کد خبر : 36637
تاریخ : 1401/2/23
گروه خبری : خبر همدان

تجلیل از 67 برگزیده جشنواره اذان منتظران



هگمتانه، گروه خبر همدان: آیین اختتامیه جشنواره سراسری فرهنگی هنری اذان منتظران روز پنجشنبه با حضور امام جمعه و استاندار همدان، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور و مدیران کشوری در استانداری همدان برگزار شد.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور در این مراسم گفت: برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری نماز با هدف هدایت افکار نسل جوان و پاسخی کوبنده به تهاجم فرهنگی دشمنان است.
سید احمد زرهانی اظهار کرد: حرکت‌های سازمان یافته در قالب جشنواره‌های فرهنگی و هنری در راستای احیای تفکر دینی و معارف نماز و اذان در کشور باید ایجاد شود.
وی یادآوری کرد: آنچه را که امام راحل پایه گذاری و شهدا با نثار خون خود آن را آبیاری و رهبری فرزانه انقلاب به آن طراوت بخشیدند زمینه‌ای برای ظهور منجی عالم بشریت و دگرگون کردن حرکت تاریخ از مسیر مادی گرایی به سمت جامعه توحیدی است.
قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: جشنواره فرهنگی و هنری اذان منتظران راهی است که در دولت جدید به موازات تلاش‌های اقتصادی برای حل مشکلات معیشتی، برای احیای تفکر دینی، حیات طیبه و مهدویت شکل گرفت و باید بعد از این قدم، گام‌های بعدی برداشته شود.
زرهانی افزود: در حال حاضر جشنواره فرهنگی «فجر تا فجر» نیز آغاز شده و همه استانداران با دستور وزیر کشور، ائمه جمعه و متفکران پای کار آمده و در این باره سرمایه‌گذاری کرده اند.
وی تأکید کرد: هدف ما از برگزاری جشنواره اذان طنین افکن کردن زنگ و صدای اذان در سراسر کشور است که استقبال از این جشنواره به ویژه سهم 70 درصدی کودکان، نوجوانان، دانش‌آموزان و دانشجویان از آثار ارسالی به این جشنواره جای سپاس از خداوند را دارد.
وی خاطرنشان کرد: برای برگزاری جشنواره فرهنگی اذان منتظران از سال گذشته با حمایت و پشتیبانی استاندار همدان اقدام‌های لازم صورت گرفت و همه مسؤولان با تمامی وجود پای کارآمدند.
قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور افزود: بیش از 2 هزار اثر از سراسر کشور برای این جشنواره ارسال و داوری شد که نشانه‌ای از توفیق این حرکت ارزشمند است.

  آیت‌ا... شعبانی: بشر به جای اینکه سوار فناوری باشد برده آن شده است
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان نیز با اشاره به اینکه معنویت حلقه مفقوده تربیت انسان است گفت: تقویت معنویت اساسی‌ترین و محوری‌ترین نیاز بشر در جامعه امروزی است.
آیت‌ا... حبیب الله شعبانی هدف از برگزاری این جشنواره را تقویت معنویت در جامعه دانست و افزود: رواج پوچ گرایی و افسردگی در فضای مجازی و دنیای مدرنیته امروزی نتیجه حذف معنویت از زندگی انسان‌ها است.
به گفته وی در صفحات شبکه‌های اجتماعی تصاویری دیده می‌شود که بیانگر این است که انسان بابهای اندک و ناچیز خود را می‌فروشد و بشر به جای اینکه سوار فناوری باشد برده آن شده است.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان ارزش‌گذاری واقعی انسان‌ها را در درجه معنویت آنها دانست و خاطرنشان کرد: اذان، نماز و معنویت چشم انسان را به حقایق هستی باز می‌کند.
آیت‌ا... شعبانی خاطرنشان کرد: یکی از نتایج فناوری این است که انسان بی بند و بار قدرت تحلیل خود را در چگونگی رفتار اجتماعی صحیح از دست داده است.
وی راه نجات بشر را ذکر خدا دانست و افزود: آنچه که به زندگی انسان هدف داده و او را از این بردگی نجات می‌دهد این است که انسان ابتدا و انتهای هستی را خداوند بی نهایت ببیند.
نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه اولین و آخرین کلمه اذان نام الله است گفت: معنویت ساختگی مانند عرفان‌های کاذبی که در غرب به وجود آمده نتیجه حذف الله است که منجر به پوچ گرایی می‌شود.

  قاسمی فرزاد: دشمن از روحیه استکبارستیزی ملت ما و صدور آن به دنیا می‌ترسد
استاندار همدان نیز معنویت و ایمان به قدرت مطلق خدا را مهمترین سلاح در مبارزه با استکبار دانست و گفت: اساس روحیه معنویت در نسل نوجوان و جوان باید تقویت شود.
علیرضا قاسمی‌فرزاد با تأکید بر تقویت روحیه معنویت در جامعه و نسل جوان افزود: دشمن از روحیه استکبارستیزی ملت ما و صدور آن به دنیا می‌ترسد.
وی اظهار کرد: جهان غرب با همه توسعه و پیشرفت خود در عرصه مادی به دلیل حذف معنویت، پسرفت داشته و به پوچی و افسردگی منجر شده است.
قاسمی فرزاد تصریح کرد: این جشنواره برپا شد تا موحدین و خداجویان پیرامون این مساله مهم تکاپوی معنوی ایجاد کنند و آثار ارزشمندی ارسال کردند که شایسته قدردانی هستند.
قاسمی فرزاد با بیان اینکه داعش، خواهان تبدیل اسلام‌گرایی به اسلام هراسی بود که جلوی حرکت اعتقادی و ترویج معنویت گرفته شود اظهار کرد: تفکر دینی و اعتقادی توانسته مردم دنیا را علیه نظام سرمایه‌داری به تقابل وا دارد و همین تفکر در مقابل جریان اسلام هراسی ایستاد.
استاندار همدان با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه، روشی برای کند کردن حرکت رو به جلو جامعه است گفت: دشمن با بمباران شبانه روزی در فضای مجازی ذهن‌ها را آلوده می‌کند و مدیران را فاسد و سیستم را ناکارآمد نشان دهند.
قاسمی فرزاد با بیان اینکه هدفمندی و مردمی ‌سازی یارانه‌ها تصمیم شایسته‌ای از سوی دولت است اظهار کرد: دولت با ساماندهی یارانه‌ها قصد کاهش قدرت خرید مردم را ندارد و در اختیار قراردادن یارانه‌ها به صورت مستقیم باعث افزایش قدرت خرید مردم می‌شود تا افزایش قیمت کالاها هم جبران شود.
وی با اشاره به اینکه دولت عزم خود را جزم کرده که اصلاحات اساسی در اقتصاد صورت بگیرد گفت: لذا با تدابیر اساسی اتخاذ شده، حذف رانت، فساد و جلوگیری از ضایع شدن بیت المال و منابع ملی به سمت رفاه مردم و شکوفایی و توسعه‌ اقتصاد کشور حرکت می‌کنیم.
****حجت الاسلام حسنی حلم: شرکت طیف‌های مختلف شعیه و سنی از مناطق مختلف ایران در جشنواره
دبیر ستاد اقامه نماز استان همدان نیز در این آیین گفت: در نوشته‌های علمی، داستان، خاطرات، مستندات، پویانمایی، عکس، نقاشی و سایر آثار هنری، صدای اذان آنقدر صمیمی به گوش می‌رسید که انگاره‌ای از لحظه آفرینش را در ذهن انسان خلق می‌کرد.
حجت الاسلام سید مرتضی حسنی حلم افزود: طیف‌های مختلف شعیه و سنی از مناطق مختلف ایران اسلامی آثار خلاقانه خود را به جشنواره سراسری فرهنگی هنری اذان منتظران ارسال کردند که بیشترین آثار ارسالی مربوط به استان گلستان است.
وی خاطرنشان کرد: ستاد اقامه نماز استان همدان در راستای رسالت خود مبنی بر توسعه، ترویج و تعمیق بخشی فرهنگ نورانی نماز است در طول سال اقدام به برگزاری برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در قالب‌های مختلف می‌کند.
دبیر ستاد اقامه نماز استان همدان گفت: با توجه به اهمیت اذان به عنوان شعار مهم دین و مقدمه ورود به نماز، ایده برگزاری جشنواره اذان برای نخستین بار در کشور مطرح شد که پس از تصویب در شورای اقامه نماز استان همدان با حضور نماینده ولی فقیه و استاندار و هماهنگی با ستاد اقامه نماز کشور روند اجرای جشنواره اذان منتظران آغاز کرد.
حجت الاسلام حسنی حلم ادامه داد: جشنواره علمی، ادبی و هنری در 10 قالب مقاله علمی، مستند، نماهنگ کوتاه، موشن گرافی، نقاشی، خوشنویسی، عکاسی، شعر، خاطر و داستان آغاز به کار کرد.
وی گفت: در ابتدای شورای سیاست گذاری جشنواره با حضور نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد، آموزش و پرورش، صدا و سیما و چند تن از مدیران کل در جلسه کشوری ستاد اقامه نماز تشکیل و در ذیل آن ستاد برگزاری جشنواره به ریاست استاندار و با مشارکت دستگاه‌های استانی مشخص شد.
دبیر ستاد اقامه نماز استان همدان با یادآوری اینکه پوستر جشنواره سوم آذر ماه سال گذشته رونمایی شد اظهار کرد: پس از فراهم کردن مقدمات برگزاری جشنواره با مساعدت استاندار، نشست‌های تمهیدات مقدمات جشنواره به صورت منظم در هفت نوبت در دفتر معاون سیاسی استانداری برگزار و مسائل مربوط به جشنواره با جدیت مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفت.
حجت الاسلام حسنی حلم تصریح کرد: اقدامات صورت گرفته شامل تشکیل کمیته‌های مختلف و تعیین تکلیف وظایف آنها، راه‌اندازی دامنه وبگاه اختصاصی جشنواره، تهیه و چاپ پوستر و تیزر توسط ستاد اقامه نماز استان، برگزاری جلسات کمیته‌ها و پیگیری مصوبات، استفاده از ظرفیت شهرداری‌ها برای تبلیغات محیطی و نصب بنر و اطلاع رسانی از طریق تلویزیون‌های شهری، بیلبوردها و فضای مجازی، مکاتبه با روسای دانشگاه‌ها و شورای سیاست گذاری ائمه است.
وی اضافه کرد: پس از اتمام زمان فراخوان 2 هزار و 106 اثر در قالب‌های مختلف ارسال که نسبت به دسته بندی آنها و ارائه به کمیته داوری اقدام شد.
در پایان این آیین از 67 نفر از برگزیدگان با اهدای لوح سپاس، تندیس جشنواره و جایزه نقدی قدردانی به عمل آمد و آقای جواد مؤمنی در رشته خوشنویسی و خانم خدیور در رشته انیمیشن از استان همدان حائز رتبه اول شدند.
جشنواره ملی اذان منتظران برای نخستین بار در کشور و در استان همدان برگزار شد که 61 درصد از شرکت کنندگان زن و 39 درصد آنها را مردان تشکیل دادند.
این جشنواره علمی، ادبی و هنری در 10 قالب مقاله علمی، مستند، نماهنگ کوتاه، موشن گرافی، نقاشی، خوشنویسی، عکاسی، شعر، خاطر و داستان در سال گذشته آغاز به کار کرد.
پس از اتمام زمان فراخوان 2 هزار و 106 اثر در قالب‌های مختلف ارسال شد که نسبت به دسته بندی آنها و ارائه به کمیته داوری اقدام شد.
رتبه اول تا سوم برگزیدگان افراد بزرگسال بودند و به کودکان جایزه‌ای تعلق نمی‌گرفت که با تدبیر و موافقت استاندار همدان از بین کودکان و نوجوانان شرکت کننده در این جشنواره در سه بخش نقاشی، عکاسی و نماهنگ افرادی به عنوان شایسته تقدیر انتخاب شدند.
در پایان مراسم هدیه‌ای از جمله قرآن و انگشتر رهبر انقلاب به عنوان تقدیر و تشکر از زحمات استاندار در راستای برگزاری این جشنواره تقدیم استاندار همدان شد.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/36637