کد خبر : 37441
تاریخ : 1401/3/12
گروه خبری : خبر همدان

همت مدیریت شهری برای احیا و بازآفرینی بازار همدان

هگمتانه، گروه خبر همدان: جلسه مشترک کمیسیون‌های شهرسازی معماری و فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان پیرامون بررسی ارزیابی و تهیه نقشه بازآفرینی بازار تاریخی همدان با حضور مدیران و کارشناسان شهرداری، نماینده میراث فرهنگی و گردشگری استان، اساتید و مشاور طرح بازآفرینی بازار در مرکز همایش‌های قرآنی و بین المللی همدان برگزار شد.

   حاجی‌بابایی: مشارکت مردمی لازمه موفقیت ساماندهی بازار همدان است
به گزارش هگمتانه، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر همدان در این جلسه گفت: پروژه بازسازی و بازآفرینی بازار همدان طرح مناسبی است که اجرای آن مشارکت و همراهی شهروندان در کنار مسوولین ذیربط را می‌طلبد چرا که ضامن موفقیت این طرح مشارکت مردم است که خود را متولی اصلی طرح بدانند.
سعید حاجی‌بابایی با بیان اینکه بافت‌ قدیمی بازار همدان به واسطه قدمت تاریخی و وجود عناصر با ارزش تاریخی موقعیت مناسب ارتباطی، قرارگیری آن در مرکز شهر، دارای ارزش و جایگاه منحصر به فردی در ساختار فضایی و کارکردی شهر دارد؛ افزود: در راستای طرح بازآفرینی این بازار تاریخی و واجد ارزش بایستی با برنامه‌ریزی‌های مناسب، دقیق و کارشناسی شده و استفاده از تمامی ظرفیت‌ها در مسیر اجرای طرح حرکت کرد.
حاجی‌بابایی اضافه کرد: انتخاب بازار همدان به عنوان یکی از محله‌های پرجاذبه، حاوی ظرفیت‌های گردشگری به عنوان آزمونه توسعه گردشگری و مهم‌تر از همه مجاورت آن با عناصری که دارای شناسنامه جهانی هستند، امکان و فرصت مناسبی برای بازآفرینی بر پایه گردشگری پدید آورده است؛ بر این اساس در طرح بازسازی بازار تنها اجرا مهم نیست بلکه مرحله بعدی حفظ و نگهداری آن حائز اهمیت است که باید مورد توجه باشد.
وی با اشاره به اهمیت پروژه تأکید کرد: طرح باید زمینه اصلاح و بازگشت را هم داشته باشد که در حین اجرا در صورت وجود نقص و اشکالات بتوان آن را اصلاح کرد.
حاجی بابایی افزود: انتظار می‌رود با همراهی و مشارکت سایر دستگاه‌های ذی ربط از جمله شهرداری، میراث فرهنگی و مردم در این حوزه شاهد اقدامات ماندگار، فاخر و اثرگذاری در بازار همدان باشیم و بازار با هویت همدان را در کشور تثبیت و تبیین کنیم.

   حیدری: رعایت اصول فنی در اجرای طرح بازآفرینی بازار همدان
رئیس کمیسیون فنی عمرانی و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر همدان نیز ضمن تشکر از مجموعه مشاور طرح برای مطالعات و تدوین طرح بازسازی بازار همدان گفت: اجماع مدیریت شهری بر اجرای طرح بازآفرینی و بازسازی بازار است و پیگیر این امر هستیم.
مهدی حیدری اضافه کرد: مراکز تاریخی و گردشگری متنوعی در همدان وجود دارد و استانداردسازی آنها از جمله بازار سنتی می‌تواند در جذب گردشگری جهانی و ملی بسیار اثرگذار باشد.
حیدری با بیان اینکه در اجرای طرح بازآفرینی و مرمت بازار سنتی همدان باید تمامی اصول فنی رعایت شود، اظهار کرد: بازآفرینی بازار همدان فرصت بسیار خوبی است که می‌تواند نقش مؤثری در جذب گردشگر داشته باشد و باید از این فرصت به خوبی استفاده کرد.
مهدی حیدری با بیان این که بخشی از هویت ما هویت تاریخی است و هر چه به این سمت حرکت کنیم هم رضایت خداوند متعال و هم رضایت مردم را به دنبال خواهد داشت، گفت: در اجرای طرح بازآفرینی بازار همدان باید مسیر کار، اهداف و نتیجه آن نیز دقیق مشخص باشد و طرح باید به گونه‌ای تدوین شود که بی‌نظمی و به هم ریختگی مضاعف، پس از اجرا دیده نشود.

   علی‌اکبر نظری: تمامی جوانب در تدوین طرح احیای بازار لحاظ شود
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه با اشاره به پیشینه تاریخی همدان و نقش بازار در اقتصاد و ارتباطات اجتماعی، گفت: در اجرای طرح بازآفرینی بازار همدان می‌توان از هیأت امنای بازار نیز کمک گرفت.
علی‌اکبر نظری بازار باید آرامشی برای مردم به همراه داشته باشد و این امر می‌طلبد طرح را از زوایای مختلف اجتماعی، روانشناسی، جامعه شناسی و تاریخی بررسی کرد.
وی اضافه کرد: در صورتی که تمامی ابعاد و مباحث در طرح اعمال شود نتایج مطلوبی نیز به دنبال خواهد داشت.

   فتحیان نسب: دفاتر تسهیل‌گری اجرای طرح بازآفرینی بازار همدان راه‌اندازی می‌شود
معاون شهرسازی و معماری شهردار همدان هم ضمن ارائه گزارشی از تدوین طرح بازسازی بازار، مرمت بازار همدان را از اهم وظایف و برنامه‌های شهرداری برشمرد و گفت: توجه به بافت‌های تاریخی، فرسوده و رفع ناپایداری آن‌ها به موضوع جدی و محوری در شهرها بدل شده به گونه‌ای که بازآفرینی بازار همدان با رویکرد توسعه گردشگری و حفظ این بافت ارزشمند به عنوان اولویت کاری مدیریت شهری همدان قرار گرفته است.
امیر فتحیان نسب با اشاره به اینکه موضوع بازآفرینی بازار همدان به عنوان آزمونه گردشگری کشور در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: ساماندهی و بازآفرینی بازار همدان در چند فاز طراحی شده و عملیات اجرایی نخستین فاز آن امسال آغاز می‌شود.
وی از راه‌اندازی دفاتر تسهیل‌گری در سطح بازار به‌هنگام آغاز عملیات اجرایی این طرح خبرداد و اضافه کرد: برای طراحی طرح مرمت و بازآفرینی بازار، قراردادی با شرکت عمارت خورشید که دارای سوابق خوبی در بخش‌هایی از بازارهای تبریز، تهران و قزوین بودند، منعقد شده است.
فتحیان نسب با بیان اینکه نظرات مدیران و کارشناسان شهرداری و اساتید در تهیه نقشه بازآفرینی بازار تاریخی همدان لحاظ شده است، افزود: مدیران شهرداری همت بازآفرینی بازار را دارند و این مهم در دستور کار ما قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: تسهیل‌گری در پروژه‌های شهری امری اجتناب ناپذیر است و در این راستا دستگاه‌های ذیربط از جمله شهرداری، میراث فرهنگی و مردم باید با همکاری هم در راستای اجرای پروژه مهم بازآفرینی بازار همگام باشند.
وی با بیان اینکه احیا و بازآفرینی بازار همدان هدف مدیریت شهری است، گفت: لازم است در این راستا با ناظران علمی و مشاور طرح گفتمان مشترکی داشته باشیم، همچنین معبری به عنوان آزمونه اجرای طرح در ابتدای شروع کار انتخاب شود و نیز حوزه مدیریت شهری و دستگاه‌های ذیربط به جمع بندی کامل کارشناسی برسند سپس وارد مرحله اجرایی شویم.

   توتونچی: فاز بندی مراحل اجرای مرمت و احیای بازار ضروری است
نماینده میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان هم گفت: در بازار همدان در راستای احیا و بازآفرینی آن در رسته بازارها و کاروانسراها اقداماتی به صورت یکپارچه انجام شده است اما لازم است دفتر تسهیل‌گری در بازار راه‌اندازی شود.
بهرام توتونچی اضافه کرد: مالکین و ساکنین بازار باید شناسایی شوند تا اجرای طرح به صورت فاز بندی صورت پذیرد.

   عراقچیان: شهرداری به تنهایی قادر به اجرای طرح بازآفرینی بازار نیست
عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا و ناظر پروژه بازآفرینی بازار همدان هم گفت: لازم است برای اجرای طرح بازآفرینی بازار یک سازمان مدیریت بازار تشکیل شود که کارها با هماهنگی و همکاری و نظم مناسبی پیش برود.
محمدرضا عراقچیان با بیان اینکه شهرداری به تنهایی نمی‌تواند طرح را اجرا کند، افزود: در تشکیل سازمان مدیریت بازار حتما سازمان‌های مردم نهاد و اصناف نقش اصلی را و شهرداری، اداره صمت و سایرین نقش‌های درجه دو را داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه شهرداری باید با کمک سایر از جمله سازمان میراث فرهنگی بازسازی کاربردی را انجام دهند و اداره صمت هم بازسازی اقتصادی را انجام دهد، اضافه کرد: همچنین شهرداری و اداره صمت از ایجاد پروژه‌های موازی که باعث تضعیف بازار می‌شود باید خودداری کنند و در نهایت اینکه مدیریت کار را به مردم واگذار کنند.
عراقچیان اظهار کرد: لازم است از ابتدای کار هم اغنای افکار عمومی و آنچه که قرار است اتفاق بیفتد و نظرسنجی از مردم به خوبی صورت پذیرد تا تصور نشود که سازمان‌های دولتی، رئیس و مدیر این پروژه هستند و تا آخر خواهند ماند بلکه سازمان‌های دولتی باید هزینه و مشارکت کنند سپس مدیریت را به مردم واگذار کنند.
عراقچیان با اشاره به موضوع پیگیری ثبت ملی منظر تاریخی هگمتانه، تأکید کرد: در اجرای طرح بازسازی بازار همدان باید این موضوع نیز لحاظ شود.
وی با تأکید بر توجه به اثرات اجتماعی طرح بازآفرینی بازار، اظهار کرد: پروژه باید به گونه‌ای باشد که در حین اجرا قابلیت اصلاح و بازگشت داشته باشد.

   سجادزاده: اهمیت توجه به مباحث ترافیکی بازار همدان در بازآفرینی
عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا و دیگر ناظر پروژه نیز گفت: توجه به مطالعات اجتماعی، اقتصادی و تاریخی برای اجرای طرح بازآفرینی بازار امری ضروری است.
حسن سجادزاده با بیان اینکه مباحث ترافیکی پروژه حائز اهمیت است یادآور شد: از جمله چالش‌هایی که وجود دارد این است که باید دسترسی و سواره‌ها نیز مدنظر قرار گیرد تا با مشکل تردد و ترافیک مواجه نشویم.
وی اضافه کرد: نقش و مدل بازار همدان منحصر به فرد بوده و مطالعات اقتصادی آن فرامنطقه‌ای است و این موضوع باید در طراحی پروژه لحاظ شود.
به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهرهمدان؛ در ادامه این نشست هم اندیشی و تخصصی، مشاور طرح بازآفرینی بازار همدان به ارائه گزارشی از تهیه نقشه بازآفرینی بازار تاریخی همدان پرداخت و سایر مدیران و کارشناسان حاضر در جلسه نظرات، دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود را در راستای ساماندهی هر چه بهتر بازار بیان کردند.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/37441