صفحه 1 : زندگی با کتاب صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : فرهنگ و ادب صفحه 8 : فرهنگی

۳۰
فروردین
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۳

امروز: ۳۱ (فروردین) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Friday 2024 (Apr) 19

عناوین صفحه

هگمتانه، گروه فرهنگ شهروندی: گرمازدگی زمانی بروز می‌کند که بار اضافی بر سیستم کنترل دمای بدن وارد شود و بدن دیگر قادر به خنک کردن خود نباشد، از این رو تعریق فراوان موجب اختلال در بدن می‌شود.

به نقل از نمناک، برای پیشگیری از گرمازدگی لازم است خطرات قرار گرفتن در محیط‌های گرم و کار در شرایط گرم را بدانید و موارد زیر را رعایت کنید این موارد عبارتند از:

در هوای گرم از خانه خارج نشوید و در سایه یا محیط خنک استراحت کنید.در هوای گرم و آفتابی لباس‌های سبک یا رنگ روشن بپوشید. در مواقع کار در دمای بالا آب یا نوشیدنی‌های حاوی الکترولیت را هر 15 دقیقه یکبار بنوشید. در هوای خیلی گرم به سالن یا محیط عمومی خنک بروید.در هوای گرم به چه چیزهایی نیاز دارید مقدار کافی آب برای نوشیدن و خنک کردن پوست کلاه لبه دار برای جلوگیری از آفتاب و لباس‌های نخی و خنک، کرم ضد آفتاب با درجه محافظ اس پی اف 30 به بالا، عینک آفتابی400 یو وی که از چشم‌ها در مقابل پرتو فرابنفش محافظت کند.

اقدامات زیر در بهبود گرمازدگی افراد می‌تواند تأثیرگذار باشد.

انتقال فرد به مکانی خنک، مصرف مایعات کافی و خنک، اجتناب از مصرف مایعات کافئین دار، نوشابه ، قهوه و مواد الکلی که باعث افزایش تشنگی و کم آبی بدن می‌شوند. ریختن آب خنک بر روی بدن که باعث کاهش دمای بدن می‌شود،‌ گذاشتن پارچه خیس و مرطوب روی صورت و دست و پای فرد گرمازده، در آوردن لباس‌های فرد گرمازده، پراکنده کردن جمعیت از اطراف فرد گرمازده و اطمینان از وجود هوای کافی برای تنفس او.

 

نکته:

هنگام گرمازدگی از گرفتن دوش آب سرد به جهت ایجاد شوک اجتناب کنید.

هنگام گرمازدگی از قرار گرفتن در معرض باد مستقیم کولر به دلیل ایجاد عفونت‌های تنفسی اجتناب کنید.

هنگام گرمازدگی از نوشیدن سریع مایعات بسیار سرد به جهت به هم خوردن وضعیت دستگاه ایمنی و گوارشی بدن خودداری کنید.

فرد گرمازده باید به تدریج و آهسته مایعات خنک را بنوشد تا معده وی دچار تحریک و درد نشود. با استفاده از حوله خنک در بدن فرد گرمازده، وی را به حالت طبیعی بازگردانید.

میوه‌هایی مانند آلبالو، خیار و هندوانه نقش بسزایی در تنظیم درجه حرارت بدن دارند.

روش‌های درمان سریع گرما زدگی

دیورتیک ها: داروهایی هستند که باعث حساسیت بیشتر نسبت به گرما در فرد می‌شوند. آنتی بیوتیک ها: یکی از داروهایی هستند که پوست را نسبت به آفتاب حساس می‌کنند و افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند را بیشتر در معرض آفتاب سوختگی قرار می‌دهند.

 

رفع گرما زدگی با عناب

عناب از مفید‌ترین مواد خوراکی برای درمان گرما زدگی است. دم کرده عناب و زرشک با کمی شکر بهترین دارو برای رفع گرما زدگی است و یا اینکه عناب را در آب بجوشانید و با کمی شکر بعد از خنک شدن میل کنید. خوردنی‌هایی که طبع سرد و ‌تر دارند مانند گل بنفشه، خاکشیر، هندوانه و تخم خیارین ( خیار، کدو، هندوانه و خربزه) نیز برای رفع گرمازدگی مفید است.

 

خاکشیر یخ زده و شربت آب لیمو بهترین مواد خوراکی برای رفع گرمازدگی

شربت خاکشیر معجونی بی نظیر برای فصل تابستان است. برای جلوگیری از گرمازدگی این شربت را در خانه تهیه کنید و میل بفرمایید.

برای تأثیر خنکی خاکشیر باید به شکل یخ زده یا همراه خرده یخ مصرف شود، در غیر این صورت ملین و اسهال آور است. شربت آب لیمو نیز یکی از بهترین شربت‌ها برای رفع گرما زدگی است، این شربت به علت داشتن ویتامین ث در روزهای گرم و آلوده بسیار پرطرفدار است.

 

تـخـم شـربـتی مؤثرترین راه درمان گرمازدگی

تخم شربتی یا دانه گیاه ریحان که در شربت می‌ریزند و می‌نوشند برای رفع عطش بسیار مؤثر است. این دانه را در شربت می‌ریزند و پس از جذب آب این دانه به صورت ژله ای در می‌آید. تخم شربتی دارای خواص فراوان دیگری مانندرفع کننده التهابات دستگاه تناسلی و مجاری ادرار در طب سنتی است.

 

بـه لیــمــو مفید‌ترین ماده برای رفع عطش و گرمازدگی

به لیمو گیاهی است که از برگ آن استفاده فراوانی می‌شود که یکی از این استفاده‌ها برای رفع عطش است. به لیمو در طب قدیم کاربرد‌هایی مانند آرام بخش، ضدتشنج، ادرارآور، رفع کننده سرگیجه و تپش قلب داشته است.

 

رفع گرمازدگی با هندوانه

هندوانه یک میوه آبدار تابستانی پر طرفدار در روزهای گرم سال است. این میوه آبدار، خنک کننده، آرام بخش و مسکن التهابات درونی است که برای رفع گرمازدگی و تشنگی بسیار مفید است. افراد گرم مزاج بهتر است از این میوه که دارای طبیعت سرد و ‌تر است، استفاده کنند و با مصرف آن از گرمازدگی پیشگیری کنند. برای رفع حرارت بدن و تشنگی می‌توان ازپوست هندوانه به صورت مربا استفاده کرد.

 

رفع حرارت بدن با گلاب

نوشیدن گلاب خنک موجب تقویت بدن و رفع حرارت بدن می‌شود. یکی از روش‌ها برای معالجه افراد گرمازده خوراندن گلاب به همراه یخ به آن هاست، گلاب به این افراد به قدری باید خورانده شود که باعث استفراغ آن‌ها و خروج صفرا از بدن این افراد شود.گلاب علاوه بر این مزایا، مزایای دیگری نیز در طب سنتی دارد، بوییدن گلاب سبب تقویت قلب و رفع بیهوشی و تقویت حواس باطنی می‌شود.



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: