کد خبر : 39661
تاریخ : 1401/5/15
گروه خبری : خبر همدان

مراقبت از انتقال بیماری تب کریمه کنگو در ذبح نذورات

هگمتانه، گروه خبر همدان: مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به فعالیت 34 گروه نظارتی بر کشتار دام، به شیوع بیماری تب کریمه کنگو در استان‌های دیگر و اهمیت پیشگیری از این بیماری کشنده مشترک بین انسان و دام اشاره کرد و گفت: مردم در ایام عزاداری و ذبح نذورات باید نکات بهداشتی را رعایت کنند و مراقب انتقال این بیماری باشند.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، محمود‌رضا رسولی صبح پنجشنبه در نشست خبری با اشاره به ایام تاسوعا و عاشورای حسینی و ذبح نذورات در ایام عزاداری بر اهمیت آگاهی افراد در خصوص جلوگیری از انتقال تب کریمه کنگو تأکید و اظهار کرد: با توجه به شیوع بیماری تب کریمه کنگو در استان، نیاز است تا مردم مراقبت‌های لازم را در این ایام انجام دهند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار هگمتانه مبنی بر نحوه نظارت بر ذبح قربانی توسط مردم و نحوه پیشگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو، عنوان کرد: اداره کل دامپزشکی استان به منظور حفظ سلامت گوشت دام‌های نذری و به تبع آن سلامت مصرف کنندگان و تأمین بهداشت عمومی اقدام به اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی ویژه این ایام می‌کند.
وی به همکاری با سایر دستگاه‌ها برای نظارت بر ذبح بهداشتی دام‌ها اشاره و بیان کرد: 34 اکیپ ثابت و سیار نظارتی بهداشتی در این ایام در استان فعال است که شامل 23 نفر دکتر دامپزشک، 37 نفر بازرس بهداشت گوشت به همراه 15 نفر از ناظرین شرعی است.
رسولی در حالی که به ذبح بهداشتی نذورات در کشتارگاه‌ها توصیه می‌کرد، تصریح کرد: تب کریمه کنگو از طریق مخاط و خون و پوست دام آلوده منتقل می‌شود و اگرچه در دام تنها علایمی همچون تب، بی اشتهایی و کاهش شرایط عمومی را به همراه دارد اما در انسان بسیار کشنده و خطرناک است و به راحتی از انسان به انسان منتقل می‌شود.
وی در ادامه افزود: مردم در صورت ذبح نذورات به صورت سنتی باید نکات بهداشتی را رعایت کنند و علاوه بر داشتن دست‌کش از تماس دست با صورت و به ویژه چشم‌ها و دهان و بینی خودداری کنند.
وی تأکید کرد: همچنین افراد باید گوشت را 24 ساعت در یخچال نگهداری و سپس از آن استفاده کنند.
در ادامه رسولی با اشاره به خدمات رایگان شش کشتارگاه صنعتی دام مجهز به پیش‌سرد در استان، افزود: کارکنان فنی دامپزشکی در قالب 34 اکیپ ثابت و سیار، اعم از 23 نفر دکتر دامپزشک، 37 نفر بازرس بهداشت گوشت به همراه 15 نفر از ناظرین شرعی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی از ساعت 7 الی 14 در سطح کشتارگاه‌های دام، شهر و ادارات دامپزشکی سراسر استان به صورت رایگان خدمات رسانی می‌کنند.
وی در قسمت دیگر سخنانش با اشاره به خطر بیماری‌های مشترک دام و انسان از جمله، تب کریمه کنگو، بروسلوز، کیست هیداتید و... ابراز کرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در حوزه دامپزشکی مراتب را می‌توانند به شماره 1512 گزارش کنند.
رسولی در ادامه سخنانش به کاهش 45 درصدی کانون بیماری‌های دامی طی چهار ماه نخست امسال در استان اشاره و بیان کرد: میزان واکسیناسیون نسبت به سال گذشته 75 درصد افزایش داشته است.
مدیر کل دامپزشکی استان همدان از راه‌اندازی سامانه برخط بازرسی بهداستی مواد خام دامی برای نخستین بار در کشور و در استان همدان خبر داد و عنوان کرد: علاوه بر این، تجهیزات و دستگاه‌های پیشرفته‌ای در آزمایشگاه دامپزشکی خریداری و راه‌اندازی شده است که به کمک آن می‌توان گوشت 13 نوع حیوان را تشخیص داد که برای بازرسی‌ها و نظارت در غذاخوری‌ها استفاده می‌شود.
وی تصریح کرد: بیش از چهار سال است که هیچ گزارشی از وجود کانون‌های آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان همدان مشاهده و گزارش نشده است.
وی در ادامه اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 96 هزار رأس دام سبک و سنگین در کشتارگاه‌های این استان ذبح و مورد نظارت شرعی وبهداشتی قرارگرفته اند و بیش از سه هزار و ششصد تن گوشت تولید شده و بیش از 55 تن گوشت غیربهداشتی از زنجیره مصرف خارج شده است.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/39661