کد خبر : 41434
تاریخ : 1401/7/1
گروه خبری : پزشکی و سلامت

هگمتانه گزارش می‌دهد؛

سبک زندگی ناسالم و هشدار کاهش سن ابتلا به سرطان



هگمتانه، گروه پزشکی و سلامت - زهرا ذوالفقاری: افزایش مرگ و میر ناشی از سرطان و کاهش سن ابتلا به سرطانها در کشور، باعث شده که جامعه پزشکی نسبت به شیوع این بیماری در سنین جوانی و میانسالی هشدار دهد.
سرطان به عنوان یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر افراد در دنیا و ایران شناخته شده و هر سال تعداد زیادی از موارد فوتی در اثر عوارض بدخیم این بیماری اتفاق می‌افتد.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، سن ابتلا به سرطان پستان در کشور پایین آمده و حالا گفته می‌شود موارد شناسایی‌شده در میان زنان متولد دهه‌ 60 بالا رفته است؛ زنانی که در آستانه ورود به سن میانسالی قرار دارند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد موارد شناسایی سرطان پستان در زنان متولد دهه‌ 60 افزایش یافته است. کارشناسان می‌گویند این اتفاق به‌دلیل بالا بودن متولدان در آن دهه است.
آماری از ابتلای سالانه به سرطان پستان از سوی رئیس بخش رادیولوژی انستیتو سرطان بیمارستان امام خمینی‌(ره) اعلام شد که نشان می‌داد در ایران سالانه 6 هزار سرطان پستان ثبت می‌شود؛ آماری که از سوی رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت 17 هزار نفر و از سوی یکی از اعضای هیأت مدیره پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی 19 هزار نفر اعلام شد.
کارشناسان و متخصصان فعال در حوزه سرطان تأکید می‌کنند که موارد ابتلا به سرطان پستان در ایران نسبت به سایر کشورها پایین است. آن‌ هم به‌دلیل جوان‌ بودن جمعیت است. اما نکته اینجاست که در سال‌های اخیر، سن ابتلا به سرطان پایین رفته و موارد ابتلا در میان زنان زیر 40 سال هم دیده می‌شود.
متخصصان می‌گویند نبود غربالگری‌های پیشرفته و ناآگاهی زنان و همچنین تشخیص دیرهنگام این بیماری، موارد ابتلا را بالا برده است..
کارشناس سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا در گفتگو با خبرنگار هگمتانه، با بیان اینکه سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در زنان می‌باشد و یک چهارم از کل سرطان‌های زنان را بخود اختصاص می‌دهد، اظهار کرد: شیوع آن در اغلب کشورهای جهان در حال افزایش است، این سرطان در صورت تشخیص زودرس درمان پذیر است.
شراره نیک‌سیر در ادامه به عوامل خطر برای بروز سرطان پستان، اشاره و بیان کرد: سن، خطر ابتلا به سرطان پستان با افزایش سن بالا می‌رود؛ جنس، مردان نیز به این سرطان مبتلا می‌شوند ولی میزان بروز آن در زنان 100 برابر مردان است، سابقه خانوادگی مثبت، ابتلای یکی از بستگان درجه اول(مادر-خواهر-دختر)به این سرطان خطر ابتلای فرد را دو برابر می‌کند، سابقه فردی مثبت، در خانمی با سابقه ابتلا به سرطان در یک پستان شانس ابتلا در پستان دیگر 3 تا 4 برابر می‌شود.
وی در ادامه اضافه کرد: نتایج غیرطبیعی در بیوپسی‌های قبلی پستان (هیپرپلازی- رشد بیش از حد سلولها)، شروع قاعدگی زودرس (قبل از 12 سالگی) و یائسگی دیررس(بعد از 52 سالگی) با افزایش جزئی در احتمال بروز سرطان پستان همراه است؛ سابقه پرتوتابی به قفسه سینه، سن بالای مادر در زمان اولین تولد، چاقی یا اضافه وزن، چاقی یا داشتن اضافه وزن به ویژه در زنان یائسه با افزایش خطر سرطان پستان همراه می‌باشد، نداشتن تحرک کافی، نداشتن تحرک بدنی کافی درطول هفته از عوامل خطرابتلا به سرطان‌ها ازجمله سرطان پستان است.
وی با بیان اینکه متأسفانه به دلیل سبک زندگی کنونی سن ابتلا به این بیماری کاهش و به زیر 30 سال رسیده است، گفت: هورمون درمانی جایگزینی بعد از یائسگی، سابقه مصرف الکل و سیگار از دیگر عوامل ابتلا به این بیماری است.
کارشناس سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در ادامه به سرطان‌های شایع زنان در استان همدان اشاره داشت و گفت: طی آمار بدست آمده میزان موارد جدید ابتلا به سرطان پستان در استان 296 مورد، روده بزرگ 123 مورد، پوست 113 مورد ومعده 87 مورد وتیرویید74 مورد است.
نیک‌سیر سرطان پستان را یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در همدان عنوان کرد و افزود: این بیماری صعب العلاج علاوه بر اینکه هزینه‌های بسیاری را بر دوش خود فرد می‌گذارد بروی جامعه نیز هزینه‌هایی را می‌گذارد و بیماران برای مبارزه با این بیماری به روحیه و توان قوی نیازمند هستند.
وی بر شناسایی و تشخیص سریع بیماری برای درمان سریع‌تر آن تأکید کرد و افزود: داشتن فعالیت بدنی منظم از ابتلا به بعضی سرطان‌ها پیشگیری می‌کند از جمله سرطان پستان، پروستات و روده بزرگ و توصیه می‌شود برای پیشگیری از ابتلا به سرطان حداقل 5 روز در هفته و حداقل نیم ساعت افراد فعالیت بدنی متوسط داشته باشند.
این کارشناس مسؤول در قسمت دیگری به علایم سرطان پستان در زنان اشاره کرد و از بانوان همدانی خواست تا غربالگری‌ها را همواره انجام دهند و گفت: سرطان پستان معمولا ایجاد درد نمی‌کند، و علایم سرطان پستان شامل
احساس وجود سفتی و یا غده در پستان یا زیر بغل، که شایعترین علامت در سرطان پستان بوده، تغییر در اندازه یا شکل پستان و یا بهم خوردن تقارن پستان‌ها،ترشح از نوک پستان، فرورفتگی پوست پستان یا نوک آن، قرمزی و زخم شدن نوک پستان، تغییر شکل پوست پستان (مثل پوست پرتغال) و... است که‌اگر خانمی دارای یکی از این علایم بوده باید به پزشک مراجعه کند،هر چنددر اغلب موارد علت این علایم بیماری‌های خوش خیم پستان است.
وی با تأکید بر اینکه اغلب بیماران با شنیدن نام این بیماری دچار اظطراب و دلهره می‌شوند، گفت: استرس خود باعث پیشرفت و شدیدتر شدن بیماری می‌شود.
نیک سیر به پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان، تأکید کرد و عنوان داشت: برخی از فاکتورهای ایجاد سرطان پستان ( جنس، سن و سابقه فامیلی ) در کنترل خود فرد نیست، اما برخی از عوامل ازجمله رعایت مواردی چون وزن، ورزش، و تغدیه در کنترل خود فرد است.
وی با بیان اینکه امروزه نوع سبک زندگی باعث بروز بیماری‌های مختلف شده است و شاید این علت در کنار جوان بودن جمعیت باعث کاهش سن ابتلا به سرطان شده است، ابراز داشت: کنترل وزن، باید سعی شوو باتحرک بدنی کافی وتغذیه متعادل ومتناسب از بروز چاقی واضافه وزن جلوگیری کرد، ورزش منظم، فعالیت بدنی مؤثر،مانند پیاده روی تند به میزان 60-45 دقیقه در روز،برای 5 روز درهفته برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان توصیه می‌شود.
نیک‌سیر در همین خصوص عنوان کرد: کنترل میزان و نوع چربی رژیم غذایی، میزان و نوع چربی رژیم غذایی در ابتلا به سرطان پستان اهمیت زیادی دارد، چربی‌های اشباع (موجود در گوشت و لبنیات پر چرب ) نسبت به چربیهای غیر اشباع (موجود در آجیل، دانه ها،روغن زیتون و کانولا) بیشتر فرد را در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان قرار می‌دهد.
این کارشناس مسؤول ابراز داشت: افزایش مصرف روزانه سبزی و میوه، مصرف روزانه 5 واحد سبزی ومیوه می‌تواند باعث مهار رشد سلولهای سرطان پستان شود، محدود کردن مصرف گوشت‌هایی که در دمای بالا تهیه می‌شوند مانند کبابی، گریل، سرخ شده، زیرا در این شرایط مواد شیمیایی تولید می‌شوو که باعث افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها می‌شود.
نیک‌سیر اظهار کرد: مصرف گوشت قرمز را به کمتر از سه بار در هفته محدود کنید، مصرف گوشت‌هایی که در دمای بالا تهیه می‌شوند را حذف کنید، چربی‌های اضافی گوشت (گوشت مرغ و...) را قبل از بریان نمودن جدا کنید و قسمتهای سوخته شده آن را قبل از مصرف جدا نموده و دور بریزید.
وی در ادامه اظهار کرد: شیردهی، بویژه در صورتی که به طور مداوم برای 5/1 تا 2 سال صورت پذیرد.
این کارشناس مسؤول به راه‌های تشخیص بیماری سرطان اشاره داشت و افزود: معاینه و لمس پستانها و زیر بغل، ماموگرافی که در این روش عکس‌برداری از پستان به وسیله اشعه ایکس است، بهترین روش جهت تشخیص سرطان پستان است.
نیک سیر اظهار کرد: سونوگرافی، نمونه برداری‌،غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان‌ با استفاده از راهنما‌های مربوط به تشخیص زودهنگام و غربالگری، سرطان پستان در مراحل اولیه قابل تشخیص و درمان است و غربالگری جستجوی سرطان در فرد بدون علامت است.
وی به انجام معاینات ماهیانه توسط خود فرد تأکید کرد و گفت: این معاینه باید به صورت منظم و ماهیانه از 20 سالگی صورت گیرد، بهترین زمان انجام معاینه دو تا سه روز پس از پایان قاعدگی است که روش انجام این معاینه این بوده که فرد دراز کشیده، بازوی راست را بالای سر قرار می‌دهد، با استفاده از نوک انگشتان سه انگشت میانی دست چپ بافت پستان راست از نظر وجود هر گونه توده یا تورم با انجام حرکات چرخشی نوک انگشتان به صورت دایره‌ای لمس می‌کند که بافت‌های پستان با سه نوع میزان فشار نوک انگشتان لمس می‌شود اول با فشار ضعیف بافت زیر جلد پستان لمس می‌گردد، سپس با فشار متوسط لمس بافت‌های عمیق‌تر و در انتها با افزایش میزان فشار بر روی بافت سینه بافتهای نزدیک به جدار قفسه سینه لمس می‌شود.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/41434