کد خبر : 36481
تاریخ : 1401/2/20
گروه خبری : خبر همدان

کمبود 1400 پرستار در همدان

افزایش مهاجرت پرستاران



هگمتانه، گروه خبر همدان: رئیس سازمان نظام پرستاری استان همدان از کمبود 1400 پرستار در همدان خبر داد و اعلام کرد: روند مهاجرت پرستاران افزایشی است به نحوی که طی 2 ماه 4 پرستار همدان مهاجرت کردند.
به گزارش هگمتانه، هادی زرینی اظهار کرد: انتظار داشتیم دولت، مجلس و مسؤولان وزارت بهداشت اقدامی برای پرستاران کنند و بعد از گذشت دو سال از شیوع کرونا به کارمندان وزارت بهداشت اهمیت بیشتری داده شود که متأسفانه اینگونه نبود.
وی با اشاره به سه مطالبه اصلی جامعه پرستاری در طول این مدت و با بیان اینکه مشکلات جامعه پرستاری زیاد و تمام نشدنی است اما حداقل انتظار داشتیم بخشی از سه خواسته اصلی ما برآورده شود، تصریح کرد: یکی از این موارد "فوق العاده خاص" است که باید برای همکاران بهداشت و درمان به ویژه پرستاران اجرا می‌شد چراکه در ارگان‌های دیگر همچون سازمان زندان‌ها و دادگستری اتفاق افتاد.
وی افزود: موضوع دوم "تبدیل وضعیت نیروها" بود به طوری که در ابتدای شیوع کرونا یکسری نیروهای داوطلب به عنوان 89 روزه وارد این حوزه شدند و بعد از گذشت دو سال انتظار داشتیم تبدیل وضعیت شوند.
رئیس سازمان نظام پرستاری استان همدان در ادامه در پاسخ به اینکه سهم همدان از تعدیل 4000 پرستار که در نوبت استخدام بودند، چند نفر بود؟ اعلام کرد: سهم همدان بین 30 تا 50 نفر از کارکنان بیهوشی، بهیار، اتاق عمل، فوریت‌های پزشکی و پزشکی است که طی جلسات برگزار شده با متولیان امر در استان تعدیل نشده‌اند و تا زمانی که وزارت بهداشت نامه‌ای ندهد قرارداد این نیروها با درآمد اختصاصی استان هم که شده تمدید خواهد شد تا از طریق وزارت بهداشت تعیین تکلیف و شرکتی یا قراردادی شوند که این شیوه شایسته جامعه پرستاری نیست.
وی با اذعان به اینکه در کشور کمبود پرستار داریم یادآور شد: در استان همدان باید نزدیک به 1400 پرستار به مجموعه اضافه شود تا به استاندارد کشوری نزدیک شویم.
زرینی اضافه کرد: علاوه بر این، 350 پرستار شرکتی هم داریم که شرکت‌ها به موقع حقوق و مزایایشان را پرداخت نمی‌کنند و تا دهم و یازدهم هر ماه طول می‌کشد. برخی از این همکاران شرکتی با 10 تا 11 سال سابقه هنوز هم به صورت قراردادی کار می‌کنند.
زرینی با تأکید بر کمبود پرستار در استان مطرح کرد: حتی اگر همه پرستاران 89 روزه، شرکتی و طرحی هم تبدیل وضعیت و جذب شوند، باز هم کمبود نیرو داریم.
رئیس سازمان نظام پرستاری استان همدان در ادامه گفت: موضوع سوم "تعرفه گذاری خدمات پرستاران" است به طوری که بعد از گذشت 16 سال از تصویب قانون در مجلس، وارد مرحله اجرایی شده و 5هزار میلیارد برای اجرای این طرح درنظر گرفته شده است تا خرید خدمات توسط بیمه‌ها انجام گیرد که نحوه توزیع آن در کمیسیون‌های مختلف تعریف می‌شود هر چند انتظار داشتیم برای تک تک بسته‌های خدمتی تعرفه تعریف شود.
زرینی در بخش دیگری از سخنانش در زمینه مهاجرت پرستاران همدانی اعلام کرد: واقعیت این است که روند مهاجرت کادردرمان به ویژه پرستاران ادامه دارد و افزایش یافته و از دو ماه گذشته شاهد خروج همکاران پرستار از کشور به علت شرایط موجود و نبود امنیت شغلی هستیم و انتظار داریم دولت در برابر خروج نخبگان و نیروهایی که با سرمایه این مملکت تحصیل کرده و تخصص گرفته اند، اقدامی انجام دهد.
وی به استفاده کشورهای حوزه خلیج فارس و اسکاندیناوی از نبود امنیت شغلی پرستاران ایرانی و جذب آنها اشاره و تصریح کرد: ما همیشه این هشدار را از سر دلسوزی می‌دهیم که روند مهاجرت رو به افزایش است و همکاران از سیستم درمان خارج می‌شوند و توقف آن در گرو ایجاد امنیت شغلی و حقوق و مزایای کافی است.
به نقل از ایسنا، زرینی با تأکید بر اینکه پرستاران بیشترین مهاجرت را دارند، یادآور شد: درخواست‌ها برای مهاجرت زیاد بوده اما طی دو ماه گذشته چهار نفر از پرستاران استان مهاجرت کرده‌اند و یک نفر هم در شرف رفتن است که تا آخر اردیبهشت ماه اتفاق می‌افتد.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/36481