کد خبر : 29837
تاریخ : 1400/8/10
گروه خبری : خبر همدان

آغاز فصل بیست و سوم باستان‌شناسی هگمتانه

هگمتانه، گروه خبر همدان: مدیر پایگاه محوطه تاریخی هگمتانه از آغاز بیست و سومین فصل عملیات باستان‌شناسی هگمتانه با موضوع نجات‎‌‌بخشی حصار و برج و باروهای هگمتانه خبر داد.

به گزارش هگمتانه، حسن سلطانی ظهر دیروز با اشاره به آغاز عملیات باستان شناسی در تپه هگمتانه اظهار کرد: این فصل از کاوش به سرپرستی دکتر رضا نظری ارشد و نظارت استانی سیدجلیل رحمانی از باستان‌شناسان خوب استان، در محوطه تاریخی هگمتانه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: هدف این فصل از اقدامات باستان‌شناسی، پیگردی آثار مکشوفه چهار دهه گذشته و آغاز عملیات حفاظت اضطراری آثار مکشوفه در برابر عوامل جوی همسو با مصوبات شورای فنی میراث‌فرهنگی و شورای راهبردی هگمتانه است.

مدیر پایگاه محوطه تاریخی هگمتانه گفت: کاوش با مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی وزارتخانه انجام شده که در راستای ساماندهی و حفاظت برج و بارو و آثار چهار دهه گذشته است.

وی خاطرنشان کرد: این کاوش 30 روز توسط پنج باستان‌شناس انجام خواهد شد که اقدامات پیشگیری و حفاظت اضطراری در زمان بارش نزولات آسمانی است و این کاوش در راستای تکمیل عملیات حفاظت و مراقبت آثار مکشوفه در بنای خشتی است.

سلطانی یادآور شد: در حال حاضر برج ضلع شرقی هگمتانه با ارتفاع 12 متر با روش خشکه‌‌چینی و خشت خام و سازه‌های چوبی با قابلیت بازگشت پذیری منطبق با اصول مرمتی یونسکو در شهریورماه به اتمام رسیده و قابل رویت در جداره شرقی هگمتانه برای بازدیدکنندگان است.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/29837