کد خبر : 24782
تاریخ : 1400/3/11
گروه خبری : فرهنگی

عمل‌گرایی به‌جای شعارزدگی برای معرفی شهید شاخص سال

حماسه‌ها، رشادت‌ها، ایثار و جانفشانی رزمندگان اسلام در طول 8 سال «دفاع مقدس» هماره بر تارک این مرز و بوم خواهد درخشید آنان که روزی به فرمان خمینی کبیر تکلیف را در میدان جهاد یافتند و دین خود را به اسلام و میهن عزیز اسلامی‌مان ادا کردند و با "دست خالی"در حالی که تمام دنیا پشتمان را خالی کرده بودند مقابل مستکبران و زورگویان عالم ایستادند و الحق والانصاف، کاری کردند کارستان! تا آنجایی که برترین متخصصان نظامی جهان از ایستادگی و مقاومت این دلاورمردان در این جنگ نابرابر اظهار شگفتی کردند!

باری غرض اینکه رشیدمردان وطن، این نامداران گمنام دین خود را به بهترین نحو ادا کردند و امروز این «ما» هستیم که باید دین خود را به شهدا، جانبازان و ایثارگران ادا کنیم و با «ترویج فرهنگ دفاع مقدس»، «معرفی ارزش‌ها» و نیز «معرفی این نامداران گمنام و مجاهدان فی سبیل الله، روش، منش و خط مشی آنها» و «تشریح آنچه در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل گذشت»، نگذاریم خدای ناکرده خون شهدا پایمال و ارزش‌های حیات بخش اسلام و دفاع مقدس که همانا آزادی، آزادگی، مقاومت، ایثار، جوانمردی و... است به گرد فراموشی سپرده شوند.

امروز ما وظیفه داریم فرهنگ دفاع مقدس را سینه به سینه و نسل به نسل به جوانان و آیندگان معرفی کنیم تا آنان نیز با این فرهنگ «نجات‌بخش» آشنا شوند و جوانان جبهه‌های عشق را به خوبی بشناسند و بدانند در روزگاری که کل دنیا علیه ما بودند سرداران وطن چه حماسه‌ها خلق کردند به گونه‌ای که باور آن امروز هم برای عده‌ای سخت و شبیه به افسانه است!

یکی از کارهای بسیار ارزشمند در زمینه معرفی شهدا و ترویج فرهنگ دفاع مقدس طی سالهای اخیر معرفی «شهید شاخص سال» توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. اقدامی مؤثر و با ارزش که اگر آنچنان که شایسته است صورت بگیرد بی شک اقدامی ماندگار خواهد بود و برکات مادی و معنوی بسیاری نیز برای میهن عزیز اسلامی‌مان آن هم در شرایط «تهاجم گسترده فرهنگی» با بهره‌گیری از رسانه‌های نوین، خواهد داشت.

علی رغم تمجید و ارج‌گذاری نسبت به اقداماتی که تا کنون در این عرصه توسط دستگاه‌های مختلف صورت گرفته است اما متأسفانه به نظر می‌رسد آنچنان که باید و شاید اقدامی در خور شأن شهدا در استان همدان صورت نگرفته است! در خور شأن از این منظر که استان همدان با تقدیم 8هزار شهید گلگون کفن به نظام اسلامی و نیز درخشش رزمندگان و فرماندهان این استان در عملیات‌های شاخص دفاع مقدس، نقش بی‌بدیلی در طول 8سال دفاع مقدس داشته است و شایسته نیست حماسه آفرینی‌های دلاورمردان همدانی مغفول واقع شود و یا صرفا در قفسه کتابخانه‌ها خاک بخورد.

امسال نیز به رسم سال‌های گذشته شهید شاخص سال توسط فرمانده سپاه انصارالحسین(ع) همدان معرفی شد و سردار شهید «علیرضا حاجی‌بابایی» به عنوان شهید شاخص سال1400 انتخاب شد. بنابراین شایسته است تا فرصت‌ها همچون سالهای گذشته از بین نرفته است دست از شعارپردازی برداریم و اقدامات خود را صرفا در قالب شعارها محدود نکنیم و به جای فرصت‌سوزی و یا اینکه چشم‌انتظار اقدامی مؤثر از سوی دیگر دستگاه‌ها باشیم و توپ را به زمین دیگری بیاندازیم؛ در قالب یک برنامه‌ریزی منسجم و مدون وظایف سایر دستگاه‌ها و نهادهای متولی این امر را مشخص کنیم. به طور مثال با توجه به اینکه در عصر ارتباطات و اطلاعات قرار داریم و بهره‌گیری از «رسانه‌ها» مؤثرترین و سریع‌ترین راه رسیدن به هدف محسوب می‌شوند باید مشخص شود که صدا و سیما به عنوان یک رسانه فراگیر چه تدابیری اندیشیده و چه برنامه‌هایی در دست اقدام دارد چرا که ظرفیت‌های این سازمان بسیار گسترده و زمینه ابتکار عمل بالایی دارد کما اینکه در سال‌های اخیر استان‌هایی همچون اصفهان به تولید فیلم سینمایی برای معرفی شهید شاخص سال در این استان پرداخته‌اند.

شایسته است که در سال جدید دست به اقداماتی نو و ابداعی در این زمینه بزنیم و از بارش‌های فکری جوانان نیز به عنوان جامعه هدف بهره بگیریم.

ضمن اینکه در پایان باید یک راستی‌آزمایی نیز صورت بگیرد تا مشخص شود هر دستگاه تا چه حد به وظایف خود جامه عمل پوشانده است.

بی شک در عرصه دفاع مقدس سراسر میهن عزیزمان خوش درخشیدند و جانفشانی کردند اما چه زیباست که استان همدان نیز با چنین سابقه درخشانی در دفاع مقدس که عرصه مانور بسیاری دارد و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به طور مکرر به آن اشاره کرده‌اند از سایر استان‌های کشور در زمینه معرفی شهید شاخص سال نه تنها عقب نماند بلکه الگویی برای سایر استان‌های کشور شود. با یک نگاه کلی در طول این سالها به نظر می‌رسد در استان همدان از منظر تولید محتوا کم‌کاری و یا سهل‌انگاری صورت گرفته است به گونه‌ای که اگر جوانی به دنبال سیره، منش و روش شهدایی باشد که طی سالیان گذشته به عنوان شهید شاخص سال معرفی شده‌اند؛ بی شک سوال‌های بسیاری در ذهن او بی جواب می‌ماند و روح تشنه او سیراب نمی‌گردد!

به همین ترتیب ضروری است در قالب جلساتی منظم وظایف سایر دستگاه‌ها و نهادهای متولی از جمله صدا و سیما، بنیاد شهید و امور ایثارگران، آموزش و پرورش، باغ موزه دفاع مقدس، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سپاه و بسیج، ادارات و... مشخص و محول شود، باشد که با «تولید محتوا» مناسب در این زمینه و نیز سایر اقدامات فرهنگی در زمینه معرفی شهید شاخص سال 1400، زمینه و مقدمات برگزاری کنگره باشکوه سرداران امیران و 8 هزار شهید استان همدان (1402) نیز فراهم شود و استان همدان جایگاه شایسته خود در فرهنگ دفاع مقدس را بیابد و الگویی کشوری در این زمینه باشد. شایسته است که در معرفی شهید شاخص سال صرفا به محدوده استان اکتفا نشود و این سرداران سرافراز در عرصه ملی و حتی بین المللی معرفی شوند.

لازم به ذکر است شهید شاخص امسال استان همدان سردار شهید سرتیپ پاسدار «علیرضا حاجی‌بابایی» فرمانده تیپ رزمی کربلا، علمدار قراویز، بازی دراز و کوشک، معلم اخلاق و فرمانده دل‌ها در سال 1335 در شهر مریانج به دنیا آمد و در 24 تیرماه 1361 مقارن با بیست و سومین روز از ماه مبارک رمضان همزمان با شب‌های قدر و ایام شهادت سرور مظلومان عالم حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) در عملیات رمضان در منطقه جنوب شرق بصره مورد اصابت گلوله‌های پدافند ضد هوایی قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل شد.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/24782