کد خبر : 39620
تاریخ : 1401/5/12
گروه خبری : خبر همدان

پای منبر سخنرانان هیأت‌های حسینی همدان نهضت حسینی؛ دانشگاه معرفت و انسان‌سازی

حجت الاسلام بطحائیان: دین‌شناسی از اهداف شرکت در عزای حسین(ع)



هگمتانه، گروه خبر همدان: قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه همدان گفت: یکی از اهدافی که ما در مراسم امام حسین (ع) شرکت می‌کنیم شناخت دین‌مان و وظیفه مان نسبت به آن است.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، عصر سه‌شنبه حجت الاسلام سید سعید بطحائیان در مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان که در هیأت رهروان حضرت قاسم(ع) برگزار شد، با اشاره به روایتی از امیر المؤمنین (ع) اظهار کرد: راشدین و راکدین و ساقطین سه گروهی است که در دنیا وجود دارد و بنا بر فرمایش امام علی(ع) کسی که می‌خواهد اهل رشد باشد باید معادش را درست کند.
وی در ادامه همین موضوع اظهار کرد: هر کسی در دنیا وظیفه‌اش را بشناسد و آن را درست انجام بدهد در واقع معاد خود را اصلاح کرده و اهل رشد می‌شود.
قائم مقام مدیر حوزه علمیه استان همدان در ادامه سخنانش اظهار کرد: زمانی که از امامان صحبت می‌کنیم واژه راشدون را به کار می‌بریم و صفت الائمه الراشدون را بیان می‌کنیم که به معنای امامان رشد یافته است.
وی با تأکید بر این که خاصیت قرآن نیز رشد دهنده است و انسان را هدایت می‌کند تا رشد بیابد، عنوان کرد: آیه یهدی الی الرشد در سوره جن آمده است، و می‌فرماید عده‌ای از جنیان که این آیات را شنیدند قرآن را قبول و عده‌ای آن را قبول نکردند.
حجت الاسلام بطحائیان عامل دوم رشد را دین‌داری عنوان کرد و افزود: اگر انسانی دینی را که خدا آورده است قبول کند انسان رشد یافته‌ای می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در قرآن کریم در جاهای مختلفی در خصوص دین صحبت شده است، عنوان کرد: خداوند می‌فرمایند من دین محکمی برای شما آورده‌ام و این دین حق بوده و دین باطل نیست و محکم و استوار است.
قائم مقام مدیرحوزه علمیه همدان با بیان این مطلب که دینی که خدا آورده خالص است، ابراز کرد: دینی که خدا آورده است مستقیم بوده و اکراهی در آن نیست.
وی تصریح کرد: امام حسین (ع) نیز می‌فرمایند اگر سخنان مرا گوش کنید من شما را به رشد و ترقی هدایت می‌کنم.
حجت الاسلام بطحائیان با بیان اینکه برخی می‌گویند ما خودمان عقل داریم و نیازی نداریم که به این سخنان گوش دهیم و نیازی به دین نیست، اظهار کرد: می‌توان در جواب این افراد گفت، این دین را خدا آورده است و عقل را هم خدا داده است بنابراین خدا بهتر می‌داند چه چیزی برای ما خوب است و از همین رو باید به دنبال دین برویم.
وی در ادامه سخنانش به فرمایشات امام حسین در خصوص دین اشاره و بیان کرد: امام حسین (ع) می‌فرمایند، مردم بنده دنیا هستند و دین لقلقه زبانشان است و اعتقادی به آن ندارند.
قائم مقام مدیر حوزه علمیه همدان در بخش دیگر سخنانش با اشاره به رجز خواندن امام حسین و حضرت ابوالفضل در جنگ کربلا، اظهار کرد: این دو بزرگوار در رجزی که در جنگ خواندند به دین اشاره می‌کنند و می‌فرمایند دین من دین اسلام و مسیر من قرآن است و من بر اساس دین پیامبر (ص) حرکت می‌کنم، بدین ترتیب خودشان را بر اساس دین معرفی می‌کنند.
وی در ادامه عنوان کرد: امام حسین (ع) می‌فرمایند من آمده‌ام تا دین شما را کامل کنم و اصحاب امام حسین نیز سعی می‌کردند که دین خودشان را معرفی کنند.
حجت الاسلام بطحائیان در قسمت دیگری گریزی به سخنان رد و بدل شده بین سید و سالار شهیدان ابا عبدا.. (ع) و یکی از اصحابش به نام نافع ابن هلال زد و اظهار کرد: حضرت فرمودند که‌ای نافع اگر می‌خواهی می‌توانی بروی، اما نافع گفت من هرگز این کار را نمی‌کنم و تا جایی که بتوانم می‌جنگم، و روایت است که نافع تیرانداز ماهری بود و با 12 تیری که داشت 12 نفر را کشت و سپس با شمشیر جنگید.
وی با اشاره به رجز نافع‌ابن هلال که در جنگ روز عاشورا خوانده است، گفت: آنچه که زیباست رجز وی بوده که می‌گوید، من یک غلام یمنی هستم که دینم همان دینی است که علی (ع) و حسین (ع) دارند.
وی تصریح کرد: ما اگر به مجلس امام حسین (ع) می‌آییم و در مراسم‌ و عزاداری‌ها شرکت می‌کنیم به خاطر این است که دین‌مان را بهتر بشناسیم و وظیفه خودمان را بهتر بفهمیم.
وی در ادامه اظهار کرد: نافع ابن هلال شجاعانه جنگید و دو دستش را شکستند و آنقدر که شجاع جنگید عمر بن سعد خواست تا وی را نزد شمر ببرند و نافع گفت من خدا را شکر می‌کنم که بدترین مردم (شمر) من را شهید می‌کند.
قائم مقام مدیر حوزه علمیه همدان اظهار کرد: این قطعه از تاریخ من را یاد پیام رهبر انقلاب در شهادت حاج قاسم سلیمانی می‌اندازد که می‌فرمایند خون پاک او به دست شقی‌ترین آحاد بشر بر زمین ریخت که آن آمریکا و شخص ترامپ بود.
وی تصریح کرد: طبق قرآن کریم آنچه باعث رشد انسان می‌شود دین انسان است و اگر کسی به دینش توجه کند انسان رشد یافته‌ای است.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/39620