کد خبر : 41374
تاریخ : 1401/6/31
گروه خبری : شهرستان

برخورد با تخلیه‌کنندگان نخاله‌های ساختمانی در نهاوند


هگمتانه، گروه شهرستان: معاون عمران و برنامه‌ریزی فرماندار نهاوند از برخورد با تخلیه کنندگان نخاله‌های ساختمانی در حاشیه راه‌ها در این شهرستان خبر داد.
به گزارش هگمتانه، جعفر سلگی چهارشنبه در جلسه مدیریت پسماند شهرستان نهاوند گفت: نخاله‌های ساختمانی حجم بالایی داشته و فضای بسیاری را اشغال می‌کنند و به همین دلیل اگر در محل نامناسبی تخلیه شوند برای حمل و نقل وسایل نقلیه و عابران مشکل ایجاد خواهند کرد.
وی در ادامه گفت: گاهی اوقات تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی در حاشیه جاده‌ها فقط به ایجاد مشکل در عبور و مرور محدود نمی‌شود و باعث بروز حوادث خطرناکی مثل تصادف می‌شوند.
معاون عمران و برنامه‌ریزی فرماندار نهاوند تصریح کرد: در شهرستان نهاوند و دیگر شهرستان‌ها پسماندهای ساختمانی و ضایعات عملیات‌های عمرانی بخش عظیمی از پسماندهای شهری را به خود اختصاص می‌دهند که علاوه بر مخارج مضاعف برای دفع آن عواقب نامطلوبی را هم برای محیط زیست دارند.
سلگی خاطرنشان کرد: اصولاً زائدات ساختمانی به پسماندهای حاصل از ساخت و ساز، تخریب اماکن، ساختمان‌های فرسوده، گودبرداری، خاک‌برداری، تعمیر و نوسازی و هر گونه پسماند حاصل از فعالیت‌های عمرانی و ساختمانی مشتمل بر خاک و مخلوط حاصل از خاک‌برداری، شیشه، گچ، خاک، کاشی، سرامیک، سیمان، قیرگونی، سنگ، آجر، و سایر پسماندهای مشابه اطلاق می‌شوند که افزایش مقادیر نخاله‌های ساختمانی موضوعاتی از قبیل کمبود فضای محل دفن، توسعه محل‌های جدید دفن، افزایش هزینه‌های محل دفن، مسائل محیط زیستی و مخالفت‌های عمومی را به طور نامطلوبی تحت تأثیر قرار می‌دهد.
وی یادآور شد: ریختن نخاله و مصالح ساختمانی در سطح خیابان، پیاده روها و جوی آب، خلاف مقررات بوده و در صورت مشاهده چنین مواردی، فرد متخلف جریمه خواهد شد و طبق ماده 20 قانون مدیریت پسماند؛ در صورتی که خودروها اقدام به تخلیه پسماند در مکان‌های غیر مجاز کنند، به مدت یک تا ده هفته توقیف خواهند شد.
معاون عمران و برنامه‌ریزی فرماندار نهاوند با بیان اینکه در تبصره این ماده قانونی آمده که اگر محلی که خودرو اقدام به تخلیه نخاله و پسماند در آنجا کرده است معابر شهری و یا بین شهری باشد، متخلف به حداکثر زمان توقیف خودرو محکوم خواهد شد، افزود: یکی از معضلاتی که تخلیه غیر مجاز نخاله‌های ساختمانی ایجاد می‌کند، سد معبر و ایجاد محدودیت در رفت و آمد است. نخاله‌های ساختمانی حجم بالایی داشته و فضای بسیاری را اشغال می‌کنند؛ به همین دلیل اگر در محل نامناسبی تخلیه شوند برای حمل و نقل وسایل نقلیه و عابران مشکل ایجاد خواهند کرد.
سلگی تصریح کرد: به دستور دادستان عمومی و انقلاب نهاوند شهرداران، بخشداران و دهیاران ظرف مدت یک ماه باید تمام نخاله‌های ساختمانی سطح شهرستان جمع آوری شده و به محل مورد نظر منتقل شوند و پس از آن تمام مسؤولیت تخلیه نخاله‌های ساختمانی در سطح شهر و روستا به عهده‌ی این افراد است و در صورت مشاهده برخورد قانونی خواهد شد.
این مسؤول درخصوص پسماندهای پزشکی بیمارستان‌های نهاوند گفت: با توجه به اینکه امحا و معدوم سازی پسماندهای عفونی بیمارستان‌ها در شهرستان انجام می‌شود باید ساز و کاری اندیشیده شود تا هرچه سریع‌تر امحا و معدوم سازی پسماندهای پزشکی- شیمیایی نیز در شهرستان به طور جد پیگیری و انجام شود.
معاون عمران و برنامه‌ریزی فرماندار نهاوند در پایان گفت: در صورت مشاهده تخلیه هرگونه زباله اعم از پسماندهای خانگی و نخاله‌های ساختمانی و پزشکی از سوی تراکتورها و ماشین‌های تخلیه زباله در سطح شهرستان و حاشیه‌ی راه‌ها با فرد خاطی برخورد قانونی شده و ماشین فرد خاطی به پارکینگ هدایت خواهد شد.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/41374