کد خبر : 23667
تاریخ : 1400/2/15
گروه خبری : شهرستان

سنگ‌اندازی بانک‌ها در مسیر تولید

رکود دامپروری 7هزار رأسی کبودرآهنگ با تملک بانک!

هگمتانه، گروه شهرستان: شرکت "دامپروری تلیسه نمونه امید"که با هدف راه‌اندازی بزرگترین واحدی تولیدی- صنعتی گاوداری با ظرفیت تولیدهفت هزار رأس دام مولد و کارخانه لبنیات درشهرستان کبودرآهنگ راه‌اندازی شده بود مدت‌هاست به دلیل تملک بانک راکد مانده است.

به گزارش هگمتانه، ستاد احیای امربه‌معروف و نهی از منکر استان همدان به همراه 25 گروه مطالبه گر در عرصه‌های مختلف ورود کرده و مشکلات استان را موردبررسی قرار داده است.

این ستاد که چندی پیش توانست با همراهی گروه مطالبه گری سدید، اصحاب رسانه و اقدام به موقع دادستانی همدان از به مزایده گذاشتن "شرکت زمرد آسیا" در شهرستان ملایر توسط بانک ملی جلوگیری کند حالا به دنبال تعیین تکلیف دومین پرونده اقتصادی خود یعنی شرکت "دامپروری تلیسه نمونه امید" است.

شرکتی که با هدف راه‌اندازی بزرگترین واحدی تولیدی- صنعتی گاوداری با ظرفیت و طرح توسعه نگهداری هفت هزار رأس دام مولد و کارخانه لبنیات در زمینی به مساحت 35.5 هکتار در قاپاق تپه شهرستان کبودراهنگ در سال 86 راه‌اندازی شده و در سال 88 نیز مورد بهره برداری قرار گرفت.

مسؤول گروه مطالبه گری سدید درباره این پرونده اظهار کرد: متأسفانه این واحد تولیدی به دلیل عدم پرداخت الباقی تسهیلات خرید وام اعطایی از جانب بانک ملی توقیف شده و مزایده آن در دی ماه سال 90 برگزار شد.

وی بیان کرد: بانک ملی با طلب 9 میلیارد تومانی از این شرکت تولیدی، توانست با شرکت در این مزایده برنده شده و ضمن تصاحب این واحد تولیدی، تا امروز آن را به صورت بلاتکلیف و راکد نگه دارد.

محمد صبوری عنوان کرد: این واحد تولیدی درصورت راه‌اندازی مجدد قادر است به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای 600 نفر ایجاد اشتغال کرده و روزانه 120 تن شیر تولید کند. کما اینکه این واحد تولیدی با داشتن امکانات لازم قادر است سالانه دو هزار راس گوساله پرواری را نیز پرورش دهد.

مسؤول گروه مطالبه گری سدید اقدام بانک در تضییع حقوق بیت المال از طریق برگشت تسهیلات پرداختی به چرخه بانکی با بلاتکلیف گذاشتن اجراییات درباره این شرکت، عدم تنظیم سند مالکیت و عدم پرداخت حق اجرا و نیم عشر عملیات اجرایی از جانب بانک عامل، پرداخت جرایم به بانک مرکزی به دلیل عدم تسویه تسهیلات و برگشت وام پرداختی به حساب بانک ملی و جلوگیری از تولید را از جمله تخلفات بانک ملی برشمرد و خواستار ورود جدی قوه قضاییه و دادستانی همدان برای تعیین و تکلیف این واحد تولیدی در استان شد.

وی با بیان اینکه طبق آمار اعلام شده 600 واحد تولیدی در سطح کشور توسط بانک ملی به صورت راکد درآمده است گفت: اقدام قضایی علیه مدیر عامل بانک ملی و دستور به اجرای مقررات، تنظیم سند سهم تملیک بانک به میزان 26 شعیر و 817 هزارم شعیر از جانب بانک عامل، اقدام به انتشار آگهی مزایده و فروش سهم تملیکی از جمله پیشنهادهای ما برای تعیین و تکلیف این واحد تولیدی و خروج آن از وضعیت فعلی است.

مسؤول گروه مطالبه گری سدید با اظهار تأسف از رویه فعلی بانک‌های عامل و عدم ورود آنها به عرصه تولید و اشتغال عنوان کرد: متأسفانه در فرم ارزیابی مدیران بانکی مؤلفه‌ای برای حفظ اشتغال وتولید دیده نشده است به همین دلیل نیز تا امروز مشاهده نشده که بانک‌های عامل اعلام کنند چند واحد تولیدی را در کشور راه‌اندازی کرده و یا موانع آن را بر طرف کرده باشند.

وی با اشاره به اینکه فعال شدن این واحد تولیدی در شهرستان کبودراهنگ منجر به خرید تمامی علوفه تولید شده در این شهرستان می‌شود، بیان کرد: در حال حاضر امکانات لازم در این واحد فراهم است و اگر دام خریداری شود بخشی از اشتغال و تولید استان نیز فعال خواهد شد.

صبوری با بیان اینکه مالک اعلام کرده است در صورت تعیین تکلیف این واحد تولیدی و برای اثبات حسن نیت خود 200راس از آورده شخصی خود خریداری کرده و به این واحد تولیدی تزریق می‌کند اظهار کرد: متأسفانه بانک برای 26 شعیری که از این واحد تولیدی دارد خود را در تمامی شئون این واحد سهیم می‌داند و با وجود برگزاری برخی جلسات نه سهم خود را می‌فروشد و نه اقدام به فعال سازی این واحد تولیدی می‌کند.

وی با اعلام اینکه ما این پرونده را از طریق مجلس شورای اسلامی و دکتر فلاحی نماینده مردم همدان در مجلس پیگیری کرده‌ایم مطرح کرد: با وجود اینکه مدیرعامل بانک ملی کشور از این مسئله مطلع هستند باز هم اقدام مؤثری از جانب آنها رخ نداده است.

مسؤول گروه مطالبه گری سدید با گلایه مندی از منفعل بودن ستاد تسهیل استان در این بخش عنوان کرد: امیدواریم هرچه سریعتر مجلس قانون اصلاح قوانین بانک مرکزی را تصویب کند چرا که بانک‌ها باید مسؤولیت اجتماعی داشته و توجه به اشتغال و تولید را مورد توجه قرار دهند.

به نقل از تسنیم، پرونده شرکت "دامپروری تلیسه نمونه امید" قرار بود به همراه پنج پرونده دیگر در سفر رئیس قوه قضائیه به استان همدان موردبررسی قرارگرفته و در همان جلسه احکام لازم برای آنها صادر شود.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/23667