کد خبر : 24761
تاریخ : 1400/3/11
گروه خبری : همه دانا

یادنامه هگمتانه ویژه مسوول طرح و عملیات تیپ انصارالحسین (ع)؛ سردار شهید حسن ترک

نماز آخر فرمانده در محراب خونین عشق

از هم‌نشینی با «شهید همت» تا کمال اخلاص و خودسازی

هگمتانه، گروه همه دانا: علیرغم میل فرماندهان، در عملیات فتح المبین سرافرازانه شرکت کرد و این در حالی بود که تنها طعم شیرین جهاد می‌ توانست روح بی قرار او را آرامش دهد و جز این به چیزی تن نمی‌داد. به‌ دلیل لیاقت و کارایی، در عملیات مسلم بن عقیل فرماندهی گردان کمیل به او واگذار شد که منجر به مجروح شدن وی گردید.

سردار شهید حسن ترک، علاوه بر حضور مؤثر در جبهه‌های نبرد و فرماندهی محورهای مختلف عملیاتی، سردار دلها بود و در کنار شهیدان حجازی، چیت سازیان و حسین سماوات معلم اخلاق و نمونه بارز یک مجاهد فی سبیل الله بود. حسن ترک از آن جمله شهیدانی بود که به جبهه‌های جنگ ارزش بخشیده بود و خاک‌های گلگون غرب و جنوب هنوز خاطرات حضور او را زمزمه می‌کنند.

در حالی که روح ا... کبیر در تدارک قیام عظیم خویش بود نوزادی پا به عرصه دنیا گذاشت که بعداً مصداق عینی کلام خمینی گردید، که فرمود سربازان من اکنون در گهواره‌اند، سردار رشید دین خدا شهید حسن ترک همان نوزادی بود که در سال 1341 چشم بر جهان گشود و در این راه از همان طفولیت کوشش خستگی ناپذیری را آغاز نمود، دوران تحصیل را با موفقیت پشت سر گذاشت که خرمن وجودش با آتش مقدس انقلاب زبانه کشید، در کنار شهیدان میرزایی و کیانیان رشد کرد، آگاهی یافت و مطالعه نمود تا قوی‌تر و مقاوم‌‌تر مقابل اندیشه‌های التقاطی منافقان، چپ‌ها و عناصر لیبرال بایستد و با منطق ایمانی همان سربازی باشد که امام به او دل بسته بود.

پس از اخذ دیپلم در سال 1360 از دبیرستان ابن سینا با عضویت در سپاه پاسداران فصل نوینی در راه پر مخاطره و سخت مبارزه را بر خویش گشود. ابتدا مسؤول پذیرش سپاه گردید، اما عشق به جهاد در میدان بلا، او را از شهر به جبهه کشانید و رفت تا مردانگی را در عمل نشان دهد.

علیرغم میل فرماندهان، در عملیات فتح المبین سرافرازانه شرکت کرد و این در حالی بود که تنها طعم شیرین جهاد می‌ توانست روح بی قرار او را آرامش دهد و جز این به چیزی تن نمی‌داد. به‌ دلیل لیاقت و کارایی، در عملیات مسلم بن عقیل فرماندهی گردان کمیل به او واگذار شد که منجر به مجروح شدن وی گردید.

در عملیات والفجر مقدماتی و والفجر(1) با سمت دستیار محور حضور یافت که پس از سه روز مقاومت بر اثر ترکش خمپاره از ناحیه کتف و فک آسیب دید. در عملیات والفجر (2) سمت معاون مسؤول محور و در عملیات والفجر (4) مسؤولیت تیپ عمار را بر عهده داشت، او در عملیات والفجر (5) در چنگوله مسؤول محور بود و سرانجام آخرین حضور او در محفل عشق بازی والفجر (8) بود که در این عملیات مسؤولیت طرح و عملیات تیپ انصارالحسین (ع) را بر عهده گرفت و با پرواز عاشقانه‌اش بر آرمان‌های مقدس انقلاب صحه نهاد و به مأوای خویش رسید. درک عمیق حسن ترک از دفاع مقدس و دفاع از آرمان‌های امام راحل و شهدا در انقلاب اسلامی بسیار کامل بود، سرانجام این شهید گران‌قدر در روز 12 اسفندماه سال 64 و بعد از سه شبانه‌روز بی‌خوابی که نشان آشکار دیگری از کمال خودسازی او بود به مرز ملکوت نزدیک شد، تیری بر پیشانی و سجده‌گاهش اصابت و روح پاک و با ایمانش پروازی دیگر را به سوی پروردگار آغاز کرد.

روحش شاد و یادش گرامی

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/24761