کد خبر : 39665
تاریخ : 1401/5/15
گروه خبری : ایران و جهان

سیل اخیر زاهدان به حدود 300 تن برنج خسارت زد


هگمتانه، گروه ایران و جهان: مدیرکل گمرک زاهدان با بیان اینکه برخی صاحبان کالا اقدام به ویرایش ثبت سفارش محموله برنج خود کردند اما این موارد تأیید نشده و محموله‌ها در محوطه گمرک دپو شده است، گفت: 20 روز قبل از بارش‌ها هشدارهای لازم به شرکت انبارهای عمومی داده شد.
محمدعلی خاشی مدیرکل گمرک زاهدان در پاسخ به سوالی در خصوص علت دپو کالاهای اساسی به ویژه برنج در زاهدان گفت: چهار عامل سبب انباشت کالا در گمرک زاهدان شد. اولین عامل مصوبه 13 دی ماه سال گذشته در خصوص مالیات بر ارزش افزوده بود.
وی افزود: به این دلیل که زمزمه‌های ابلاغ قانون جدید ارزش افزوده که در آن مالیات بر ارزش افزوده واردات کالاهای اساسی از 9 درصد به یک درصد کاهش می‌یافت، وجود داشت از چند ماه قبل یعنی از آبان ماه وارد کنندگانی که فرجه زمانی نیز داشتند نسبت به ترخیص کالاهای خود اقدام نمی‌کردند. این اتفاق شروع تجمع کالا در گمرک زاهدان بود. ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان تأکید کرد: واردات کالاهای اساسی از مناطق آزاد تا پیش از این مصوبه معاف از مالیات بر ارزش افزوده بود، اما با اجرای قانون جدید ارزش افزوده معافیت مناطق آزاد نیز حذف شد. این موضوع سبب شد تا افرادی که کالاهای خود را از میرجاوه به منطقه آزاد چابهار ترانزیت می‌کردند تا از معافیت ارزش افزوده استفاده کنند، دیگر این کار را انجام ندهند و کالاهای خود را از طریق گمرک زاهدان وارد کشور کنند که این موضوع خود عامل دیگری بود که باعث افزایش حجم کالا در زاهدان شد.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص برآورد خسارت رسیده به محموله‌های برنج گفت: تمام بارهایی که در محوطه گمرک بوده در معرض آب قرار نگرفته است چرا که بخشی از محموله‌های برنج تحت پوشش سایه‌بان‌ها و بر روی سکوی انبارها قرار داشتند که به آنها آسیبی نرسیده است،
اما در خصوص کالاهایی که در کف محوطه گمرک قرار داشتند برآورد، اولیه حاکی از این است که یک یا دو ردیف آب دیده است. براین اساس احتمال می‌رود که بین 300 تا 500 تن برنج از این محل خسارت دیده باشند. ضمن اینکه در استانداری ابلاغ شده است که متولی که شرکت‌های انبارهای دولتی است برای بحث پرداخت خسارت مسوول است.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/39665