صفحه 1 : زندگی با کتاب صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : فرهنگ و ادب صفحه 8 : فرهنگی

۳۰
فروردین
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۳

امروز: ۳۱ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Apr) 19

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه فرهنگی: رئیس شورای صنفی نمایش از نگارش آئین‌نامه شورا برای برنامه‌ریزی اکران نوروز 1400 خبر داده است.

سینماها که قبل از جشنواره فیلم فجر بازگشایی شده بودند حالا با اکران‌های جدید قرار است جانی بگیرند و دوباره فضای سینمایی کشور به روزهای خوبش در سال قبل بازگردد.

در زمان حاضر قرارداد اکران چهار فیلم سینمایی بسته شده است و در حال اکران‌اند. فیلم‌های شنای پروانه ساخته محمد کارت و «آنجا هم باران می‌بارد» به‌کارگردانی نادر طریقت از 23 بهمن‌ماه آغاز شده است و «لاله» ساخته اسدالله نیک‌نژاد از 29 بهمن و «آن شب» ساخته کوروش آهاری از 6 اسفند ماه اکران می‌شود.

اما از میان فیلم‌های سال قبل که در جشنواره فیلم فجر حاضر بودند هنوز فیلم‌های بسیاری وجود دارد که رنگ اکران را یا اصلاً ندیده‌اند و یا موقتی برای حضور در جشنواره‌های خارجی اکران شدند، فیلم‌هایی مانند روز صفر، درخت گردو، خورشید، پوست و فیلم‌های متنوع دیگر، جدای از آنها از سال 1397 نیز فیلم‌های دیگری نیز وجود دارد که در صف اکران مانده‌اند.

به این حجم باید فیلم‌های سینمایی جشنواره فیلم فجر را نیز اضافه کرد، فیلم‌هایی که گویا قرار است تا تنوع ژانر را به سینمای ایران بازگردانند، فیلم‌هایی در سبد کمدی، وحشت، اجتماعی، اکشن، جنگی و... چیزی که داوران جشنواره فیلم فجر به آن اشاره کردند که قرار است مهر باطلی باشد بر سینمای تک‌ژانری ایران.

بنابراین حجم فیلم‌های آماده به اکران در سینمای 1400 ایران بسیار زیاد است و باید دید که این انباشت فیلم در سینمای ایران در قیاس با سینماهایی که البته رو به فزونی دارد اما هنوز به اندازه لازم نرسیده است چگونه می‌تواند کمی از بار سنگین اکران را کم کند، از سوی دیگر عدالت در اکران که از مهم‌ترین مسائل سینمایی کشور است می‌تواند در سینمای ایران محقق شود یا خیر.

در این باره رئیس شورای صنفی نمایش مرتضی شایسته نیز نکاتی را با ما در میان گذاشت. شایسته در ابتدا درباره جدیدترین مصوبات شورای صنفی نمایش بیان کرد: برای اکران نوروزی به دفاتر پخش اعلام کردیم در صورت آمادگی برای اکران نوروز 1400 اسامی فیلم‌های خود را به ما بگویند تا بتوانیم تصمیمات لازم را برای اکران نوروز 1400 اتخاذ کنیم. مصوبه دیگر این بود که آئین‌نامه شورای صنفی نمایش، امروز با حضور اعضا بررسی، تأیید و قرار شد برای تصویب نهایی به دست رئیس سازمان سینمایی برسد.

وی در ادامه برای داشتن سینمایی توانمند و قدرتمند در سال 1400 که بتواند حجم بالا و ترافیک سنگین اکران را کم کند گفت: مهم‌ترین عنصر این است که بتوانیم 3 فیلم پرمخاطب و پرفروش را در سینماها اکران کنیم تا مردم به سینما بازگردند و بتوانیم سینما را احیا کنیم، چرا که در زمان حاضر سینما چندان مورد توجه قرار نگرفته و دیده نشده است برای همین اول باید سینما وضعیت مناسبی پیدا کند تا بتوان سایر مسائل مهم آن را بررسی و تصمیمات لازم را اتخاذ کرد.

بنابراین باید دید؛ تصمیم شورای صنفی نمایش برای اکران سال 1400 چه خواهد بود؟ آیا فیلم‌هایی که بتواند سینمای ایران را در آغاز قرن جدید متحول کند دیده خواهند شد یا خیر؟ آیا ترافیک اکران در سال جدید کمی سبک خواهد شد؟

 



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: