صفحه 1 : فرهنگی صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : اندیشه صفحه 8 : فرهنگی

۲۷
اسفند
۱۴۰۲

شماره
۵۵۸۱

امروز: ۱۰ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Mar) 29

عناوین صفحه

  • فرهنگ غلط به چالش سالمندی منجر می‌شود
  • خدمت به خانواده شهدا وظیفه ما و قدم در راه شهدا برداشتن رسالت مسؤولان
  • شاکله هیأت بازرسی همدان مردمی بود
  • تقدیر ویژه جامعه ورزش استان از روزنامه هگمتانه
  • 19هزار همدانی وام فرزندآوری گرفتند
  • نام‌نویسی اعتکاف ماه رمضان از 6 فروردین
  • تلاشگران عمرانی و خدمات شهری شهرداری منطقه چهار همدان تقدیر شدند
  • شور و نشاط همدانی‌ها در بازار شب عید
  • رونمایی از سومین کاشی‌نگاره شهیدان در مسجد امیر‌المؤمنین(ع) صدف
  • حبس یک تا 10 سال در انتظار تعرض‌کنندگان به میراث باستانی
  • حقوق بشر آمریکایی جایی برای حمایت از هزاران زن با شرف غزه ندارد
  • اخبار کوتاه - 27 اسفند
  • طراحی شهرهای خلاق
  • حضور 300 نفری بانوان در جلسات قرآن کانون فرهنگی هنری مهدیه همدان
  • پیگیری توزیع 80 تن گوشت قرمز در نوروز
  • پیشرفت ایران در شاخص توسعه انسانی
  • بهار می‌آید تا دستان مهربانی خالی نمانند
  • فرهنگ غلط به چالش سالمندی منجر می‌شود
  • خدمت به خانواده شهدا وظیفه ما و قدم در راه شهدا برداشتن رسالت مسؤولان
  • شاکله هیأت بازرسی همدان مردمی بود
  • شور و نشاط همدانی‌ها در بازار شب عید
  • تقدیر ویژه جامعه ورزش استان از روزنامه هگمتانه
  • 19هزار همدانی وام فرزندآوری گرفتند
  • نام‌نویسی اعتکاف ماه رمضان از 6 فروردین
  • تلاشگران عمرانی و خدمات شهری شهرداری منطقه چهار همدان تقدیر شدند
  • رونمایی از سومین کاشی‌نگاره شهیدان در مسجد امیر‌المؤمنین(ع) صدف
  • حبس یک تا 10 سال در انتظار تعرض‌کنندگان به میراث باستانی
  • حقوق بشر آمریکایی جایی برای حمایت از هزاران زن با شرف غزه ندارد
  • پیشرفت ایران در شاخص توسعه انسانی
  • طراحی شهرهای خلاق
  • حضور 300 نفری بانوان در جلسات قرآن کانون فرهنگی هنری مهدیه همدان
  • پیگیری توزیع 80 تن گوشت قرمز در نوروز
  • هگمتانه، گروه خبر همدان: «گفت‌و‌‌گوی مطلوب، شهر مطلوب»؛ عنوان دوازدهمین نشست شهراندیشی مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان بود که با حضور کارشناسان و مسؤولان شهری به گفت‌و‌‌گو و تبادل‌نظر پیرامون تأثیر گفت‌وگوی مطلوب در راستای ایجاد اجتماع و شهری مطلوب پرداخته شد.

     

     سلماسی: امیدواریم تالار گفت‌وگو برای حمایت از اهداف سازنده داشته باشیم

    به گزارش هگمتانه، رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان در این نشست با اشاره به اهمیت گفت‌وگوی مؤثر در روابط اجتماعی، گفت: این مرکز پژوهشی، موضوع «گفت‌وگوی مطلوب، شهر مطلوب» را به این دلیل در دستور کار خود قرار داد تا فضای اجتماعی را به سمتی سوق دهد که این موضوع مهم در فضاهای علمی مورد بررسی قرار گیرد و بتوانیم در راستای دستیابی به شرایط مطلوبی در ارتباط افراد جامعه از طریق گفت‌وگو و تعامل مؤثر گام برداریم.

    رضوان سلماسی افزود: یکی از مسائلی که موجب می‌شود علی‌رغم مجاورت فیزیکی نتوانیم بهره کافی را در راستای اهداف مناسب و بیان خواسته‌ها و نیازها در خانواده و جامعه به کار ببریم، عدم توانایی افراد در برقراری گفت‌وگوی مطلوب است که در این راستا لازم است بتوانیم خواسته قلبی خود را به راحتی به زبان آوریم و قادر به دفاع از نظرات و اظهارات خود باشیم و در عین حال شنونده خوبی باشیم و به خواسته‌ها و نیازهای دیگران نیز توجه کنیم تا از هم‌افزایی ایجاد شده در این ارتباطات، در مسیر رشد و تعالی همه جانبه جامعه بهره ببریم.

    به گفته وی؛ با توجه به اهمیت موضوع مطرح شده، لازم است گفت‌وگو در تمامی سطوح شامل سطح خرد (خانواده)، سطح میانی (اجتماعات محلی) و سطح کلان (جامعه) نهادینه شود تا ارتباطات مؤثر در این جوامع منجر به رشد جامعه شود. البته برای این اهداف باید ارتباط مستقیم با جوامع مذکور برقرار باشد و باب گفت‌وگو در این سه جامعه برای نیل به اهداف مطلوب باز باشد؛ از این‌رو در تلاشیم برگزاری کارگاه‌های مربوطه را در هر سه حوزه مطرح شده، با مشارکت شهرداری همدان و دانشگاه بوعلی سینا و با محوریت مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر، پیگیری کنیم.

    سلماسی با تأکید بر اینکه نحوه برنامه‌ریزی و شکل‌گیری گفت‌وگوی مؤثر نیازمند آموزش است؛ افزود: بخشی از ارتباطات مستقیماً با خانواده‌ها در شهر، در زمان‌های مناسب و در فضایی ایمن برقرار خواهد شد. البته در اجتماعات مختلف نیز آموزش گفت‌وگوی هدفمند و سازنده را پیگیری خواهیم کرد و در این مسیر از مشارکت اجتماع نظیر سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های اجتماعی و سایر اجتماعات مرتبط با مدیریت شهری بهره لازم را خواهیم گرفت تا استفاده از حضور و مشارکت شهروندان منجر به بهبود کیفیت عملکرد مدیریت شهری و دستیابی به نتایج مطلوب شود.

    رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان اظهار کرد: دستیابی به شهر مطلوب توام با آرامش و رضایتمندی نیازمند آموزش زندگی خوب و مسالمت آمیز و افزایش ارتباطات مؤثر و تعاملات شایسته است که تجربه نشان می‌دهد در سالیان اخیر به دلیل گفتمان غیرمؤثر و نادرست، میان آنچه مدیران ارشد شهری برای مردم برنامه‌ریزی و اجرا کرده‌اند و خواسته و مطالبه اصلی شهروندان، شکاف و اختلاف وجود داشته و لازم است این مشکل به حداقل برسد.

    سلماسی افزود: اجرای طرح‌هایی از قبیل همیاران محله می‌تواند کارآمدی پروژه‌ها و برنامه‌ها را با در نظر گرفتن خواسته‌ها و نیازهای شهروندان، افزایش دهد؛ از این‌رو در گام‌های بعدی باید آموزش‌های لازم برای اجتماعات مختلف از جمله همیاران محله فراهم شود تا دستیابی به شهر مطلوب در بستر گفت‌وگوی مطلوب با همکاری و هماهنگی شهرداری و مجموعه‌های دانشگاهی فراهم شود.

    وی همچنین تأکید کرد: ایجاد این فضا در شهر همدان در گام نخست، بسیار دشوار است؛ اما امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور بتوانیم تالار گفت‌وگویی برای دستیابی به این اهداف مشترک دایر کنیم تا با کاهش تنش‌های موجود، از اهداف درست و سازنده حمایت کنیم.

    سلماسی عنوان کرد: در صورتی که بتوانیم با برنامه‌ریزی مناسب به اهداف مطلوب مدنظرمان دست‌ یابیم، قادر خواهیم بود شهر همدان را به مکانی مناسب، زیبا، دوست‌داشتنی، مطلوب و آرمانی برای شهروندان همدانی تبدیل کنیم.

     

     وجدی‌هویدا: لازمه افزایش مشارکت شهروندان؛ گفت‌وگوی مطلوب مدیریت‌شهری با شهروندان است

    رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان نیز در این نشست با اشاره به جایگاه پراهمیت گفت‌وگو در تعاملات شهری گفت: مؤلفه‌هایی برای گفت‌وگوی مطلوب تعریف شده که مباحث گفت‌وگو، زمان گفت‌و‌گو و کیفیت گفت‌وگو به‌ویژه در حوزه گفت‌وگوی شهروندی بسیار اثرگذار و مهم است.

    روح‌ا... وجدی‌هویدا افزود: ویژگی‌های گفت‌وگوی مطلوب در حوزه شهری شامل مواردی از جمله رعایت ادب جایگاهی نسبت به مخاطب، سخن گفتن در سطح مخاطب، اعتمادسازی برای مخاطب، حاکمیت منطق در گفتگو، ساماندهی گفت‌وگو در شرایط طبیعی، تعمق بخشی به گفت‌وگو، طرح پرسش در گفت‌وگو و نیازسنجی گفت‌وگو است؛ به همین دلیل، اگر می‌خواهیم شهروندان را تشویق به گفت‌وگو کنیم، لازم است مؤلفه‌ها و ویژگی‌های گفت‌وگو را مدنظر قرار دهیم تا به شرایط مطلوب دست پیدا کنیم.

    وی با تأکید بر اینکه در حقیقت لازمه موفقیت در این حوزه ارائه آموزش‌های لازم و تبیین دقیق تعاریف است؛ گفت: برای افزایش مشارکت شهروندان لازم است مدیریت‌شهری با شهروندان گفت‌وگویی مطلوب داشته باشد؛ به همین دلیل از چند سال پیش تاکنون مدیریت شهری همدان به دنبال راهکارهایی برای افزایش مشارکت شهروندان و تعامل مؤثر با آنها به شکل‌های مختلف بوده است.

    وجدی‌هویدا افزود: اشکال مختلف این تعاملات در شهرهای مختلف کشور بررسی شد و براساس تجربه سایر شهرها، در شهر همدان نیز طرح «همیاران محلات» ایجاد شد تا در هر محله، گروهی اجتماعی متشکل از اقشار مختلف محله ایجاد شود که با یکدیگر در خصوص مباحث و موضوعات مختلف محله صحبت کرده و با مدیریت‌شهری نیز در این زمینه مشارکت داشته باشند.

    وی ادامه داد: نحوه همکاری و گفت‌وگوی این گروه‌ها، یکی از دغدغه‌های اصلی ما بوده است تا کار را به نحوی پیش ببریم که گفت‌وگوها تنها در زمینه نقد و مطالبه‌گری نباشند و شامل موضوعاتی مشخص و مسائلی هدفمند باشند.

    وجدی‌هویدا بیان کرد: محور اصلی چشم‌انداز تعریف شده در نهاد فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان شامل مشارکت‌های محله‌محور بوده و رسیدن به شهری مشارکت‌جو از طریق افزایش تعاملات شهروندی به کمک سازمانی محتوا و جریان‌ساز، با رویکردی محله‌محور در چارچوب فرهنگ ایرانی اسلامی مورد هدف قرار گرفته است.

    وی همچنین گفت: ارائه آموزش‌های مختلف و بهره‌گیری از تجربیات و تخصص صاحب‌نظران این حوزه می‌تواند موجب دستیابی به نتایج مؤثر شود که تا چند سال آینده آثار قابل مشاهده‌ای در سطح شهر به جای خواهند گذاشت.

     

     جامعه‌شناسی شهری: ضرورت پیگیری مبحث «گفت‌وگوی مطلوب، شهر مطلوب» در مدیریت‎شهری

    در ادامه این نشست، اسدا... نقدی، دکترای جامعه شناسی شهری و دانشیار دانشگاه بوعلی سینا همدان، با اشاره به اهمیت و نحوه گفت‌وگوی مؤثر و مطلوب، گفت: داده‌ها و مطالعات میدانی نشان می‌دهد که عنصر گفت‌وگو در خانواده‌های ایرانی نیازمند توجه و ارتقاست.

    به گفته وی؛ جایگاه و اهمیت نهاد خانواده در جهان جزو 5 نهاد مهم اساسی در تمامی جوامع محسوب می‌شود که در ایران، خانواده دارای جایگاه و منزلت مضاعفی نیز هست و با وجود تمامی تحولات اجتماعی و اقتصادی همچنان نیز جزو نهادهای مهم باقی مانده است؛ بنابراین وقتی آمارهای ملی متوسط گفت‌وگوی مطلوب بین اعضای خانواده را 15 الی 20 دقیقه نشان می‌دهند، اهمیت پرداختن به موضوع گفت‌وگوی مؤثر نمایان می‌شود.

    نقدی همچنین در خصوص تأثیر فضای مجازی در میزان گفت‌وگوی مؤثر خانواده ها، اظهار کرد: گفت‌وگو به تعاملی اطلاق می‌شود که به‌صورت انسانی و مبتنی بر یک موضوع و فهم مشترک و از قبل تعیین شده باشد؛ از این‌رو پررنگ شدن نقش فضای مجازی در سالیان اخیر علی‌رغم این که برخی انواع کارکردهای برقراری ارتباط نظیر سیستم آموزش مجازی و برگزاری جلسات مجازی را فراهم آورده است، موجب جدی‌تر شدن مشکل و بحران کمبود گفت‌وگوی مطلوب در خانواده‌ها و کاهش گفت‌وگوی نزدیک و فیزیکی بین اعضای خانواده شده است.

    این استاد دانشگاه ادامه داد: مسئله‌یابی خانواده مطلوب و گفت‌وگوی مؤثر در خانواده را می‌توان به کل جامعه نیز بسط داد و پس از برگزاری چندین کارگاه گفت‌وگوی خانواده که با مشارکت مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر انجام شد، به نظر رسید که این بحث باید در سطح جامعه نیز مطرح شود؛ زیرا تقاضاهای متعددی از سوی معتمدین محلات و شورای اجتماعی محلات برای ادامه گفت‌وگوها و برگزاری کارگاه‌های گفت‌وگوی مطلوب وجود داشت.

    نقدی اظهار کرد: برگزاری کارگاه‌هایی با محور اصول گفت‌وگو و گفت‌وگو در خانواده، به عنوان عنصر اصلی اجتماع، مدنظر ماست که با ارکان اصلی مدیریت شهر و مسؤولان شهری پیگیری خواهد شد.

    وی تأکید کرد: در زمینه گفت‌وگوی مطلوب، لازم است شهرداری و به‌ویژه شورای شهر به عنوان نهاد واسط بین مردم و سیستم اجرایی، بیش از سایر نهادها پیشگام باشند و بحث «گفت‌وگوی مطلوب، شهر مطلوب» را پیگیری کنند تا شاهد پیامدهای مثبت آن در آینده‌ای نزدیک باشیم.

    این استاد دانشگاه معتقد است: مردم مایلند در خصوص خود، خانواده، شهر و جامعه‌شان صحبت و گفت‌وگو داشته باشند که اگر مقدمات برگزاری چنین جلساتی فراهم آید، استقبال شهروندان، مشارکت آنها و حس تعلق‌شان افزایش خواهد یافت.

    به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، نقدی اظهار کرد: مدیریت‌شهری ممکن است در حال حاضر به صورت کامل آماده اجرای این رویکرد نباشد، اما در صورتی که مایل به پیشگامی در این حوزه و تبدیل شدن به پایلوتی برای کشور باشد، اقدامی شایسته قدردانی و توجه را انجام داده و باید با برنامه‌ریزی مناسب کار را جلو ببریم تا سندی مشارکتی منطبق بر منطق تعامل شهری ایجاد و مدیران شهری را در بهره‌گیری از این منطق ترغیب کنیم که در این حالت، افزایش همراهی شهروندان را به صورت محسوس مشاهده خواهیم کرد و مدیران و مردم خود را جدای از هم نخواهند دید.



    ارسال ديدگاه

    نام:
    پست الکترونیکی:
    کد امنیتی:
    ديدگاه: