کد خبر : 36311
تاریخ : 1401/2/11
گروه خبری : اندیشه

هنرمند همدانی در گفتگو با هگمتانه:

ناآشنایی همدانی‌ها با فرهنگ استان




هگمتانه، گروه گفتگو - راضیه مهری: نویسنده، کارگردان و بازیگر همدانی گفت: عدم آشنایی مردم همدان با فرهنگ خودشان و نداشتن آگاهی در این زمینه یکی از بزرگترین مشکلات حوزه فرهنگی و گردشگری همدان است.
سعید باغبانی نیر که مدت 30 سال است در عرصه تئاتر، رادیو، تلویزیون و سینما به عنوان بازیگر، کارگردان و نویسنده فعالیت می‌کند در گفتگو با خبرنگار هگمتانه از دغدغه‌های خود در عرصه فرهنگ، هنر و تاریخ همدان گفت و افزود: همدان با توجه به پیشینه تاریخی که دارد از ویژگی‌های خاص فرهنگی برخوردار است که این ویژگی‌ها تأثیر خودش را بر فرهنگ عامه نیز گذاشته است.
وی ادامه داد: متأسفانه مردم همدان آنچنان که باید با فرهنگ خودشان آشنایی ندارند و همین عدم آشنایی و نداشتن اطلاعات و آگاهی کافی در زمینه فرهنگ، هنر و تاریخ کهن همدان، یکی از بزرگترین مشکالات ما در عرصه فرهنگی و گردشگری همدان به حساب می‌اید.
باغبانی با اشاره به وجود بیش از 1800 نقطه گردشگری در همدان اضافه کرد: با وجود چنین ظرفیت عظیمی اگر از مردم همدان و حتی از برخی فعالان عرصه گردشگری بخواهیم این نقاط گردشگری را معرفی کنند قطعا نمی‌توانند بیش از چند مورد شناخته شده را نام ببرند که این واقعا جای تاسف دارد.

  لزوم نگاه جدی‌تر مسوولان به تولید محتوا برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری همدان
وی بر لزوم زنده نگه داشتن ظرفیت‌های بیشمار فرهنگی و گردشگری همدان توسط یک مدیریت فرهنگی مناسب در همدان تأکید کرد و گفت: مسوولان حوزه فرهنگی در همدان، به ویژه صدا و سیمای همدان، باید نگاه جدی تری به تولید محتوا و تولید فکر و اندیشه برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و گردشگری موجود همدان داشته باشند تا بتوان درست از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.
سعید باغبانی با تأکید بر اینکه تولید محتوای خوب به نویسنده معتبر نیاز دارد افزود: متأسفانه صدا و سیمای همدان اعتقادی به الزام حضور نویسنده ندارد و به همین دلیل است که محتوای تولید شده در آن نتوانسته تا امروز فرهنگ همدان را به خوبی به مخاطبان خود معرفی نماید.
وی همچنین بر لزوم حفظ گویش همدانی به ویژه در صدا و سیمای همدان تأکید و اضافه کرد: زنده نگه داشتن گویش همدانی و خارج کردن آن از حالت کمدی و سخره باید بعنوان یکی از مهم‌ترین اهداف حوزه فرهنگ دنبال شود چراکه گویش همدانی در اکثر موارد در حالت‌های خنده آور و طنز به کار برده می‌شود و این مساله تقریبا بین مردم هم شایع شده است.
باغبانی ضمن ابراز تاسف از اینکه اکثر پدر و مادر‌های همدانی جلوی صحبت کردن فرزند خود با گویش همدانی را می‌گیرند گفت: خانواده‌های ما باید به گویش همدانی خود افتخار کنند و این فرهنگ سازی باید در جامعه ما با کمک هنرمندان، مردم و مسوولین حوزه فرهنگی اتفاق بیفتد.

 تولید محتوا در صفحه اجتماعی خاطره بازی برای معرفی فرهنگ غنی همدان
این هنرمند همدانی که حدود 4سال پیش با هدف معرفی هرچه بهتر و بیشتر فرهنگ همدان و زنده نگه داشتن گویش و آداب و رسوم فراموش شده همدان با همراهی یکی دیگر از هنرمندان شهرمان صفحه اجتماعی را تحت عنوان خاطره بازی راه‌اندازی کرده است در این خصوص عنوان کرد: از سال 1398 به دنبال ایجاد فضایی برای معرفی همدان و بیان خاطرات قدیم خود در شهر همدان بودم که با کمک یکی از دوستانم و در ایام شیوع کرونا که فضای مجازی قوت بیشتری گرفته بود صفحه‌ای با نام خاطره بازی را شکل دادیم تا در آن برای معرفی همدان و آداب و رسوم و فرهنگ غنی آن تولید محتوا داشته باشیم.
سعید باغبانی با اشاره به اولین تولید محتوای این صفحه به صورت یک کلیپ در سال 1399 ادامه داد: ابتدا محتوای ویدئوها از خاطرات دوران کودکی و نوجوانی من در همدان بود که پس از مدتی با توجه به واکنش‌های مخاطبین تولید محتوا تغییر کرد و حتی برخی کارها را به صورت سریال در هر هفته پخش می‌کردیم.
وی با بیان اینکه تمام فعالیت‌های صفحه توسط یک گوشی موبایل ضبط و انجام می‌شود اضافه کرد: ما بدون هیچ گونه تجهیزات خاصی کارمان را شروع کردیم چراکه مهم داشتن تجهیزات نیست بلکه مهم این است که دغدغه مند و کاربلد باشی و با مطالعه و تحقیق کافی در این عرصه وارد شوی.
باغبانی صفحه خاطره بازی را یکی از معدود صفحات اجتماعی در فضای اینستاگرام خواند که چنین تولید محتوایی بر اساس مستندات موجود همدان و برمبنای خاطرات افراد قدیمی شهر همدان و کتابهای معتبر نوشته شده در این خصوص دارد و گفت: تاکنون هیچ نهادی حمایت خاصی از ما نکرده و با وجود اینکه بسیاری از هنرمندان و مردم خوب همدان برای تولید محتوا به ما کمک کرده اند و اطلاعاتشان را در اختیار ما گذاشته اند، اما بسیاری از افراد هم که شاید از دوستان نزدیک خودمان باشند و ادعای فعالیت فرهنگی در همدان نیز می‌کنند، یک حمایت کوچک از صفحه خاطره بازی را از ما دریغ نموده اند که واقعا جای تاسف دارد.
وی این مساله را که خودمان فرهنگ و گویش همدان را ترویج نمی‌کنیم مشکلی بزرگ دانست و تصریح کرد: برخی همدانی‌ها به دلیل اقلیم سرد این منطقه انسان‌های سرد و سختی هستند که به راحتی هم نمی‌خندند و همین امر فرآیند کار در همدان را کمی سخت‌تر کرده در حالی که ابراز نظرات مخاطبین در صفحه اجتماعی ما می‌تواند به شدت در پیشرفت ما و در نتیجه معرفی بهتر همدان تأثیرگذار باشد.

 معرفی آداب و رسوم فراموش شده همدان به مردم
سعید باغبانی در ادامه سخنان خود به معرفی آداب و رسوم فراموش شده همدان در صفحه اجتماعی خاطره بازی اشاره کرد و افزود: یکی از این آئین‌های قدیمی رسم مهره ریزان است که در شب‌های چله اتفاق می‌افتاده به گونه‌ای که هرکس با نیتی که داشته مهره‌ای را درون یک کوزه به نام قوزوله می‌انداخته و سپس یکی از بچه‌های فامیل مهره‌ای را از درون ظرف بیرون می‌آورده تا فال حافظ را برای آن مهره و آن نیت بخوانند.
وی آئین کوسه گلین را یکی دیگر از رسوم همدان دانست که به فراموشی سپرده شده و اضافه کرد: در زمان‌های قدیم نزدیک عید نوروز که می‌شد چوپان‌های هر منطقه با ساز و دهل در مسیری حرکت می‌کردند و نوید فرا رسیدن بهار را به همگان می‌دادند و یک نفر هم در هر خانه را می‌زده و برای برکت و آبادی خانه و دعا برای اهل خانه تحفه‌ای را از صاحب خانه می‌گرفته است.
باغبانی به آئین چهل پنبه اشاره کرد و گفت: پس از دنیا امدن نوزاد در همدان، تا چهل روز برایش نامی انتخاب نمی‌کردند و پس از روز چهلم زنان فامیل همگی جمع می‌شدند و در مسیری که آب رودخانه و سرسبزی وجود داشته با خواندن شعرهای قدیمی حرکت می‌کردند تا به سرچشمه برسند، سپس چهل پنبه آغشته به نفت را روشن کرده و بعد از دود کردن اسفند دوباره به خانه بازگشته و برای نوزاد اسم انتخاب می‌کردند.
وی تمام رسوم و آئین‌های قدیمی را بهانه‌ای برای دورهم جمع کردن خانواده‌ها خواند و اظهار کرد: این آداب کهن و فرهنگ غنی همدان باید زنده نگه داشته شود چراکه همه اینها نشان دهنده انسجام خانواده در گذشته بوده است.

 لزوم زنده نگه داشتن آئین‌های قدیمی همدان بعنوان رویدادهای فرهنگی
حجت محمدی؛ بازیگر، نویسنده، فیلمبردار و کارگردان همدانی که طراحی و کارگردانی صفحه مجازی خاطره بازی برعهده اوست نیز در گفتگو با خبرنگار هگمتانه بر لزوم زنده نگه داشتن رسوم و آئین‌های قدیمی همدان بعنوان رویداد‌های فرهنگی تأکید کرد و گفت: فرهنگ و گویش‌های مختلف استان همدان باید در کنار اداب و رسوم قدیمی ما به مردم معرفی شوند.
وی که در حوزه برنامه سازی در فضای مجازی و کسب و کارهای نو فعالیت دارد تعداد چنین صفحات اجتماعی که تولید محتوا با سبک خاطره بازی در رسانه‌های دیجیتال را انجام می‌دهند اندک دانست و اضافه کرد: هدف ما در این صفحه مجازی معرفی فرهنگ همدان و رواج گویش همدانی است تا این گویش نه فقط در مواقع طنز بلکه جزئی از زندگی ما در تمام لحظات شود.
محمدی ادامه داد: برای رسیدن به این هدف در صفحه خاطره بازی شخصیتی را خلق کرده ایم که بتواند با بیان خاطرات خود از رسوم گذشته و نیز سایر مباحث مرتبط با فرهنگ و تاریخ کهن همدان و همچنین نقد دستگاه‌های دولتی به مردم آگاهی بیشتری بدهد و گویش همدانی را نیز از بعد کمدی خارج کرده و کاربرد صحیح آن را در میان مردم رواج بخشد.
وی همدان را شهر قصه‌ها دانست که از هرکدام از قصه‌ها و ظرفیت‌های موجودش می‌توان فیلم و سریال‌های زیبایی ساخت و افزود: در صفحه خاطره بازی روایتی مستندگونه را در بیان هر قصه دنبال می‌کنیم تا در کنار درآمدزایی به حفظ فرهنگ همدان نیز کمک کرده باشیم.

 استفاده از فرصت فضای مجازی برای معرفی بیشتر همدان
این هنرمند همدانی با بیان اینکه در عصر حاضر فاصله رسانه‌های مکتوب با مردم اندکی بیشتر شده است گفت: الان بیشتر مردم رسانه‌های دیجیتال را در فضای مجازی دنبال می‌کنند و ما هم از این فرصت استفاده کرده ایم و با تولید بیش از 270 محتوا در این صفحه مجازی سعی کرده ایم به معرفی هرچه بیشتر همدان بپردازیم.
حجت محمدی به استفاده از مطالب کتاب‌های نویسندگان معتبری همچون دکتر ازکایی، نوریون، گروسین و... برای تولید محتواهای این صفحه مجازی اشاره کرد و گفت: ما این کتاب‌های ارزشمند و اطلاعات آنها را قابل ارائه به مردم با حالت نمایشی کرده ایم و آیتم‌های مختلفی نیز بر اساس روایت‌های مردم کوچه و بازار در حوزه فرهنگ عام داریم.
وی ادامه داد: وظیفه ما کمک به فرهنگ همدان و انتقال ان از افراد قدیمی و بزرگ همدان به نسل‌های بعدی است و به دنبال اشنا کردن مردم با قصه‌های همدان هستیم که خوشبختانه واکنش‌های خوبی هم در این زمینه داشته ایم که نشان دهنده تأثیرگذاری ما بوده هرچند کم لطفی‌هایی هم از طرف برخی افراد شده و انتقاداتی هم صورت گرفته که قطعا برای ما سازنده بوده است.

 همدان در معرفی ظرفیت هایش ضعیف عمل کرده
محمدی به وجود ظرفیت‌های معرفی نشده فراوان در همدان اشاره کرد و افزود: متأسفانه استان همدان انچنان که باید در کشور معرفی نشده چراکه حتی خود مردم همدان هم نسبت به شناسایی و معرفی ظرفیت‌های بی نظیر همدان ضعیف عمل کرده اند.
وی اضافه کرد: ما باید افراد زیادی را در همدان داشته باشیم که در حوزه فرهنگ مشغول به فعالیت هستند اما متأسفانه اینچنین نیست و همین عدم توانایی در معرفی صحیح و مناسب همدان به یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما تبدیل شده است.
حجت محمدی با اشاره به عملکرد ضعیف صداوسیمای همدان و هزینه نکردن آنها برای تولید محتوای مناسب در این زمینه تأکید کرد: بخش زیادی از این وظیفه نیز بر عهده خود مردم است که باید افراد فعال حوزه فرهنگ را در همدان بزرگ کنند و به انها بهای بیشتری بدهند.
وی در پایان گفت: امسال برنامه‌های زیادی داریم تا بتوانیم به شکلی خاص و متفاوت معرفی استان همدان و شخصیت‌های همدان را در صفحه خاطره بازی دنبال کنیم و امیدواریم حمایت‌های بیشتری از ما بشود تا با کمک هم به اهداف بالاتری دست پیدا کنیم.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/36311