کد خبر : 42685
تاریخ : 1401/8/11
گروه خبری : خبر همدان

استاندار همدان:

رسانه‌های معاند به دنبال القا آلودگی آب



هگمتانه، گروه خبر همدان: استاندار همدان برای چندمین بار و با تأکید بر اینکه آب آشامیدنی و مصرفی در این شهر سالم و بهداشتی است، گفت: رسانه‌های معاند با دروغ پردازی و شانتاژهای خبری و تبلیغاتی به دنبال آن هستند که به شهروندان همدانی القا کنند، آب این شهر آلوده است.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، علیرضا قاسمی فرزاد صبح دیروز در جلسه شورای آب استان همدان اظهار کرد: این رسانه‌ها که همواره به دنبال بهانه‌ای برای اهداف شوم تبلیغاتی خود هستند، حتی می‌خواهند با غرض ورزی نتایج آزمایش‌ها در این راستا را هم زیر سوال ببرند.
وی با بیان اینکه آب آشامیدنی همدان مراحل متعدد نمونه برداری قبل و پس از تصفیه آب را طی کرده است، افزود: ما به مردم اطمینان می‌دهیم اکنون آبی که از شیر مشترکان شهر همدان خارج می‌شود به طور کامل بهداشتی و میزان آرسنیک و سایر املاح آن کم‌تر از استاندارد ملی و حتی جهانی است.
قاسمی فرزاد گفت: اگر چه آب خام در شهر همدان تا حدودی املاح دارد اما در فرآیند تصفیه این املاح از بین می‌رود و بر اساس آزمایش‌های انجام شده در آزمایشگاه‌های تهران و استان میزان آرسنیک این آب بین 25 تا 40 میکرون بود که پس از تصفیه به صفر تا 2 میکرون رسیده است.
وی همچنین با اشاره به پروژه آب‌رسانی به همدان نیز گفت: این طرح که از حدود 18 سال قبل عملیات اجرایی ان آغاز شده در طول این مدت 32 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و کارهای فنی پیچیده‌ای داشت که 2 سال نیاز به اجرا داشت و با اقدامات به موقع دولت سیزدهم در طول 6 ماه تکمیل و آماده بهره برداری شد.
قاسمی فرزاد تأکید کرد: با همکاری وزارت نیرو مجوز حفر 30 حلقه چاه پدافندی نیز صادر شد تا در شرایط بحرانی و اضطراری، مشکلی برای تأمین آب آشامیدنی شهر همدان وجود نداشته باشد؛ از این تعداد تاکنون 20 حلقه چاه حفاری شده است به رگه‌های خوبی از آب برخورد کرده و دبی مناسبی دارد.
وی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با آزمایش‌های متعدد و دقیق و همچنین وزارت نیرو نیز با بررسی‌های فنی خود سلامت آب شرب همدان را تأیید کرده اند و هر کسی می‌تواند آن را آزمایش و نتایج مربوط را اعلام کند.
استاندار همدان با اشاره به اینکه با وجود اینکه کشور در خشک سالی مفرطی است، وظیفه داریم آب آشامیدنی و سالم شهروندان را تأمین کنیم، افزود: معاندین در جهت شبهه افکنی و ایجاد نارضایتی در بین مردم شهر همدان هستند.
قاسمی فرزاد در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: مردم باید الگوی مصرف آب را رعایت کنند و آبی که با صرف هزینه‌های سنگین و تلاش‌های بی وقفه در اختیار آنان قرار گرفته است را به درستی استفاده کنند.
استاندار همدان درباره اینکه برخی مدعی می‌شوند چرا از قبل برای قطع آب برای چندین ساعت اقدام نشده بود که کار به مشکل بحران آب بینجامد، گفت: براساس نظر کارشناسان و از نگاه فنی قطع آب کمتر از هشت ساعت تأثیر گذار نیست.
وی با اشاره به اینکه حدود 80 درصد آب مصرفی کشور در حوزه کشاورزی است، از مسؤولان جهاد کشاورزی خواست با برنامه‌ریزی‌های لازم زمینه استفاده بهینه از آب در آبیاری مزارع و باغات را انجام دهند استفاده از فناوری در کشاورزی اجتناب ناپذیر دانست.
قاسمی فرزاد بر استفاده مناسب از پساب‌ها تأکید کرد و گفت: حتی کشورهای پیشرفته با میانگین بارش 3 هزار میلیمتر از پساب‌ها به شکل برنامه‌ریزی شده استفاده می‌کند که لازم است در این مورد تدابیر لازم اندیشیده شود.
وی از جهاد سازندگی خواست در زمینه فرونشست زمین نیز بررسی‌های لازم را انجام دهد.
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان همدان هم در سخنانی در این جلسه گفت: فرایند تصفیه آب بارها با نمونه گیری از آب آشامیدنی شهر همدان راستی آزمایی شده و سلامت و بهداشتی بودن آن از سوی مراجع ذیصلاح تأیید شد.
محمد ضروری گفت: وارد سومین سال خشک سالی شده ایم و امیدواریم بتوانیم با برنامه‌ریزی مشکلات را حل کنیم.
باقری شکیب کارشناس هواشناسی نیز گفت: سال گذشته از لحاظ درصد کاهش آب در کشور رتبه ششم را داشتیم و حدود 40 درصد آب کمتر از میانگین بلند مدت داشتیم.
وی افزود: به طور میانگین سالی یک تا یک و نیم درجه افزایش دما داریم و سال آینده نیز به همین شکل خواهد بود.
کارشناس هواشناسی همدان هم در این نشست با اشاره به پیش‌بینی وضع بارش در استان نیز گفت: در 2 هفته آخر آبان بارش‌هایی در همدان داریم و برای چهار ماه آینده بارش در حد معمول پیش‌بینی می‌شود، اما کمبودها جبران نخواهد شد.
داود شاهسوند معاون آبفا نیز در سخنانی گفت: در سال گذشته با 77 درصد کاهش روان آب‌ها مواجه شدیم و نتوانستیم آب سد اکباتان را تأمین کنیم، امسال نیز با کاهش 46 درصدی آب‌های روان مواجه هستیم.
وی افزود: برداشت غیرمجاز غارت آب‌های زیر زمینی را در برخواهد داشت که موجب کاهش شدید آب‌های زیرسطحی خواهندشد.
شاهسوند گفت: 531چاه نصب کنتور شده است که 77 درصد برنامه محقق شده است وهم اینک نیز 2 هزار و 511 حلقه چاه مجاز داریم که 1500 حلقه چاه فاقد کنتور است.
وی هشدار داد: شاهد کاهش سطح آب‌های زیر زمینی هستیم و این وضعیت نمی‌تواند تا بلند مدت و به صورت پایدار تأمین کننده آب همدان باشد.
علیمردان طالبی مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان نیز گفت: نیاز است نشست‌های تخصصی مشترک در زمینه کمبود بارش باران برگزار شود و برای جلوگیری از برخی مناطق که دارای نشست زمین است و خطراتی را برای خطوط انتقال، آب، برق و گاز به وجود آورد که با تمهیدات لازم نباید از این مساله غافلگیر شویم.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/42685