کد خبر : 36296
تاریخ : 1401/2/11
گروه خبری : خبر همدان

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان:

57 معلم سرآمد تجلیل می‌شوند



هگمتانه، گروه خبر همدان: مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اهمیت بزرگداشت جایگاه معلم گفت: طی هفته معلم از 124 نفر از نیروهای ویژه آموزش و پرورش استان از جمله 57 معلم سرآمد تجلیل می‌شود.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، محمود نقوی، ظهر شنبه در نشست خبری خود به مناسبت گرامیداشت هفته معلم، با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب، بالاترین سرمایه هر کشور را سرمایه انسانی آن دانست و اظهار کرد: چنانچه توان علمی جامعه‌ای بالا باشد آن جامعه بیشتر می‌تواند توسعه یافته و حرکت کند.
وی در ادامه اضافه کرد: در اسناد بالادستی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تأکید جدی بر تربیت نیروی انسانی شده است و تنها مکان برای تربیت این نیروها آموزش و پرورش است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه قله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان است، تصریح کرد: وظیفه این دانشگاه این بوده که دانشجویان را با آخرین روش‌های نوین تدریس، تربیت کند تا این نیروها وارد مدارس شوند و دانش‌آموزان تحت تعلیم و تربیت آنها قرار بگیرند.
نقوی در بخش دیگر سخنانش اظهار کرد: بیش از 60 پردیس دانشگاهی در کشور فعال است که در سند تحول بنیادین این موضوع مطرح شده که بیشترین معلمان در دوره ابتدایی جذب شوند.
وی پایه ابتدایی را مهم‌ترین پایه تحصیلی دانست و گفت:‌ تلاش بر این بود که در این دوره معلمان متخصص جذب شوند اما طی 8 سال گذشته نگاهی را که باید بر این باور شکل می‌گرفت، مشاهده نکردیم و تنها دو یا 3 هزار نیرو جذب شد که باعث شد استخوان‌بندی آموزش و پرورش به هم بریزد.
این مسؤول ادامه داد: بیش از 800 بازنشسته در استان داشتیم و ورودی معلمان نزدیک به 800 نفر بود که در سال جاری نزدیک به دو هزار نفر در استان بازنشسته می‌شوند این در حالی است که جذب یک هزار و 200 نفر است.
نقوی به کمبود نیروی انسانی اشاره کرد و با بیان اینکه با این وضعیت کلاس‌های 47 نفره هم داریم، ابراز کرد: 700 کلاس درس، بالای 36 نفر دانش‌آموز دارد.
وی با اشاره به اینکه نگاه خوبی در زمینه جذب نیروی انسانی وجود نداشته است، عنوان کرد: در کشور کمبود نیروی آموزش و پرورش 200 هزار نفر است که در استان همدان این کمبود تا 2 هزار نفر قطعی است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اینکه تراکم کلاس درس در استان اکنون به 26 رسیده است، اظهار کرد: هدف ما دفاع از جایگاه معلم است؛ چراکه با بیشتر شدن تعداد دانش‌آموزان یک کلاس، کار معلم سخت‌تر می‌شود و زمانی که تعداد کلاس‌ درس و معلم بالا برود به نفع دانش‌آموز هم هست.
نقوی تجلیل از تک‌تک معلمان را وظیفه خود دانست و گفت: امسال بر اساس دستورالعمل و بخشنامه‌ها، معلمان ویژه و تلاشگر تجلیل می‌شوند که در این خصوص 4 هزار معلم در استان اعلام آمادگی کردند و از این تعداد یک هزار و 553 نفر در وبگاه مربوط فرم را پر کردند که در نهایت 57 نفر به عنوان معلم برگزیده و سرآمد انتخاب شدند که از این تعداد هم 5 نفر به کشور معرفی شده‌اند که به عنوان معلم سرآمد کشوری معرفی می‌شوند.
وی در ادامه افزود: همچنین در استان نیز در مجموع از 124 معلم، مشاور، مربی، عوامل اجرایی، امور تربیتی و... تجلیل می‌شود.
این مسؤؤل با اشاره به اینکه از همه گروه‌های شاغل در هفته معلم تجلیل می‌شود، عنوان کرد: در بازگشایی مدارس در 14 فروردین 95 درصد دانش‌آموزان استان سر کلاس بودند.
نقوی با اشاره به اینکه 80 درصد کلاس‌‌های درس استان دارای تهویه مناسب است به برنامه‌های هفته معلم اشاره و بیان کرد: تخفیف بازدید از موزه‌ها برای معلمان، عطرافشانی قبور شهدا، دیدار با خانواده 200 معلم شهید در استان، حضور در پای سرویس مدارس و تجلیل از معلمانی که مسیرهای دور را طی می‌کنند، پیاده‌روی به صورت نمادین با همکاری بسیج معلمان، دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران، شرکت در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه، دیدار معلمان سرآمد با رهبر، مراسم استانی تجلیل از معلمان و تجلیل از پیشکسوتان و بازنشستگان از جمله برنامه‌ها است.
وی با اشاره به اینکه 23 هزار و 500 معلم طی هفته معلم تقدیرنامه دریافت می‌کنند،‌ بر حمایت مسؤولان از معلمان تأکید کرد و در ادامه گفت: پردیس دختران دانشگاه فرهنگیان استان، قرار بود در سال 92 بازسازی شود اما نگاه خصوصی‌سازی مانع آن شد در حالی که نیازمند تأمین ساختمان جدید است.
نقوی اظهار کرد: سهم دانشگاه فرهنگیان امسال برای استان 426 نفر و سهمیه ماده 28 نیز 457 نفر است که به این سهمیه اعتراض داریم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اینکه استان همدان در خصوص ترک تحصیل جزء‌ استان‌های آخر است، بیان کرد: 21 میلیارد تومان تجهیزات برای مدارس خریداری می‌شود که اعتقاد داریم همه مدارس باید ارتقا پیدا کنند.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/36296