کد خبر : 38141
تاریخ : 1401/4/2
گروه خبری : خبر همدان

32 هزار دانش‌آموز همدانی سفیر آب شدند

هگمتانه، گروه خبر همدان: سومین دوره طرح داناب (طرح دانش‌آموزی نجات آب) با مشارکت 32 هزار دانش‌آموز و معلم و با معرفی برترین‌ها در استان همدان به کار خود پایان داد.
به گزارش هگمتانه، معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان همدان روز چهارشنبه در آیین پایانی سومین دوره طرح داناب گفت: دانش‌آموزان به عنوان سفیران آب، آموزه‌های مصرف بهینه و صرفه‌جویی در مصرف آب را به خانواده‌هایشان انتقال دهند.
داود شاهسوند با اشاره به اینکه به دلیل افت منابع آب، طی چند روز گذشته در ساعاتی، شاهد قطعی آب در همدان بودیم، افزود: سال گذشته شرایط بارش‌ها مناسب نبود این موضوع امسال هم تداوم پیدا کرد.
وی خطاب به دانش‌آموزان اظهار کرد: در دروس تاریخ و جغرافیا خواندید که چه تمدن‌هایی در کنار رودخانه‌ها و منابع آبی تشکیل و چه شهرهایی به خاطر خشک سالی و نبود آب، تخلیه شد.
شاهسوند تصریح کرد: از 100 درصد آبی که در ایران استفاده می‌شود، 92 درصد در حوزه کشاورزی، 6 درصد مصارف آشامیدنی و 2 درصد در حوزه صنعت مصرف می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: تاسیسات سد اکباتان از سال 1343 مورد بهره برداری قرار گرفته و این سد از ذخایر راهبردی استان است که اگر منابع آبی از بالای سد تأمین نشود با بحران مواجه می‌شویم.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری همدان نیز گفت: این طرح با هدف ارتقا فرهنگ مصرف بهینه آب برگزار شده است و دانش‌آموزان به عنوان محافظان آب در این طرح مشارکت کردند.
غلامرضا فریدونی افزود: باید با استفاده از راهکارهای اثرگذار، میزان مصرف آب در استان را کاهش دهیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان نیز با اشاره به اینکه همه باید برای برون رفت از شرایط کنونی کمبود آب تلاش کنیم، گفت: گستره آموزش دانش‌آموزان در این طرح، 32 هزار دانش‌آموز است، که این طرح در 11 منطقه از مناطق 19 گانه آموزش و پرورش و در 340 مدرسه اجرا شده است.
محمود نقوی اظهار کرد: این طرح بیشتر صرفه‌جویی در مصارف خانگی را ترویج می‌دهد در حالی که بیش از 95 درصد آب مصرفی استان در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود.
نقوی تأکید کرد: تغییر الگوی کشت، توسعه گلخانه‌ها و استفاده از آبیاری قطره‌ای مهمترین راهکارها برای کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی است.
رئیس جهاددانشگاهی همدان نیز در این آیین گفت: این طرح با مشارکت سه جانبه شرکت آب منطقه‌ای به عنوان کارفرما، اداره کل آموزش و پرورش به عنوان مجری، جهاد دانشگاهی به عنوان مشاور، اجرا شده است.
علی کلانترنیا افزود: در طرح داناب، دوره‌های آموزشی نجات آب، برای پایه‌های هفتم، هشتم و نهم تحصیلی، ارائه شد.
وی با اشاره به ارسال یک هزار اثر به دبیرخانه این طرح، اظهار کرد: از این تعداد آثار ارسال شده، 200 اثر انتخاب و در نهایت 34 اثر به عنوان طرح‌های برتر، برگزیده شد.
کلانترنیا با بیان اینکه 32 هزار دانش‌آموز و 700 معلم در این طرح مشارکت کردند، تصریح کرد: با توجه به نقش ارزشمند دانش‌آموزان در فرهنگ سازی مصرف بهینه آب، مشارکت این تعداد دانش‌آموز قابل توجه است.
به نقل از ایرنا، در پایان این آیین از برگزیدگان این طرح تجلیل شد.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/38141