صفحه 1 : شهرستان صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : خبر همدان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : زندگی با کتاب صفحه 8 : فرهنگی

۴
مرداد
۱۴۰۳

شماره
۵۶۶۹

امروز: ۶ (مرداد) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Jul) 27

عناوین صفحه


هگمتانه، گروه خبر همدان: هفته گذشته مرغ در همدان کم‌یاب شد و با قیمت بالاتری به فروش رسید، کمبودی که گویا مرتفع شده است.
به گزارش خبرنگار هگمتانه، هفته‌ای که گذشت شاهد کمبودهایی نسبت به توزیع مرغ گرم درسطح بازار همدان بودیم و در اغلب فروشگاه‌ها و مغازه‌ها این ماده پروتئینی یافت نمی‌شد و مردم هم نگران بودند که مبادا این وضعیت همچنان ادامه داشته باشد.
از طرفی قیمت مرغ گرم به یک‌باره بالا رفته است و بسیاری از خانواده‌ها توانایی خرید آن را ندارند و خواستار رسیدگی به این وضعیت هستند.
یکی شهروندان در این خصوص ‌گفت: روز چهارشنبه هفته گذشته سری به بازار همدان زدیم تا خریدهایی داشته باشیم، چون برای شب مهمان دعوت کرده بودیم و قرار بود سر سفره ما مرغ پخته باشد اما دریغ از وجود یک مرغ در سطح بازار همدان!
وی با بیان اینکه به تمام فروشگاه‌ها و مغازه‌های سطح شهر سر زدیم اما مرغ یافت نشد و یا به اندازه‌ای نبود که برای تعداد مهمانانمان ما کافی باشد، گفت:‌ در آخر بعد از چند ساعت گشتن در سطح شهر، نزدیک ظهر تصمیم گرفتیم که غذایمان را تغییر بدهیم و دیگر مرغ نباشد اما اینکه چرا در سطح شهرهمدان مرغ پیدا نمی‌شد برای ما جای سؤال بود.
این شهروند همدانی با اشاره به اینکه قمیت مرغ هم بالا رفته و به 90 و برخی فروشگاه‌ها به 100 هزار تومان رسیده است عنوان کرد: متأسفانه بالا رفتن قیمت اقلام باعث شده خانواده‌ها نتوانند از عهده مخارج و خورد و خوراک خود به خوبی بربیایند و امیدواریم مسؤولان فکری به حال این موضوع کنند.
یکی دیگر از شهروندان نیز در این خصوص اظهار کرد: چند روزی از هفته گذشته شاهد کمبود مرغ در سطح بازار همدان بودیم اما خوشبختانه روزهای اخیر توزیع شده و در محله ما مرغ به اندازه کافی وجود دارد.
وی بیان کرد: در حال حاضر در فروشگاه‌های سطح محله ما مرغ به قیمت 85 هزار تومان به فروش می‌رسد که آن هم به گفته فروشنده، مرغ تویسرکان است.
این خانم خانه‌دار از بالا رفتن قیمت مرغ گلایه داشت و گفت: دلمان خوش بود هر مناسبتی بخواهیم برای بچه‌هایمان که عاشق جوجه کباب هستند، این غذا را درست کنیم اما این روزها چنان مرغ گران شده که توان آن را نداریم.
وی با اشاره به اینکه با این وضعیت امکان رفت و آمد به خانه اقوام و صله‌رحم هم وجود ندارد افزود: قبلا سالی چند بار اقوام خانه ما می‌آمدند و یا آنها ما را دعوت می‌کردند اما الان طوری شده که دیگر نه ما می‌توانیم به خانه آنها برویم و نه آنها به راحتی به منزل ما می‌آیند و سعی می‌کنیم در این وضعیت اقتصادی مراعات حال یکدیگر را کنیم.
این شهروند همدانی با اشاره به اینکه به ایام شب یلدا، ماه رمضان و دیگر مناسبت‌ها نزدیک می‌شویم و امیدواریم مسؤولان فکری به حال این موضوع کنند گفت: ما یک خانواده متوسط به حساب می‌آییم که باید مخارج خود را تنظیم کنیم تا بتوانیم زندگی خود را اداره کنیم.
وی با بیان اینکه این روزها مدام استرس داریم که گوشت و دیگر مایحتاجمان باز هم گران شود و نتوانیم آنها را برای فرزندانمان تهیه کنیم، به‌ویژه به این دلیل که در سن رشد هستند و نیاز به تغذیه خوب دارند بیان کرد: امیدواریم مسؤولان فکری به حال این موضوع کنند و وضعیت قیمت‌ها کنترل شود.
اینکه آیا وضعیت قیمت مرغ و کمبود آن همچنان در سطح شهر و استان همدان خواهد بود به سراغ مسؤولان مربوطه رفتیم و صحبت‌های آنها را نیز شنیدیم.
  تشکیل پرونده برای متخلفان عرضه مرغ
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان در خصوص کنترل بازار مرغ اظهار کرد: از روز چهارشنبه هفته گذشته تیم تعزیرات حکومتی مدام در سطح بازار همدان حضور دارند و قیمت‌ها و سایر موارد تخلف را نظارت می‌کنند به نحوی که برای متخلفان نیز پرونده‌هایی تشکیل شده است.
مرضیه یونسی با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار استان برای هر کیلو مرغ قیمت 85 هزار تومان تعیین کرده است که در حال حاضر مرغ همدان نیز بین 84 تا 85 هزار تومان در سطح بازار به فروش می‌رسد گفت: مرغ‌فروشان تقریبا رنج قیمت تنظیم بازار را در فروش مرغ همدان رعایت کردند.
وی ادامه داد: اما با توجه به بازرسی‌ها، کمی قیمت مرغ شمال بالا بوده که تا 90 هزار تومان هم به فروش ‌رسیده است، در حالی که نباید تفاوتی با قمیت مرغ همدان داشته باشد و به همین منظور به متخلفان هشدار داده و تشکیل پرونده شده است.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان تأکید کرد: در ستاد تنظیم بازار استان تفاوت قیمتی برای مرغ شمال و همدان قائل نشدند و اعلام شده که باید یک رنج قیمت داشته باشد.
وی در پاسخ به اظهارنظر برخی از مرغ‌فروشان مبنی بر اینکه هزینه حمل مرغ شمال باعث بالا رفتن قمیت آن می‌شود و باید با قمیت مرغ همدان تفاوتی داشته باشد گفت: از لحاظ قانونی و رعایت انصاف باید بین یک هزار تا یک هزار و 500 تومان در هر کیلو مرغ شمال تفاوت و نسبت به مرغ همدان قیمت بالاتری داشته باشد.
یونسی با اشاره به اینکه نباید تفاوت قیمت بالاتری از این میزان را نسبت به قیمت مرغ شاهد باشیم که در سطح بازار حتی تا 90 هزار تومان شاهد بودیم تأکید کرد: شهروندان اگر مواردی از گرانی مرغ را در سطح بازار مشاهده می‌کنند، آن را به تعزیرات حکومتی اعلام کنند تا با متخلفان برخورد لازم صورت گیرد.
 آغاز توزیع مرغ گرم در همدان
مدیر بازرسی سازمان جهادکشاورزی استان همدان نیز با بیان اینکه در حال حاضر تقسیم مرغ را در سطح بازار استان انجام می‌دهیم اظهار کرد: هرچند هفته گذشته دو روز شاهد کمبود مرغ در سطح بازار همدان بودیم اما از پنج‌شنبه توزیع مرغ در سطح شهر همدان به خوبی انجام شده است.
مسعود سعیدی با بیان اینکه روز پنج‌شنبه هفته گذشته کشتار مرغ در استان 178 تن بوده که نزدیک به 40 تن وارد همدان شده است خطرنشان کرد: روز شنبه نیز 169 تن مرغ در سطح استان کشتار شده که 45 تن آن وارد همدان شده است.
 کمبود مرغ در سطح استان نداریم
وی با اشاره به اینکه امروز یکشنبه نیز تقریبا 180 تن کشتار خواهیم کرد که سعی می‌کنیم50 تا 60 تن آن را وارد همدان کنیم گفت: در سایر شهرستان‌ها نیز به خوبی مرغ توزیع شده و به اندازه کافی این ماده غذایی در بازار استان وجود دارد.
مدیر بازرسی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه قیمت مرغ زنده بالا رفته و این در قیمت مرغ گرم در سطح بازار تأثیر داشته است افزود: با تمهیداتی که در استان صورت گرفت و با تأکیداتی که آقای استاندار و معاون اقتصادی ایشان داشتند و نیز پیگیری‌هایی که از سوی رئیس جهاد کشاورزی بود، هیچ نگرانی در خصوص مرغ گرم در سطح استان نیست.
  مردم به اندازه مرغ خریداری کنند
وی از مردم خواست مرغ به اندازه مصرف خریداری کنند و آن را در یخچال‌ها نگهداری نکنند و با بیان اینکه مرغ به اندازه کافی وجود دارد و مردم می‌توانند در روزهای بعد نیز تهیه کنند تأکید کرد: در سطح بازار شاهد بودیم که خانواده‌هایی می‌توانستند نهایت دو مرغ را برای چند روز خود تهیه کنند اما درخواست 7 مرغ می‌دادند که این عوامل باعث می‌شود، به سایر هم‌استانی‌ها نرسد و در سطح بازار کمبود باشد.
  مشکلی در توزیع مرغ در روزهای آینده نخواهیم داشت
سعیدی با بیان اینکه مردم با خرید به اندازه و مصرف نهایت چند روز‌ خود، به سیاست‌های دولت و وضعیت بازار مرغ کمک کنند خاطرنشان کرد: همدان در حوزه کشتار مرغ و جوجه‌ریزی مشکلی ندارد و خوشبختانه جزو استان‌های هستیم که در حوزه جوجه‌ریزی رتبه‌های اول را در کشور داریم اما وقتی استان‌های همجوار دچار بحران می‌شوند، بازار همدان را هم مقاطعی تحت تأثیر قرار می‌گیرد که این به آن معنی نیست در سایر روزها هم مشکل داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه گرانی مرغ در سراسر کشور ایجاد شده و شامل استان‌های هم‌جوار نیز می‌شود چرا که قیمت مرغ زنده بالا رفته و تأثیر آن روی مرغ گرم بوده است گفت: با تهمیداتی که در استان صورت گرفته قیمت مرغ گرم در حال حاضر 85 هزار تومان است و بالاتر از آن نباید به فروش برسد.
 کشتار مرغ بالاتر از نیاز استان
مدیر بازرسی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه توزیع مرغ شمال در استان کمکی است و افراد به توجه به سلایق خود می‌توانند آن را هم تهیه کنند اما کشتار خوبی در سطح استان انجام می‌شود و کمبودی نیست بیان کرد: امشب 180 تن مرغ کشتار خواهیم کرد که مصرف استان بین 120 تا 140 تن است و با توجه به اینکه مازاد مصرف، کشتار داریم، مجوز نیز داده‌ایم که به خارج از استان صادر شود.
وی با تأکید بر اینکه مردم از رفتارهای هیجانی در خرید مرغ خودداری کنند گفت: مردم اگر در سطح بازار و فروشگاه‌ها مشاهده کردند که مرغ به قیمت بالاتری از قیمت مصوب به فروش می‌رسد حتما به سامانه124 اطلاع دهند تا به موقع رسیدگی شود، ضمن اینکه بازرسان ما در سطح بازار نیز هستند و نظارت می‌کنند.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: