کد خبر : 40808
تاریخ : 1401/6/16
گروه خبری : خبر همدان

امیدها برای شکستن طلسم ثبت جهانی هگمتانه

هگمتانه، گروه خبر همدان: رئیس شورای اسلامی شهر همدان در راستای اقدامات برای شکستن طلسم ثبت جهانی منظر تاریخی هگمتانه تا همدان بر حفظ هویت بازار همدان تأکید کرد.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، محمود مسگریان عصر دوشنبه در جلسه کمیسیون مالی، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان که با موضوع منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان برگزار شد، با تأکید بر هم‌افزایی تمام دستگاه‌ها برای ثبت جهانی منظر تاریخی هگمتانه و اهمیت آن برای شهر همدان اظهار کرد: همدان یک شهر تاریخی است و نوپا نیست و با توجه به قدمتی که دارد باید یکی از آثار آن ثبت جهانی می‌شد.
وی با بیان اینکه همدان به عنوان شهر تاب‌آور در کشور معرفی شده است، عنوان کرد: همدان به عنوان شهر سبز پایدار جهان اسلام پذیرفته شده است.
رئیس شورای اسلامی شهر همدان در قسمت دیگر سخنانش بر حفظ هویت بازار همدان تأکید کرد و افزود: هویت بازار را داریم از دست می‌دهیم، قنادخانه تبدیل به زرگرخانه شده و حلبی‌سازها مبدل به لباس‌فروشی شده است و در راسته نخودبریزها یک نخودبریز هم وجو ندارد، لااقل چیزهایی که باقی مانده مانند شیشه‌برها،‌ راسته قبله، فرش فروش‌ها و بزازها و صحافخانه را حفظ کنیم.
وی تصریح کرد: در راستای اجرای اقدامات برای منظر تاریخی هگمتانه وظایف دستگاه‌ها از جمله شهرداری مشخص شده است و امیدوارم سال آینده این منظر ثبت جهانی شود.
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه مردم همدان هم باید نسبت به ثبت جهانی منظر تاریخی هگمتانه حساس شوند، گفت: مدیریت استان و دستگاه‌های اجرایی در این زمینه باید به کمک شهرداری بیایند.
حمید بادامی نجات تصریح کرد: خود همشهریان را هم باید با این موضوع همراه کنیم و این پلاک ثبت جهانی به نام همدان بخورد و طلسم ثبت جهانی بشکند.
وی اظهار کرد: علیرغم ظرفیت‌هایی که در شهر همدان وجود دارد تاکنون موفق به ثبت جهانی هیچ اثری در همدان نشده‌ایم، بر اساس پیگیری‌های انجام شده از سوی همدان و وزارت میراث فرهنگی قول داده شده است که منظر تاریخی هگمتانه یکی از پرونده‌‌هایی باشد که به عنوان اولویت ثبت جهانی مطرح شود.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه شهرداری نه‌تنها اکنون بلکه همواره برای زیباسازی شهر از نظر گردشگری هزینه می‌کند، گفت: قرار بر این شد که همه مدیران شهرداری دوره آموزشی، مهارتی، اقتصاد گردشگری را ببینند و اینگونه نباشد که دیدگاهشان به شهر فقط در حوزه معماری باشد.
حجت‌الاسلام ناصر صفری افلاکی عنوان کرد: سیاست کلی عرصه گردشگری در 38 بند به تصویب شورا رسید که وظایف شهرداری و دستگاه‌ها مشخص و شهرداری مکلف شد که دوره‌های آموزشی را در سطح تخصصی برای کارکنان خود برگزار کند. وی در قسمت دیگر سخنانش افزود: اینکه چهار خیابان منتهی به میدان امام(ره) پیاده‌راه نشود به زعم بنده یک اشتباه فاحش است و بحث پیاده‌راه بهتر است اجرا شود به ویژه خیابان شهدا که در منظر تاریخی هگمتانه نقش دارد.
این مسؤول در ادامه اظهار کرد: طرح جامع، پیاده‌راه سازی حلقه اول را نباید از طرح خارج کند و این مقصر شهرداری است که طی این 17 سال این کار را انجام نداده است.
وی با تأکید بر اینکه همه پروژه‌ها باید پیوست گردشگری داشته باشند، تصریح کرد: گردشگری نیز باید طوری اجرا شود که هویت، طبیعت و اقتصاد در نظر گرفته و حفظ شود.
صفری افلاکی با بیان اینکه بودجه خوبی برای ساماندهی کوچه آخوند آمده است، گفت: سیاست‌های کلی در زمینه منظر تاریخی هگمتانه برای شهرداری و دستگاه‌های دیگر وجود دارد.
علی طهماسبیان مدیر منطقه چهار شهرداری همدان نیز گفت: گذر فرهنگی از میدان باباطاهر و گنبد علویان بسته و به هویت محله توجه شده است.
امیر فتحیان‌نسب، معاون شهرسازی و معماری شهردار همدان هم با بیان اینکه پیاده‌راه بوعلی یکی از بی‌نظیرترین پیاده‌راه‌ها است، گفت: این پیاده‌راه یک مسیر تاریخی را برای گردشگر رقم می‌زند.

 وضعیت ایمنی بازار همدان فاجعه بار است
وی با اشاره به اینکه برای ثبت جهانی منظر تاریخی هگمتانه بودجه نیاز است، گفت: اکنون وضعیت بازار همدان فاجعه است و از لحاظ ایمنی هر لحظه استعداد یک اتفاق را دارد.
فتحیان‌نسب اظهار کرد:‌ برای سیما، منظر، کف سازی، ایمنی، پوشش سقف، تصرفات و حقوقی بازار بودجه زیادی نیاز است که شاید به هزار میلیارد تومان می‌رسد و باید برای آن بودجه جذب کرد.
علی‌اکبر نظری، رئیس کمیسیون خدمات شهری، زیست محیطی و بهداشت شورای شهر همدان هم با بیان اینکه همدان در طول تاریخ مظلوم واقع شده است، گفت: همدان ظرفیت‌های زیادی دارد اما غفلت‌های سنگینی صورت گرفته، از همین‌رو در زمینه گردشگری باید جهادی کار کرد.
وی با اشاره به اینکه عدم هماهنگی‌ها همدان را به اینجا رسانده است، عنوان کرد: در شهر همدان انجماد فرهنگی وجود دارد و این در حالی است که مردم همدان نسبت به آن شناخت ندارند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز در این جلسه به مزایای قبل از ثبت جهانی منظر تاریخی هگمتانه از جمله هم‌افزایی بین دستگاه‌ها، اشاره کرد و گفت: نکته دوم اینکه با ثبت جهانی یونسکو الزاماتی را برای حفظ ابلاغ می‌کند که به حفظ آن کمک می‌کند و دیگر اینکه تبلیغاتی برای جذب گردشگر خارجی است.
علی مالمیر با اشاره به اینکه منظر تاریخی هگمتانه که یک پروژه خاص محسوب می‌شود، تلفیقی از یزد و شوش و تبریز است، افزود: سال‌های سال از وزارت میراث مطالبه این را داریم که همدان با این تاریخ و تمدن، اثر ثبت جهانی ندارد و در حق همدان اجحاف شده است.
وی با بیان اینکه بازرسان یونسکو سال آینده بازدیدی را از همدان خواهند داشت و منظر تاریخی را بررسی می‌کنند، گفت: 9 درصد کار پروژه منظر تاریخی تمام شده است و اکنون آنچه که مهم است مشارکت و پذیرش جامعه محلی است که باید مردم را در این مهم همراه کنیم و ثابت کنیم که این عرصه دارای فکر و مدیریت است.
وی اضافه کرد: از شهرداری درخواست می‌کنم که در حلقه یک شهر در صدور پروانه ساختمانی برای ارتفاع با احتیاط رفتار کند.

وجود قدیمی‌ترین خانه‌های همدان در کوچه آخوند
عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا نیز در این جلسه گفت: تا زمانی که نام همدان در یونسکو نیاید گردشگر خارجی به همدان نمی‌آید و البته در این زمینه همکاری با استان‌های غربی بسیار مهم است.
محمدیان منصور تصریح کرد: نکته مهم این است که این محدوده باید مرکز شاخص باشد و همه به هم وصل شود که متأسفانه از میدان هگمتانه تا آرامگاه باباطاهر یک گسست رخ داده است.
وی اظهار کرد: کهن‌ترین محله همدان بن بازار است که اکنون مهجورترین محله ما است، بیشترین تعداد خانه‌های سنتی همدان در کوچه آخوند قرار دارد که از آن جمله می‌توان به خانه‌های پوستی‌زاده، روناسی و شرفخانی اشاره کرد ولی اکنون کوچه متروکه‌ای شده است.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/40808