کد خبر : 43387
تاریخ : 1401/9/1
گروه خبری : خبر همدان

استعلام اصالت لوازم خانگی با شناسه رهگیری


هگمتانه، گروه خبر همدان: معاون بازرسی صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه کالایی که قانونی از مجاری رسمی وارد نشود، هنگام بروز ایراد یا اختلال در عملکرد، برای رسیدگی به شکایات هیچ جایگاه قانونی و رسمی ندارد گفت: استعلام اصالت و گارانتی کالا برای کالاهای مشمول با شناسه رهگیری و استعلام با نشان و سریال امکان پذیر است.
به گزارش هگمتانه، مرتضی بیدآبادی با بیان اینکه منشأ مشکلات در بازار لوازم خانگی برهم خوردن عرضه و تقاضاست اظهار کرد: از یک سو قدرت خرید مردم کاهش یافته و از طرف دیگر گرانی مواد اولیه مانع بزرگی بر سر راه تولید شده است.
وی با اشاره به اینکه برای کالایی که قانونی از مجاری رسمی وارد نمی‌شود، هنگام بروز ایراد یا اختلال در عملکرد، برای رسیدگی به شکایات هیچ جایگاه قانونی و رسمی وجود ندارد افزود: از همین رو برگه‌های گارانتی‌ همراه این کالا‌ها بیشتر جنبه نمایشی دارد و امکان پیگیری شکایت نزد تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت را نیز نخواهد داشت.
معاون بازرسی صنعت، معدن و تجارت استان همدان خاطرنشان کرد: نشان‌های محبوب در ایران آن قدر طرفدار دارد که افراد سودجو را وسوسه به تولید و عرضه اقلام قاچاق و تقلبی کند، بنابراین باید راه‌های تشخیص اصل بودن لوازم خانگی را بدانیم که این امر با استفاده از شماره سریال و مدل هر محصول امکان پذیر است.
وی تأکید کرد: برای این کار شماره سریال لوازم خانگی که روی بدنه آنها حک شده را بدون اکتفا به سریال برچسب‌ها در گوگل جستجو کنید پس از اینکه وارد وبگاه اصلی شدید، محصول را با محصول موجود در فروشگاه مقایسه کنید آنها باید دقیقا مانند هم باشند.
بیدآبادی با بیان اینکه توجه به ظاهر محصول و جزئیات ظریف طراحی آن و مقایسه با نمونه‌های وبگاه اصلی الزامی است به طوری که مدل محصول را عینا مانند شماره سریال لوازم خانگی در گوگل جستجو کنید یادآور شد: مدل باید از روی بدنه محصول خوانده شود نه از روی برچسب‌های نصب شده روی محصول.
وی در ادامه متذکر شد: اگر مدل محصول را در اینترنت پیدا نکردید، محصول تقلبی است به نحوی که نمونه‌های تقلبی معمولا در یکی دو حرف یا عدد با محصول اصلی تفاوت دارند.
معاون بازرسی صنعت، معدن و تجارت استان همدان تصریح کرد: مطابق ماده 4 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان؛ کالاهای سرمایه‌ای از جمله خودرو سنگین یا سبک، ماشین آلات صنعتی-کشاورزی، راه سازی، لوازم خانگی، مصنوعات الکتریکی، صوتی و تصویری و وسایل ارتباطی مکلف به داشتن نمایندگی رسمی و تعمیرگاه مجاز، تأمین قطعات یدکی و ارائه خدمات بعد از فروش هستند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر محصولاتی چون تلفن همراه، یخچال، یخچال فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و مایکروویو، دارای شناسه رهگیری و قابل استعلام از سامانه جامع گارانتی به نشانی IRANGS.IR است اظهار کرد: استعلام اصالت و گارانتی کالا برای کالاهای مشمول با شناسه رهگیری و استعلام با نشان و سریال امکان پذیر است.
به نقل از فارس، بیدآبادی در پایان خاطرنشان کرد: برای این منظور می‌توانید شناسه رهگیری یا نشان و سریال آن را از روی بسته‌بندی، بدنه یا کارت گارانتی خوانده و از طریق وبگاه استعلام کنید و مشخصات کالا و گارانتی آن را با کالای مورد نظر برای خرید مطابقت دهید.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/43387