کد خبر : 36673
تاریخ : 1401/2/24
گروه خبری : شهرستان

کشف آرامگاه ساتراپ سلوکی در نهاوند


هگمتانه، گروه شهرستان: سرپرست تیم باستان‌شناسی نهاوند از کشف یک آرامگاه باستانی ساتراپ(شهربان) سلوکی در این شهرستان خبر داد.
به گزارش هگمتانه، محسن جانجان از کشف یک آرامگاه باستانی ساتراپ سلوکی در این شهرستان خبر داد و افزود: کشف چنین آرامگاهی تاکنون بی‌سابقه بوده است.
وی افزود: با توجه به اینکه نهاوند از شهرهای ایجاد شده توسط سلوکیان است و از طرفی دیگر وجود معبد سلوکیان در این منطقه می‌تواند اثبات‌گر این مساله باشد که این آرامگاه مربوط به یک فرد مهم مانند یک سردار رده بالا یا ساتراپ(شهربان) و یا پادشاهی از دوران سلوکی باشد که البته نیاز به تحقیق بیشتر در این زمینه است.
سرپرست هیأت باستان‌شناسی فصل دوم کاوش تپه نقاره‌چی با بیان اینکه نوع آرامگاه و گور موجود بیانگر این است که ساتراپ مورد نظر فردی معمولی نیست افزود: کشف این گور و آرامگاه می‌تواند بسیاری از زوایای تاریک منطقه غرب کشور به لحاظ تاریخی را مشخص کرده و به ما کمک کند تا بخش‌های دیگری از تاریخ دوران سلوکی را کشف کنیم.
وی با بیان اینکه تپه نقاره‌چی تپه‌ای مدور با ارتفاع هشت متر است که در جنوب شرقی نهاوند و در حاشیه باغ‌های این شهر قرار دارد به سوابق پژوهش‌های قبلی در کشف این آرامگاه پرداخت و گفت: با توجه به اینکه در بازدید و گزارش ناصرالدین شاه از این منطقه به آرامگاه اشاره شده، از مدت‌ها پیش کشف آن در دستور کار تیم باستان‌شناسی قرار داشت که خوشبختانه امروز موفق به دستیابی به نتیجه مورد نظر در این زمینه شدیم.
جانجان افزود: با توجه به اهمیت این تپه و نزدیکی آن به شهر نهاوند می‌توان این منطقه را به عنوان یک سایت موزه برای تحقیقات مد نظر قرار داد که در این زمینه لازم است بودجه مورد نیاز برای آن در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر آثار و اطلاعات تاریخی دوره سلوکی کمتر در دسترس باستان‌شناسان کشور قرار دارد اضافه کرد: با توجه به کمبود اطلاعات تاریخی مربوط به نحوه معماری و یا آداب و رسوم دوران سلوکی، کشف این اثر تاریخی به همراه معبد سلوکیه می‌تواند سرنخی برای شناخت معماری و آئین تدفین سلوکی‌ها در ایران و تأثیرپذیری احتمالی آنها از ایرانی‌ها را در دسترس باستان‌شناسان قرار دهد.
جانجان در پایان به اهمیت کشف این آرامگاه اشاره کرد و افزود: با کشف این مکان تاریخی نگاه جهانیان به ایران معطوف می‌شود و این مساله می‌تواند در گردشگری منطقه بسیار تأثیرگذار باشد.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/36673