کد خبر : 23701
تاریخ : 1400/2/15
گروه خبری : محله ما

حسینیه امام(ره) و مساجد ظرفیت توسعه فعالیت‌های فرهنگی محله

راضیه مهری

از گذشته‌های دور وجود مساجد، حسینیه‌ها و مراکز مذهبی به عنوان کانون‌های تجمع در بافت‌های شهری و روستایی دیده می‌شده است. در تاریخ شهرهای اسلامی سه عنصر اصلی محله، مسجد و بازار همواره نقش تعیین‌کننده در رشد و تکامل شهرها داشته‌اند و در این میان مساجد نقشی کلیدی در شکل‌گیری مراکز محلی در شهرها را دارا بوده‌اند.

در بافت‌های تاریخی همواره شاهد این بوده‌ایم که وسعت محله و موقعیت قرارگیری مساجد به شکلی بوده که مجموعه محله را تحت پوشش قرار داده و مسجد به عنوان عنصر شاخص محله شناخته می‌شده است.

در واقع می‌توان گفت همیشه مساجد و حسینیه‌ها از ارکان بسیار مؤثر در ترویج و اشاعه مذهب و امور فرهنگی در هر محله و منطقه بوده‌اند.

محله پاسداران نیز با وجود حسینیه امام خمینی(ره) و مساجد زینبیه و فاطمیه، ظرفیت توسعه فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی محله را در خود ایجاد کرده و اهالی آن به نوعی دعوت به شرکت در این گونه مراسمات مذهبی و فرهنگی می‌شوند.

حسینیه امام(ره) که در سال 68 احداث شده است، امروز به عنوان قرارگاه فرهنگی و مذهبی شهر همدان شناخته می‌شود که می‌تواند با توسعه فعالیت‌های مجموعه خود ظرفیت مذهبی و فرهنگی محله را افزایش دهد.

مسجد زینبیه واقع در خیابان پاسداران نیز که از سال 1355 در این محل تاسیس شده به همراه مسجد فاطمیه می‌توانند بر ادامه توسعه فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی این محله کمک شایانی نمایند.

وجود مساجد و مراکز مذهبی در شهر برای انجام امور فرهنگی و همچنین امور محله بسیار حائز اهمیت است. از سال‌ها پیش تا کنون مشکلات و مسائل اهالی محل در مساجد مطرح می‌شدند و برای آنها راه حل پیدا می‌شد. جامعه امروز نیز به همین شکل مسیر خود را ادامه داده و خوشبختانه مساجد و حسینیه‌های ما همچنان از مراکز مهم محله‌های شهری به حساب می‌آیند.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/23701