صفحه 1 : پزشکی و سلامت صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۱
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۴

امروز: ۱ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Apr) 20

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه ایران و جهان: وزیر بهداشت در نامه‌ای به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: با شناختی که از قدرت سرایت و مرگ و میر ویروس جدید داشتم با مکاتبات عدیده از بخش‌های مختلف درخواست کردم تا موضوع را جدی بگیرند و بتوانیم در حد امکان ویروس را در استان خوزستان زمین‌گیر کنیم.

سعید نمکی وزیر بهداشت در نامه‌ای خطاب به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، با اشاره به اینکه برخی مرگ مردم سرزمین را ابزار سیاسی می‌کنند تا بتوانند ورشکستگی گذشته را شاید جبران و در ماه‌های پیش رو آب رفته به جوی را بازگردانند تأکید کرده است: آنها برای فروپاشی نظام سلامت و تسلیم در مقابل بیماری شعار ترغیب به استعفای این تیم را سر می‌دهند.

وی در بخش‌هایی از این نامه آورده است: حدود چهارده ­ماه از نبرد بی ­امانتان با یکی از سرکش‌­ترین عوامل بیماری زای قرون اخیر می‌­گذرد. در این ایام سهمگین بی ­پروا تن بر آتش بلا زدید، نهراسیدید، بیمار شدید، خانواده­ هایتان را ماه‌ها ندیدید یک روز استراحت نکردید و در داغ جانسوز شهادت همکاران نازنینتان گداختید تا سه موج نفس‌گیر را مدیریت کنید و علیرغم تحریم‌ها و کاستی­‌های تحمیلی ظالمانه خارجی و کم مهری‌های داخلی که گروهی ماسک و لباس محافظ و دارو و انتقال ارز را مانع شدند و جمعی هم بدلیل مدیریت نقدینگی و یا بهانه ضیق منابع کشور قطره چکانی لب­های سوخته از عطشتان را در این جبهه نبرد بی‌امان نمناک کردند، آنهم در سالی که درآمدهای اختصاصی بیمارستانهای دانشگاهی نیز به حداقل در تاریخ چندساله اخیر رسید.

 

 نگذاشتید بیمار اورژانسی در اتاق عمل­ و بخش‌های مراقبت ویژه سرگردان شود

شرافت و همتتان را پاس می‌­دارم که علاوه بر بیمار کرونایی نگذاشتید بیمار اورژانسی دیگری نیز در اتاق عمل­ و بخش­‌های مراقبت ویژه سرگردان شود و حتی یک بیمار دچار حمله قلبی و یا جوان سانحه دیده در تصادف و یا صحنه‌های آسیب­رسان دیگر بدلیل اشغال تخت­‌های بیمارستان با بیمار مبتلا به کووید19 از خدمت باز بماند. می­‌دانید که شبانه ­روز در کنارتان بودم و دیدم و ستودم حماسه­‌ای که خلق کردید و نگین افتخاری که بر انگشتر تاریخ ایران زمین نشاندید قبل از پایان سال با ورود اولین ویروس جهش یافته در نشستی خدمتتان گفتم که باید خود را برای مبارزه با یکی از پیچیده ­ترین موجودات مهاجم آماده کنیم و پس از آن نیز مکرر با مکاتبه و جلسات از راه دور شیوه مدیریت را مرور کردیم.

 

درخواست کردم تا موضوع را جدی بگیرند

اینجانب با شناختی که از قدرت سرایت، بیماری زائی و مرگ و میر ویروس جدید داشتم با مکاتبات عدیده از بخش‌های مختلف درخواست کردم تا موضوع را جدی بگیرند و بتوانیم در حد امکان ویروس را در استان خوزستان زمین ­گیر کنیم تقاضا کردم راه‌ها را از مناطق آلوده به دیگر نقاط از زمین و هوا و دریا سد کنیم و نگذاریم منابع آلوده به یکی از سهمگین‌‌ترین عوامل بیماری زا جابجا شوند. با وزن­ دهی ویروس جدید در سیر اپیدمیولوژیک بیماری تشدید بیماریابی در قالب طرح موفق شهید سلیمانی را ارائه نمودیم و خواستیم تا مثل سال قبل از تاریخ 25/12/1399 تا 18/01/1400 با ممنوعیت سفرها از شکل­ گیری جمعیت سیال جلوگیری کنیم تا فرصت بیابیم:

با همراهی عزیزانمان در سازمان بسیج در قالب طرح محله محور موارد محتمل را شناسائی و شعله­‌های کوچک را خاموش کنیم تا به هم نپیوندند و کشور را در عرصه پهناور گرفتار نکند.

مدت جایگزینی ویروس نجیب ­تر ووهان را با ویروس سرکش جهش یافته طولانی ­تر کنیم تا با درگیری ناگهانی چندین استان مهار مدیریت بیماری را از دست ندهیم.

به کارکنان خسته از مهار سه موج طاقت ­فرسا فرصتی برای نفس کشیدن بدهیم.

 

تخت‌های بیمارستانی را تکمیل می‌کنیم

اگر مشمول عنایت شویم منابعی برای تکمیل تخت‌های پراکنده در استان­ها که بعضاً تا 95% پیشرفت دارد دریافت و آنها را آماده بهره ­برداری کنیم.

گرچه علیرغم پیگیری ­های مستمر در حداقل 9 ماهه اخیر و قطعی شدن بعضی قراردادهای خرید واکسن و اعلام برنامه زمان­بندی حمل و تحویل آن که قرار بود قبل از عید حداقل حدود 5/4 میلیون دز واکسن تحویل بگیریم و به هشتصد هزار دز تقلیل یافت و این مشکل جهانی است که 85% واکسن جهان را 7 کشور مولد و صاحب تکنولوژی با ثروت سرشار تزریق می­کنند. مع ­الوصف با تلاش ­های بی وقفه برای واردات از یک سو و امید به پیوستن تولید داخل در بهار به چرخه تولید ملی و جهانی، افزایش پوشش واکسیناسیون فرصت دهد تا چرخه انتقال نیز کندتر شود.

روسای دانشگاه ­ها قبل از عید بیانیه ­ای صادر کردند و در آن تقاضا شد که برای دادن این فرصت با آنها همراهی شود که به هردلیل این اتفاق نیفتاد و علاوه بر عوامل خطرزائی همچون صف­‌های طولانی تهیه ارزاق عمومی، مسافرت ­ها و دورهم­ی­‌ها نیز وضعیت جدیدی برای کشور رقم زد. عزیزان، نیک آگاه باشند که اینجانب به شیوه مکتوب و یا گفتمان آکنده از اعتراض، تقاضا و التماس هرچه باید قبل از تعطیلات منعکس کردم می‌دانستم که کوچکترین بی احتیاطی برای شما عزیزان چه موج سخت و طاقت فرسای دیگری خواهد آفرید که با همه امواج قبلی متفاوتست.

 

مرگ مردم این سرزمین را ابزار سیاسی می­‌کنند

آنها که کرونا و مرگ مردم این سرزمین را ابزار سیاسی می­‌کنند تا بتوانند ورشکستگی گذشته را شاید جبران و در ماه‌های پیش رو آب رفته به جوی را بازگردانند و برای فروپاشی نظام سلامت و تسلیم در مقابل بیماری شعار ترغیب به استعفای این تیم را سر می­‌دهند نیز بدانند که این گروه پایدارتر از آنست که فکر می­‌کنند و ایستاده‌­اند تا پایان این راه، تا متقاعد کردن دیگران به همراهی، تا عرضه زودرس واکسن ایرانی، تا مهار کامل بیماری در این سرزمین سرافراز، تا آشفته کردن خواب همه کسانی که منتظرند درماندگی این کشور را به جای سربلندی نظاره کنند.

 

در اجرای شیوه‌نامه‌ها مماشات نکنید

یاران وفادار من تلاش کنید:

در اجرای شیوه‌نامه‌­ها و اصرار به اعمال محدودیت­ها با هیچکس مماشات نکنید. همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند، اقتصاد و امنیت مهم است اما فعلاً مدیریت کرونا از همه چیز مهم­تر است.

طولانی شدن بیماری و گسترش همه­ گیری بزرگترین آفت برای کلیه مؤلفه­‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی است. هرگونه بی ­توجهی را منعکس نمائید ما قسم خورده ­ایم که در حفظ سلامتی و جان مردم قصور نکنیم. مرگ یک نفر داغ همگانی ماست و نجات جان یک انسان در هر شرایطی حتی قاتل فراری نیز مسؤولیت حرفه­ای و اخلاقی ماست. هرکجا جان مردم را به خطر می­‌اندازند با اینکه ابزار کنترل و برخورد در دست شما نیست مع‌­الوصف منعکس کنید. یقیناً وجدان بیدار جامعه به نیکی قضاوت خواهد کرد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: