کد خبر : 23700
تاریخ : 1400/2/15
گروه خبری : محله ما

رئیس ستاد برگزاری نماز جمعه همدان در گفتگو با هگمتانه:

برپایی عظیم‌ترین مراسم بزرگ مذهبی و انقلابی همدان در حسینیه حضرت امام(ره)

حجت‌الاسلام رحمانی: حضور ساکنان محله پاسداران در مراسم حسینیه امام(ره) بسیار پرشور است

هگمتانه، گروه محله ما - راضیه مهری: رئیس ستاد برگزاری نماز جمعه همدان گفت: خوشبختانه بزرگ‌ترین اجتماعات و عظیم‌ترین مراسم مذهبی در شهر همدان در حسینیه امام خمینی(ره) برپا می‌شود.

حجت‌الاسلام جعفر رحمانی در گفتگو با خبرنگار هگمتانه با اشاره به اینکه ساخت حسینیه امام خمینی(ره) برکات بی‌شماری برای شهر همدان و محله پاسداران داشته است، بیان کرد: خوشبختانه در حال حاضر برپایی عظیم‌ترین مراسم و بزرگ‌ترین اجتماعات مذهبی در شهر همدان در حسینیه امام خمینی(ره) انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه این حسینیه در سال‌های پایانی جنگ در شهر همدان و خیابانی به نام خیابان کرمانشاه که امروز پاسداران نام‌گذاری شده است بنا نهاده شد، ادامه داد: تا پیش از احداث این حسینیه نماز جمعه شهر همدان به صورت سیار در محل‌های مختلفی از جمله باغ بهشت یا ورزشگاه شهدای قدس برگزار می‌شد.

حجت‌الاسلام رحمانی از بمباران نماز جمعه همدان در ورزشگاه شهدای قدس یاد کرد که شهیدان بسیاری برجای گذاشت و افزود: همان‌روز ادامه نماز جمعه با حضور آیت‌ا... نوری در مسجد جامع همدان برگزار شد و اجازه تعطیل شدن نماز جمعه داده نشد.

وی با اشاره به مشکلات برپایی نماز جمعه در مسجد جامع شهر همدان گفت: به دلیل وجود شبستان‌های مختلف در مسجد جامع وضعیت و شرایط مناسبی برای برپایی نماز جمعه وجود نداشت تا اینکه طرح احداث حسینیه امام خمینی(ره) در سال‌های 67 و 68 داده شد و از آن سال‌ها تاکنون نماز جمعه همدان در این مکان برپا می‌شود.

 

 احداث حسینیه و برپایی نماز جمعه برکات زیادی برای محله داشته

حجت‌الاسلام جعفر رحمانی با تأکید بر اینکه احداث حسینیه امام(ره) و برپایی نماز جمعه در این مکان، آثار و برکات بسیار زیادی برای محله پاسداران و نیز کلانشهر همدان داشته است، اضافه کرد: در اسلام، اجتماعی مهم‌تر از نماز جمعه که هر هفته با وجود تعداد کثیری از مسلمین برگزار شود وجود ندارد و خوشبختانه احداث حسینیه امام(ره) در محله پاسداران باعث شده هر جمعه حدود 8 هزار نفر از شهروندان همدانی در مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه همدان شرکت کنند.

وی به ایجاد انس و الفت میان مردم در اجتماع نماز جمعه اشاره کرد و گفت: روشنگری‌هایی که از طرف امام جمعه انجام می‌گیرد و عنوان شدن مباحث سیاسی و اجتماعی روز جامعه برای مردم از دیگر آثار و برکات برپایی نماز جمعه است.

رئیس ستاد برگزاری نماز جمعه همدان با اشاره به وضعیت پیش آمده در جامعه به دلیل شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: متأسفانه نماز جمعه‌ای که بمباران در دوران جنگ هم نتوانسته بود آن را تعطیل کند به دلیل شیوع کرونا تعطیل شد و در حال حاضر اگر نماز جمعه با رعایت شیوه‌نامه‌ها برپا شود تعداد شرکت‌کننده‌ها کمتر شده‌اند.

 

 حسینیه‌ امام(ره) مجموعه‌ای فرهنگی مذهبی در محله پاسداران است

حجت‌الاسلام جعفر رحمانی حسینیه امام خمینی(ره) را مجموعه‌ای فرهنگی مذهبی در دل محله پاسداران دانست و ادامه داد: در طول هفته برنامه‌های مختلفی در این مجموعه برگزار می‌شود که مورد استقبال اهالی محل و نیز سایر شهروندان قرار گرفته است.

وی به وجود دو پایگاه مقاومت خواهران و برادران با حدود 600 نفر جوانان عضو این دو پایگاه اشاره کرد و افزود: کانون فرهنگی به نام شهید صانعی وابسته به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مجموعه فعالیت می‌کند که کلاس‌های متعددی دارند و برنامه‌های مختلفی را برگزار می‌نمایند.

حجت‌الاسلام رحمانی از اجرای برنامه‌های حاشیه‌ای روزهای جمعه در حاشیه مراسم نماز جمعه در حسینیه امام(ره) سخن گفت و اضافه کرد: هر هفته غرفه کتاب برای افزایش فرهنگ کتاب خوانی، غرفه کودکان و غرفه نوجوانان با حضور طلاب آموزش‌دیده دوره‌های تخصصی برای اجرای برنامه‌های آموزشی و تربیتی و نیز غرفه‌ای برای پاسخ گویی به مباحث اعتقادی، فقهی و خانوادگی در حسینیه امام(ره) دایر می‌شوند که مراجعان بسیاری هم دارند.

وی افزود: به دنبال تأسیس یک مرکز مشاوره و برگزاری کلاس‌های تخصصی در مجموعه حسینیه امام خمینی(ره) هستیم تا به مردم بیشتر از قبل خدمت‌رسانی کنیم.

 

 حضور ساکنان منطقه پاسداران و حوالی حسینیه در مراسم بسیار پرشور است

حجت‌الاسلام جعفر رحمانی با بیان اینکه حدود 90 درصد شرکت‌‌کنندگان برنامه‌‌های برگزار شده در حسینیه امام(ره) ساکنان حوالی همین منطقه هستند، گفت: خوشبختانه حضور اهالی محله پاسداران در مراسم و برنامه‌های حسینیه بسیار پرشور است و قطعاً می‌توان چنین گفت که احداث حسینیه امام خمینی(ره) در این خیابان تأثیرات مفیدی بر این منطقه گذاشته است.

وی در خصوص اجرای محدودیت‌های ترافیکی روزهای جمعه برای ساکنان خیابان‌های اطراف حسینیه اظهار کرد: از زمان حضور آیت‌ا... شعبانی به عنوان امام جمعه همدان چند تغییر اساسی در برپایی نماز جمعه صورت گرفته که یکی از آنها رسیدگی به وضعیت تردد خودرو از خیابان پاسداران و جلالی بود.

حجت‌الاسلام رحمانی ادامه داد: قبلاً خیابان پاسداران بسته می‌شد اما در حال حاضر فقط تردد در این مسیر با هماهنگی راهنمایی و رانندگی کنترل می‌شود و اهالی اجازه عبور از خیابان را دارند و خیابان جلالی هم فقط در ساعتی خاص بخشی از آن بسته می‌شود تا برای ساکنان مشکل‌آفرین نباشد.

وی افزود: همچنین به دستور آیت‌ا... شعبانی بلندگوهای بیرون حسینیه موقع مراسم قطع می‌شود تا مزاحمتی برای اهالی و ساکنان آن محل ایجاد نشود.

وی در پایان تأکید کرد: در هر صورت احداث حسینیه امام(ره) برکات زیادی برای شهر همدان و به ویژه منطقه پاسداران و خیابان کرمانشاه داشته که امیدواریم برنامه‌ها بعد از بیماری کرونا دوباره به حالت قبلی خود بازگردد.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/23700