کد خبر : 41373
تاریخ : 1401/6/31
گروه خبری : شهرستان

ملکه گل‌های کبودرآهنگ از پای لنگ صادرات تا محبوبیت فرامرزی

سهم گلخانه "گل رز شاخه بریده" کوریجان در افزایش صادرات غیرنفتی کشور



هگمتانه، گروه شهرستان: در سال‌های اخیر با توجه به خشکسالی و بالا بودن مصرف آب در کشاورزی سنتی، توسعه کشت محصولات با نیاز کمتر به آب بسیار مورد تأکید کارشناسان است، از این‌رو یکی از بهترین کشت‌هایی که در این شرایط از سوی متخصصان امور کشاورزی برای صرفه‌جویی در مصرف آب توصیه می‌شود، کشت گلخانه‌ای است.
به گزارش هگمتانه، گل رز به عنوان‌ "ملکه گل‌ها" یکی از محبوب‌ترین گل‌های جهان بوده که از لحاظ میزان تولید در صدر تولید قرار داشته و اشتیاق انسان به داشتن این گل در تمام فصول سال موجب شده تا تولید این گل پرطرفدار هم در امروزه در سطح گلخانه‌ها توسعه یابد.
سالیانه دو میلیارد و 300 میلیون شاخه گل شاخه بریده در ایران تولید می‌شود که از این میزان 347 هزار شاخه معادل یک درصد تولید کشور در استان همدان پرورش داده می‌شود.
پروژه گلخانه "گل رز شاخه بریده" کوریجان شهرستان کبودراهنگ که تولیدات آن به خارج از کشور نیز صادر می‌شود، یکی از گلخانه‌های موفق در تولید گل شاخه بریده سطح استان بوده که در سال 97 با اعتباری افزون بر شش میلیارد تومان در 6500 مترمربع احداث شده است.
کارآفرین این گلخانه استاد دانشگاه بوعلی همدان با مدرک دکترای تخصصی رشته باغبانی است و به تبع ارتباط رشته تحصیلی و علاقه وی به حوزه گل و گیاه و باغبانی موجب شده تا این گلخانه یکی از گلخانه‌های موفق سطح استان باشد.
یکی از مزیت‌های گلخانه این کارآفرین تحصیلکرده استفاده و به‌کارگیری از فارغ التحصیلان کشاورزی و رشته باغبانی در مجموعه گلخانه خود است که کارکنان آن در کنار تخصص و مهارت با علاقه‌ای که به این حوزه داشته‌اند، در این مجموعه مشغول به کار شده‌اند.

  تولید سالیانه 720 هزار گل شاخه بریده در گلخانه شهرک کوریجان
کارآفرین گلخانه گل‌های شاخه بریده شهرک کوریجان کبودراهنگ اظهار کرد: کل سطح گلخانه پرورش گل‌های شاخه بریده بنده در شهرک کوریجان یک هکتار و 6500 متر سطح تولید گل‌های این گلخانه بوده که سالیانه به طور میانگین 720 هزار شاخه گل تولید دارد.
داوود عسگری با اشاره به اشتغال 30 نفر در این مجموعه گلخانه گل شاخه بریده شهرک‌کوریجان افزود: گل‌های تولید شده به بازارهای مرکزی داخل کشور چون تهران و اصفهان ارسال می‌شود علاوه بر آن، ‌بخشی از گل‌های شاخه بریده نیز همراه با همکارانی که تولید این محصول را دارند بار گل‌های تولیدیمان تجمیع و از طریق دیگر دوستان به صورت غیرمستقیم به سایر کشورهایی چون تاجیکستان، ازبکستان، عراق، روسیه، قطر و امارات صادر می‌شود.
وی با بیان اینکه افراد جذب شده در این مجموعه اکثریت کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رشته تحصیلی کشاورزی و باغبانی هستند، اضافه کرد: این شغل در حوزه دانشگاه دقیقاً تخصص کارمان بوده و افتخار ما این است که رشته تحصیلی همه ما ارتباط بسیاری با این‌ حوزه دارد ضمن اینکه علاقه هم یکی از مؤلفه‌های مهم موفقیت به شمار می‌رود.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه تمامی افراد مجموعه بیمه شده هستند و این مجموعه اشتغال پایدار و مناسبی را برای این افراد ایجاد کرده است، ادامه داد: متأسفانه و یا خوشبختانه کار ما در حوزه گیاهان زینتی تا به امروز با توجه به اینکه عملیات باغبانی در آن کار سختی است به همین علت در حوزه مدیریت مجموعه صرفاً از خانم‌ها استفاده کرده‌ایم اما در حوزه کارکنان کارگری و کار در گلخانه رز از آقایان استفاده شده است چراکه چندان‌ مناسب خانم‌ها نیست.
وی خاطرنشان کرد: پروژه جدیدی در دست پیگیری دارم که این حوزه متناسب با توان‌ فیزیکی خانم‌ها بوده و قطعاً از خانم‌ها در این پروژه جدید استفاده خواهیم کرد البته این پروژه در زمینه تولید محصول است که فعلاً تا زمان اجرایی شدن آن تمایل دارم محرمانه بماند ضمن اینکه در حال حاضر برای این پروژه جدید گام‌هایی هم برداشته شده است.
عسگری همچنین در رابطه با طرح توسعه مجموعه گلخانه خود اظهار کرد: در مجموعه گلخانه شاخه بریده شهرک‌ کوریجان سطح اراضی و زمین‌ها کوچک است و در این‌ مجموعه فعلی امکان طرح توسعه وجود ندارد اما دنبال آن هستیم که یک پروژه 10 هکتاری را در همدان در همین زمینه احداث کنیم.
وی ادامه داد: رایزنی‌های اولیه با مسؤولان استان در این ارتباط انجام شده و به دنبال آن هستم که این پروژه را تا سال 1403 با استفاده از تسهیلات شخصی و تسهیلات بانکی راه‌اندازی و احداث کنم و قطعاً با راه‌اندازی آن برای حداقل 200 نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد.
این کارآفرین موفق با اشاره به توجیه اقتصادی پرورش گل‌های شاخه بریده در گلخانه تصریح کرد: بازار گل طوری است که اگر در بازار مشکلی اتفاق نیفتد بازار گل بازار خوبی خواهد بود ضمن اینکه کیفیت محصول تولید شده ارتباط تنگاتنگی با بازار دارد و هر چه کیفیت محصول بالاتر باشد بازار ما هم فروش بهتری دارد.
عسگری با بیان اینکه در سال 97 برای احداث این مجموعه گلخانه‌ یک هکتاری افزون بر 3.5 تا 4 میلیارد تومان هزینه صرف شده است، گفت: در حال حاضر احداث چنین گلخانه‌ای به سرمایه ‌گذاری و اعتباری افزون بر 15 میلیارد تومان نیاز خواهد داشت.

  گلخانه تولید گل‌های شاخه بریده یک بنگاه تولیدی مناسب برای فارغ‌التحصیل است
وی افزود: بحث توجیه اقتصادی این شغل در مقایسه با شغل‌هایی چون ساختمان سازی، بساز و بفروش و دلالان توجیه اقتصادی پایین‌تری دارد اما برای یک اشتغال سالم به عنوان یک بنگاه تولیدی برای فارغ التحصیلان از زاویه دید دیگر توجیه اقتصادی مناسبی داشته و قابل توصیه به کارآفرینان است هر چند وجود تخصص در این رشته الزامی است ضمن اینکه فقط فارغ التحصیل دانشگاه بودن نمی‌تواند در این زمینه مطرح و مزیت باشد.
عسگری در ادامه با بیان اینکه نحوه آبیاری این‌ مجموعه آبیاری سامانه کشت هیدروپونیک‌ بوده و قاعدتاً مصرف آب در چنین مجموعه‌ کست هیدروپونیک به مراتب کمتر است، اظهار کرد: این‌نحوه تولید موجب می‌شود به علت بالا بودن عملکرد در واحد سطح بهره‌وری آب هم افزایش یابد.
وی با تأکید بر اینکه می‌توان‌ مصرف آب را در این مجموعه با استفاده از سامانه هیدروپونیک پیشرفته‌تر کمتر کرد، افزود: به نسبت سامانه هیدروپونیک‌هایی که در دنیا استفاده می‌شود اگر برخی زیرساخت‌ها وجود داشته باشد دستگاه‌هایی را نیاز داریم که سامانه هیدروپونیک پیشرفته تری را راه‌اندازی کنیم و از طریق آن میزان‌مصرف آب مجموعه را کمتر از این کنیم.

  ضرورت تقویت زیرساخت‌های صادراتی
وی با اشاره به مشکلات موجود در حوزه پرورش گل، نخستین مشکل کشور در حوزه گل را نبود زیرساخت‌های صادراتی در این زمینه دانست و بیان کرد: در ایام‌ محرم و صفر و ایام فاطمیه و مناسبت‌های عزاداری در کشور میزان مصرف گل و گیاهان زینتی به نسبت سایر ایام کمتر است که در چنین ایام زمینه تسهیل هر چه بیشتر صادرات ضرورت دارد تا با این اقدام در این ایام از تضرر بنگاه‌ها و گلخانه‌داران پرورش گل‌های زینتی و گل‌های شاخه بریده جلوگیری شود.

  غیرقابل مدیریت بودن بازار مهمترین مشکل گلخانه‌داران
عسگری با بیان اینکه امکان برنامه‌ریزی اقتصادی در کشور بسیار ضعیف است و متأسفانه نمی‌توان چیزی را پیش‌بینی کرد، گفت: به فرض مثال نهاده‌ای که فروردین ماه با یک قیمت مشخص برای مصرف گل‌های گلخانه خرید می‌کنیم نمی‌دانیم به چه میزان برای مصرف چند ماه خرید کنیم چراکه قیمت‌ها دائماً در حال تغییر و نوسان است و این ناآرامی از وضعیت و تورم ناشناخته بوده و مشخص نیست تورم‌ در محصولات چند روز دیگر چه میزان خواهد بود تا وضعیت قابل مدیریت باشد غیرقابل مدیریت بودن بازار مهمترین مشکل ما به شمار می‌رود.

  قطعی برق به گلخانه‌ها آسیب می‌زند
این کارآفرین با اشاره به اینکه مشکل زیرساخت برق، گاز و قطعی برق بسیار آزاردهنده و برای ما آسیب زننده است، گفت: اگر قطعی برق یک ساعت در مجموعه گلخانه‌هایی چون گلخانه ما اتفاق بیفتد و در همان زمان سیستم برق اضطراری عمل نکند کل مجموعه در عرض یک ساعت از بین می‌رود.

  فعالیت 45 واحد گلخانه در کبودراهنگ
رئیس جهادکشاورزی شهرستان کبودراهنگ هم اظهار کرد: در سطح شهرستان کبودراهنگ 45 واحد گلخانه به مساحت 27.5 هکتار فعال هستند که کشت عمده این تعداد گلخانه در زمینه کشت گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای و بخشی هم تولید گل شاخه بریده و میوه‌های استوایی است.

 تولید سالیانه 9700 تن محصول در سطح گلخانه‌های کبودراهنگ
حمزه خانجانی از تولید سالیانه 9700 تن محصول در سطح گلخانه‌های شهرستان کبودراهنگ خبر داد و افزود: در حال حاضر 45 واحد فعال گلخانه‌ای سطح شهرستان برای 275 نفر اشتغال ایجاد کرده است.

  افزایش دو برابری سطح گلخانه‌های کبودراهنگ ظرف دو سال آینده
وی تعهد امسال احداث و توسعه گلخانه‌های این شهرستان را 13 هکتار برشمرد و گفت: با توجه به اولویت مهم سازمان جهادکشاورزی در بحث توسعه گلخانه‌ها ظرف دو تا سه سال آینده سطح زیرکشت گلخانه‌های شهرستان را دوبرابر خواهیم کرد.
این فرد مسؤول با بیان اینکه طی 20 سال گذشته مساحت گلخانه‌های شهرستان 27.5 هکتار شده است، اظهار کرد: قول مساعد می‌دهم ظرف دو تا سه سال آینده این میزان مساحت گلخانه‌های شهرستان با تلاش و کار تیمی به 40 تا 50 هکتار افزایش و توسعه یابد.
خانجانی ادامه داد: شهرستان کبودراهنگ از نظر کمی گلخانه‌ها رتبه دوم و از نظر کیفی رتبه اول گلخانه‌های سطح استان را دارد.

  دو واحد گلخانه‌ای فعال گل‌های شاخه بریده در کبودراهنگ
وی همچنین تصریح کرد: از 45 واحد گلخانه فعال شهرستان دو واحد گلخانه در مجموع به مساحت 6000 متر به تولید و پرورش گل‌های شاخه بریده اختصاص دارد ضمن اینکه یک واحد پرورش گل‌های شاخه بریده نیز به مساحت دو هکتار در دست احداث بوده که در مراحل پایانی تکمیل قرار دارد و در مرحله پلاستیک کشی و اجرای سامانه گرمایشی و سرمایشی است و تا پایان سال طرح فوق به بهره‌برداری می‌رسد.

 ورود گلخانه‌داران در صادرات فرامرزی
وی با اشاره به اینکه گلخانه‌های گل شاخه بریده از نظر مدیریتی به مدیریت تخصصی نیاز دارد و تخصص در این رشته توجیه اقتصادی طرح را افزایش می‌دهد، گفت: گلخانه‌داران با تولید سبزی و صیفی در سطح گلخانه‌های خود حتی می‌توانند در حوزه صادرات فرامرزی نیز وارد شوند.
وی ارزش سودآوری گلخانه‌ها را خوب و مطلوب دانست و تأکید کرد: اولویت اول ما در شهرستان توسعه گلخانه بوده و قول می‌دهیم ظرف دو سال آینده در بحث توسعه گلخانه‌ها کبودراهنگ جایگاه اول استان را با یک کار تیمی داشته باشد.
به نقل از ایسنا، در پایان امیدواریم توسعه گلخانه‌ها با تنوع و تولید محصولات کم آب بر روند اشتغال دوچندان جوانان به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی را با کارآفرینان متخصص چون استاد داود عسگری بیش از پیش رقم بزند و در کنار مدیریت منابع آب صادرات غیرنفتی کشور را افزایش دهد.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/41373