صفحه 1 : پزشکی و سلامت صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۱
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۴

امروز: ۱ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Apr) 20

عناوین صفحه


هگمتانه، گروه خبر *: مدیرکل بیمه سلامت استان همدان گفت: مطالبات سال 99 داروخانه ها، بیمارستان ها، پزشکان و مراکز پاراکلینیک تا پایان خرداد ماه تسویه شده است.
به گزارش هگمتانه، مدیرکل بیمه سلامت استان همدان در رزمایش سایبری بیمه سلامت ایران با اشاره به آخرین اعتبارات تخصیص داده شده به بیمه سلامت گفت: در سال گذشته از مجموع اعتبارات مصوب دولت، 22 درصد آن به سازمان بیمه سلامت تخصیص داده نشده است که این موضوع آثار منفی در پرداخت مطالبات مؤسسات ارائه دهنده خدمات درمانی در سال 98 داشته است.
سعید فرجی افزود: مجموع بدهی بیمه سلامت در سال 98 به بیمارستان‌های دانشگاهی حدود سه ماه است، مطالبات داروخانه‌ها تا پایان بهمن ماه پرداخت شده و همه مطالبات پزشکان، دندانپزشکان، مراکز پاراکلینیک و بیمارستان‌های غیر دانشگاهی تسویه شده است.
وی گفت: اتفاق خوبی که در سال گذشته رخ داده این است که مطالبات سال 97 بخش‌های دولتی دانشگاهی پرداخت شده است و همچنین با اقداماتی که در جهت مدیریت هزینه از سال 1397 صورت گرفته هزینه بستری‌ها در سال 97 نسبت به سال 96 حدود هشت درصد کاهش پیدا کرده است و ما توانسته ایم زیان انباشته سال‌های قبل را به میزان 50 درصد کاهش بدهیم.
مدیرکل بیمه سلامت استان همدان بیان کرد: بودجه مصوب هیأت دولت برای امسال در حدود 13 هزار و 500 میلیارد تومان است که تاکنون می‌بایست چهار هزار و 500 میلیارد تومان بابت سه ماه از محل یارانه‌ها تأمین می‌شده اما تنها حدود 2870 میلیارد تومان تخصیص داده شده است.
مدیرکل بیمه سلامت استان همدان افزود: در حال حاضر 100درصد مطالبات فروردین و اردیبهشت ماه سال ١٣٩٩ و 70 درصد مطالبات خرداد ماه مراکز دولتی دانشگاهی پرداخت شده و در بخش غیر دولتی دانشگاهی مطالبات داروخانه ها، بیمارستان ها، پزشکان و پاراکلینیک‌ها در سال جاری تا پایان خرداد ماه تسویه شده است، همچنین تمام نسخ الکترونیک استان همدان که توسط پزشکان تجویز شده است تا مرداد ماه 1399 پرداخت شده است.

خدمات بیمه سلامت به بیماران کرونایی
در ادامه مدیرکل بیمه سلامت استان همدان اقدامات این سازمان در دوران شیوع ویروس کرونا تاکنون را تشریح کرد.
مدیرکل بیمه سلامت استان همدان در رزمایش سایبری بیمه سلامت درباره اقدامات انجام شده توسط سازمان بیمه سلامت از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور بیان کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان بیمه سلامت از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور، پوشش بیمه‌ای برای افراد فاقد پوشش بیمه روی تخت بیمارستان بود.
وی ادامه داد: این در حالی است که در شرایط عادی، بیمه شدن روی تخت بیمارستان انجام نمی‌شود و افراد برای ارزیابی وسع و پوشش بیمه‌ای باید دوره انتظار را بگذرانند.
فرجی بیان کرد: بر اساس مقررات، ارزیابی وسع توسط وزارت رفاه حداقل یک ماه طول می‌کشد، اما در دوران شیوع ویروس کرونا، این بازه زمانی با تعامل انجام شده بین سازمان بیمه سلامت و وزارت رفاه به یک روز کاهش پیدا کرد.
سعید فرجی ادامه داد: در دوران شیوع کرونا در کشور، برخی راهنماهای بالینی مرتبط با خدمات تشخیصی برداشته شد، به طور مثال در مواقع عادی، دوره زمانی برای انجام سی تی اسکن 180 روز است، اما نیاز به ارائه این خدمت برای بیماران کرونایی باعث شد که این محدودیت فعلا حذف شود.
مدیرکل بیمه سلامت استان همدان اظهار کرد: در بخش بستری در بیمارستان‌های دولتی، 90 درصد هزینه‌ها توسط بیمه سلامت پرداخت می‌شود و در بخش سرپایی نیز پرداخت 70 درصد هزینه‌ها بر عهده بیمه سلامت است.
فرجی افزود: پس از شیوع ویروس کرونا، تمدید اعتبار دفترچه‌های بیمه سلامت که برگه سفید داشت و اعتبار آنها پایان یافته بود نیز در دو نوبت انجام شد و تا 31 خرداد 99 نیازی به مراجعه برای دریافت دفترچه جدید نبود.
مدیرکل بیمه سلامت استان همدان گفت: سامانه تلفنی 1666 نیز از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور فعال شد تا به سؤال‌های بیمه شدگان در زمینه این بیماری پاسخ بدهد.
وی تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده، این مشاوره‌های تلفنی در کاهش حجم مراجعه مردم به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و آرامش دادن به آنها و کاهش اضطراب بسیار مؤثر بود، که در این زمینه 130 خط جدید به سامانه 1666 اضافه شد و 30 پرستار، 10 پزشک عمومی در سه شیفت طی 24 ساعت به سؤالات پاسخ دادند، به طور مثال فقط در یکی از ماه‌های ابتدایی شیوع ویروس کرونا در کشور، 400 هزار تماس با سامانه 1666 داشتیم که پاسخ داده شد.
وی اظهار کرد: همچنین گروهی شامل پزشکان متخصص عفونی و متخصص ریه برای ارائه آخرین اطلاعات مربوط به بیماری کووید 19 و راهنمایی کارشناسان پاسخ‌گو در سامانه 1666 برای ارائه اطلاعات دقیق‌تر به بیمه شدگان شکل گرفت.
سازمان الکترونیک منجر به نظارت مناسب بر رفتار بیمه شدگان می‌شود
مدیرکل بیمه سلامت استان همدان در ادامه سخنانش اظهار کرد: با استفاده از سازمان الکترونیک می‌توان نظارت مناسبی روی بیمه‌شده‌ها و مراجعات درمانی آنها انجام داد و برای این موضوع باید داده‌ها و اطلاعات درست در اختیار سازمان قرار داشته باشد.
سعید فرجی در رزمایش سایبری سازمان بیمه سلامت که به صورت ویدئو کنفرانسی به میزبانی اداره کل بیمه سلامت استان سیستان و بلوچستان برگزار شد، افزود: اگر بخواهیم نگاه متعالی‌تری به بیمه داشته باشیم باید اقدامات بیمه را به قبل، حین و پس از ارائه خدمت تبدیل کنیم، در این صورت به داده‌هایی نیاز داریم که اگر به درستی جمع آوری و تحلیل و رسیدگی شود، به اهداف مورد نظر می‌رسیم.
وی ادامه داد: هدف این است که در مورد مراجعات به مراکز درمانی و سلامت بررسی دقیقی داشته باشیم و با استفاده از اصول و قواعد علمی بتوانیم ضمن مدیریت منابع، با آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به بیمه شده، مراجعات برای دریافت خدمات سلامت را منطقی کنیم، از طرفی باید نیازهای ذینفعان هم شناسایی شده و چهارچوب مشخصی داشته باشد.
مدیرکل بیمه سلامت استان همدان بیان کرد: مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت اهتمام ویژه‌ای در استقرار خدمات الکترونیکی داشته و با ایجاد معاونت فناوری اطلاعات، اولین قدم برای الکترونیکی شدن خدمات برداشته شد که گام مؤثری محسوب می‌شود، با توجه به پیچیدگی‌های لازم برای ثبت اسناد مراجعات بیمه شده هر مرکز و ارسال این اطلاعات برای پرونده الکترونیک از طرفی و ارسال این اطلاعات برای محاسبات مالی بعدی با زنجیره‌ای از اقدامات پیچیده مواجه هستیم.
وی افزود: رسیدگی الکترونیک اسناد بستری نیز از سال 97 در برنامه‌های سازمان بیمه سلامت قرار گرفت خوشبختانه در بحث رسیدگی به اسناد و اسناد بستری به صورت الکترونیکی، استان همدان جزو استان‌های پیشرو بوده و امیدواریم در مورد اسناد سرپایی نیز همگام با کل کشور اقدام کنیم.
فرجی تصریح کرد: برای الکترونیکی کردن اسناد سرپایی، چهارچوب اولیه نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی راه‌اندازی شده و ابزار اولیه در اختیار بهره برداران قرار گرفته است.
فرجی در نهایت ابراز کرد: بیش از 30 پروژه الکترونیک در راستای الکترونیکی کردن سازمان بیمه سلامت تاکنون به نتیجه رسیده است.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: