کد خبر : 22713
تاریخ : 1400/1/24
گروه خبری : محله ما

فرمان شهید مدنی برای نام‌گذاری خیابان و میدان جهادسازندگی در همدان

هگمتانه، گروه محله ما: تفکر حضرت امام خمینی(ره) همواره بر این بود که فرهنگ جهاد را در سراسر زندگی مردم جاری سازد و در این راه از همه مردم اعم از دانشجو، معلم، بازاری، محصل، کشاورز و... دعوت کرد تا در این وادی وارد شده و با حضور جهادگونه خود زیرساخت‌های کشور را به سمت پیشرفت هدایت کرده و بر پیکر جهاد سازندگی‌ جامه عمل بپوشانند.

در همین راستا استفاده از نماد‌های شهری برای گسترش فرهنگ جهاد و نیز سازندگی کشور بر این پایه در برخی شهرها انجام شد. در شهر همدان نیز یکی از میدان‌های مهم شهر که قبل از آن به نام ایستگاه بوعلی و مدتی نیز به نام رضاشاه ملعون معروف بود به دستور شهید آیت‌ا... مدنی به نام جهاد سازندگی مزین شد و نماد جهاد سازندگی در آن نصب شد و خیابانی که از آن به سمت جنوب شهر منشعب می‌شد نیز به نام خیابان جهاد معروف گشت.

بنا به گفته حاج محمدعلی دلگرم، فرمانده جهاد سازندگی همدان در دوران دفاع مقدس، ابتدا یک آرم کوچک از جهاد سازندگی در این میدان جانمایی شد اما بعدها در سال 1361 آرم کنونی توسط مهندس فاطمی‌نژاد که از بچه‌های جهاد بود طراحی و در میدان نصب شد و این آرم به عنوان ارزش برای میدان شناخته شد و به یادگار ماند.

جهادگر پیشکسوت همدانی در این خصوص گفت: نام‌گذاری این میدان به نام «جهاد» به این معناست که ما همیشه بیدار و آماده هستیم و مردم انقلابی همدان هم همچون سایر مردم شهرهای ایران اسلامی در پاسخ به ظلم‌های رژیم طاغوت در ایام خفقان نام این میدان را که از میدان‌های اصلی شهر بود به نام جهاد سازندگی تغییر دادند.

حاج محمدعلی دلگرم با بیان خاطراتی از دوران انقلاب اسلامی در همدان اظهار کرد: همدان از اولین جاهایی بود که به فرمان شهید بزرگوار شهید مدنی(ره) قبل از اینکه حضرت امام خمینی(ره) اعلام کند، مبارزات خود را شروع کرده بودند.

وی ادامه داد: ابتدا شهید مدنی جلسات جهاد سازندگی خود را در هتل بوعلی و سپس در باغ جهاد تشکیل می‌داد.

دلگرم اضافه کرد: با توجه به اینکه مردم همدان در زمان آیت‌ا... کاشانی و مصدق تجربه پایین آوردن مجسمه شاه را داشتند شهید مدنی دستوری را به نظامیان صادر کرد که خودشان مجسمه‌های شاه را قبل از آن که خونی ریخته شود پایین بیاورند که این امر صورت گرفت.

وی با بیان اینکه در زمان رضاشاه هم با وجود مجسمه رضاشاه که در آن میدان بود هرگز مردم همدان میدانی به نام رضاشاه نمی‌شناختند، افزود: به علت وجود خوابگاه دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در این محل به آن میدان دانشگاه گفته می‌شد که شهید مدنی پیشنهاد دادند نام این میدان به نام جهاد سازندگی تغییر پیدا کند.

این جهادگر پیشکسوت همدانی جهاد را عامل بیداری مردم دانست و گفت: فرهنگ جهاد، فرهنگ ماست که ملتی همیشه بیداریم و وجود این میدان هم در شهر همدان نشانگر اهمیت این موضوع است.

  لینک
https://hegmataneh-news.ir/sl/22713