کد خبر : 29045
تاریخ : 1400/7/19
گروه خبری : خبر همدان

هگمتانه گزارش می‌دهد

جذب مسافر با گردشگری کشاورزی

هگمتانه، گروه خبر همدان - زهرا ذوالفقاری: استان همدان با داشتن 692 هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی یکی از قطب‌های کشاورزی در کشور محسوب می‌شود، از سویی همدان با داشتن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی یکی از 5 نقطه گردشگری کشور هم معرفی می‌شود حال اگر این دو ظرفیت گردشگری و کشاورزی در کنار هم قرار بگیرند بی‌شک به رشد و توسعه اقتصادی استان کمک خواهند کرد، در طی این سال‌ها گردشگری کشاورزی در استان همدان رونقی نداشته و این مهم مغفول مانده است، کما اینکه اگر بی‌توجهی به پیکره گردشگری کشاورزی به بذر توجه مبدل می‌شد می‌توانست استان همدان را هم از لحاظ گردشگری و هم کشاورزی به استانی موفق تبدیل کند.

به گزارش خبرنگار هگمتانه، استان همدان با داشتن سطح وسیعی از کشت محصولات زراعی و باغی 4.5 درصد از تولیدات بخش کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است، از همین‌رو به عنوان قطب کشاورزی محسوب می‌شود، در کنار کشاورزی استان همدان دارای ظرفیت‌های بسیاری در حوزه گردشگری است که همین موضوع باعث شده است طی سال‌‌های اخیر به گردشگری همدان به عنوان یکی از صنایع مهم برای رونق اقتصادی، اشتغال پایدار و ایجاد ارزش افزوده توجه شود هرچند پرداختن به صنعت گردشگری در استان همدان قدمت زیادی ندارد اما آنچه در اینجا مطرح است پرداختن به شاخه‌ای از گردشگری با عنوان «گردشگری کشاورزی» است که متأسفانه علیرغم تمام ظرفیت‌های این استان بدان توجهی نشده است، غافل از آنکه گردشگری کشاورزی می‌تواند باعث رونق گردشگر در استان همدان شده و برپایی جشنواره‌ها و آیین‌های مربوط به برداشت محصول، خود جاذب گردشگر خوبی است و از سویی تورهای گردشگری را به سمت استان همدان سوق خواهد داد.

استان همدان با داشتن ظرفیت‌های فراوان در حوزه محصولات زراعی و باغی از گردو، طلای سبز در تویسرکان گرفته تا باغ‌ها و تاکستان‌های انگور ملایر با انواع محصولاتی که از انگور مشتق می‌شود، آلوی اسدآباد، گشنیز نهاوند، خوشه‌های طلایی گندم در همدان، سیر منحصر به فرد همدان، رازیانه رزن و... می‌تواند حرف بسیاری در زمینه گردشگری کشاورزی داشته باشد.

کافی است سفری به سراسر استان همدان داشته باشیم در هر نقطه از این استان ظرفیت بزرگی وجود دارد که می‌تواند در زمینه گردشگری کشاورزی از آن بهره برد.

نگارنده در این زمینه قصد دارد خوانندگان را در سفری کوتاه با چند تن از فعالان گردشگری کشاورزی در استان همراه کند و به مزارع و باغ گردشگری آنها سری بزند.

شهرستان ملایر، در مسیر جاده ملایر به سمت اراک معروف به کیلومتر 2 جاده اراک، در سمت راست جاده به باغی می‌رسیم که در 40 هزار مترمربع ساخته شده است، باغ گردشگری کشاورزی زمرد که خوشه‌های انگور باغ همچون زمرد بر شاخه‌ها می‌درخشد، سراسر باغ پر است از داربست‌هایی که درختان انگور به آن تکیه داده‌اند و خوشه‌های سبز و قرمز انگور از آنها آویزان است، وسط باغ استخر آبی است که آلاچیق‌هایی برای نشستن گردشگران تعبیه شده است، آن طرف‌تر هم نیمکت‌های سنتی در کنار استخر، مشرف به باغ قرار داده شده است و همه چیز مهیای پذیرایی از گردشگران است. کمی آن‌سوتر انگورها به روی قفسه‌هایی برای تبدیل به کشمش شدن پهن شده است و در قسمتی از باغ مکانی برای فروش محصولاتی نظیر شیره،‌ آبغوره، سرکه، کشمش که همگی مشتق از انگور است در نظر گرفته شده است.

شهرستان ملایر با داشتن ظرفیت‌های فراوان در زمینه تولید انگور و مشتقات آن طی چندین سال بهره‌ای از گردشگری کشاورزی نبرده است و پس از گذشت سال‌‌ها، طی سال جاری مجتمع گردشگری کشاورزی در آن افتتاح شد که باغ گردشگری زمرد از آن جمله است.

محمد غفاری که طی چندین سال به عنوان باغدار نمونه هم انتخاب شده است در خصوص باغ گردشگری کشاورزی زمرد در گفتگو با خبرنگار هگمتانه گفت: در این باغ علاوه بر درختان انگور، درختان گردو، بادام و سیب نیز کاشته شده است.

وی با اشاره به اینکه در باغ گردشگری کشاورزی زمرد، 13 رقم انگور محلی بومی منطقه کشت می‌شود، عنوان کرد: امسال با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی موفق شدم یک هکتار سرشاخه‌کاری درختان انگور تجاری را انجام دهم که برای صادرات تبدیل به کشمش می‌شود.

غفاری با اعلام اینکه این باغ در مساحت 4 هکتار با هدف گردشگری ایجاد شده است،‌ گفت: برای اولین بار در سال 1379 درختان انگور را به صورت داربست و ایستاده درآوردم و یکی از دلایلی که باغ بنده به عنوان گردشگری مجوز گرفت همین مسأله بود.

وی که عمری را در کار باغداری و کشاورزی گذرانده است، اظهار کرد: این باغ مدت‌هاست که به عنوان یک باغ آموزشی برای دانشگاه ملایر و حتی خارج از استان برای دانشجویان استان مرکزی و خراسان رضوی هم استفاده می‌شود.

غفاری ادامه داد: امکانات لازم برای حضور گردشگر از جمله آلاچیق، محیط بازدید و فضایی مناسب برای نشستن گردشگران فراهم کرده‌ایم و امیدواریم که گردشگری کشاورزی بتواند در همدان رونق بگیرد.

وی با اشاره به اینکه گردشگری و کشاورزی در کنار هم می‌تواند به توسعه اشتغال در استان کمک کند، افزود: در حال حاضر 15 نفر به طور مستقیم و 30 نفر به طور غیرمستقیم در این باغ اشتغال دارند و از طرفی سعی کردیم مراحل تولید کشمش را هم به گردشگران نشان بدهیم تا برای آنها جالب باشد.

غفاری بیان کرد:‌ باغ انگور با توجه به داشتن چندین قلم انگور و... در کنار اینکه یک باغ آموزشی است می‌تواند محل مناسبی برای علاقه‌مندان به گردشگری کشاورزی باشد، اگرچه طی این سال‌ها به گردشگری کشاورزی توجه نشده است اما امیدواریم با صدور مجوز گردشگری امیدی برای جذب گردشگران به سمت کشاورزی باشد.

باغ زمرد به عنوان یک باغ گردشگری کشاورزی در کنار باغات دیگر ملایر که محصولات آنها در کشور بی‌نظیر است می‌تواند با اجرای زیرساخت‌های لازم به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری کشاورزی استان همدان معرفی شود.

از ملایر به سمت همدان سفر می‌کنیم، در همدان یکی از دره‌های دیدنی کوهستان الوند به نام دره ماوشان رود، در شمال غربی الوند و در 5 کیلومتری شهر همدان است، طول آن حدود 12 کیلومتر است که روستاهای سولان، توئیجین، موئیجین و وفرجین در امتداد این دره قرار دارد، ماوشان رود از آب شدن برف‌های ارتفاعات و کوه‌های غربی دره و نیز چشمه‌های فراوانی که از دل دره می‌جوشند تشکیل می‌شود، در این قسمت از همدان نیز محصولی کشت می‌شود که نظیر آن در هیچ کجای جهان یافت نمی‌شود.

سیر همدان که به عقیده کارشناسان به علت وجود مقدار زیاد ماده‌ای به نام «آلسینک» در دنیا بی‌نظیر است و همچون مرواریدی گران‌بهاست که علاوه بر اینکه ارزش غذایی بالایی دارد،‌ مزارع سیر در دره ماوشان می‌تواند ظرفیتی برای گردشگری کشاورزی محسوب شود.

مسیر همدان به سمت امامزاده محسن معروف به امامزاده کوه یکی از مسیرهای بکر و زیبا از نظر طبیعت و کشاورزی است که محصولاتی چون گردو، بادام، سیر، لوبیا سبز و... در آن کشت می‌شود و باغات و زمین‌های کشاورزی قرار گرفته در این مسیر زیبایی بسیار چشم‌نوازی دارد که چشم هر گردشگر را به خود خیره می‌کند، اما از این ظرفیت هم مانند سایر ظرفیت‌های گردشگری استفاده نشده است کما اینکه این مسیر که منتهی به بارگاه امامزاده محسن می‌شود می‌تواند تلفیقی از گردشگری کشاورزی و مذهبی باشد.

بعد از دره ماوشان سفری به روستای حیدره قاضی‌خان می‌کنیم، روستای زیبا و گردشگرپذیر در دل کوهستان الوند نگین روستاهای سنگی کشور، که در فاصله 30 کیلومتری شهرستان بهار واقع شده است و با همدان 35 کیلومتر فاصله دارد، وجود قنات‌های قدیمی و رودهای جاری و تولید محصولات مرغوب کشاورزی در این روستا می‌تواند این روستان را به یک روستای هدف گردشگری کشاورزی مبدل کند.

دهیار روستای حیدره قاضی‌خان در گفتگو با خبرنگار هگمتانه گفت: این روستا یکی از قطب‌های تولید آلو و گردو در منطقه است و آلود و گردوی مرغوبی دارد و تولیدات دیگر سیب و بادام را نیز شامل می‌شود.

علی قاضی‌خانی با بیان اینکه در زمینه گردشگری کشاورزی به طور مستقیم ورود نکرده‌ایم، افزود: شاید یکی از دلایل آن این است که سطح زیر کشت در روستای قاضی‌خانی به صورت خُرد بوده و در مساحت بالا نیست در حالی که برای گرفتن مجوز گردشگری باید سطح زیر کشت بالای 5 هزار هکتار باشد و علیرغم وجود ظرفیت و علاقه روستاییان نمی‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی در ادامه گفت: درخواست ما این است که همه روستاها را به یک چشم ببینند و در روستاهایی مثل روستای حیدره قاضی‌خان باید مساحت زمین در نظر گرفته نشود زیرا گردشگری کشاورزی می‌تواند موجب اشتغال پایدار و مانع از مهاجرت شود.

گردشگری کشاورزی علاوه بر آنکه موجب توسعه کشاورزی می‌شود و به حفظ باغات و منابع طبیعی کمک می‌کند، با ایجاد رونق اقتصادی مانع مهاجرت روستاییان خواهد شد، اما متأسفانه نگرفتن مجوز گردشگری برای زمین‌های با مساحت پایین طبق آیین‌نامه امکان‌پذیر نیست.

علی قاضی‌خانی با بیان اینکه در حال حاضر با کمبود آب و خشک‌سالی مواجه هستیم که گردشگری کشاورزی و اعطای مجوز در این زمینه می‌تواند امیدی برای ادامه کشاورزی و ماندگاری روستاییان شود، عنوان کرد: بی‌شک رونق گردشگری کشاورزی با جذب گردشگر می‌تواند باعث ایجاد ارزش افزوده در این حوزه شده و علاوه بر آن باعث حفظ محیط زیست، طبیعت و درخت‌کاری و وسعت فضای سبز و منابع طبیعی شود.

دهیار روستای قاضی‌خانی اظهار کرد: تسهیل اعطای مجوز گردشگری به کشاورزان کمک شایانی می‌کند و در همدان طی سال جاری اقداماتی در زمینه گردشگری شده است اما در شهرستان بهار موردی وجود ندارد.

قاضی‌خانی ابراز کرد: با همکاری جهاد کشاورزی و یکی از اهالی باغ گیاهان دارویی در روستا را راه‌اندازی کرده‌ایم که قصد توسعه آن را داریم.

وی اذعان کرد: توسعه گردشگری کشاورزی یک موضوع دوسویه بوده یعنی به همکاری بخش دولتی و خصوصی نیاز دارد؛ چراکه بخش خصوصی تا از منابع کاری که انجام می‌دهد مطمئن نباشد وارد کار نمی‌شود از همین‌رو نیاز به تشویق و ترغیب دارد.

در دل روستای قاضی‌خانی، باغی وجود دارد که در آن 12 گونه گیاه دارویی کشت می‌شود و در آن می‌‌توان گیاهانی چون اسطوخودوس، گاوزبان، مریم‌گلی، عروس پشت پرده، زوفا، بادرنجبویه، افسنطین روس و... یافت، باغی که خود می‌تواند نمونه‌ای برای گردشگری کشاورزی در دل کوهستان الوند و در روستای قاضی‌خانی باشد.

فرهاد قاضی‌خانی که صاحب باغ گیاهان دارویی است، در گفتگو با خبرنگار هگمتانه گفت: بنده در فضای مجازی اقدام به ارتباط با استان‌های دیگر کردم و تورهای گردشگری هم برگزار کردیم و امسال تور طوطیا (گیاهی که فقط در همدان یافت می‌شود) را برگزار کرده‌ایم که با استقبال ضعیفی به خاطر کرونا روبه‌رو شد.

وی در ادامه افزود: در طول سال تورهای مختلفی چون تورهای گیاهان خودرو و وحشی را هم برگزار می‌کنیم و مردم از استان‌های دیگر برای دیدن این داروها می‌آیند و با خواص گیاهان آشنا می‌شوند و بنده اقدام به جذب گردشگر برای دیدن باغ گیاهان دارویی کرده‌ام.

قاضی‌خانی بیان کرد: متأسفانه همدان علیرغم داشتن ظرفیت بالایی که در زمینه کشت گیاهان دارویی دارد با نامهربانی و بی‌توجهی مسؤولان در این زمینه روبه‌رو است در حالی که همین ظرفیت می‌تواند زمینه‌ای برای گردشگری کشاورزی شود.

نقاط مختلف استان همدان، روستاها و شهرها محصولات زراعی و باغی بسیاری وجود دارد که می‌تواند زمینه‌ای برای گردشگری کشاورزی شود و این مهم نیازمند ورود بخش دولتی در کنار بخش خصوصی است؛ چراکه بخش خصوصی بی‌شک برای راه‌اندازی زیرساخت‌ها، جذب گردشگر و... نیاز به حمایت و پشتیبانی و تشویق و ترغیب بخش دولتی دارد.

در ادامه با معاون گردشگری، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در همین زمینه گفتگویی داشتیم.

علی خاکسار با اشاره به اینکه موضوع گردشگری کشاورزی، موضوع مهم و اثرگذاری است، عنوان کرد: استان همدان یک استان کوهستانی و دارای آب و هوای چهارفصل است که چشم‌اندازهای طبیعی دارد و از نظر کشاورزی در کشور و جهان مطرح است و محصولات راهبردی چون انگور، سیب‌زمینی، گردو، سیر، رازیانه،‌ کلزا، گشنیز و... در آن کشت می‌شود از همین‌رو ظرفیت خوبی برای فعالیت در حوزه گردشگری کشاورزی داریم.

وی با بیان اینکه گردشگری کشاورزی اخیراً به گردشگری اضافه شده است، گفت: تمام کسانی که در حیطه کشاورزی محصولات باغی فعالیت می‌کنند می‌توانند برای گرفتن مجوز گردشگری کشاورزی اقدام کنند که باید حداقل وسعت باغ آنها 5 هزار مترمربع و در مزارع حداقل 10 هزار مترمربع باشد.

معاون گردشگری استان همدان اظهار کرد: تاکنون به 5 مجتمع گردشگری، مجوز گردشگری کشاورزی در استان همدان اعطا شده است که شامل دو مجتمع گردشگری در ملایر و همدان و یک مورد در روستای سیمین به ابرو و یک مورد هم باغ گردو در تویسرکان است.

خاکسار در ادامه توضیح داد: در استان همدان ظرفیت بسیار است اما علیرغم فراخوان و پیگیری‌ها برای اعطای مجوز گردشگری کشاورزی استان استقبال زیادی صورت نگرفت.

وی اظهار کرد: کشاورز، دامدار، باغدار، پرورش‌دهنده ماهی و کرم ابریشم و... می‌توانند در کنار شغلی که دارند درآمد مازادی را از ورود گردشگر کسب کنند و برای خود ارزش افزوده ایجاد کنند؛ چراکه گردشگر از مراحل کاشت، داشت و برداشت محصول بازدید می‌کند و محصول را به طور مستقیم خریداری می‌کند و حتی می‌توان برای گردشگر شرایط اقامت را هم فراهم کرد.

خاکسار با بیان اینکه با توسعه گردشگری کشاورزی می‌توان توزیع سفر را در استان زیاد کرده و به ماندگاری گردشگر هم کمک کرد، عنوان کرد: فعالیت در حوزه گردشگری کشاورزی، تنوع‌بخشی به محصول را ایجاد می‌کند و علاوه بر ظرفیت‌های تاریخی، طبیعی که داریم می‌توانیم از این ظرفیت هم استفاده کنیم و از طرفی گردشگری کشاورزی تجربه‌گرا بوده و آموزش هم دارد.

وی اضافه کرد: دستورالعمل‌های گردشگری کشاورزی از دو سال قبل ابلاغ شده است و فراخوان‌هایی در این زمینه نیز زده‌ایم و از سال گذشته افرادی مراجعه کرده‌اند.

معاون گردشگری استان همدان که معتقد است همدان در صدور مجوز گردشگری عقب نیست و در این حوزه کار شده است، عنوان کرد: مجوز گردشگری کشاورزی مکمل فعالیتی است که بهره‌بردار انجام می‌دهد، در حوزه گردشگری کشاورزی همکاری جهاد کشاورزی نیاز است.

خاکسار بیان کرد: البته کمک تورهای گردشگری، راهنمایان تورها و فعالان گردشگری، هتل‌ها و مراکز اقامتی را برای معرفی این مجتمع‌ها نیاز داریم و شهرداری می‌تواند با ایجاد زیرساخت‌ها و جشنواره‌ها به معرفی این حوزه گردشگری کمک کند.

توسعه گردشگری کشاورزی می‌تواند علاوه بر توزیع سفر در استان به ماندگاری گردشگر هم کمک کند که البته معرفی مجتمع‌های گردشگری نیاز به همکاری راهنمایان تورها، فعالان گردشگری و... دارد که تا سال جاری توجهی به گردشگری کشاورزی نشده، امید می‌رود با اعطای مجوزهای گردشگری کشاورزی، حمایت از بخش خصوصی، معرفی ظرفیت‌های همدان در این زمینه، شاهد رشد و توسعه این شاخه از گردشگری در استان باشیم.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/29045