صفحه 1 : پزشکی و سلامت صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۱
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۴

امروز: ۱ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Apr) 20

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه همه دانا: صفحات تاریخ انقلاب خونبار اسلامی ایران یادآور حماسه‌ها و فداکاری‌های بزرگ زنان و بزرگ مردانی است که بی هیچ سلاحی به مقابله با ظلم و جور رفتند. بی‌شک بزرگ مردان ما آنچه دارند مدیون زنان غیوری هستند که آنها را در دامن خویش پرورش داده اند تا امام خویش را یاری دهند. رسالت خویش را با حفظ حجاب و عفت و ایمان به دین خدا به انجام رساندند و با شیر پاک خود کربلائیان تاریخ را تربیت کردند تا عاشوراها را در بستر زمان تکرار کنند.

در متون تاریخی، اغلب از نقش زنان درباری و از تأثیر زنان غرب و شرق زده یا به اصطلاح روشنفکر بر تحولات اجتماعی سخن به میان آمده، ولی زنانی که در حادثه گریبایدف، جنبش تنباکو، نهضت مشروطه، کشف حجاب، قیام 30 تیر 1331 و... مشارکت داشته اند، از توده زنان مسلمانی بوده اند که گوش به فرمان مراجع تقلید و به منظور انجام تکلیف شرعی و الهی پا به میدان مبارزه گذاشتند.

از دهه 1340 تا پیروزی انقلاب اسلامی، این زنان حضور گسترده‌تر و مستمرتری از خود نشان دادند، علت آن، اولا: خودباوری بیشتری بوده که امام خمینی(ره) در زنان پدید آورد. ثانیا: لبیک آنان به دعوت امام برای حضور سیاسی اجتماعی بوده است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، زنان هنوز نیاسوده و خستگی یک مبارزه طولانی علیه رژیم پهلوی را از تن بیرون نکرده بودند که بار دیگر بر خود تکلیف دیدند برای دفاع از انقلاب، به ایفای نقش‌های تازه‌تر و مؤثرتر در عرصه‌های جدیدتر بپردازند، از این رو، شرکت در بحران‌هایی را که در گوشه و کنار کشور، به ویژه در کردستان بر پا شد، جزو وظیفه خود دانستند، ولی آنچه زنان را به کمک و مساعدت بیشتر طلبید، دفاع مقدس است که هشت سال نظاره گر رشادت‌های زنان و مردان این مرز و بوم بود.

از مشارکت سیاسی اجتماعی زنان معاصر ایران و از حضور آنان در دفاع از کشور، بسیار سخن گفته شده اما کمتر، مصداقی از آن ارائه گردیده است. حوادث پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به ویژه دفاع مقدس نیز از این قاعده مستثنی نیست. آیا سخن از مشارکت زنان، یک تعارف سیاسی است؟ اگر تعارف نیست مصداق‌های آن چیست؟ بی شک فعالیت‌های همه جانبه زنان در دفاع مقدس را می‌توان به مثابه یکی از مهم‌ترین مصادیق مشارکت زنان در دفاع از این مرز و بوم دانست.

یکی از عرصه‌هایی که زنان به خوبی در آن نقش خود را ایفا نمودند، حضور در دوران دفاع مقدس است. با شروع جنگ تحمیلی در 31 شهریور 1359 زنان به عنوان بخش قابل توجهی از جمعیت کشور، وظیفه خود را برای حفظ میهن از تجاوز دشمن به نحو مطلوب انجام دادند و با توجه به شرایط موجود به ایفای نقش خود پرداختند. اینان سربازان گمنامی بودند که بار سنگین تدارکات جبهه جنگ و برخی وظایف دیگر را بردوش می‌کشیدند. هجوم یک باره دشمن به مناطق مرزی و هم چنین بمباران‌های هوایی به شهرها ایجاب می‌نمود که زنان به صورت مستقیم در مناطق جنگی حضور پیداکنند.

زنان و بانوان کشورمان در برهه‌های مختلف تاریخ انقلاب اسلامی به ویژه در دوران دفاع مقدس به خوبی از عهده رسالت و نقش آفرینی خود به عنوان مبارز، حمایتگر، راوی و مشوق مردان و.... بر آمده اند. جمهوری اسلامی ایران با داشتن الگوی مشارکت زن در هنگامه دفاع و صحنه‌های نبرد در صدر اسلام، زنان را برای انجام امور مهم در هشت سال دفاع مقدس سازماندهی و به کارگیری می‌نمود. زنان ایران با یادآوری رفتار و سیره حضرت زهرا (س) و حضرت زینب (س) و دیگر زنان قهرمان صدر اسلام، به وظیفه الهی وانسانی خویش در طول دفاع مقدس عمل کردند و اگر نبود صبوری، عزم، همت، ایثارگری و کمک رسانی آنها چنین مقاومت پیروزمندانه‌ای در آن دوران شکل نمی‌گرفت.

استان همدان مفتخر به تقدیم 357 شهیده و 247 بانوی جانباز است که بیشتر این افراد در بمباران‌های هوایی به شهادت رسیدند.

روزنامه هگمتانه در راستای معرفی، تکریم و بزرگداشت مقام این بانوان شیردل و ایثارگر در این شماره از صفحه همه‌دانا به بیان گوشه‌ای از رشادت‌ها و فداکاری‌های این عزیزان می‌پردازد بی‌شک به دلیل محدودیت فضا از معرفی تمامی این بانوان غیور معذوریم.

روح تمامی شهدای اسلام شاد و راهشان پررهرو باد.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: