صفحه 1 : ایران و جهان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۶
مرداد
۱۴۰۳

شماره
۵۶۷۰

امروز: ۶ (مرداد) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Jul) 27

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه گفت و گو - سمیه زهره‌وند: امروز 16 آذر، روز دانشجو است، روز دانشجو در ایران به یاد سه دانشجو (مصطفی بزرگ‌نیا، احمد قندچی و مهدی شریعت‌رضوی) که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ 16 آذر 1332 (حدود چهار ماه پس از کودتای 28 مرداد همان سال) در دانشگاه تهران شهید شدند، گرامی داشته می‌شود.
نام دانشجو که می‌آید ذهن سرشار می‌شود از حس جوانی، شور و نشاط، مطالبه‌گری، دغدغه‌مندی، آرمان‌خواهی، اندیشه‌های نو و فکر‌های خلاق. جوانانی که تلاش می‌کنند تجربه‌های دیروز را به تلاش‌های امروزشان پیوند زده و آینده‌ای لبریز از امید و موفقیت برای خود و جامعه رقم بزنند.
به‌ این مناسبت گفت‌وگویی با سه نفر از دانشجویان انجام دادیم. آنچه در ادامه می‌آید ماحصل این گفت‌وگوها است.
فاطمه حسینی شاخص، دانشجوی رشته روانشناسی: آینده را بسیار روشن می‌بینم، به زودی به قله می‌رسیم

سیده فاطمه حسینی شاخص، دانشجوی کارشناسی رشته روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی همدان و دبیر واحد خواهران تشکل جامعه اسلامی این دانشگاه اولین مهمان تحریریه هگمتانه به‌مناسبت روز دانشجو بود. صحبت‌های ما با این جوان پرانرژی را در ادامه می‌خوانید.
لطفا تشکل خود و مهمترین فعالیت‌های آن را به طور خلاصه بیان کنید.
تشکل جامعه اسلامی دانشجویان تشکلی حق و الهی است که نیروهای مؤمن به خدا و ارزش‌های عالیه و انسانی در آن متشکل می‌شوند تا در حد توانشان از این ارزش‌ها دفاع کنند و بنابر تعریف می‌توان فعالیت‌های تشکل جامعه اسلامی را بر سه رکن اصلی فعالیت‌های معرفتی، بصیرتی و مطالعاتی خلاصه کرد.
نقش تشکل‌های مختلف دانشجویی در آشنایی دانشجویان با فضای نقد و نقادی و ایجاد فضای بانشاط سیاسی در جامعه چیست؟
تشکل‌های دانشجویی راهی برای ارتباط سریع‌تر و سازنده‌تر میان دانشجویان و مسؤولین دانشگاه ایجاد می‌کنند به نحوی که با ایجاد فضاهای پرسش و پاسخ و برپایی فعالیت‌هایی مثل تریبون آزاد باعث شنیده شدن هرچه سریع‌تر مطالبات و انتقادهای برحق دانشجویان می‌شوند.
همچنین این اصل مهم را می‌دانیم که اگر دانشجو دغدغه سیاسی نداشته باشد در آینده جامعه و کشور عقب می‌ماند. بنابراین دانشگاه و به خصوص تشکل‌ها موظفند فضایی برای ایجاد چالش‌های سیاسی برای دانشجو مهیا کنند که تشکل جامعه اسلامی در این زمینه بسیار فعال و موفق است.
چگونه دانشجو می‌تواند بیشترین بهره را از وجود درس استاد و تدریس او ببرد و بهترین راه برای حفظ دستاوردهای دوران دانشجویی چیست؟
دانشجو با تمرکز روی مباحث تدریس شده و حضور فعال و زنده در کلاس می‌تواند بیشترین بهره را از درس و استاد ببرد و همچنین برای حفظ این دستاوردها در این دوران با عملی کردن مباحثی که یاد گرفته در محیط‌های مربوط به حرفه رشته خود می‌تواند پیشرفت کند.
آیا دانشگاه را به‌عنوان یک فرصت برای رشد و موفقیت می‌بینید؟ آینده را چطور می‌بینید؟
دانشگاه یکی از مکان‌های مهم برای پیشرفت فرد و جامعه است اما تنها مکان پیشرفت نیست چرا که برخی‌ها با ورود مستقیم به عرصه کار می‌توانند پیشرفت چشمگیری برای خود و اجتماع بسازند و برخی دیگر با دریافت علم و سپس ورود به جامعه. فقط باید در نظر داشت اگر کسی راه دانشگاه را پیش بگیرد باید سعی‌اش بر گذاشتن تمام توان خود برای ارتقا و توسعه علمش باشد با خواندن مقاله‌ها و کتاب‌های متعدد و شنیدن نظرات استادهای رشته تحصیلی‌اش. به شخصه آینده را بسیار روشن می‌بینم و مطمئنم به زودی به قله می‌رسیم.
وضعیت فضای دانشکده و گروه آموزشی را چگونه می‌بینید و آیا این فضا برای فعالیت و موفقیت دانشجویان مناسب است؟
حقیقت امر با توجه به رشته تحصیلی خود و امکانات لحاظ شده برای آن فضای دانشکده را متوسط می‌بینم و جای پیشرفت و بهبود بسیار دارد اما رشته‌های دیگر مثل مهندسی‌ها و علوم پایه به‌نظرم امکانات بهتری دارند.
میزان مطالعه روزانه شما چقدر است؟ و بیشتر در چه موضوعاتی مطالعه می‌کنید؟
من حداقل شش ساعت مطالعه دارم که با توجه به دروس رشته خود اگر برنامه‌ام سبک باشد دوساعت به مطالعه درسی اختصاص می‌دهم و بقیه وقت را به مطالعه درباره تحلیل بیانات حضرت آقا، خودسازی، تشکل خودمان، زندگی‌نامه‌های شهدا و اولیای الهی و مطالب سیاسی و روز دنیا اختصاص می‌دهم.
انتخاب رشته شما بر چه اساسی بوده؟ اگر دوباره به زمان انتخاب رشته برمی‌گشتید باز هم همین رشته را انتخاب می‌کردید؟ وضعیت بازار کار رشته شما چطور است؟
من بر اساس علاقه قلبی و هدفی که در آینده مدنظرم بود به رشته روانشناسی آمدم و هربار که به عقب برگردم باز هم این رشته را در دانشگاه انتخاب می‌کنم. آینده هر رشته‌ای براساس توانایی‌های دانشجو ترسیم می‌شود و نمی‌توان گفت وضعیت ثابتی برای هرفردی وجود دارد چرا که مهمترین اصل برای هر حرفه‌ای توانمندی و علم اوست و هرچه بیشتر باشد جذبش در تمام مراکز بالاتر می‌رود.
مهمترین دغدغه شما به عنوان یک دانشجو چیست؟ بهترین اتفاقی که برای یک دانشجو می‌تواند بیافتد از نظر شما چیست؟
مهمترین دغدغه و هدفم اول تبدیل شدن خودم به نیروی متخصص و متعهد برای انقلاب است و در مرحله بعدی دعوت کردن و تلاش برای ایجاد فضایی برای دوستانم در این راه. بهترین راه به‌نظر من تبدیل شدن به دانشجویی دغدغه‌مند و دلسوز برای این انقلاب است و فهمیدن اینکه دشمن دنبال این است که ما را از این دغدغه‌مندی دور کند تا خودش راحت‌تر به فعالیتش ادامه دهد. بهترین اتفاق برای یک دانشجو و یک جوان درک این موضوع است.
آیا فضای دانشگاه با تصورات قبل از دانشجو شدن شما منطبق است؟
واقعیتش را بخواهید خیلی فرق دارد با جایی که مدنظرم بود اما خب تقدیر خدا این بود وارد این فضا شوم تا شاید به عنوان عنصری کوچک تغییر و تحول ایجاد کنم.
نظر شما در مورد ازدواج دانشجویی چیست؟
اگر بر اساس تحقیق درست و شناخت کامل باشد به‌نظرم برای هردو سازنده و کمک‌کننده خواهد بود اما اگر براساس صرفا احساسات و یک‌سری ملاک‌های نادرست باشد بسیار ضربه‌زننده خواهد بود اما به طور کلی ازدواج و نفس ازدواج به خصوص در سنین پایین بسیار هدف‌دار و آینده‌دار خواهد بود.
دانشگاه و به‌ویژه تشکل شما چه تأثیری می‌تواند در افزایش مشارکت مردم در انتخابات داشته باشد؟ نظر شما در مورد حضور حداکثری در انتخابات چیست، چه عواملی می‌تواند این حضور را تقویت کند؟
دانشگاه با ایجاد فضاهایی برای رفع سؤالات جوانان درباره انتخابات و ایجاد دغدغه و هدف برایشان بسیار نقش مؤثری خواهد داشت چرا که همه مخاطبین دانشگاه با توجه به حداقل سن 18 می‌توانند در انتخابات شرکت کنند و حتی هریک با دعوت و تبیین و روشنگری برای حداقل 3 نفر از اعضای خانواده خود مشارکت را بسیار بالاتر می‌برند البته این فضا قطعا مدیون مدیریت و مسولینی دلسوز و انقلابی خواهد بود.
تشکل جامعه اسلامی باتوجه به اینکه یک تشکل سیاسی مطالبه‌گر و بصیرتی هست بسیار نقش مؤثری خواهد داشت و ان‌شاالله برنامه‌هایی هم داریم. بازهم می‌گویم با حمایت مدیران و مسولین محترم.
مردم با شرکت در انتخابات می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور مؤثر باشند و به دشمنان نشان دهند وحدت بین مردم و مسؤولین همچنان پایدار و پابرجاست و اگر مشکلی هم هست در خود کشور با کمک مردم حل می‌شود نه با دخالت بیگانگان. قطعا تبیین و فعالیت‌های رسانه‌ای به‌خصوص در دانشگاه این حضور را پر‌رنگ‌تر خواهد کرد.
حسن گل‌قیصری، دانشجوی سال ششم رشته پزشکی: خودم را مدیون کشورم می‌دانم / ناامیدی مردم به دلیل ناآگاهی آنها از حقایق است

حسن گل‌قیصری، دانشجوی ملایری سال ششم رشته پزشکی، دبیر تشکل انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی همدان مهمان دیگر تحریریه هگمتانه به مناسبت روز دانشجو بود، گفت‌وگوی ما با این پزشک جوان را در ادامه می‌خوانید.
مهمترین فعالیت‌های انجمن اسلامی دانشجویان را به طور خلاصه بیان کنید.
هدف اصلی انجمن اسلامی دانشجویان فعالیت در راستای اهداف نظام و انقلاب است و عموم فعالیت‌های این تشکل در زمینه‌های سیاسی و فرهنگی است، برنامه‌های جانبی این تشکل هم به صورت برگزاری اردو و کارگاه‌های آموزشی و پژوهشی است، برای انتخابات هم در نظر داریم مسابقاتی برگزار کنیم تا ما هم بتوانیم قدمی در افزایش مشارکت مردم در انتخابات داشته باشم.
اگر دوباره به زمان انتخاب رشته برمی‌گشتید باز هم پزشکی را انتخاب می‌کردید؟
دوران کنکور به این فکر می‌کردم که در آینده یک پزشک خوب می‌شوم و دردی از جامعه کم می‌کنم،‌ الان که دانشجوی پزشکی هستم هم همین عقیده را دارم اما احساس می‌کنم اگر رشته‌های انسانی و مدیریت را انتخاب می‌کردم می‌توانستم نقش سرنوشت‌ساز و تأثیر مهم‌تری بر جامعه بگذارم و اگر برمی‌گشتم به جهت احساس وظیفه این رشته‌ها را انتخاب می‌کردم. البته معلمی را هم بسیار دوست دارم اگر به هر دلیلی نمی‌توانستم پزشک شوم ترجیح می‌دادم که معلم شوم.
انجمن اسلامی دانشجویان در آشنایی دانشجویان با فضای نقد و نقادی و ایجاد فضای بانشاط سیاسی در جامعه چگونه نقش خود را ایفا می‌کند؟
هدف ابتدایی ما در این تشکل آگاهی دانشجویان است و معتقدیم که برای آگاه‌سازی دانشجویان باید ابتدا خودمان آگاهی داشته باشیم، بنابراین هم خودمان از منابع مختلف موثق کسب آگاهی می‌کنیم و هم اینکه در راستای آگاه‌سازی دانشجویان برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت داریم، در همین راستا تعدادی کارگاه برگزار کردیم که خود اعضا آگاهی‌های لازم را کسب کنند تا در مرحله بعد این آگاهی به دیگر افراد و بدنه جامعه تزریق شود.
از نظر شما دلیل ناامیدی و عدم مشارکت برخی از مردم در مسائل سیاسی کشور و به‌ویژه انتخابات چیست؟
علت ناامیدی این عده و عدم اعتماد آنها تا حدی می‌تواند به دلیل ناآگاهی آنها از حقایق باشد، در زمان حال که ما برگزاری انتخابات را پیش‌رو داریم باید این مسائل به‌صورت جدی‌تر، جزئی‌تر و ریشه‌ای‌تر بررسی شود و مردم به حقایق آگاه شوند، ‌زمانی که مردم بدانند که وظیفه مجلس قانون‌گذاری است افرادی را شناسایی و انتخاب می‌کنند که وظایف اصلی خود را در مجلس انجام دهند و شخص درست را در جایگاه درست قرار دهند، چراکه اگر در زمینه‌های مختلف شخص در جایگاه مناسب قرار بگیرد آن زمان است که می‌توان امیدوار بود که مشکلات نیز حل شود.
مهمترین دغدغه شما به عنوان یک دانشجو چیست؟
مهمترین دغدغه‌ام آگاهی خودم و در مرحله بعد آگاهی مردم است ‌اگرچه در طی سال‌های اخیر دغدغه دانشجویان نسبت به سال‌های گذشته بسیار کمتر شده است اما هنوز هستند دانشجویان بسیار دغدغه‌مندی که می‌توانند بسیار در این مسیر کمک‌کننده و مؤثر باشند اگر رسانه‌های ما هم در این مسیر همراه باشند و کوتاهی نکنند.
به مهاجرت فکر می‌کنید؟ دلیل تمایل به مهاجرت در بین دانشجویان را چه می‌دانید؟
دانشجویان زیادی هستند که مهاجرت را فرصت مناسبی برای رفاه و درآمد بیشتر می‌دانند و اگر بتوانند این کار را انجام می‌دهند. اما خود من اصلا به مهاجرت فکر نمی‌کنم چراکه خودم را مدیون کشورم می‌دانم از طرفی به دلیل مسائل اعتقادی زندگی در ایران را به عنوان یک کشور شیعه به زندگی در هر کشوری با هر شرایط مالی و رفاهی ترجیح می‌دهم.
نظر شما در مورد ازدواج دانشجویی چیست؟ از خوابگاه دانشجویی استفاده می‌کنید؟
دانشگاه محل خوبی برای آشنایی زوجین است، محیطی که در آن با درنظر گرفتن ارتباط فرد با دوستان و اطرافیان وی می‌توان به شناخت به ‌نسبت خوبی از فرد مقابل برسیم، البته این مکان برای شناخت صددرصدی کافی نیست و باید در مراحل بعدی که خانواده‌ها نیز در جریان قرار می‌گیرند با ارتباطات بیشتر به شناخت حداکثری رسید.
همچنین از نظر من چیزی که بیشتر از سن در ازدواج تأثیر دارد این است که فرد تشخیص دهد چه زمانی می‌تواند ازدواج پایداری داشته، ‌ثبات شخصیت داشته باشد و به‌نحوی مسیر آینده خود را ترسیم کرده باشد که زندگی‌اش در کنار یک همراه با موفقیت و رستگاری بیشتری همراه باشد. من سال گذشته و در 25 سالگی ازدواج کرده‌ام و چند ماهی هست که اینترن شده‌ام و حقوق مختصری دارم که درست است کفاف زندگی را نمی‌دهد اما اعتقاد دارم که خداوند روزی‌رسان است و در حال حاضر هم روزی‌رسانی خداوند از طریق حمایت خانواده‌ها از ما محقق شده است.
دانشگاه علوم پزشکی همدان تا سال گذشته 30 واحد خوابگاه متاهلی داشته است و سال گذشته نیز 20 واحد به این تعداد اضافه شده است که در حال حاضر اولویت برای متاهلین دانشجویان تخصص هستند و من و همسرم که ایشان نیز دانشجوی رشته داروسازی هستند نتوانسته‌ایم از خوابگاه متاهلی استفاده کنیم.
آیا دانشگاه همان جوری است که قبل از دانشجو شدن فکر می‌کردید؟ دوست داشتید دانشگاه دیگری تحصیل می‌کردید؟
در دوران راهنمایی و دبیرستان تعداد بسیار زیادی کتاب درسی داشتیم که خیلی معلومات کسب کرده در این کتاب‌ها به کارمان نیامد، تا پیش از رسیدن به دانشگاه گمان می‌کردم که ایراداتی که به نظام آموزشی مدارس وارد باشد دیگر در دانشگاه تکرار نشود، اما همچنان این مسائل وجود دارد به عنوان مثال دوره آموزش پزشکی می‌تواند کوتاهتر باشد اما انقدر طولانی است.
در دوران کنکور فقط به دانشگاه تهران فکر می‌کردم اما اکنون که در دانشگاه علوم پزشکی همدان تحصیل می‌کنم تفاوت خیلی خاصی نمی‌بینم و این دانشگاه نیز می‌تواند برای من رضایت‌بخش باشد.

محمدامین آنیره، دانشجوی ترم پنجم رشته کارشناسی حقوق: فضای دانشگاه‌ها باید به سمت سیاسی بودن و سیاسی شدن برود / فعالیت در تشکل‌ها تمرین مسؤولیت‌پذیری است

محمدامین آنیره، دانشجوی ترم پنجم رشته کارشناسی حقوق دانشگاه آزاد، دبیر تشکل جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد نیز مهمان دیگر روزنامه هگمتانه به مناسبت روز دانشجو بود. گفت‌و‌گو با این دانشجوی مطالبه‌گر را در ادامه می‌‌خوانید.
مهم‌ترین ویژگی و فعالیت‌های تشکل جامعه اسلامی دانشجویان چیست؟
مهم‌ترین ویژگی این تشکل داشتن افکار انقلابی و کادرسازی و خودسازی نیروهای خود است. این تشکل هیچ محدودیتی برای فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و انقلابی ندارد و در مناسبت‌های مختلف اقدام به برگزاری تریبون‌های آزاد و کرسی‌های آزاداندیشی، نوشتن بیانیه و یادداشت‌های سیاسی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تشکیلاتی و آموزش کلاس تدوین و خوشنویسی و برگزاری برنامه‌های ورزشی و نقد فیلم می‌کند.
این روزها دانشجویان مانند گذشته شور و اشتیاق حضور در کلاس‌های درس را دارند؟
نسبت به سال‌های قبل استقبال و شور و حال دانشجویان به درس و دانشگاه خیلی کمتر شده است، در خیلی از کلاس‌ها می‌بینیم که دانشجویان به جای اشتیاق برای بهره‌گیری از محضر استاد منتظرند که استاد حضور و غیاب کند و کلاس را ترک کنند که این هم دلایلی مختلفی دارد که برخی از آن به نبود بازار کار و ناامیدی از آینده برمی‌گردد. اگرچه هستند اساتید برجسته‌ای که چنان بیان شیوا و مسلطی دارند که دانشجویان سعی می‌کنند هرجوری شده کلاس‌های این اساتید را از دست ندهند.
فضای سیاسی دانشگاه‌ها را در این سال‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید؟ دانشگاه و به‌ویژه تشکل شما چه تأثیری می‌تواند در افزایش مشارکت مردم در انتخابات داشته باشد؟ نظر شما در مورد حضور حدکثری در انتخابات چیست، چه عواملی می‌تواند این حضور را تقویت کند؟
فضای دانشگاه‌ها به‌ویژه در سال انتخابات باید به سمت سیاسی بودن و سیاسی شدن برود و دانشجوها متوجه اهمیت موضوع باشند و بدانند که با هر بار رای دادن و انتخاب شخص اصلح چه تأثیر بزرگی بر سرنوشت خود و کشور می‌گذارند. شاید برخی هم در این زمینه کم‌کاری کنند یا گمان کنند نمی‌توانند انتخاب درستی داشته باشند اما باید بدانند که با تحقیق حتما به نتیجه مطلوب می‌رسند و به مرور تجربه فرد در انتخاب فرد اصلح بیشتر نیز می‌شود.
همچنین این را باید بگویم که اینکه برخی از دانشجویان شور و شوق درس خواندن و به‌ویژه پرداختن به مسائل سیاسی را ندارند، برمی‌گردد به کم‌کاری امثال ما که برای کسانی که از فضای سیاسی انقلاب چیزی ندیدند حقیقت ماجرا را تبیین نکردیم.
اگر این‌ها به درستی تبیین شود و دانشجو به این درک برسد که در صورت رای ندادن یک نماینده‌ای که مورد پسند شما نیست به مجلس راه پیدا می‌کند شاید در آن زمان بتوانیم امیدوارم باشیم که دانشجویانمان دغدغه سیاسی بیشتری پیدا کنند.
دانشگاه و تشکل ما هم در تلاش است با یک سری برنامه‌های منسجم برای دانشجویان حقایق را هم برای مردم هم جامعه تبیین کنند. در این راستا در تلاشیم که از نامزد‌های مختلف برای حضور در دانشگاه دعوت کنیم تا اینها در طی جلسات مختلف مناظره اهدافشان را برای دانشجویان توضیح دهند.
به عنوان یک دانشجوی رشته حقوق آینده خود را چطور می‌بینید؟ دوست داشتید رشته دیگری می‌خواندید؟
من آینده خود را به این صورت می‌بینم که وکیل خوبی شده باشم و به معنای واقعی کلمه به جامعه خدمت کنم، فضای تشکل‌ها و فعالیت ما در آن هم برای من و امثال من بسیار خوب است و در واقع تمرین مسؤولیت‌پذیری است. اگرچه این روزها جامعه به شدت به سمت تجمل‌گرایی رفته است و هیچ کسی به حق خودش قانع نیست و در همین شهر خودمان شاید باشند وکلایی که فقط به فکر پول و درآمد هستند اما برایشان مهم هم نیست که حتما موکلشان برحق باشد و حتی اسم و رسمی هم برای خود رقم زده‌اند. اما من دنبال زندگی عادی و بدون حاشیه هستم و تلاش می‌کنم عدالت‌طلب و به دنبال رسیدن حق به حق‌دار باشم.
مهمترین دغدغه شما به عنوان یک دانشجو چیست؟ بهترین اتفاقی که برای یک دانشجو می‌تواند بیفتد از نظر شما چیست؟
مهمترین دغدغه من دغدغه مردم است، معیشت، اقتصاد، تورم، بازار کار و لزوم استخدام نیروهای جوان همه موارد بسیار مهمی هستند و از نظر من بهترین اتفاقی که برای یک دانشجو می‌تواند بیفتد این است که خیالش از بازار کار راحت باشد.
اما دغدغه دیگر من هم اسلامی شدن دانشگاه‌ها به ویژه در رشته علوم انسانی است، درحال حاضر خیلی از دروسی که در برخی رشته‌ها به عنوان مثال در رشته روانشناسی تدریس می‌شود اسلامی نیست و بیشتر برگرفته از آموزه‌ها و علم غربی است که چه خوب است که اینها باید با علوم اسلامی جایگزین شود.
با ازدواج دانشجویی موافقید؟
ازدواج امر بسیار مقدسی است اما نباید صرفا بر اساس هیجانات و شور جوانی دست به انتخاب زد. جوان باید از نظر عقلی، روحی و فکری به این نیاز برسد. از سوی دیگر خیلی‌ از جوانان می‌خواهند ازدواج کنند اما چون جامعه دچار تجمل‌گرایی شده است به راحتی نمی‌توانند به تشکیل خانواده اقدام کنند.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: