کد خبر : 37007
تاریخ : 1401/3/2
گروه خبری : خبر همدان

آیت‌ا... شعبانی:

کمک اجلاس جهانی طب سینوی به معرفی همدان

تعیین تکلیف سند فرهنگی استان تا سفر رئیس جمهور




هگمتانه، گروه خبر همدان: رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان گفت: اجلاس جهانی طب سینوی به معرفی همدان کمک خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، آیت‌ا... حبیب‌ا... شعبانی در نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی در سال جاری با اشاره به نماهنگی که از خان‌گرمز و محیط زیست استان در جلسه پخش شد، گفت: موضوع محیط زیست، مسأله‌ای است که در شرع مقدس به شکل عقلایی مورد توجه قرار گرفته است و در همه دنیا یک مسأله جدی است که باید از آن مراقبت کرد.
وی با اشاره به اینکه در همدان نیز مناطق حفاظت شده‌ای وجود دارد که محافظت از آنها لازم است، به کار سخت محیط‌بانان اشاره و بیان کرد: این افراد سختی‌های زیادی تحمل می‌کنند و فضای خاصی نیز بر شغل آنها حاکم است و از طرف دیگر شغل آنها جزء مشاغل سخت حساب نمی‌شود.
نماینده ولی فقیه در استان همدان در قسمت دیگر سخنانش اظهار کرد: مصوبات شورای فرهنگ عمومی باید دنبال و پیگیری شود و شاهد شورایی فعال و تأثیرگذار در فرهنگ استان باشیم و تنها برگزاری جلسه و دادن آمار و ارائه گزارش نباشد و جلسات نباید طوری باشد که به سمت گزارش‌دهی برویم، مگر اینکه ضرورت باشد.
آیت‌ا... شعبانی با تأکید بر عملیاتی شدن مصوبات جلسه، تصریح کرد: برگزاری جشنواره‌های تربیت‌محور و توسعه کمی مجموعه‌های تربیت‌محور استان در دستور کار قرار دارند.
وی در ادامه اضافه کرد: یکی از موارد مهمی که مصوب شده بود،‌ پیوست فرهنگی برای پروژه‌های استانی بود که باید پروژه‌ها به معنای واقعی پیوست فرهنگی داشته باشند و در آن خصوص مطالعه انجام گیرد نه اینکه صرف یک نام مذهبی و یا استفاده از نام شهید بگوییم پروژه پیوست فرهنگی دارد.
نماینده ولی فقیه در استان همدان در ادامه گفت: مجموعه تخصصی برای بررسی پیوست فرهنگی، اجتماعی، آسیب‌زایی محیطی پروژه‌ها وجود ندارد در صورتی که باید تیمی برای آن تشکیل شود.
آیت‌ا... شعبانی خواستار تعیین تکلیف سند فرهنگی استان و به سرانجام رسیدن آن تا سفر رئیس جمهور به استان شد و گفت: برای استان باید یک سند فرهنگی قوی نوشته شود.
وی در بخش دیگر سخنانش در رابطه با برگزاری اجلاس بین‌المللی همدان مرکز جهانی طب سینایی که از سوی شورای اسلامی شهر مطرح شد، عنوان کرد: طرح خوبی است و بر اساس آن قرار است یک اجلاس سالیانه در شهریورماه در راستای ترویج طب سینایی و کمک به عرصه گردشگری برگزار شود که البته بین‌المللی نیز هست و از تمام کسانی که در این حوزه مقاله دارند دعوت می‌شود در آن شرکت کنند.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان با اشاره به اینکه این طرح می‌تواند در معرفی شهر همدان، گردشگری استان و ترویج و توسعه طب سنتی کمک کند، عنوان کرد: اما نکته اینجاست که فرصتی تا شهریورماه باقی نمانده و آیا می‌توان یک اجلاس جهانی برگزار کرد و اینکه دبیرخانه دائمی این اجلاس در کجا مستقر می‌شود و از سویی باید آورده‌های آن برای شهر مورد بررسی قرار بگیرد.
آیت‌ا... شعبانی با اشاره به اینکه با اصل برگزاری اجلاس مخالفتی وجود ندارد، گفت: اما نیاز است که یک کمیته تخصصی برای این موضوع تشکیل و تمام موارد بررسی و سپس در جلسه بعدی نتایج در شورا اعلام شود.
وی در قسمت دیگر سخنانش بر اهمیت اقتصاد فرهنگ تأکید کرد و آن را از اولویت‌های شورای فرهنگ عمومی دانست و گفت: تقویت بعد فرهنگی در حوزه کودک و کارهای تولیدی در حوزه کودک و تجاری‌سازی این تولیدات مهم است.
وی عنوان کرد: تقویت مرکز تربیت کودک و تقویت اقدامات در حوزه کودکان باید در سند فرهنگی استان قرار بگیرد.
استاندار همدان هم در این جلسه در خصوص طرح برگزاری اجلاس همدان مرکز جهانی طب سینایی اظهار کرد: در بررسی این طرح چندین نکته باید مورد توجه قرار بگیرد و اینکه آیا طرف این اجلاس معرفی همدان است و یا بوعلی سینا و یا ترکیبی از این دو و موضوع دیگر این است که 10 سال قبل در همدان اجلاسی در خصوص بوعلی سینا برگزار شد و طوری نباشد که دوباره به عقب برگردیم و اتلاف وقت و هزینه انجام شود.
علیرضا قاسمی‌فرزاد گفت: بنیاد بوعلی یک سری اقدامات را در زمینه طب سینوی انجام داده است و برنامه مفصلی هم در این خصوص برگزار شد و با توجه به آن تجارب و سوابق نیاز است که طرح تکمیل و در جلسه بعدی مطرح شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز با اشاره به چاپ دو کتاب دغدغه‌های فرهنگی و قرارگاه فرهنگی در خصوص توصیه رهبر انقلاب در مورد فعالیت‌های منسجم فرهنگی، فرازهایی از این کتاب را در جلسه خواند و گفت: تصمیم داریم که شورای فرهنگ عمومی را کمی نسبت به قبل ارتقا بدهیم.
مسعود ویژه با اشاره به اینکه جلسه شورای فرهنگ عمومی استان یکشنبه‌های اول هر ماه برگزار می‌شود، عنوان کرد: البته یکم تا ششم تیرماه امسال جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان برگزار می‌شود که جلسه پس از این یک هفته برگزار می‌شود.
وی به طرح نقشه مهندسی فرهنگی نیز اشاره و بیان کرد: این نقشه در کنار اطلس فرهنگی استان می‌تواند چراغ راهنمای خوبی در عرصه فرهنگ باشد.
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه به برگزاری اجلاس بین‌المللی همدان مرکز جهانی طب سینایی در اول شهریورماه اشاره و بیان کرد: روز تولد بوعلی سینا روز جهانی پزشک این اجلاس برگزار می‌شود و قصد داریم شهر همدان و داشته‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری آن را تحت لوای این حکیم معرفی کنیم که آورده بسیاری برای شهر دارد.
حجت‌الاسلام ناصر صفری افلاکی با اشاره به اینکه این طرح اهداف مختلفی چون تبیین و ترویج و نهادینه کردن طب سنتی، تبادل تجربیات با سایر کشورها در زمینه طب سنتی، اصلاح سبک زندگی بر مبنای طب سنتی و... را دنبال می‌کند، گفت: بزرگ‌ترین آفت فرهنگی، گسست بین نسل‌ها است که نسخه آن می‌تواند ایجاد حس افتخار به پیشینه فرهنگی باشد.
وی با بیان اینکه از اهداف فرهنگی و اجتماعی برگزاری اجلاس، احیا آموزش و توسعه آموزه‌های طب ایرانی به عنوان بخشی از فرهنگ بومی است، اظهار کرد: هدف دیگر آن توسعه گردشگری سلامت در همدان است؛ چراکه همدان زیرساخت آن را دارد.
صفری افلاکی با اشاره به اینکه در این رابطه جلساتی با دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا انجام شده است، گفت: این اجلاس دارای کمیته‌های اجرایی و علمی است و قرار است برنامه‌های جانبی نیز در کنار اجلاس برگزار شود و به عنوان نمونه شامل معرفی یک نان سنتی همدان به عنوان نان سینایی که قابلیت توزیع داشته باشد و موزه موقت تاریخی طب، تشویق خانواده‌ها برای انتخاب نام سینا برای فرزندان و... است.
وی با اشاره به اینکه شورای شهر همدان 500 میلیون تومان برای این اجلاس بودجه گذاشته است که در قدم بعدی دستگاه‌های دیگر در این زمینه باید بودجه بگذارند، گفت: مد نظر ما این است که همدان به عنوان مرکز جهانی طب سینایی معرفی شود و پیوندی بین طب سنتی و طب نوین صورت بگیرد که نام آن طب سینایی است.
صفری افلاکی اضافه کرد: پیش‌بینی کرده‌ایم که حوزه آموزش شهروندی، صداوسیما و شهرداری در ابعاد فرهنگی و... در این مسأله کمک کنند.
سعید شهابی‌نیا، رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان نیز در خصوص نقشه مهندسی فرهنگی همدان گفت: اقدامات انجام شده و برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی اولین اقدام است که دستگاه‌های مجری باید انجام دهند.
وی عنوان کرد: منتظریم که دستگاه‌ها برنامه خود را ارائه بدهند که باید 5 اقدام ملی و 5 اقدام استانی را مطابق با مهندسی فرهنگی ارائه دهند تا جمع‌بندی انجام بپذیرد.
وی تصریح کرد: گام دوم تشکیل کارگروه و کمیته فرهنگ و هنر و رسانه و کمیته اجتماعی اقتصادی و... است که هرکدام حداقل یک جلسه تشکیل داده‌اند.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/37007