کد خبر : 29829
تاریخ : 1400/8/10
گروه خبری : خبر همدان

ذخیره سد اکباتان 11 درصد شد

ستوده: امیدواریم با بارندگی‌ها رودخانه‌های بالادست سد اکباتان جاری شود

هگمتانه، گروه خبر همدان: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: بر اساس آخرین آمار و بررسی انجام شده تا 9 آبان جاری حجم ذخیره آب پشت سد اکباتان به حدود 11 درصد رسیده است.

به گزارش هگمتانه، منصور ستوده روز یکشنبه افزود: سه میلیون و 670 هزار مترمکعب آب تا پایان روز هشتم آبان پشت سد اکباتان ذخیره شده که درحال حاضر 700 لیتر در ثانیه از آن برای تأمین آب مصرفی شهر همدان برداشت می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به بارش‌های چند روز گذشته، امیدواریم رودخانه‌های بالا دست سد اکباتان جاری شود و از آن طریق حجم ورودی و ذخیره آب سد افزایش یابد.

ستوده گفت: از ابتدای سال آبی جاری یعنی یکم مهرماه 1400 تا پیش از ورود سامانه بارشی روزهای اخیر، هیچ بارشی در استان همدان ثبت نشده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان همدان همچنین با اشاره به اینکه 19 درصد از گنجایش سد آبشینه نیز پر شده است، افزود: این سد با گنجایش پنج میلیون مترمکعب، در حال حاضر 950 هزار مترمکعب ذخیره آب دارد.

به گفته ستوده، سد شیرین سو نیز 4.4 میلیون مترمکعب گنجایش دارد که با ذخیره یک میلیون و 230 هزار مترمکعب آب، 28 درصد حجم ذخیره آن پر شده است.

وی در رابطه با سد کلان ملایر نیز اظهار کرد: 86 درصد ظرفیت این سد پر شده به نحوی که سد کلان با گنجایش 45 میلیون مترمکعب درحال حاضر 38.5 میلیون مترمکعب آب دارد که بسیار خوب است.

ستوده با اشاره به اینکه 31 درصد از گنجایش سد سرابی تویسرکان نیز پر شده است، افزود: در حال حاضر ورودی این سد اندک و حجم آن 2.8 میلیون مترمکعب است.

وی اضافه کرد: سد شنجور رزن نیز با کم‌ترین حجم ذخیره آب نسبت به سدهای استان وضعیت مناسبی ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت: 900 هزار مترمکعب از مخزن 4.7 میلیون مترمکعبی سد تازه ساز نعمت آباد اسدآباد نیز معادل 15 درصد حجم ذخیره آن پر است.

ندافیان: انسداد 340 چاه غیرمجاز در همدان

مدیر طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای همدان نیز از انسداد 340 چاه غیرمجاز از ابتدای سال تاکنون خبر داد.

حمید ندافیان با بیان اینکه طی هفت ماه سال جاری 340 چاه غیرمجاز در استان بر اساس احکام قضایی مسدود شده است اظهار کرد: با انسداد این چاه‌ها در مصرف آب زیرزمینی صرفه‌‌جویی 8.2 میلیون مترمکعبی شده است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون با نصب 239 کنتور هوشمند بالغ بر 25 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شده است.

مدیر طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی شرکت آب منطقه‌ای همدان با بیان اینکه 350 برنامه در زمینه انسداد چاه‌های غیرمجاز در نظر گرفته شده است گفت: تاکنون بخش اعظمی از این برنامه‌ها اجرایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: همه مردم نسبت به حفظ منابع آبی موجود احساس تکلیف کنند تا بتوان ماه‌‌ها و سال‌های آینده را مدیریت کرد.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/29829