کد خبر : 40574
تاریخ : 1401/6/10
گروه خبری : خبر همدان

با برنامه‌ریزی دقیق دولت سیزدهم و برخلاف سال گذشته

تابستان بدون خاموشی همدان

300 کیلووات نیروگاه خورشیدی به صنعت همدان اضافه شد/جمع‌آوری 2 هزار و 498 ماینر غیرمجاز





هگمتانه، گروه خبر همدان: صنعت برق استان همدان با برنامه‌ریزی دقیقی که توسط وزارت نیرو طراحی شده بود از ابتدای امسال تاکنون به ‌نحوی‌ پیش رفته است که با مدیریت بدون قطعی برق، در گذر از اوج بار نیز در کشور پیشرو است.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، بعد از فراغت از کار، کنار خیابان رفتم و منتظر تاکسی شدم، چند دقیقه‌ای طول کشید تا یکی از راه رسید، سوار شدم و راه‌ افتادیم، توی مسیر بین جمع بحث داغ بود و راننده از تأثیر برق در زندگی می‌ گفت و هر یک از مسافران هم در تأیید صحبت او، چیزهایی می‌گفتند. آنها به ‌برنامه امسال حوزه برق اشاره داشتند که باعث شده همدان تابستان امسال با قطعی برق مواجه نشود، برایم جالب بود که واقعا به آن چیزی اشاره دارند که کارشناسان نیز عنوان می‌کنند.
راننده صحبتش را اینطور ادامه داد: «سال گذشته قطعی برق داشتیم اما خدا را شکر امسال دیگر با این مشکل مواجه نیستیم، یادتان هست چقدر گرمای سختی را تحمل کردیم؟ قطعی برق و خاموشی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در تقاطع‌های شهر هم بی‌نظمی زیادی ایجاد می‌کرد و حتی باعث بروز تصادف می‌شد».
به این فکر کردم که اصلی‌ترین نیاز مردم در فصل تابستان برق است. استفاده از وسایل سرمایشی، از طریق برق امکان‌پذیر است و در حال حاضر وابستگی زندگی مردم به برق به حدی است که تصور یک زندگی بدون آن حتی برای چند ساعت نیز امکان‌پذیر نیست.
فرقی نمی‌کند شاغل یا خانه‌دار؛ همه مردم به نوعی وابستگی شدید به برق دارند چرا که در عصر حاضر بیشتر وسایل مورد نیاز انسان‌ها برقی است و بدون کاربری آن‌ها زندگی بسیار سخت و حتی غیرممکن می‌شود.
بی‌برقی سال گذشته آن‌ هم در گرمای نیمه تابستان امان مردم را بریده بود چرا که طی روزهای متمادی بسیاری از افراد در شب‌های تاریک و گرمای هوا به‌سر می‌بردند و قطعی مکرر برق مشکلات زیادی از جمله تاریکی داخل منازل و از کار افتادن آسانسور، خاموشی آیفون، خرابی گوشت و مرغ و دیگر موادداخل یخچال، خاموشی پکیج و سوختن وسایل خانگی را به همراه داشت.
طبق جدول زمان‌بندی، با وجود اینکه قطعی برای هر منطقه دو ساعت بود اما در آن سال گاهی به 6 ساعت می‌رسید و شرایط زمانی سخت‌تر می‌شد که پس از قطعی برق، باتری دکل‌های تلفن همراه نیز به اتمام می‌رسید و علاوه بر آنتن تلفن همراه، اینترنت نیز قطع می‌شد.
مشکلات کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و صنعتی نیز باعث افزایش سردرگمی‌ها و کلافگی‌های مردم و صاحبان صنایع شده بود و همگی این موارد حاکی از بی‌برنامگی بود و مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی مرتب از این موضوع گلایه می‌کردند و تعطیلی برخی کارخانه‌ها از جمله سیمان موجب گرانی اقلام تولیدی آنها شده بود.
اما خوشبختانه امسال نبود قطعی برق رکورد زد و قول مسؤولان درباره اینکه «تابستان به هیچ وجه برنامه جیره‌بندی برق نخواهیم داشت»، محقق شد و آن به تدابیر وزارت نیرو در زمینه‌های مختلف و تدوین برنامه‌های گوناگونی برمی‌گردد.
وزارت نیرو برای جبران کسری برق دو حوزه افزایش تولید برق و مدیریت تقاضا به وسیله صرفه‌جویی در مصرف برق را در دستور کار قرار داد و توانست این موضوع را مدیریت کند.
استان همدان 630 هزار مشترک خانگی برق دارد که معادل 80.49 درصد کل مشترکان را تشکیل می‌دهند، این بخش 33.07 درصد مصرف انرژی برق را دارد که در شرایط اوج بار، مدیریت آن بسیار حائز اهمیت است. برای اطلاع از این موضوع و برنامه‌های استان در حوزه برق به سراغ مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان رفتیم و توضیحاتی را شنیدیم.
علی سهرابی‌بیدار با تأکید بر اینکه برنامه‌های مدیریت اوج بار امسال به صورت مدون و با برنامه‌ریزی اجرا شد تا به سلامت از اوج بار امسال عبور کنیم اظهار کرد: در این راستا نسبت به افزایش و رونق تولید نیروگاهی و انجام تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها قبل از ورود به اوج، مدیریت سمت تقاضا با طرح تعرفه‌ها و مدیریت مصرف مشترکین برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات خوبی انجام شد.
وی با بیان اینکه سال گذشته به دو بخش کشاورزی و صنعت آسیب بیشتری وارد شد و امسال با برنامه‌ریزی دقیق مصارف این بخش‌ها به نحوی پیش رفت تا مشکلاتی نداشته باشیم گفت: هماهنگی‌های استانی نیز در خصوص گذر از اوج بار انجام شد و مؤثر بود.

  همدان پیشرو در گذر از اوج بار برق
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان تأکید کرد: استان همدان در گذر از اوج بار در کشور پیش‌رو بوده و کمیته‌ای با عنوان کمیته راهبری عبور از اوج 1401 با حضور افراد مؤثر بخش‌های شرکت‌ توزیع برق و نمایندگانی از اداره صمت، سازمان جهاد کشاورزی و شرکت شهرک‌های صنعتی تشکیل داده که از اقدامات برجسته‌ای است.
وی ورود استانداری و فرمانداران را در مدیریت مصرف برق و عدم قطعی آن مهم دانست و افزود: روز صنعت برق، مرکز«اسکادا» در استان با 18 کلید افتتاح شد که تحولی در راستای مدیریت مصرف هوشمند شبکه برق استان بود که در حال حاضر نیز تعداد کلیدها به بیش از 50 مورد رسیده است.
سهرابی‌بیدار با بیان اینکه بزرگ‌ترین و حساس‌ترین مسأله امسال عبور از اوج 1401 است که تمام برنامه‌ها نیز به این سمت هدایت شده است گفت: همدان در ایام مختلف رتبه خوبی نسبت به مدیریت بار دارد.
وی با اشاره به اینکه طول شبکه برق استان همدان بیش از 19 هزار کیلومتر است که باید مرتب پایش و بازدید شود افزود: 18 هزار پست برق در استان وجود دارد که برق 20 هزار ولت را تبدیل به برق برای مردم می‌کند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان به 630 هزار مشترک خانگی در استان اشاره کرد که معادل 80.49 درصد مجموع مشترکین استان را تشکیل می‌دهند و خاطرنشان کرد: تعداد مشترکین عمومی این استان 35 هزار مشترک معادل 4.5 درصد، تعداد مشترکین کشاورزی 13 هزار مشترک معادل 1.7 درصد و تعداد مشترکین سایر مصارف 98 هزار مشترک معادل 12.60 درصد است.
وی با اشاره به میزان مصرف انرژی در تعرفه‌های خانگی که 33.07 درصد است بیان کرد: این میزان در میان مشترکین عمومی 9.74 درصد، کشاورزی 37.52 درصد، صنعتی 12.75 درصد و البته بدون مشترکین بزرگ برق باختر و نیز سایر مصارف 6.92 درصد است.
سهرابی بیدار با تأکید بر اینکه 6 پله مصرف برای مشترکین خانگی تعریف شده که مربوط به فصل گرم سال و سایر فصول است گفت: اولین پله مصرف تا 200 کیلووات ساعت در فصل گرم است که 66.7 درصد مشترکین خانگی در این پله قرار دارند.
وی ادامه داد: دومین پله از 200 تا 300 کیلووات ساعت بوده که 23.7 درصد مشترکین را شامل می‌شود و در مجموع 90.4 درصد کل مشترکین خانگی در سقف رعایت الگوی مصرف و عدم افزایش بهای انرژی قرار گرفته‌اند.

  90 درصد مشترکین برق همدان افزایش قیمتی ندارند
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان همدان با بیان اینکه برای 90 درصد مشترکین هیچ‌گونه افزایش قیمتی وجود ندارد و می‌توانند مشمول پاداش‌های مدیریت مصرفی شوند خاطرنشان کرد: انتظار داریم طرح‌های تشویقی مورد اقبال مردم قرار گیرد و از سویی در نظر داریم برای پرمصرف‌ها کنتورهای هوشمند نصب کنیم تا بتوانند میزان مصرف خود را مشاهده و آن را کاهش دهند.
وی با اشاره به اینکه در سومین پله از 300 تا 400 کیلووات ساعت که مشمول 1.5 برابری هزینه می‌شوند، 6.8 درصد کل مشترکین قرار گرفته‌اند گفت: در چهارمین پله 400 تا 500 کیلووات ساعت قرار دارد که مشترکین این بخش مشمول 2.5 برابری هزینه‌ها می‌شوند و تنها 1.9 درصد مشترکین را دربرمی‌گیرند.
سهرابی‌بیدار با بیان اینکه پله 500 تا 600 کیلووات ساعت، مشمول 3.5 برابری هزینه هستند که 0.6 درصد مشترکین را در برمی‌گیرند یادآور شد: از 600 کیلووات به بالا تنها 0.4 درصد مشترکین را به خود اختصاص دادند.
وی از مصوبه هیأت وزیران طی امسال در بخش‌های صنایع، کشاورزی، اداری، خانگی و سایر مصارف سخن گفت و افزود: تعداد مشترکین صنایع مشمول طرح‌ها 6 هزار و 316 مشترک و تعداد مشترکین دارای کنتور فهام 2 هزار و 374 مشترک است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان برنامه‌های تشویق محور حوزه صنعت را شامل کاهش بار برنامه‌ریزی شده به صورت 24 ساعته و یا 12 ساعته، کاهش بار برنامه‌ریزی شده در ساعات اوج بار از ساعت 12 الی 18، تغییر ساعت کاری و جابجایی روز تعطیل هفته از جمعه به یکی از روزهای شنبه تا پنجشنبه عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد: طبق تفاهم‌نامه وزارت نیرو و صمت تمام واحدهای تولیدی و صنعتی در محدوده شهرک‌های صنعتی باید بر اساس برنامه زمان‌بندی به مدت یک روز در هفته از ساعت 11 الی 23 به طور کامل تعطیل باشند.
سهرابی‌بیدار با اشاره به برنامه‌های تشویقی کشاورزان گفت: دارندگان چاه‌های کشاورزی بر اساس مصوبه هیأت وزیران موظف هستند از ساعت 12 تا 17 هر روز، موتور چاه خود را خاموش کنند و در صورتی که 31 روز در ماه رعایت کنند برق مصرفی آنها در سایر ساعات شبانه روز رایگان می‌شود.
وی برنامه‌های تشویق محور ویژه ادارات را هم اینطور بیان کرد: ساعت کاری ادارات استان از طریق استانداری از 7 صبح تا 13 تعریف شده بود و در این راستا ادارات ملزم بودند در ساعات اداری 30 درصد و خارج از ساعات اداری تا 60 درصد کاهش مصرف برق داشته باشند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با بیان اینکه تمام مشترکین تجاری و سایر مصارف نیز اگر از ساعت 13 تا 17 حداقل به مدت پنج روز متوالی مصرف خود را کاهش دهند، مشمول طرح‌های تشویقی می‌شوند گفت: ایستگاه‌های سی ان جی نیز اگر به مدت پنج روز از ساعت 13 الی 17 حداقل به مدت 2 ساعت مصرف خود را به میزان 50 درصد کاهش دهند شامل تشویقی ما خواهند شد.
وی اضافه کرد: مشترکین دارای مولدهای اضطراری نیز می‌توانند بخشی از نیاز مصرف خود را در ساعات 11 تا 18 توسط دستگاه مربوطه تأمین کنند و در این طرح‌ها مشارکت داشته باشند.

  بیش از 223 هزار صورتحساب برق در همدان مشمول پاداش شد
سهرابی‌بیدار بیان کرد: تمام مشترکین خانگی که الگوی مصرف را رعایت کرده و نسبت به سال گذشته کاهش مصرف دارند به ازای هر یک کیلووات ساعت معادل 500 تومان پاداش دریافت می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه از یکم خرداد تا یکم تیر ماه با طرح تشویقی امسال معادل 10 میلیون کیلووات ساعت صرفه‌جویی انرژی صورت گرفت افزود: 425 هزار و 524 صورتحساب در مجموع به مبلغ 20 میلیارد و 400 میلیون تومان صادر شد که 50 درصد آن به تعداد 223 هزار و 271 صورتحساب مشمول پاداش شدند که معادل 10 میلیون کیلووات ساعت صرفه‌جویی انرژی بود.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان به نصب کنتورهای هوشمند و کلیدهای هوشمند کنترل‌پذیر از راه دور در راستای اجرای بهتر مشوق‌ها و پایش و کنترل دقیق مشترکین اشاره کرد و گفت: در بخش کشاورزی از 13 هزار و 274 کنتور، 8 هزار و 808 کنتور رؤیت‌پذیر است که 6 هزار و 293 کنتور آن قابلیت کنترل از راه دور را دارند.
وی با بیان اینکه در بخش صنعتی نیز از 6 هزار و 316 کنتور، 2 هزار و 374 کنتور رؤیت‌پذیر است که یک هزار و 259 کنتور آن کنترل‌پذیر بوده افزود: در بخش مشترکین اداری به جز مراکز نظامی، درمانی و ورزشی نیز 328 کنتور رؤیت‌پذیر است که 144 کنتور کنترل‌پذیر بوده است.
سهرابی‌بیدار به جمع‌آوری ماینرها و به معضلی که طی سال‌های اخیر ایجاد شده، اشاره کرد و افزود: از سال 98 تاکنون 2 هزار و 498 دستگاه ماینر غیرمجاز شناسایی و جمع‌آوری شده که معادل 4.38 مگاوات انرژی مصرف داشتند.

 جمع‌آوری بیش از 4 هزار انشعاب برق غیرمجاز در همدان
وی از شناسایی و جمع‌آوری انشعابات غیرمجاز نیز سخن به میان آورد و گفت: سال گذشته بیش از 4 هزار انشعاب برق غیرمجاز جمع‌آوری شد و موفق به ذخیره انرژی معادل 19 میلیون کیلووات ساعت شدیم و در سال جاری نیز تاکنون 939 برق غیرمجاز جمع‌آوری شده است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با تأکید به اینکه تاکنون چهار نیروگاه خورشیدی محدود به ظرفیت انشعاب با مجموع 360 کیلو وات در مراکز صنعتی استان نیز احداث و مورد بهره‌برداری قرار گرفته افزود: 300 کیلووات نیروگاه خورشیدی محدود به ظرفیت انشعاب جدید در مراکز صنعتی استان نیز در حال احداث است.

  بهره‌برداری 8 نیروگاه خورشیدی تجاری
وی با اشاره به تاسیس و بهره‌برداری 8 نیروگاه خورشیدی تجاری در استان با مجموع ظرفیت 48.9 مگاوات برق تصریح کرد: از این تعداد 6 نیروگاه با سرمایه‌گذاری خارجی بوده که 46.9 مگاوات و دو نیروگاه یک‌مگاواتی با سرمایه‌گذاری داخلی به مجموع ظرفیت دو مگاوات است.
سهرابی‌بیدار بیان کرد: در افزایش بهره وری نیروگاه‌های گازی نیز چهار نیروگاه مقیاس کوچک گازسوز ( DG،CHP) با مجموع ظرفیت 17.7 مگاوات در استان تاسیس و به بهره‌برداری رسیده که مجموع ظرفیت نیروگاه‌های مقیاس کوچک در استان برابر 66.6 مگاوات است.
وی خاطرنشان کرد: به منظور تشویق مشارکت مشترکین دارای انشعاب برق در استان نیز شرکت توزیع با انعقاد قرارداد خرید تضمینی 20 سال با مشترکین به نمایندگی از سازمان انرژی‌های تجدید‌پذیر و بهره‌وری‌ برق (ساتبا ) اقدام کرده است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان تأکید کرد: بهره‌برداری از نیروگاه‌های کوچک و تجدیدپذیر در شرکت توزیع نیروی برق استان باعث شده 3.61 درصد از کل انرژی الکتریکی مصرفی استان در سال 99 و 3.59 درصد از کل انرژی الکتریکی مصرفی استان در سال 1400 توسط نیروگاه‌های مقیاس کوچک گازی و تجدیدپذیر موجود در استان تأمین شود.
وی با اشاره به اینکه پنج شرکت نیز برای سرمایه‌گذاری در استان موفق به دریافت پروانه احداث نیروگاه خورشیدی از سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری برق (ساتیا) به مجموع 30 مگاوات شده‌اند گفت: در حال انجام مکاتبات اداری و بسترسازی‌های لازم برای تغییر کاربری، تأییدیه اتصال به شبکه و قرارداد خرید برق انجام می‌شود.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/40574