کد خبر : 24746
تاریخ : 1400/3/11
گروه خبری : خبر همدان

افزایش مصرف قلیان در نوجوانان

9 درصد دختران و 14 درصد پسران نوجوان همدانی قلیان می‌کشند

هگمتانه، گروه خبر همدان: مسؤول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا گفت: داده‌های آماری نشان می‌دهد که میزان مصرف قلیان به ویژه در میان قشر جوان و نوجوان رو به افزایش است.

به گزارش هگمتانه، مهدی خدابخشی روز دوشنبه و به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات افزود: 14 درصد پسران نوجوان 13 تا 15 ساله در استان همدان قلیان مصرف می‌کنند و میزان استعمال سیگار در این گروه سنی نیز هفت درصد است. وی اظهار کرد: این آمار در دختران نوجوان 13 تا 15 ساله 9 درصد است که در مجموع و با در نظر گرفتن گروه‌های سنی تا 18 سال و دانشجوها، این آمار چند برابر افزایش می‌یابد.

مسؤول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا گفت: یکی از علل بالا بودن مصرف قلیان در گروه‌های سنی جوان و نوجوان، دسترسی راحت به آن است همچنین عرضه قلیان با شیشه زیبا و با متنوع‌ترین تبلیغات عاملی برای ایجاد جذابیت و رغبت افراد به مصرف این ماده دخانی است.

خدابخشی افزود: در بیشتر کشورها، مالیات 80 درصد قیمت سیگار را تشکیل می‌دهد و درآمد حاصل از آن نیز به بخش سلامت اختصاص می‌یابد، اما این آمار در ایران 10 تا 15 درصد است در حالی که براساس بررسی‌های علمی، افزایش 10 درصدی نرخ سیگار میزان مصرف سیگار را یک درصد کاهش می‌دهد.

مسؤول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا تصریح کرد: در حالی که فروش سیگار به افراد زیر 18 سال ممنوع است اما این موضوع به درستی در کشور رعایت نمی‌شود که اجرای دقیق آن می‌تواند نقش مؤثری در کاهش مصرف سیگار به ویژه در میان نسل نوجوان و جوان شود.

خدابخشی با اشاره به ممنوعیت قانونی فروش نخی سیگار، گفت: خرید نخی سیگار برای دانش‌آموزان راحت است اما در صورت پرهیز از فروش نخی و فروش تنها به صورت بسته ای، افراد کم سن و سال به علت نداشتن استقلال و توان مالی برای خرید، به سمت استعمال سیگار نمی‌روند.

به نقل از ایرنا، مسؤول برنامه کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا گفت: امسال برخلاف سال‌های گذشته به جای برخورد قهری، شعار روز جهانی بدون دخانیات «تعهد برای ترک» نام گذاری شده و دانشگاه علوم پزشکی با جدیت برنامه‌های مرتبط با زمینه سازی برای ترک سیگار را دنبال می‌کند.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/24746