کد خبر : 26341
تاریخ : 1400/4/29
گروه خبری : خبر همدان

رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر همدان:

تحقق 125 درصدی تفریغ بودجه سال 99 شهرداری بی‌سابقه است

منطقه یک با کمترین وابستگی به فروش اموال غیرمنقول منطقه 2 دارای بیشترین میزان تحقق درآمدی  /  منطقه 3 با بالاترین درصد انجام پروژه‌های عمرانی/منطقه 4 با کمترین تعداد پروژه‌های عمرانی انجام نشده

هگمتانه، گروه خبر همدان: رئیس کمیسیون برنامه، ‌بودجه و مالی شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه رعایت نسبت 60 به 40 پروژه‌های عمرانی و جاری نکته مثبت تفریغ بودجه سال 1399 شهرداری همدان محسوب می‌شود؛ گفت: تحقق 125 درصدی بودجه، درآمد و هزینه سال 1399 شهرداری همدان به تناسب بودجه مصوب که بی‌سابقه بوده و پرداخت بدهی و عملیاتی شدن 83 درصدی پروژه‌های عمرانی که حدود 473 پروژه بوده، نشان‌دهنده عملکرد قابل‌قبول این مجموعه شهری است که نسبت به درآمدهای کوششی، شناسایی درآمدها، استفاده از ظرفیت‌های ملی و بهره‌گیری از اوراق مشارکت اقدام کرده‌اند.

به گزارش روابط‌عمومی شورای اسلامی شهر همدان؛ حمید بادامی‌نجات اظهار کرد: بودجه در نهادهای بزرگ بخش عمومی از جمله شهرداری‌ها علاوه بر برنامه‌ریزی و کنترل عملیات اجرایی و خدمت‌رسانی به شهروندان، یک الزام قانونی به شمار می‌رود؛ به همین منظور بودجه می‌تواند از طریق تخصیص بهینه منابع، زمینه مصرف منابع در محل‌های تعیین شده و کارایی و اثربخشی عملیات را فراهم کند.

وی تأکید کرد: بودجه حداقل سطح پاسخ گویی مدیران شهرداری را به شهروندان و نمایندگان قانونی و منتخب آنان در شورای شهر و سایر نهادهای ذیصلاح فراهم می‌سازد؛ از این‌رو بودجه‌ریزی و ارائه گزارش‌های اجرای بودجه، نقش بی‌بدیلی در اعمال نظارت مالی و عملیاتی بر شهرداری خواهد داشت.

رئیس کمیسیون برنامه، ‌بودجه و مالی شورای شهر همدان با تأکید بر اینکه بودجه مصوب، نقشه راه شهرداری‌هاست؛ افزود: در راستای اجرای بند 12 ماده 80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، عملکرد قطعی (تفریغ بودجه) سال 1399 شهرداری همدان مورد بررسی قرار گرفت که خوشبختانه با وضعیت قابل‌قبول تصویب شد.

به گفته بادامی‌نجات؛ تفریغ بودجه سال 1399 شهرداری همدان و سازمان‌های وابسته از لحاظ منابع شهرداری و کمک دولت برابر با هزار و 253 میلیارد و 788 میلیون تومان؛ از لحاظ مصارف مشتمل بر اعتبارات هزینه‌ای برابر 508 میلیارد و 194 میلیون تومان؛ از حیث تملک دارایی سرمایه‌ای برابر 551 میلیارد و 855 میلیون تومان و از لحاظ پرداخت بدهی‌های قطعی شده سنواتی، 74 میلیارد و 492 میلیون تومان در صحن شورا مصوب شد.

وی اظهار کرد: شهرداری‌های کشور در سال 1399، سال ویژه‌ای را از نظر وصول درآمد و اجرای پروژه‌های عمرانی پشت سر گذاشتند و به استناد گزارش‌های شهرداری همدان در امر تحقق بودجه، عملکرد مطلوبی داشته و توانسته است علی‌رغم افزایش 20 درصدی اصلاحیه نسبت به بودجه مصوب، رشد حدود 5 درصدی را در امر تحقق و وصول درآمدها به نمایش گذارد.

بادامی‌نجات معتقد است: این مهم به وقوع نمی‌پیوست مگر با تلاش و همت مدیریت‌شهری که جا دارد از تلاش شهردار، تمامی معاونان، مدیران و کارشناسان شهرداری همدان و همچنین همکاری و همراهی مناسب اعضای پنجمین دوره شورای شهر که با برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی شده منجر به عملکرد مطلوب شهرداری همدان شده‌اند، قدردانی کرد؛ همچنین تحقق عملکرد حدود 105 درصدی شهرداری در وصول درآمدها؛ عملکرد 83 درصدی اجرای پروژه‌های عمرانی و پرداخت دیون و تعهدات قطعی شده سنواتی با تحقق 119 درصد در 1399، سنوات گذشته و گزارشات عملکرد سنوات گذشته بی‌سابقه بوده که قابل قدردانی است.

 مدیریت‎ شهری با بدهی 50 میلیاردی تحویل شورای ششم می‌شود

وی با توجه به اقدام بی‎ سابقه شهرداری همدان در چند دهه گذشته با محوریت پرداخت دیون، اعلام کرد: برای نخستین‌بار در بودجه 1399، تعهدات قطعی سنواتی به مبلغ 62.7 میلیارد تومان به تصویب رسید که عملکرد قطعی شهرداری پرداخت 74.4 میلیارد تومان به پیمانکاران و اشخاص حقیقی و حقوقی معادل 119 درصد نسبت به اصلاحیه متمم است.

رئیس کمیسیون برنامه‌ بودجه و مالی شورای شهر همدان عنوان کرد: مدیریت‌شهری دوره پنجم، شهرداری را با بدهی 125 میلیارد تومان در سال 1396 تحویل گرفت و با وجود اجرای پروژه‌های متعدد، با بدهی 50 میلیارد تومان تحویل شورای ششم خواهد داد که این مهم یکی از ویژگی‌های این دوره است؛ این در حالی است که بودجه سال 96 نزدیک به 400 میلیارد تومان بوده و بودجه سال 1400 نزدیک به هزار و 685 میلیارد تومان است؛ از سوی دیگر طی 4 سال گذشته بسیاری از بدهی‌های شهرداری اعم از بدهی به اشخاص حقیقی و حقوقی، پیمانکاران و به‌ویژه تسهیلات پرداخت شده است.

بادامی‌نجات افزود: در بخش عملکرد حساب درآمد، شهرداری همدان براساس بودجه اصلاحیه متمم مصوب، موظف بود در دوره عملکردی یک ساله خود نسبت به تأمین حدود هزار و 201 میلیارد تومان اقدام کند که مبلغ هزار و 253 میلیارد تومان معادل حدود 105 درصد درآمد کسب کرده است؛ از این‌رو در عملکرد این مجموعه حدود 5 درصد رشد نسبت به بودجه اصلاحیه متمم و 25 درصد رشد نسبت به بودجه مصوب مشاهده می‌شود.

وی در این زمینه افزود: طی بررسی‌ها مشخص شد افزایش کمک مناطق یک و 2 به ستاد در عملکرد قطعی منجر به افزایش هزینه شناسایی شده است؛ به‌طوری که مقرر شده بود مناطق یک و 2 در مجموع 26 میلیارد تومان کمک به شهرداری مرکزی داشته باشند؛ اما این مبلغ حدود 67.3 میلیارد تومان انجام شده است.

به گفته این عضو شورای شهر؛ با توجه به اینکه پروژه‌های عمرانی معاونت‌های شهرداری همدان در ستاد دیده می‌شود؛ از این‌رو افزایش وصولی در این ردیف (کمک منطقه یک و دو) منجر به اجرای پروژه‌های عمرانی در اقدامی بی‌سابقه در شهرداری ستاد شده است؛ بنابراین 89 درصد وصولی گزارش عملکرد عمرانی ستاد است؛ همچنین عملکرد ردیف فروش اموال غیرمنقول، 57 درصد بودجه اصلاحیه است که پرداختی ردیف کمک‌های مناطق یک و دو موجب شده کسری این ردیف پوشش داده شود.

به گفته بادامی‌نجات؛ در بررسی مأموریت‌های عمرانی نیز برابر عملکرد ثبت شده در مجموع شهرداری همدان مقرر شد 666 میلیارد تومان هزینه شود که مبلغ 551 میلیارد تومان معادل 83 درصد شناسایی و ثبت شده است.

وی توضیح داد: با بررسی پیشرفت‌های فیزیکی، تعداد قابل‌توجهی از پروژه‌های عمرانی شهرداری دارای پیشرفت فیزیکی مناسبی بوده که شهرداری همدان تا تاریخ ارائه گزارش مذکور صورت‌وضعیت‌های ارسالی پیمانکاران و اشخاص حقیقی و حقوقی به صورت قطعی تأیید نشده است، در غیر این صورت، تحقق پروژه‌های عمرانی بیشتر از 83 درصد می‎ بود.

 اقدام بی‌سابقه شهرداری ستاد در اجرای پروژه‌های عمرانی

بادامی‌نجات در ادامه این جلسه با اشاره به نقاط قوت و ضعف شهرداری ستاد، گفت: بودجه مصوب شهرداری ستاد با افزایش 17 درصد در اصلاحیه متمم به مبلغ 316 میلیارد و 300 میلیون تومان رسید که عملکرد قطعی ثبت شده حدود 281 میلیارد و 200 میلیون ریال معادل 89 درصد بودجه اصلاحیه متمم بوده است.

رئیس کمیسیون برنامه‌ بودجه و مالی شورای شهر همدان افزود: با توجه به اینکه درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده شامل عوارض بر کالا و خدمات و عوارض متمرکز (فرآورده‌های نفتی، سیگار و شماره‌گذاری) است، طی سنوات گذشته رشد چندانی نداشته و سهم همدان از وصول این عوارض، اندک بوده و اعتبار مربوط به این حوزه در شهرداری همدان 55 میلیارد تومان نسبت به بودجه مصوب است که باید نسبت به تحقق آن اقدام کند.

بادامی‌نجات با بیان اینکه مال‌الاجاره ساختمان‌ها و تأسیسات شهرداری دارای 103 درصد وصولی بوده که نسبت به عملکرد قطعی سال 1398 دارای 57 درصد رشد است؛ اظهار کرد: کمک بلاعوض دولت و یا سایر سازمان‌ها و مؤسسات دولتی دارای 14.4 میلیارد تومان وصولی معادل تحقق 72 درصد بودجه اصلاحیه است.

 جذب 50 میلیاردی اوراق مشارکت برای نخستین‌بار در شهرداری

وی از جذب 50 میلیارد تومان اوراق مشارکت به‌منظور توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و خرید 16 دستگاه اتوبوس برای نخستین‌بار در چند دهه فعالیت شهرداری همدان خبر داد و گفت: جذب 9 میلیارد تومان تسهیلات یارانه‌ای برای بازسازی 30 دستگاه اتوبوس توسط شرکت شهاب خودرو؛ جذب 10 میلیارد تومان اوراق مشارکت تسویه برای تأدیه بدهی مالیاتی سازمان‌های عمران و بازآفرینی، سازمان سیما، منظر و فضای سبز و مدیریت پسماند و همچنین جذب مبلغ 4 میلیارد تومان استرداد ارزش‌افزوده سال 1398 که در سال 99 محقق شد؛ از جمله اقدامات مالی شهرداری همدان در حوزه اوراق مشارکت است.

بادامی‌نجات عنوان کرد: جذب اوراق مشارکت، راهکاری مناسب برای تأمین منابع مالی شهرداری‌هاست؛ که همدان همواره در این زمینه بی‌بهره بوده است و برای نخستین‌بار 50 میلیارد تومان اوراق مشارکت جذب کرد.

رئیس کمیسیون برنامه، ‌بودجه و مالی شورای شهر همدان اظهار کرد: تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل نیروهای شرکتی از جمله اقداماتی است که در سال 1399 در شهرداری همدان صورت پذیرفت.

 اهتمام ویژه شهرداری نسبت به اجرای پروژه‌های اولویت‌دار

بادامی‌نجات همچنین با بیان اینکه اعضای شورای پنجم برای اجرای برخی پروژه‌های اثربخش شهری در تبصره‌های ذیل بودجه سال 99 تأکید داشتند؛ گفت: شهرداری همدان توانست در حوزه کمک به ادامه اجرای تقاطع غیرهمسطح سردار همدانی با اعتبار 23 میلیارد تومان و اختصاص 25.9 میلیارد تومان عملکرد معادل 113 درصد؛ کمک به ادامه اجرای فاز دو تقاطع غیرهمسطح غدیر با اعتبار 26.3 میلیارد تومان و اختصاص 30.3 میلیارد تومان عملکرد معادل 115 درصد؛ خرید و نوسازی ناوگان اتوبوس با عملکرد 50 میلیارد تومان اقدام کند.

وی با تأکید بر اجرای آسفالت معابر اصلی شهر که در مجموع در شهرداری همدان 81.3 میلیارد تومان اعتبار صرفاً برای آسفالت معابر دیده شده و عملکرد شهرداری همدان در این حوزه، 81.9 میلیارد تومان گزارش شده است؛ گفت: عملکرد مناسب در پروژه‌های حوضچه تبخیر شیرابه پسماند، پروژه خرید سوله سایت پردازش زباله، پروژه ادامه و تکمیل سلول دفن مهندسی زباله که در مجموع دارای 6.5 میلیارد تومان اعتبار در بودجه مصوب بوده که عملکرد 6.6 میلیارد تومانی گزارش شده، از جمله پروژه‌های دارای اولویت در بودجه ستاد بوده است.

 عدم تحقق سهم 15 درصدی از مجموع درآمد ارزش افزوده برای فناوری

وی با تأکید بر اینکه پروژه‌های فناوری که در بودجه عمرانی ستاد به تصویب رسیده در مجموع دارای 90 درصد عملکرد است؛ افزود: به استناد تبصره چهارم مصوبات ذیل بودجه مقرر شد 15 درصد از مجموع درآمد محقق شده از ردیف ارزش افزوده صرف انجام پروژه‌های فناوری اطلاعات شهرداری دارای اولویت، با تصویب شورای شهر تخصیص یابد که علی‌رغم وصول شهرداری ستاد در این ردیف، سهم سازمان به‌طور مناسب پرداخت نشد که در نهایت منجر به عدم اجرای پروژه‌های عمرانی سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری شده و درآمد سازمان آمار 36 درصد و عملکرد عمرانی معادل 12درصد بودجه اصلاحیه گزارش شده است.

 منطقه یک، کمترین وابستگی به فروش اموال غیرمنقول را دارد

این عضو شورای شهر همدان در ادامه گفت: بودجه مصوب منطقه یک شهرداری با افزایش 20 درصد در اصلاحیه متمم به مبلغ 228 میلیارد و 700 میلیون تومان رسید که عملکرد قطعی ثبت شده 25 میلیارد و 270 میلیون تومان معادل 110 درصد بودجه اصلاحیه متمم است؛ همچنین در بررسی درآمدهای منطقه عوارض بر پروانه‌های ساختمانی مسکونی و غیرمسکونی به ترتیب 180 درصد و 190 درصد نسبت به اصلاحیه متمم وصولی داشته و عوارض بر کسب‌وپیشه با توجه به افزایش 50 درصدی در اصلاحیه متمم به‌طور کامل وصول شده و جرائم کمیسیون ماده صد نیز دارای 175 درصد وصولی است.

بادامی‌نجات افزود: در مقابل درآمد ارزش‌افزوده ناشی از اجرای طرح‌های عمرانی، عوارض نوسازی و بهای خدمات مدیریت و همچنین بهای حفاری و لکه‌گیری از درصد تحقق کمتری نسبت به اصلاحیه متمم برخوردار است و در درآمد فروش اموال غیرمنقول، عملکرد 63 درصدی گزارش شده که در بررسی ریز وصولی محرز شد از مبلغ 63 میلیارد و 347 میلیون تومان، 48 میلیارد تومان درآمد حاصل از تفکیک بوده و مابقی مربوط به درآمد حاصل از فروش است.

به گفته وی؛ اعتبار پروژه‌های عمرانی منطقه یک با 28 درصد افزایش در اصلاحیه متمم به مبلغ 149 میلیارد و 140 میلیون تومان رسید که در عملکرد قطعی منطقه موفق به ثبت 93 درصد از پروژه‌های عمرانی شده است.

 منطقه 2 دارای بیشترین میزان تحقق درآمدی با تحقق 136 درصدی

بادامی‌نجات ادامه داد: بودجه مصوب منطقه 2 با افزایش 17 درصد در اصلاحیه متمم به مبلغ 194 میلیارد تومان رسید که عملکرد قطعی ثبت شده 264 میلیارد و 398 میلیون تومان معادل 136 درصد بودجه اصلاحیه متمم است که در بررسی درآمدهای منطقه عوارض بر پروانه‌های ساختمانی مسکونی و غیرمسکونی به ترتیب 146 درصد و 99 درصد نسبت به اصلاحیه متمم وصولی داشته است؛ همچنین عوارض بر کسب‌وپیشه با توجه به افزایش 256 درصدی در تفریغ بودجه گزارش شده و عوارض نوسازی نیز در این منطقه نسبت به سایر مناطق دارای وصولی مناسبی است، جرائم کمیسیون ماده صد نیز دارای 135 درصد وصولی است.

رئیس کمیسیون برنامه، ‌بودجه و مالی شورای شهر همدان افزود: درآمد ارزش‌افزوده ناشی از اجرای طرح‌های عمرانی و همچنین بهای خدمات آسفالت لکه‌گیری از درصد تحقق کمتری نسبت به اصلاحیه متمم برخوردار است و در درآمد فروش اموال غیرمنقول، عملکرد 161 درصدی گزارش شده است که در بررسی ریز وصولی محرز شد از مبلغ 138 میلیارد و 505 میلیون تومان، 44 میلیارد و 505 میلیون تومان مربوط به فروش و مابقی مربوط به درآمد حاصل از تفکیک اراضی است.

به گفته بادامی‌نجات؛ اعتبار پروژه‌های عمرانی منطقه 2 با 20 درصد افزایش در اصلاحیه متمم به مبلغ 121 میلیارد و 993 میلیون تومان رسید که در عملکرد قطعی منطقه موفق به ثبت 65 درصد از پروژه‌های عمرانی شده است.

 منطقه 3، بالاترین درصد انجام پروژه‌های عمرانی را دارد

وی همچنین با اشاره به نقاط قوت و ضعف شهرداری منطقه 3، گفت: بودجه مصوب منطقه 3 شهرداری با افزایش 40 درصد در اصلاحیه متمم به مبلغ 121 میلیارد و 600 میلیون تومان رسید که عملکرد قطعی ثبت شده 122 میلیارد و 513 میلیون تومان معادل 101 درصد بودجه اصلاحیه متمم است که در بررسی درآمدهای منطقه عوارض بر پروانه‌های ساختمانی مسکونی و غیرمسکونی به ترتیب 77 درصد و 234 درصد نسبت به اصلاحیه متمم وصولی داشته است؛ همچنین بهای خدمات آسفالت و لکه‌گیری در این منطقه نسبت به سایر مناطق از وصولی مناسبی برخوردار بوده که درصد وصولی این ردیف معادل 123 درصد است.

بادامی‌نجات افزود: جرائم کمیسیون ماده صد نیز دارای 139 درصد وصولی است و در مقابل درآمد عوارض بر کسب‌وپیشه و عوارض نوسازی و ارزش‌افزوده ناشی از اجرای طرح‌های عمرانی از درصد تحقق کمتری نسبت به اصلاحیه متمم برخوردار است. همچنین در درآمد فروش اموال غیرمنقول عملکرد 97 درصدی گزارش شده که در بررسی ریز وصولی محرز شد از مبلغ 65 میلیارد و 324 میلیون تومان، 9 میلیارد تومان مربوط به تفکیک مجتمع کشاورز و مابقی مربوط به درآمد حاصل از فروش اموال غیرمنقول است.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای شهر همدان ادامه داد: با توجه به اهمیت و اولویت ساماندهی ورودی‌های شهر در این منطقه، پروژه تعریض بلوار شهید سردار همدانی با اعتبار 1.5 میلیارد تومان دارای عملکرد 103 درصدی بوده و از سوی دیگر احداث پارک 6 هکتاری آماده‌سازی تفکیک‌های کوی پردیسان دارای عملکرد مطلوبی است.

 منطقه 4؛ کمترین تعداد پروژه‌های عمرانی انجام نشده را دارد

بادامی‌نجات همچنین گفت: بودجه مصوب منطقه 4 شهرداری همدان با افزایش 40 درصد در اصلاحیه متمم به مبلغ 112 میلیارد تومان رسید که عملکرد قطعی ثبت شده، 112 میلیارد و 929 میلیون تومان معادل 101 درصد بودجه اصلاحیه متمم است که در بررسی درآمدهای منطقه عوارض بر پروانه‌های ساختمانی مسکونی و غیرمسکونی به ترتیب 250 درصد و 139 درصد نسبت به اصلاحیه متمم وصولی داشته و بهای خدمات مدیریت در این منطقه نسبت به سایر مناطق از وصولی مناسبی برخوردار بوده و درصد وصولی این ردیف معادل 95 درصد است.

وی اظهار کرد: جرائم کمیسیون ماده 100 نیز دارای 172 درصد وصولی بوده و در مقابل درآمد عوارض بر کسب‌وپیشه و عوارض نوسازی و ارزش‌افزوده ناشی از اجرای طرح‌های عمرانی از درصد تحقق کمتری نسبت به اصلاحیه متمم برخوردار است؛ همچنین در درآمد فروش اموال غیرمنقول عملکرد 97 درصدی گزارش شده که در بررسی ریز وصولی محرز شد از مبلغ 55 میلیارد و 110 میلیون تومان، 18 میلیارد و 733 میلیون تومان مربوط به فروش و مابقی مربوط به درآمد حاصل از تفکیک است.

به گفته رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و مالی شورای شهر همدان؛ درصد تحقق مناسب بودجه عمرانی و تناسب درآمد و هزینه عمرانی به‌عنوان نقاط قوت منطقه 4 و با تأکید بر اینکه این منطقه دارای کمترین تعداد پروژه‌های انجام نشده است.

 تحقق 96 درصدی درآمد سازمان‌های شهرداری

بادامی‌نجات با بیان اینکه در مجموع بودجه مصوب شهرداری همدان در سال 1399 با مبلغ هزار و 253 میلیارد تومان، 972 میلیارد تومان مربوط به مناطق 4گانه و 292 میلیارد تومان نیز مربوط به سازمان‌های وابسته به شهرداری همدان است؛ گفت: سازمان‌های وابسته به شهرداری در حوزه درآمدی در برش یکساله می‌باست 229 میلیارد تومان تحقق درآمد داشته باشند که در عملکرد قطعی دارای حدود 220 میلیارد تومان معادل 96 درصد تحقق درآمدی است.

وی در پایان تأکید کرد: مقرر شد شهرداری همدان بر اساس معیارهای مشخص نسبت به ارزیابی مناطق و سازمان‌های برتر در حوزه تفریغ بودجه اقدام و به‌منظور قدردانی به شورا معرفی کند.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/26341