: بنیاد مسکن تسهیلات خوبی برای املاک عادی در نظر گرفته و اگر کسی بخواهد با داشتن پروانه اقدام به ساخت و ساز کند، ما نیز مایلیم برای دریافت تسهیلات شخص مالک را به اداره مسکن و شهرسازی معرفی کنیم تا بتواند از این امکانات موجود بهره‌مند شود.
وی از مردم خواست نسبت به اخذ پروانه و احداث بنا به صورت قانونی و مطابق ضوابط اقدام کنند و در خصوص اینکه آیا در احداث پارک‌ها موضوعات روز مد نظر قرار می‌گیرد افزود: حوزه شهرسازی طرح‌هایی را به واحدهای مختلف اعلام می‌کند و سازمانهایی مثل بوستان‌ها و میادین مجری این طرح‌ها هستند.
خسروبیگی با اشاره به اینکه چند مورد تفکیکی در منطقه 3 انجام می‌شود که به موضوع فضای سبز و نحوه قرارگیری آن توجه شده است گفت: اولویت احداث فضای سبزها هم مهم است، اینکه چه امکاناتی در این فضاهای سبز برای مردم گذاشته شود نظیر پارک‌ها و وسیله‌های بازی کودکان نیز مهم بوده و در احداث پارک‌ها موضوعات روز مدنظر قرار می‌گیرد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به عنوان سخن پایانی در شهرداری منطقه 3 در آینده در حوزه شهرسازی شاهد چه تحولاتی خواهیم بود؟ گفت: منطقه 3 به لحاظ وسعت یکی از وسیع‌ترین مناطق شهر همدان به شمار می‌آید و از ظرفیت بالایی برخوردار است که با برنامه‌ریزی می‌توان به توانمندسازی مردم پرداخت.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه 3 همدان خاطرنشان کرد: از آنجا که در آینده گسترش شهر همدان به سمت منطقه 3 خواهد بود، کمک خواهیم کرد که شهری خوبی داشته باشیم و هدف نیز داشتن شهر خوب با شهرسازی خوب است که با ظرفیت‎های موجود در منطقه 3 فرصت برای اقدامات مهم وجود دارد.
وی گفت: شهرداری منطقه سه در راستای محرومیت زدایی و از بین نرفتن سرمایه‌های مردم قدم‌های محکمی را برمی‌دارد که می‌توان مهمترین اقدام را صدور پروانه رایگان اشاره کرد که هزینه‌های این بخش به سمت مسائل فنی و کیفیت احداث برود.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/43428