صفحه 1 : زندگی با کتاب صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : فرهنگ و ادب صفحه 8 : فرهنگی

۳۰
فروردین
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۳

امروز: ۳۱ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Apr) 19

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه ایران و جهان: انتشار خبر ساخت داروی کرونا در کرمانشاه توسط یک خبرگزاری واکنش‌هایی به دنبال داشت که با بررسی بیشتر می‌توان دریافت انتشار این خبر براساس واقعیت‌های موجود بوده است.

خبری با عنوان صدور مجوز نخستین داروی درمان قطعی کرونا تا یک هفته دیگر در تاریخ 16 آبان در یک خبرگزاری منتشر شد که به دنبال آن برخی رسانه‌ها نیز اخبار مشابهی به پیروی از این خبر منتشر کردند.

پس از انتشار این خبر واکنش‌هایی از سوی برخی مسؤولان مشاهده شد که در آن نسبت به کلمه درمان قطعی توضیحاتی بیان کردند.

ماجرا از این قرار است که متخصص کرمانشاهی به پشتوانه شرکت دانش بنیان زیست تولید رازی و سابقه ثبت چند داروی اثرگذار در بیماری‌های مختلف، از چند ماه پیش با بررسی اثر ویروس کرونا روی بیماران و بر اساس دانش خود، دارویی را به مرحله تولید رسانده است.

این دارو به صورت بالینی برای بیماران بستری و سرپایی زیادی تجویز و مصرف شده است که بر اساس مشاهدات متعدد این دارو هیچ عارضه‌ای نداشته و مورد ناموفقی نیز در خصوص استفاده از این دارو گزارش نشده است و همه شواهد مبنی بر اثربخش بودن این دارو است.

محمودرضا مرادی، رئیس د️انشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تولید این دارو و تأیید آن از سوی مراجع مربوطه را افتخاری بزرگ نه تنها برای پدیدآورنده آن، بلکه برای دانشگاه علوم پزشکی، استان کرمانشاه و کشور جمهوری اسلامی دانست.

قباد محمدی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی‌، درمانی کرمانشاه نیز در این‌باره اظهار کرد: دارویی که دکتر مصطفایی بر روی آن کار کرده و آزمایش‌های بالینی را نیز انجام داده است، در درمان بیماری کرونا کمک کننده و مؤثر بوده و ️برای صدور مجوز این دارو، مدارک لازم به سازمان غذا و دارو ارسال شده و احتمالاً ظرف 2 هفته آینده مجوز آن صادر شود.

تأثیرگذاری این دارو همچون سایر داروهایی که برای بیماری‌های مختلف موجود است، بسته به میزان پیشرفت بیماری تفاوت دارد و قطعاً استفاده از یک دارو در همه مراحل بیماری یکسان نیست.

اثربخشی این دارو به گواه چند هزار نفر بیماری که در بیمارستان یا منزل از آن استفاده کرده‌اند مورد تأیید و قابل مشاهده است و در این خصوص هیچ گزارشی از رد تأثیرگذاری این دارو دریافت نشده است و سازنده این دارو اثربخشی داروی پدید آمده را از هر دارویی دیگر در این زمینه بالاتر می‌داند.

در ادامه واکنش‌ها به این خبر، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو به ادعای کشف داروی قطعی کرونا در کرمانشاه واکنش نشان داد و اعلام کرد: اظهارات در مورد ساخت داروی قطعی کرونا از سوی وزارت بهداشت در حال پیگیری و بررسی‌های بیشتر است.

طبق گفته جهانپور، باید اجازه داد بررسی اثر بخشی این دارو انجام شود و اثر این دارو بر افراد مبتلا مشخص شود. برخی واکنش‌های تند نسبت به این خبر و نگرانی برخی افراد از اثربخشی این دارو حکایت دیگری دارد که توضیح آن در این گزارش نمی‌گنجد و به اختصار می‌توان گفت متخصصان بهداشتی و درمانی این موضوع را نگرانی شرکت‌های انحصاری واردات دارو، حساسیت مبتنی بر رقابت برخی شرکت‌های دنبال کننده ساخت داروی درمان کرونا و… می‌دانند.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: