کد خبر : 42779
تاریخ : 1401/8/15
گروه خبری : خبر همدان

تحقق وعده شهرداری الکترونیک

هگمتانه، گروه خبر همدان: ایجاد شهر الکترونیک اولویت بسیاری از شهرداران و شوراهای شهر است که نوید کاهش 50 درصدی بار مراجعات به شهرداری ها، شفاف سازی در امور مدیریت شهری، کاهش تخلفات و جلوگیری از جعل و افزایش سرعت امور شهروندی را می‌دهد که در این میان در همدان نیز برای ایجاد شهرداری الکترونیک به تبع کشور اقداماتی صورت گرفته که این اقدامات در شورای ششم و مدیریت جدید شهری به بار نشسته و شهروندان از ثمرات آن بهره‌مند شده اند.
پیشینه مطالعات و اقدامات در حوزه شهرداری الکترونیک در همدان به سال‌ 89 باز می‌گردد که در نهایت در اواخر بهمن 1400 مدیریت شهری به این موضوع اقدام کرد و سامانه شهرداری الکترونیک در 12 شهریور 1401 راه‌اندازی شد.
نکته قابل توجه در این زمینه این است که به روزترین نسخه سامانه شهرداری الکترونیک که نسخه 10 است در همدان راه‌اندازی شده و این در حالی است که در تمامی کلانشهرها نسخه 8 این سامانه راه‌اندازی شده است.
همدان میزبان همایش ملی شهر الکترونیک در سال 1391
"محسن صادقیان" عضو شورای اسلامی وقت شهر همدان در سال 1391 در گفتگویی با بیان اینکه همایش ملی شهر الکترونیک مطالعات بین رشته‌ای را تقویت می‌کند، می‌افزاید: همایش ملی شهر الکترونیک مطالعات بین رشته‌ای را تقویت می‌کند بنابراین می‌توان ترکیبی از تخصص‌های مختلف در همه زمینه‌های توسعه شهر الکترونیک ایجاد کرد تا در این راستا کار مدیریت شهری به خوبی اجرا شود.
صادقیان به اهمیت برگزاری همایش ملی شهر الکترونیک در همدان اشاره و اضافه می‌کند: این همایش منشأ اثراتی است که آشنایی و آگاهی شهروندان از مزایای بهره گیری از این فناوری است، بنابراین در این راستا باید به گونه‌ای عمل کرد که نتایج اثرگذاری داشته باشد تا مردم بتوانند همانند انجام کارهای مستمر و روزانه خود از سامانه الکترونیکی برای گذراندن زندگی استفاده کنند.
همایش ملی شهر الکترونیک 24 آذر 1391 در همدان برگزار شده است.
 نشست مقدماتی "دومین همایش شهر هوشمند" در سال 95
شاید دومین نشست کارشناسی نمایندگان منتخب شهرداری‌ها برای برگزاری دومین همایش شهر هوشمند، به میزبانی همدان از دیگر گام‌های مؤثر مدیریت شهری همدان برای دستیابی به زیرساخت‌های شهر هوشمند باشد.
در این نشست که با حضور نمایندگان فاوای شهرداری از 15 استان و بخش خصوصی برگزار شد، رسولی شهردار وقت همدان یکپارچه‌سازی ارائه خدمات به شهروندان را الزامی دانست و در ادامه سخنان خود با بیان اینکه طی چند سال اخیر سازمان فناوری اطلاعات شهرداری همدان عملکرد بسیار خوبی داشته است، گفت: شهرداری همدان در بحث ورود سرمایه‌گذاران برای ایجاد شهر الکترونیک آمادگی لازم را دارد.
همچنین در این همایش مطرح شد که با تعیین متولی شهر هوشمند در دولت وقت، تشکیل کمیته شهر هوشمند ذیل کمیسیون توسعه دولت الکترونیک، برگزاری همایش‌ها و جلسات حضوری و ویدئو کنفرانسی به منظور همفکری در توسعه خدمات شهری، تدوین قوانین و مقررات جدید در این حوزه، جلوگیری از موازی کاری و به اشتراک گذاری زیرساخت‌ها برای نیل به اهداف، می‌توان هرچه سریع‌تر به شهر هوشمند دست یافت.
عقد قرارداد سامانه "زیرساخت اطلاعات مکانی" شهرداری همدان
شهردار وقت همدان در 23 اردیبهشت 1399 در مراسم عقد قرارداد سامانه "زیرساخت اطلاعات مکانی" (SDI) شهرداری همدان با بیان اینکه تحقق شهر هوشمند رویکرد عملیاتی مدیریتی این شهر است اعلام می‌کند که در 2 سال گذشته (یعنی سال 1397) نسبت به بهره‌مندی از ظرفیت فناوری‌های نوین در عرصه‌های مختلف اقدام شده است.
عباس صوفی همدان را دارای ظرفیت‌های لازم برای تبدیل به شهر هوشمند می‌داند و بیان می‌کند که مدیریت شهری زمینه سازی‌های لازم برای ایجاد حوزه‌های مختلف فناوری را مهیا کرده است.
معاون وقت خدمات شهری شهردار همدان نیز در این مراسم بیان می‌کند که تحقق زیرساخت‌های فناورانه در شهرداری همدان ضروری است چرا که لایه‌های مختلف مدیریت شهری را در بر می‌گیرد و باید به صورت مستمر خدمات را از این حوزه دریافت کنیم.
وحید علی ضمیر با بیان اینکه سامانه "زیرساخت اطلاعات مکانی" قابلیت زیادی برای شهروندان و کارشناسان دارد، به روند پیاده سازی و اجرای آن اشاره می‌کند و می‌گوید: با تأکید شهردار همدان(صوفی) مطالعات اجرای این سامانه از سال 97 شروع شد که در حوزه خدمات شهری و سازمان‌های زیر مجموعه می‌توان با دسته بندی و بارگذاری داده‌ها در این سامانه و تحلیل آنها و دریافت اطلاعات طبقه بندی شده توسط کارشناسان در جهت ارتقای کمی و کیفی خدمات رسانی بهره برد.
وی درباره قابلیت‌ها و مزایای این سامانه نیز یادآور می‌شود: در حوزه‌های فضای سبز، مدیریت بحران، مبلمان شهری، وضعیت آسفالت معابر، ساماندهی مشاغل شهری، زیبا سازی و سایر بخش‌ها می‌توان از ظرفیت این سامانه به نحو مطلوب استفاده کرد.
بر اساس گفته علی ضمیر سامانه "زیرساخت اطلاعات مکانی" تا سال 99 تنها در تعداد محدودی از شهرهای کشور استفاده شده و شهرداری همدان جزو نخستین کلانشهرهای کشور به شمار می‌رود که این سامانه را راه‌اندازی خواهد کرد.
گفتنی است احسان فرشادی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سافا، مجری اجرای این سامانه در همدان بود.
کیف پول الکترونیکی یک گام دیگر به سوی شهر هوشمند
در 22 مهر 1399 شهرداری همدان یک گام دیگر به شهرداری الکترونیک نزدیک می‌شود.
رئیس وقت سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری همدان در این راستا با اشاره به اینکه کیف پول الکترونیکی برای استفاده آسان مردم در بهره‌مندی از خدمات مهم است و باید مورد استفاده قرار گیرد اظهار می‌کند: کیف پول الکترونیکی در کشورهای توسعه یافته برای استفاده آسان مردم از خدمات به کار می‌رود که امیدواریم این امکان در شهر همدان به خوبی به کار گرفته شود.
رحیم الوندی ابراز امیدواری می‌کند که شهرداری بتواند فضایی ایجاد کند تا فناوری اطلاعات به روز شود و فعالیت‌های خوبی در عرصه شهر هوشمند صورت گیرد و ما در این راستا به دنبال کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی هستیم.
سیامک سلیمی سرپرست وقت سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان نیز با تأکید بر لزوم نیازسنجی همه حوزه‌های شهری و تدوین اسناد بالادستی مناسب این حوزه در این زمینه اعلام آمادگی کرد.
رونمایی از سامانه اطلاعات مکانی شهرداری همدان
در اسفند 1399 پس از گذشت 10 ماه از عقد قرارداد، سامانه اطلاعات مکانی شهرداری همدان رونمایی شد.
شهردار وقت همدان در آیین رونمایی از سامانه اطلاعات مکانی (SDI) در تالار همایش‌های قرآنی و بین المللی شهر همدان با اظهار خرسندی از راه‌اندازی سامانه جامع اطلاعات مکانی توضیح می‌دهد که این کار اثربخش از معاونت خدمات شهری کلید خورده و سایر معاونت‌ها با آن همراه شدند تا اقدامات بسیار شایسته‌ای برای خدمت به مردم انجام شود و مردم نیز باید بدانند ما حافظ منافع مردم هستیم.
عباس صوفی تصریح می‌کند که سامانه فیبر نوری همدان نیز وارد مناقصه می‌شود که این به معنای ایجاد زیرساخت لازم برای رسیدن به شهر هوشمند است و امیدواریم روزی برسد که ما به معنای واقعی دارای شهر هوشمند باشیم و این امر با تفکر جوان مدیران شهرداری محقق خواهد شد.
سیامک سلیمی سرپرست وقت سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان هم خاطرنشان می‌کند که زیرساخت اطلاعات مکانی از جمله ساختارهای فناورانه‌ای است که در سال‌های اخیر در مدیریت و برنامه‌ریزی اطلاعات مکان محور در شهرها به ویژه کلانشهرها مورد توجه قرار گرفته است که اطلاعات مکان‌محور به واسطه فراهم‌سازی ادراک دقیق‌تر و سریع‌تر از محیط بسیار با اهمیت است بنابراین نمایش اطلاعات بر پایه مکان با ارائه تحلیل‌های مکانی در مدیریت شهری امروزه از نیازهای برنامه ریزان و مدیران شهری است.
سلیمی می‌افزاید: در سال‌های اخیر شهرداری همدان در راستای توسعه اطلاعات مکانی اقدام به جمع آوری اطلاعات مختلف کرده است و با هدف بهره مندی از اطلاعات مکانی سامانه WEBGIS را راه‌اندازی کرده که هم اکنون در مناطق و واحدهای مختلف شهرداری قادر به ارائه خدمات است.
شورا به دنبال تحقق شهر هوشمند
در 29 اردیبهشت سال 1400 سیزدهمین نشست شهراندیشی با موضوع تبیین مزایا، فرصت‌ها، کارکردها و بستر شهر هوشمند و شهرداری الکترونیک برگزار شد.
رئیس وقت مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان در این جلسه با تأکید بر اینکه شهر هوشمند به عنوان یک ضرورت و نیاز مطرح می‌شود، عنوان کرد که از همین‌رو باید برای آن برنامه‌هایی داشته باشیم و در این حوزه عمل کنیم؛ چراکه شهر هوشمند یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت محسوب می‌شود.
رضوان سلماسی با اشاره به اینکه شهر هوشمند توسعه متوازن شهرها را به دنبال دارد، اعلام می‌کند که شهر هوشمند می‌تواند مبنای توسعه پایدار شهرها باشد و با گسترش شهرها، اگر برنامه‌ریزی خوبی در استفاده از منابع نداشته باشیم شاهد هدررفت منابع خواهیم بود.
عضو وقت شورای شهر همدان اذعان می‌کند که نزدیک شدن به شهر هوشمند نیازمند یک سری از زیرساخت‌ها است که به صورت مکرر از شهرداری درخواست شده و البته حرکت‌هایی آغاز شده که نیاز به برنامه‌ریزی مدون دارد.
رئیس وقت مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان اذعان می‌دارد که نیازمند مدیریت یکپارچه شهری هستیم که در همدان این مدیریت را نداریم.
سیامک سلیمی، رئیس وقت سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان هم در این نشست، اظهار می‌کند که مفهوم شهر هوشمند و الکترونیک را می‌توان از هم جدا کرد.
وی با اشاره به اینکه شهر هوشمند حوزه‌های مختلف اقتصادی، حوزه آب، سلامت، حوزه بازیافت و... را شامل می‌شود که در نهایت منجر به شهری پایدار می‌شود، می‌گوید: شهر هوشمند نیازمند یک سری زیرساخت از جمله سامانه هوشمند، انرژی و کاربری عمومی و تمایل به استفاده از آن است که نکته مهم استقبال مردم در استفاده از آن است.
این مسؤول تأکید می‌کند که الزاماً شهرداری هوشمند به منزله شهر هوشمند نیست.
سلیمی بر تشکیل دبیرخانه شهر هوشمند با مرکزیت شهرداری تأکید می‌کند و ادامه می‌دهد:در نهایت استفاده از سامانه‌های شهر هوشمند باید موجب افزایش رضایت‌مندی شود.
وی به استقرار سامانه مکاتبات اداری و ارتباطات با سایر سازمان‌ها نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: مکاتبات فیزیکی حذف و ارتباطات، به صورت دیجیتال است که 200 هزار گردش‌ نامه از سال 1399 تا 1400.1.21 داشتیم و در سامانه دبیرخانه ما 600 هزار فرم ثبت شده و جایگزین مکاتبات نامه‌ای است.
سلیمی ادامه می‌دهد: در حوزه صرفه‌جویی ماهانه 8 میلیارد و 840 میلیون ریال صرفه‌جویی شده است که در کل سال 11 میلیارد تومان برای شهرداری از محل حذف مکاتبات کاغذی صرفه‌‌جویی کرده‌ایم.
سلیمی در بخش دیگر سخنانش ابراز کرد: آماری که ظرف 6 سال گذشته احصا شده ( تا سال 1394) از فراوانی مراجعه به شهرداری انجام شده است و مردم به دلایل مختلف چون نقل و انتقال، پاسخ استعلام، اخذ وام، پروانه ساختمانی، اخذ بنا و... به شهرداری مراجعه می‌کنند.
وی همچنین به فرم ثبت درخواست خدمات مناطق چهارگانه شهرداری نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: متقاضیان بر اساس این فرم درخواست خود را ثبت می‌کنند.
سلیمی در ادامه به سامانه محاسبه، صدور و پرداخت عوارض ساختمانی و صورت‌حساب عوارض خودرو، مکاتبات اداری و... نیز اشاره و بیان می‌کند: آمادگی همکاری با گروه‌های دانش‌بنیان در این زمینه را داریم.
وی همچنین وعده می‌دهد که کار مطالعات پروژه نقشه راه فناوری اطلاعات در اواخر ماه (خرداد 1400) به اتمام می‌رسد.
بیش از 140 پارک، میادین و بلوارها شناسامه‌دار شدند
در تاریخ دوم تیرماه 1400، حسین مردانی سرپرست وقت معاونت خدمات شهری شهرداری همدان می‌گوید: اقدامات فناورانه و هوشمندسازی فرآیندهای اداری و عملیاتی در اولویت برنامه‌های معاونت خدمات شهری شهرداری همدان است.
وی ضمن اعلام این خبر می‌افزاید: حوزه معاونت خدمات شهری در کنار فعالیت‌های ذاتی و قانونی، با هدف دستیابی به شهر هوشمند و ایجاد محیط زندگی هوشمند شهری و در راستای هوشمندسازی و استفاده از تکنیک‌ها و ابزارهای فناوری اطلاعات در حال اجرای طرح هوشمندسازی فرآیندهای اداری و عملیاتی در این معاونت است.
وی می‌افزاید: با هدف دستیابی به مدیریت و اداره صحیح امور، ساده سازی فعالیت‌ها، حرفه‌ای‌تر شدن کارها، سرعت بخشیدن به مأموریت‌ها، انجام کار صحیح، کاهش مصرف انرژی و هزینه‌ها و نیز استفاده حداکثری از منابع و افزایش بهره‌وری در ارائه خدمات، طرح هوشمندسازی فرآیندهای اداری و عملیاتی معاونت خدمات شهری در حال انجام است.
مردانی در ادامه به تشریح طرح هوشمندسازی می‌پردازد و می‌گوید: تهیه سامانه‌های هوشمندسازی نظیر اس دی آی(SDI) و‌ای وی ال (AVL) به‌همراه تهیه نقشه‌های اطلاعات مکانی مورد نیاز (GIS) و نیز تشکیل بانک‌های اطلاعاتی یکپارچه از مهمترین قسمت‌های اجرای این طرح در حوزه معاونت خدمات شهری است که ضمن عملیاتی شدن موارد مذکور، سایر برنامه‌های این طرح از قبیل ایجاد و راه‌اندازی مرکز پایش و مانیتورینگ معاونت خدمات شهری نیز در دست اقدام است.
سرپرست وقت معاونت خدمات شهری شهرداری همدان با اشاره به راه‌اندازی سامانه اطلاعات مکانی اس دی آی می‌افزاید: در راستای استفاده از فن‌آوری با هدف ایجاد زیرساخت‌های اطلاعاتی جهت نظارت و رصد آنی با قابلیت دسترسی لحظه‌ای در هر زمان و مکان به اطلاعات مکانی و داده‌های توصیفی در مدیریت شهری سامانه زیرساخت اطلاعات مکانی در حوزه‌های مختلف معاونت خدمات شهری طراحی و ضمن تجهیز سامانه مذکور به موبایل اپلیکیشن، قابلیت برداشت اطلاعات از طریق تلفن همراه و ارسال مستقیم به لایه‌های جی آی اس(GIS) را نیز داراست.
مردانی در ادامه می‌افزاید: بخشی از زیرساخت‌های سامانه اطلاعات مکانی در حوزه فضای سبز جهت مدیریت و نظارت بر عملکرد پیمانکاران، کنترل هزینه و تدقیق برآوردهای مالی جهت هزینه‌های کاشت، حفظ و نگهداری پارک‌ها و فضاهای سبز شهری نیازمند اطلاعات دقیق از مکان‌های مذکور است.
وی در این باره می‌افزاید: خوشبختانه با پیگیری‌های مستمر و همکاری سازمان فضای سبز و سازمان فناوری اطلاعات تمامی پارک‌ها، فضاهای سبز شهری (بیش از 140 پارک)، میادین، بلوارها و حتی لچکی‌ها و رفیوژها دارای شناسامه شدند.
حسین مردانی به دیگر اقدامات انجام شده این طرح اشاره می‌کند و می‌گوید: سامانه نظارت و کنترل خرید گل و گیاه، کاشت و حفظ و نگهداری فضای سبز شهری مبتنی بر موبایل اپلیکیشن و تحت وب جهت بهره برداری در سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری و در جهت ایجاد زیرساخت سیستمی پیشگیری از تخلفات اداری و حفظ حقوق بیت المال راه‌اندازی و پیش‌بینی شده است که باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های خرید گونه‌های گیاهی و حفظ و نگهداری پارک‌ها و فضای سبز خواهد شد.
عودت لوازم ضبط شده شهروندان به صورت سامانه ای
وی به اقدامات فن‌آورانه و هوشمندسازی در حوزه مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: عودت لوازم ضبط شده شهروندان به صورت سامانه‌ای اجرایی شده است.
مردانی در ادامه تصریح می‌کند: ضمن عملیاتی شدن برقراری ارتباط رادیویی با انبار مرکزی و نیز اسکن همه مدارک و پرونده‌ها جهت ایجاد آرشیو الکترونیکی و بهره برداری در سیستم یکپارچه شهرسازی و نوسازی و نیز استفاده از امکانات اپلیکیشن سامانه 137 جهت تشکیل پرونده تخلفات ساختمانی و طرح در کمیسیون ماده 100، سامانه الکترونیکی و مکان محور کنترل مجوز تعمیرات جزئی، اساسی و باغات نیز جهت استفاده و بهره برداری واحد کنترل ساختمان (پلیس ساختمان) در دست اقدام است.
وی از راه‌اندازی مرکز پایش و مانیتورینگ، سامانه‌ای وی‌ال(AVL)، تجهیز خودروهای خدمات رسان شامل خودروهای آتش نشانی، برف روب و دیگر خودروهای معاونت خدمات شهری به دوربین در آینده نزدیک نیز خبر می‌دهد.
تأکید دوباره بر اجرای فیبر نوری
در تاریخ 15 آذر 1400 سلیمی رئیس سازمان فن آوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری همدان‌ بار دیگر بر اجرای پروژه فیبر نوری تأکید می‌کند و می‌افزاید: پروژه فیبر نوری ارتباط 80 نقطه‌ای را فراهم خواهد کرد.
وی درباره این 80 نقطه می‌گوید: این نقاط شامل ساختمان، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، دوربین‌های کنترلی و غیره است.
سلیمی با بیان اینکه لازم است ارتباطات هوشمند را در همدان با توجه به زیر ساخت و ظرفیت این شهر افزایش و گسترش دهیم، عنوان می‌کند: لازم است با گسترش خدمات نرم افزاری، زیرساختهای سخت افزاری نیز به تناسب گسترش یابند و برای این منظور طرح بزرگ مرکز داده ثانویه در حال اجراست.
وی با اشاره به توسعه ذخیره اطلاعات شهری عنوان می‌کند: شیب ذخیره سازی در ابتدا صعودی و سپس از یک الگوی خطی با شیب ملایم پیروی خواهد نمود.
ایجاد زیرساخت‌ فیبر نوری
در 30 دی 1400 رئیس وقت سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری همدان از ایجاد زیرساخت فیبر نوری به منظور تحقق شهر هوشمند با سرمایه‌گذاری 400‌میلیارد ریالی بخش خصوصی خبر می‌دهد.
مهران حاجیان می‌گوید: پس از اعلام نیاز سازمان فن آوری ارتباطات، سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری همدان با تلاش و برنامه‌ریزی دقیق و مستمر اقدام به تدوین طرح و شناسایی سرمایه‌گذار در این زمینه کرد و با همراهی و حمایت شهردار و شورای شهر قرارداد ایجاد زیرساخت فیبر نوری در 85 کیلومتر از مسیر‌های شهر همدان را با سرمایه‌گذاری 400‌میلیارد ریالی از سوی شرکت فناپ تلکام که قوی‌ترین شرکت تخصصی در این زمینه است به امضا رساند.
حاجیان می‌گوید: از مزایای این فن آوری کاهش هزینه تجهیزات نگهداری شبکه، پاسخ گویی به نیاز‌های آینده، قابلیت اطمینان و امنیت بالا، توانایی انتقال همه سرویس‌ها اعم از دیتا، صوت و تصویر و ویدئو با سرعت بسیار بالا، آموزش از راه دور، ایجاد فرصت‌های تجاری جدید، عدم‌ تأثیرات محیطی و همچنین عدم‌ تداخل الکترومغناطیسی و در مجموع بالا بردن کیفیت زندگی است.
سرمایه‌گذاری 170 میلیارد تومانی برای اجرای فیبر نوری
سید مسعود حسینی شهردار همدان در اولین نشست خبری خود در تاریخ 1400.12.19 یکی از سرمایه‌گذاری‌های مدیریت شهری را قرارداد فیبرنوری به عنوان زیرساخت شهر الکترونیک می‌داند که با سرمایه‌گذاری 170 میلیارد تومانی اجرایی می‌شود.
شهرداری الکترونیک و شهر هوشمند اولویت شورای ششم
رئیس کمیسیون بودجه و فناوری اطلاعات شورای شهر همدان در 12 مرداد 1401 می‌گوید: یکی از اولویت‌های مهم شورای شهر در این دوره(دوره ششم)، شهرداری الکترونیک و شهر هوشمند است و شورای ششم توجه خود را در این باب با افزودن حوزه فناوری اطلاعات به کمیسیون بودجه بروز داد.
اکبر کاوسی‌امید ادامه می‌دهد: با ایجاد حوزه فناوری بودجه در کمیسیون، دائم اقدامات شهرداری در این خصوص رصد و بررسی خواهد شد و این رصد با ریل‌گذاری شورا و اقدامات شهرداری خواهد بود.
کاوسی‌امید سامانه یکپارچه شهرسازی نوسازی را از برنامه‌های در صدر توجه شورا در این حوزه برمی شمرد و تصریح می‌کند: با توجه به اقدامات انجام شده امید است تا ابتدای پاییز (1401) از این سامانه رونمایی شود.
سامانه خدمات الکترونیکی شهروندان در آستانه بهره برداری
25 مرداد امسال محمدرضا فیضی منش مدیر منطقه 3 شهرداری همدان تأکید کرد که با تلاش‌های شبانه روزی و پیگیری‌های صورت گرفته، مراحل خرید، بومی‌سازی،آموزش و راه‌اندازی سامانه‌های شهرسازی، نوسازی درآمد و اصناف، کمیسیون ماده صد، سامانه خدمات الکترونیکی شهروندان و خودکارسازی ضوابط و درآمدهای «سامانه شهرداری الکترونیک» از پیشرفت قابل ملاحظه‌ای برخوردار بوده و سامانه مذکور به زودی به بهره برداری خواهد رسید.
فیضی منش با اشاره به مزایای پیاده سازی سیستم یکپارچه شهرسازی، نوسازی و درآمد در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری اظهار کرد: با خودکار سازی فرآیندها، ساده سازی ضوابط و دستورالعمل‌های اجرایی علاوه بر کاهش بروکراسی‌های اداری و ایجاد شفافیت، شهروندان خدمات را به صورت غیرحضوری، برخط و سریع دریافت خواهند کرد.
مدیر منطقه سه شهرداری همدان با اشاره به حجم بالای مراجعات ارباب رجوع به مناطق چهارگانه شهرداری همدان و لزوم کاهش حضوری مراجعات افزود: راه‌اندازی سامانه شهرداری الکترونیک در مناطق بسیار ضروری است و ضمن کاهش مراجعات حضوری شهروندان در ادارات موجب ارتقای کیفیت خدمات و رضایتمندی نیز خواهد شد.
حسینی شهردار همدان: اجرا و راه‌اندازی آزمایشی سیستم شهرداری الکترونیک
در تاریخ 29 مرداد ماه 1401، شهردار همدان در جلسه اجرای آزمایشی سیستم یکپارچه شهرسازی، نوسازی، درآمد، اصناف و شهروندسپاری با هدف آزمایش و آموزش به کارکنان شهرداری از اجرا و راه‌اندازی آزمایشی سیستم شهرداری الکترونیک خبر داد.
سید مسعود حسینی ضمن تقدیر از زحمات و پیگیری‌های مدیریت شهری در اجرای این پروژه اظهار کرد: خوشبختانه پیشرفت80 درصدی پروژه، اجرای سیستم یکپارچه شهرسازی، نوسازی، درآمد، اصناف و شهروندسپاری نویدبخش عملیاتی شدن خدمت‌رسانی مطلوب و افزایش رضایتمندی مردم است.
حسینی با اشاره به پیشرفت مطلوب پروژه عنوان کرد: از اوایل شهریور ماه تبدیل داده‌ها و از اوایل مهرماه فرایندهای مربوط به شهروندسپاری صورت می‌گیرد و باید آموزش‌های لازم به کارکنان شهرداری و اطلاع رسانی به شهروندان در خصوص نحوه به کارگیری این سیستم صورت بگیرد.
این مقام ارشد مدیریت شهری در ادامه گفت: با راه‌اندازی سامانه یکپارچه سازی شهرداری الکترونیک تمامی فرآیندهای مرتبط در حوزه‌های مختلف شهرسازی، نوسازی، درآمد، کمیسیون ماه صد و 77، صدور پروانه ساختمانی، پایان کار، استعلام و صدور مجوز گواهی فنی بدون اعمال سلایق و به صورت یکسان و شفاف بدون محدودیت و در هر زمان و مکانی برای شهروندان انجام خواهد شد.
در ادامه جلسه جواد مختاری رئیس سازمان فناوری اطلاعات شهرداری همدان هم با اشاره به آموزش عمومی و تخصصی کارکنان در تالار قرآن برای پیاده سازی این سیستم گفت: این پروژه به صورت آزمایشی در مناطق اجرا می‌شود و یک تیم کارشناسی برای رفع مشکلات و نواقص احتمالی در کنار مجموعه شهرداری قرار خواهند گرفت.
تحقق "شهرداری الکترونیک"
در تاریخ 1401.06.12 شهردار همدان خبر از راه‌اندازی سامانه "شهرداری الکترونیک" در شهرداری همدان داد.
سید مسعود حسینی در جلسه شورای راهبری سیستم یکپارچه شهرسازی و نوسازی اظهار کرد: با تلاش و همت شبانه روزی کارکنان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیز همکاری همه کارکنان معاونت شهرسازی و معماری، مناطق چهارگانه، اداره درآمد و سایر همکاران شهرداری همدان، "سامانه شهرداری الکترونیک" از روز شنبه 12 شهریور ماه در شهرداری همدان راه‌اندازی شد.
وی در ادامه تصریح کرد: پیشگیری از سلیقه‌گرایی، شخص‌محوری و جلوگیری از اتلاف وقت شهروندان از ثمرات این سامانه است که با ارائه خدمات به صورت غیرحضوری گام مهمی در راستای شفاف‌سازی و اجرای حداکثری قوانین و مقررات برداشته خواهد شد.
حسینی با اشاره به امکان اعلام هوشمند ضوابط ساخت و ساز به صورت غیرحضوری در این سامانه توضیح داد: متقاضیان می‌توانند ضوابط شهرسازی و پروانه ساختمان ملک خود را شامل تراکم، کاربری، سطح اشغال، تعداد طبقات، عوارض و... بر اساس لایه‌های اطلاعات مکانی و محاسبات سیستمی رؤیت و سپس درخواست پروانه ساختمانی را به صورت الکترونیکی و غیرحضوری ثبت کنند.
وی دریافت پروانه ساختمانی را یکی از ملموس‌ترین رویارویی شهروندان با شهرداری‌ها به‌شمار آورد و گفت: اکنون تعریف ساختاری الکترونیک و هوشمند برای این موضوع از سوی شهرداری همدان، گام بلندی در راستای تسهیل این فرایند است.
وی اضافه کرد: درحال حاضر مدیریت شهری تأکید جدی بر ارتقای سلامت اداری و شفاف‌سازی روند فعالیت بخش‌های مختلف شهرداری به نفع مردم دارد و راه‌اندازی "سامانه شهرداری الکترونیک " نیز با همین هدف از سوی مدیریت شهری همدان در حال انجام است.
سید مسعود حسینی در پایان با تأکید بر ضرورت الکترونیکی شدن خدمات شهرداری در راستای ایجاد شهر هوشمند، به عنوان یکی از راهکارهای نوین برای رفع مشکلات شهری افزود: شهروندان همدانی می‌توانند با مراجعه به نشانی http://esup.hamedan.ir/ از خدمات عمومی و با ایجاد کارتابل شهروندی از خدمات اختصاصی این سامانه بهره مند گردند.
تبادل تفاهم‌نامه همکاری بین شهرداری همدان و دفاتر پیشخوان خدمات دولت استان
29 شهریور امسال معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی شهردار همدان از تبادل تفاهم نامه همکاری و برون سپاری خدمات شهرداری همدان و دفاتر پیشخوان با حضور معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی شهردار همدان و رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر پیشخوان خدمات دولت استان همدان خبر داد.
مجتبی حمزه رستگار در خصوص تبادل این تفاهم نامه اظهار کرد: هدف از انعقاد تفاهم نامه واگذاری خدمات به دفاتر پیشخوان دولت توسط شهرداری همدان، اجرای قانون، عدم مراجعه ارباب رجوع به شهرداری و افزایش شفافیت ‌و پاسخ‌گویی به تقاضاهای مردم است.
وی با تأکید بر الکترونیکی شدن خدمات شهرداری در راستای ایجاد شهر هوشمند، برای رفع مشکلات شهری افزود: شهروندان می‌توانند با مراجعه به نشانی http://esup.hamedan.ir از خدمات عمومی و اختصاصی این سامانه بهره مند شوند.
پاسخ استعلامات دفاتر اسناد رسمی در شهرداری همدان الکترونیکی شد
همچنین یک ماه بعد (29 مهر 1401)معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار همدان ضمن اعلام انعقاد تفاهم نامه همکاری بین کانون سردفتران و دفتریاران استان و شهرداری همدان خبر داد که پاسخ استعلامات دفاتر اسناد رسمی در شهرداری همدان الکترونیکی شد.
مجتبی حمزه رستگار اظهار کرد: با راه‌اندازی سامانه شهرداری الکترونیک و به منظور تکریم ارباب رجوع و برای جلب رضایت شهروندان، در اقدامی نوین و پیشتازانه و با هدف کاهش حضور فیزیکی مراجعین، پاسخ استعلامات دفاتر اسناد رسمی به صورت الکترونیکی و غیر حضوری مهیا گشته است.
معاون شهردار همدان با اشاره به اینکه طبق آمار و گزارشات اخذ شده از سامانه شهرداری الکترونیک (SARA 10) بیش از پنجاه درصد مراجعات و درخواست‌های ثبت شده شهروندان مربوط به پاسخ استعلامات دفاتر اسناد رسمی می‌باشد افزود: با الکترونیکی شدن این خدمت کاهش پنجاه درصدی مراجعات به شهرداری را خواهیم داشت که این امر موجب کاهش تردد و صرفه‌جویی در وقت و هزینه شهروندان و نیز افزایش کیفیت خدمات در شهرداری خواهد شد.
وی تصریح کرد: در این روش کلیه شهروندانی که نسبت به پرداخت عوارض سالیانه خود اقدام نموده باشند و ملک آنان دیونی نسبت به شهرداری نداشته باشد، شهرداری همدان موظف است نسبت به صدور پاسخ استعلام به صورت غیر حضوری و آنی اقدام نماید.
حمزه رستگار با توضیح اینکه شهرداری مسؤولیت مندرجات پاسخ استعلامی را که با شماره امضا مجاز الکترونیکی که امکان مشاهده اصل استعلام در وب سایت شهرسازی به نشانی https://esup.hamedan.ir فراهم آمده است را پذیرفته و تضمین می‌نماید، اظهار کرد: کلیه استعلامات الکترونیکی شهرداری دارای شماره امضا مجاز الکترونیکی و به صورت بارکد یونیک بوده که به صورت دائمی امکان دریافت و مشاهده اصل استعلام از طریق بخش تصدیق گواهی سامانه شهرداری همدان وجود دارد.
معاون شهردار همدان همچنین آمادگی خود را برای آموزش کارکنان ادارات و بانک‌ها به منظور آشنایی با امکانات وب سایت و نحوه بهره برداری از آن اعلام کرد و افزود: مطابق برنامه مصوب، با پایدارشدن روند صدور پاسخ استعلامات الکترونیک، روند جاری نحوه صدور پاسخ استعلامات در شهرداری متوقف و صرفاً از طریق سامانه ایساپ صادر خواهد شد.
صدور اولین پروانه ساختمانی به صورت الکترونیکی
30 مهر 1401 بالاخره انتظارها به پایان رسید و اولین پروانه ساختمانی به صورت الکترونیکی صادر شد.
مهرداد خورشیدوند سرپرست شهرداری منطقه یک در این باره گفت: پس از اجرای سیستم یکپارچه شهرداری همدان که در تابستان سال جاری رقم خورد در روز شنبه سی ام مهر ماه اولین پروانه ساختمانی به صورت الکترونیکی در شهرداری منطقه یک همدان صادر شد و به ارباب رجوع تحویل گردید.
سرپرست شهرداری منطقه یک همدان، پس از صدور اولین پروانه ساختمانی به صورت الکترونیکی در شهرداری منطقه، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای پروژه راه‌اندازی سیستم یکپارچه شهرداری الکترونیک را کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی و همچنین کاهش حجم ارباب رجوع دانست که باعث سهولت شهروندان و همچنین افزایش دقت و سرعت کارمندان حوزه‌های درآمد، شهرسازی و نوسازی و... شده است.
خورشیدوند از دیگر مزایای اجرای این پروژه را ارائه خدمات به صورت شبانه روزی دانست و گفت: امکان ثبت درخواست، دریافت پاسخ الکترونیکی، تشکیل آرشیو الکترونیک، خودکار سازی فرایندها، جلوگیری از جعل مکاتبات، امکان نظارت دقیق، حذف کاغذ، دورکاری کارکنان، الکترونیکی شدن پیگیری استعلامات دفترخانه ها، ادارات و بانک‌ها وجود دارد که باعث جلوگیری از سردرگمی شهروندان و افزایش رضایتمندی در جامعه می‌شود.
گفتنی است "مسعود بشیری" اولین ارباب رجوعی بود که در شهر همدان پروانه ساختمانی الکترونیکی خود را دریافت کرد.
پاسخ استعلام دفاتر اسناد رسمی در شهرداری همدان غیر حضوری و الکترونیکی شد
نوید مهم دیگر مدیریت شهری در تحقق شهرداری الکترونیک، غیر حضوری و الکترونیکی شدن پاسخ استعلام دفاتر اسناد رسمی از روز یکشنبه 15 آبان ماه جاری بود.
سید مسعود حسینی شهردار همدان ضمن اعلام این خبر گفت: برای نخستین بار با راه‌اندازی سامانه شهرداری الکترونیک پاسخ دهی به استعلامات دفاتر اسناد رسمی از روز یکشنبه15 آبان ماه جاری صرفا" از طریق دفاتر اسناد رسمی انجام خواهد شد و دیگر نیازی نیست شهروندان جهت اخذ پاسخ استعلام به شهرداری مراجعه کنند.
شهردار همدان با اشاره به تأثیر راه‌اندازی سامانه شهرداری الکترونیک افزود: شهرداری همدان به منظور تکریم ارباب رجوع و جلب رضایت شهروندان، در اقدامی نوین، فناورانه و با هدف کاهش حضور فیزیکی مراجعان، کلیه تمهیدات لازم جهت پاسخ دهی به استعلامات دفاتر اسناد رسمی را به صورت الکترونیکی و غیر حضوری مهیا کرده است.
حسینی با اشاره به آمار و گزارشات اخذ شده از سامانه شهرداری الکترونیک (SARA 10) اظهار کرد: بیش از پنجاه درصد مراجعات و درخواست‌های ثبت شده شهروندان مربوط به پاسخ استعلامات دفاتر اسناد رسمی است.
این مقام ارشد مدیریت شهری با اشاره به اینکه الکترونیکی شدن این خدمت موجب کاهش پنجاه درصدی مراجعات به شهرداری خواهد شد افزود: اجرای این پروژه کاهش تردد، صرفه‌جویی در وقت و هزینه شهروندان و در نتیجه افزایش کیفیت خدمات در شهرداری را به دنبال خواهد داشت.
سید مسعود حسینی با تأکید بر مسؤولیت شهرداری در قبال پاسخ گویی به استعلام دفاتر اسناد رسمی گفت: شهرداری همدان مسؤولیت مندرجات پاسخ استعلامی را که با شماره امضا مجاز الکترونیکی که امکان مشاهده اصل استعلام در وب سایت سیستم یکپارچه شهرسازی، نوسازی و درآمد به نشانی http://esup.hamedan.ir فراهم آمده است را پذیرفته و تضمین می‌کند.
شهردار همدان با اشاره به اینکه کلیه استعلامات الکترونیک شهرداری دارای شماره امضا مجاز الکترونیکی است، عنوان کرد: امضا الکترونیکی به صورت بارکد یونیک بوده که به صورت دائمی امکان دریافت و مشاهده اصل استعلام را از طریق بخش تصدیق گواهی سامانه شهرداری الکترونیک همدان دارا می‌باشد.
بازدید دادستان همدان و دکتر فلاحی نماینده مردم همدان در مجلس از سامانه شهرداری الکترونیک
دکتر فلاحی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی از سامانه شهرداری الکترونیک بازدید کرد.
حجت الاسلام احمدحسین فلاحی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در خصوص اجرای پروژه‌ شهرداری الکترونیک گفت: راه‌اندازی سامانه شهرداری الکترونیک گامی مهم در راستای پاسخ دهی غیر حضوری، ایجاد رضایتمندی، شفافیت و تسهیل گری و جلوگیری از فساد خواهد بود.
حسن خانجانی موقر دادستان همدان نیز اجرای پروژه‌های فناوری را از الزامات مهم در شهرداری عنوان کرد و افزود: کاهش ارتباط بین کارمند و ارباب رجوع و کنترل کاربران و گزارش گیری از اثرات مهم اجرای پروژه‌های فناورانه خواهد بود.
دادستان همدان بر امنیت شهرداری الکترونیک تأکید و اظهار کرد: باید تمهیدات و جوانب امنیتی اجرای این پروژه و رعایت حریم خصوصی افراد در این زمینه‌ها لحاظ گردد.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/42779