صفحه 1 : زندگی با کتاب صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : فرهنگ و ادب صفحه 8 : فرهنگی

۳۰
فروردین
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۳

امروز: ۳۱ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Apr) 19

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه باغبان: اکثر باغداران به دنبال یافتن بهترین کود برای رشد سریع درختان میوه هستند چرا که ممکن است زمانی در فصل رشد درختان، نیاز به اعمال برخی از انواع کودها باشد تا سریع‌تر بتوان نتیجه را در حصول حداکثری عملکرد شاهد بود. این مسئله بسیار مهم است که کود مناسب درختان میوه در زمانی اعمال شود که رشد رویشی و زایشی درخت تسریع شده و بتوانید نهایتا میوه‌هایی بزرگ و با کیفیت به دست بیاورید.

به نوشته وبگاه ایران کشاورزی؛ آنچه که کمک می‌کند گیاه در کوتاه‌ترین زمان بیشترین رشد را داشته باشد، تأمین عناصر غذایی ضروری و به ویژه عناصر پر مصرف برای درخت است. شما باید برحسب آزمون خاک، تعیین موجودی بستر کشت و نهایتا نیاز گیاه، کود مناسب درختان میوه را در زمان مناسب اعمال نمایید.

فراموش نکنید که بهترین کود برای رشد سریع درختان زمانی می‌تواند حداکثر کارایی خود را نشان دهد که در زمان درست اعمال شود. در این میان لازم است از کودهایی استفاده شود که باعث شود میزان برگ و بافت سبزینه درخت افزایش یابد؛ در نتیجه تولید مواد غذایی در درختان بالا رفته و در آینده محصول بیشتری نصیب شما خواهد شد.

 

بر این اساس کودهای زیر توصیه می‌شود:

1-کودهای نیتروژنه

تحقیقات نشان داده است که نیتروژن، بهترین کود برای رشد سریع درختان میوه است. تقریبا در مورد همه گیاهان و درختان استفاده از کود ازت، رکن ثابت کوددهی است.

عنصر نیتروژن محرک رشد رویشی گیاه است و در نتیجه در زمانی که هنوز گیاه وارد فاز زایشی نشده است لازم است از این کود استفاده شود.

نکته‌ای که باید باغداران مد نظر داشته باشند این است که اگرچه نیتروژن به عنوان بهترین کود برای رشد سریع درختان میوه شناخته شده است اما اگر در زمان صحیح اعمال نگردد، نتیجه عکس خواهد داشت.

برای مثال استفاده از این کود در فاز زایشی و تشکیل شکوفه ها، باعث می‌شود که درخت همچنان به رشد رویشی ادامه داده و تشکیل شکوفه‌ها به تاخیر بیافتد. در چنین زمانی باردهی کمی نصیب شما خواهد شد.

 

2-کودهای گوگرد

انواع مختلفی از کود گوگرد در بازار وجود دارد که بسته به نوع درخت، زمان استفاده و شرایط خاک باید از آن‌ها استفاده نمود. به عبارت دیگر بهترین کود برای رشد سریع درختان میوه در مورد این عنصر براساس چند فاکتور مذکور تعیین می‌گردد.

لازم است بدانید که گوگرد در ساختار سبزینگی گیاه به اندازه نیتروژن نقش دارد در نتیجه کمبود آن، رشد گیاه را کاهش می‌دهد.

 

3-کودهای حاوی منیزیم

فراموش نکنید که با توجه به حضور مهم و کلیدی منیزیم در کلروفیل گیاه، از انواع بهترین کود برای رشد سریع درختان میوه کودهایی هستند که در آن‌ها منیزیم به اندازه کافی وجود داشته باشد. در این صورت میزان کلروفیل بیشتر و توانایی فتوسنتز چندین برابر خواهد شد.

 

4-کودهای آهن

مهمترین و بهترین کود برای رشد سریع درختان میوه کودهایی است که حاوی آهن باشند. به طور کلی آهن در تمام مراحل رشد گیاه ممکن است لازم گردد.

اما اگر می‌خواهید درخت سریع‌تر و بهتر رشد نموده و در فصل باردهی بیشترین میزان میوه حاصل گردد، حتما کود آهن را برای درخت استفاده کنید.

نکته مهم در استفاده از بهترین کود برای رشد سریع درختان میوه این است که باید توجه کنید به هیچ عنوان برای کوددهی به درختان میوه از روی نتایج سایر باغداران در حصول میوه قضاوت نکنید. موقعیت باغ و همچنین شرایط حاصلخیزی خاک حتی در باغ‌های کنار هم نیز متفاوت است.

در واقع می‌توان گفت بهترین کود برای رشد سریع درختان میوه براساس موجودی خاک تعیین می‌شود. لذا قبل از هر چیز حتما آزمون خاک را انجام دهید.

نکته بعدی این است که به هیچ عنوان در مصرف کود زیاده روی نکنید. این امر نه تنها منجر به تسریع در رشد درختان نخواهد شد بلکه ریشه درختان خواهد سوخت.

باور اشتباه در میان برخی از باغداران این است که بهترین کود برای رشد سریع درختان میوه باید در بیشترین مقدار اعمال شود.

همچنین باید توجه داشت ممکن است برخی از کودها اثر گذاری یکدیگر را خنثی کنند در نتیجه توصیه می‌کنیم برنامه کودی را تحت نظر یک کارشناس تنظیم کنید. شما باید بهترین کود برای رشد سریع درختان میوه را براساس نوع درخت و نیاز آن‌ها تنظیم نمایید.

بهترین کود برای رشد سریع درختان میوه در بهترین زمان تأثیر خود را نشان می‌دهد و کود مناسب برای درختان میوه براساس آزمون خاک تعیین می‌گردد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: