صفحه 1 : پزشکی و سلامت صفحه 2 : خبر همدان صفحه 3 : شهرستان صفحه 4 : خبر همدان صفحه 5 : ایران و جهان صفحه 6 : ورزش صفحه 7 : پزشکی و سلامت صفحه 8 : فرهنگی

۱
اردیبهشت
۱۴۰۳

شماره
۵۵۹۴

امروز: ۱ (اردیبهشت) ۱۴۰۳ ◀ ◀ Saturday 2024 (Apr) 20

عناوین صفحه

کودکان در حالت طبیعی با داشتن نعمتی به نام مادر اگر چند اسباب بازی هم داشته باشند با زبان مگوی، خود را موفق و دارای سرمایه می‌دانند ولی اگر برای ساعات یا حداکثر شبانه‌روزی در جوار مادر نبوده و از مراحم وجودی او استفاده نکنند به سرعت به سوی سرمایه اصلی و مهم یعنی مادر روی برمی‌گردانند عده نه چندان کمی از ما هم با گذشت چند دهه از عمر همین‌گونه بوده و به قولی مشغول اسباب بازی‌های متعددی که البته از نیازهای ابتدایی زندگی چون مسکن، خودرو، جایگاه اجتماعی و امثالهم هستیم ولی سرمایه‌های غیرفیزیکی که معمولاً نامحسوس هستند را آن‌چنان به حساب نمی‌آوریم. سطح پایین این سرمایه‌ها سلامتی جسمانی است و می‌توانیم از عقل، روح، ایمان، معنویت، اختیار و اتصال به ذات لایزال باریتعالی به عنوان سرمایه‌های گرانقدر اما نسبتاً یا ظاهراً نامحسوس یاد کنیم.

آورده‌اند که فردی همراه دوست مؤمنش هر ساله در مراسم حج حاضر و با حضرت محمد مصطفی، پیامبر گرامی(ص) ملاقات می‌کردند در سالی حضرت چون یکی از آنان را مشاهده کرد احوال دیگری را پرسید، فرد جواب داد حال خوبی نداشت لذا به حج نیامد، رسول معظم اسلام(ص) دوباره سؤال را مطرح کرد و در ادامه فرمود: آیا ایمان او به سلامت است؟ او جواب داد: بلی از این جهت خوب است. پیامبر(ص) فرمودند: «منظورم از سؤال همین بود.»

واقعیت این است که اگر هر یک از ما به معنای درست آن رشد کنیم تعریف‌مان از سرمایه همان‌هایی می‌شود که اصالت داشته و ماندگار است و در همین راستا تعریف زرگی را به کسی نسبت می‌دهیم که صاحب سرمایه‌های بزرگی چون: صداقت، رعایت حقوق دیگران، تدبیر و دوراندیشی، دنیا و آخرت را با هم دیدن، زاد و توشه‌برداری برای حیات جاویدان، فرزند خوب، ایمان و معنویت و در جمع عاقل به معنای مجموعه‌ای آن است. کسی که بتواند از گرداب‌های رنگارنگ و زیورهای سراب‌گونه مراحل زندگی خود را به سلامت خارج سازد و به معنای صحیح آن روسفید باشد و حتی اگر دارای سرمایه فیزیکی و محسوس است از سرمایه‌های صوری خود برای تمهید سرمایه‌های ماندگار به بهترین وجهی بهره‌برداری کند.

همیشه، به خصوص امروزه که زرق و برق‌ها بیشتر و به اصطلاح فناوری به سطح بالایی رسیده تیزبینی و درک و تشخیص سرمایه‌های اصیل ظرافت‌های ویژه خود را طلب می‌کند و شخص موفق به معنای ارزشمند و مجموعه‌ای آن کسی است که سرمایه‌داری باشد که آن سرمایه بتواند او را از گردنه‌های حساس و سخت دنیا و آخرت به ساحل سعادتمندی و نجات برساند نه اینکه تنوع اسباب‌بازی‌های کودکانه او را از بزرگ شدن باز دارد. امید است ما از جمع تیزبین‌های سرمایه‌دار باشیم. إن‌شاءا...



ارسال ديدگاه

نام:
پست الکترونیکی:
کد امنیتی:
ديدگاه: