کد خبر : 23972
تاریخ : 1400/2/21
گروه خبری : ورزش

سهم ورزش همدان از سهمیه المپیک؛ فعلا هیچ

هگمتانه، گروه ورزش: میثم ناصرنژاد- در حالی که تاکنون 60 سهمیه توسط ورزشکاران کشورمان برای حضور در بازی‌های المپیک توکیو کسب شده است، ورزش استان همدان همچنان در حسرت این امتیاز مهم قرار دارد.

73 روز تا آغاز بازی‌های المپیک توکیو زمان باقی مانده و تاکنون اعزام کاروان ایران با 60 ورزشکار به این رویداد بزرگ مسجل شده است.

با این وجود ورزش استان همدان همچنان موفق به کسب سهمیه المپیک نشده و فرصت مهم حضور در این رویداد جهانی را از دست داده است.

براساس آمار، همدان نسبت به دوره‌های گذشته المپیک ضعیف‌ترین عملکرد را به لحاظ کسب سهمیه به ثبت رسانده است.

ترکیب کاروان المپیکی همدان در بازی‌های المپیک 2016 ریو را مه لقا جام بزرگ در تیراندازی، آرمین تشکری در والیبال و حمیدرضا زورآوند در دوومیدانی تشکیل دادند.

در المپیک 2012 لندن نیز علاوه بر مه لقا جام بزرگ، آرزو حکیمی در قایقرانی و صادق گودرزی در کشتی پرچم داران ورزش همدان در این رویداد مهم بودند.

در المپیک 2008 پکن نیز میثم مصطفی جوکار و سعید ابراهیمی در رشته کشتی 2 سهمیه ورزش همدان بودند ضمن اینکه همدانی‌ها در المپیک 2004 آتن مسعود مصطفی جوکار در رشته کشتی را به عنوان سهمیه خود داشتند.

البته در المپیک 2000 سیدنی نیز منیژه کاظمی در رشته تیراندازی عضو افتخاری کاروان ورزش کشورمان بود.

حالا پس از چندین دوره حضور مستمر نمایندگان همدان در بازی‌های المپیک، کابوس وداع تلخ از کسب سهمیه المپیک توکیو همچنان پابرجا است.

 

نشان‌هایی که به تاریخ پیوست

شروع نشان‌ آوری ورزشکاران همدانی در المپیک به سال 2004 و در بازی‌های آتن یونان باز می‌گردد که مسعود مصطفی جوکار توانست به نشان نقره دست یابد و نخستین نشان‌ المپیکی این استان را به دست آورد.

در المپیک 2008 پکن با وجود اینکه شانس برای نشان‌ آوری میثم مصطفی جوکار و سعید ابراهیمی بالا بود، این موفقیت حاصل نشد تا دست همدانی‌ها از نشان‌ در این مسابقات خالی بماند.

در المپیک 2012 لندن صادق گورزی دیگر کشتی گیر استان همدان توانست نشان‌ نقره را کسب کند و مه لقا جام بزرگ در تیراندازی چهارم شد.

آرزو حکیمی نیز تنها با 17 سال سن به عنوان جوان‌ترین ورزشکار کشورمان در المپیک لندن نام گرفت اما نشانی کسب نکرد.

پرونده رقابت نمایندگان همدان در بازی‌های المپیک 2016 ریو برزیل نیز با ناکامی در کسب نشان‌ بسته شد.

مه لقا جام بزرگ تیرانداز همدانی نیز برای دومین دوره پیاپی در المپیک حضور داشت و همانند المپیک لندن از رسیدن به نشان‌ بازماند و حمیدرضا زورآوند نیز برای نخستین بار در پیکارهای المپیک حضور یافت و از نگاه کارشناسان عملکرد مطلوبی داشت.

استان همدان در المپیک 2004 آتن صاحب یک نشان نقره توسط مسعود مصطفی جوکار در رشته کشتی آزاد شد، در المپیک 2008 پکن با وجود برخورداری از دو سهمیه در رشته کشتی، مقامی کسب نکرد، در المپیک 2012 لندن در سه رشته قایقرانی، تیراندازی و کشتی دارای سه نماینده بود که در نهایت صادق گودرزی نشان‌ نقره این رقابت‌ها را به دست آورد.

در واقع ویترین المپیکی همدان از سال 2004 تاکنون 2 نشان نقره در ورزش کشتی بود که هم اکنون نیز در این رشته شانسی برای المپیک وجود ندارد و نشان‌های کسب شده در این ورزش هم به تاریخ پیوست.

 

شانس ضعیف در کسب سهمیه المپیک

با ناکام ماندن ورزشکاران ملی پوش همدانی در رشته‌های قایقرانی و تنیس روی میز برای رسیدن به سهمیه المپیک، شانس همدان برای حضور در رویداد توکیو بسیار ضعیف است.

هم اکنون بهنام آرین در اردوی تیم ملی دوچرخه سواری حضور دارد و امید همگان بر این است که او شاید بتواند ناکامی ورزش استان برای رسیدن به المپیک توکیو را به حداقل برساند.

از آنجا که مسیر رقابت ورزشکاران دوچرخه سواری حضور یافته در المپیک توکیو سربالایی است، بهنام آرین این شانس را دارد که به توکیو برسد.

این ورزشکار نهاوندی در مسیرهای سربالایی تخصص دارد اما حالا در اردوی تیم ملی در حال رقابت با سه ملی پوش دیگر است.

شنیده‌ها حاکیست که حمیدرضا زورآوند نیز در تلاش برای حضور در یکی از میادین بین المللی برای کسب سهمیه المپیک است.

با این حال این تصمیم هنوز به واقعیت نپیوسته و شرایط او نیز مشخص نیست.

ورزش استان همدان باید به دنبال معجزه بازگشایی مسیری برای رسیدن به المپیک توکیو باشد اما اینکه در چه رشته و با کدام قهرمان ورزشی باشد، فعلا در حد رویا است.

المپیک توکیو قرار است از اول تا 17 مرداد سال 1400 برگزار شود.

این سهمیه‌ها در 13 رشته دوومیدانی، بسکتبال، تیراندازی، کشتی آزاد و فرنگی، دوچرخه‌سواری، تیروکمان، تکواندو، والیبال، کاراته، شمشیربازی، تنیس روی میز و بوکس برای ایران به ثمر نشسته است.

در مجموع 70 سهمیه برای کاروان ایران در توکیو پیش‌بینی شده است. همچنین در صورت محقق شدن 70 سهمیه، رکورد ایران در بازی‌های المپیک 2016 ریو تغییر خواهد کرد.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/23972