صفحه 3      شماره  3799      یکشنبه 2 مهر 1396


رئيس جمهور در مراسم آغاز سال تحصيلي 97-96:
کتاب‌هاي درسي ما دانش‌آموزان را براي ديروز تربيت مي‌کند
معلمان بايد به دانش‌آموزان استفاده درست از فضاي مجازي را بياموزند
هگمتانه، گروه ايران و جهان: رئيس جمهور در مراسم بازگشايي مدارس و آغاز سال تحصيلي 97-96 با تأکيد بر اينکه محيط مدارس ما بايد محيط اخلاق و ادب باشد، تأکيد کرد: بايد در محيط مدرسه افکار ديگران را تحمل و به فکر ديگران احترام بگذاريم.
حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني در اين مراسم که در هنرستان دخترانه شهيد مدرس در تهران برگزار شد، اين پرسش را به عنوان پرسش مهر امسال مطرح کرد که چگونه بايد در محيط مدرسه تحمل و احترام به افکار ديگران و اخلاق و ادب را تمرين کنيم؟
روحاني در ابتداي سخنان خود مراسم بازگشايي مدارس و آغاز سال تحصلي 97-96 و تقارن آن را با پيام ايثارگري امام حسين(ع) و ياران وفادارش گرامي داشت و شروع دوره جديد از فعاليت و تلاش در عرصه آموزش و پرورش را به دانش‌آموزان، معلمان و همه تلاشگران وزارتخانه کليدي آموزش و پرورش تبريک گفت.
رئيس جمهور با بيان اينکه نواختن زنگ آغاز سال تحصيلي، شروع حرکت به سوي پله‌اي جديد است، اضافه کرد: اگر 12 سال تحصيلي را 12 پله براي پيشرفت در نظر بگيريم، به معناي آن است که پس از پيمودن پله دوازدهم به سطحي از توانمندي و برخورداري از دانش برسيم که براي ورود به عرصه فعاليت، کار و تلاش در اجتماع آماده باشيم. روحاني اضافه کرد: ممکن است مسير و ايام تحصيل براي برخي از دانش‌آموزان ما با سختي‌هايي همراه باشد، اما قطعاً وقتي پس از پايان دوران تحصيل به اين ايام نگاه کنيد، خواهد ديد که جزء بهترين روزهاي زندگي شما بوده است. رئيس جمهور اظهار کرد: براي اينکه در آينده احساس بهتري نسبت به دوران تحصيل خود داشته باشيم و احساس کنيم که با پايان تحصيلات شرايط مناسب‌تري براي حضور مؤثر و سازنده در جامعه داريم، لازم است مقدماتي در دوران تحصيل و مدرسه فراهم شود که اين مقدمات از فضا و محيط تحصيلي تا رفتار مسؤولان مدارس و همکلاسي‌ها و نوع رفتار والدين و دانش‌آموزان را شامل مي‌شود و در سال‌هاي اخير، چگونگي مواجهه ما با فضاي مجازي نيز به اين مؤلفه‌ها افزوده شده است.
روحاني تصريح کرد: رابطه معلم با دانش‌آموزان و دانش‌آموزان با يکديگر در چگونگي تربيت آنان در دوران تحصيل بسيار مؤثر است. اگر محيط مدرسه محيط امني نباشد و دانش‌آموز از رفتار همکلاسي‌هاي خود آزار ببيند، اگر دانش و استعداد بيشتر دانش‌آموزي مايه فخر او به دانش‌آموزان ديگر شود، اگر شکل و قيافه يا لحن و لهجه و نوع راه رفتن و رفتار دانش‌آموزي مايه تمسخر او شود، نتيجه آن مي‌شود که اين دانش‌آموز تحت فشار روحي قرار گيرد و کلاس درس براي او امن نباشد و در چنين شرايطي رفتار نامناسب معلم و احياناً محيط عمومي جامعه و خانواده نيز اين ناامني را براي دانش‌آموز مضاعف مي‌کند و در اين شرايط درس خواندن براي دانش‌آموز بسيار سخت و رنج‌آور خواهد بود. رئيس جمهور با اشاره به اينکه امروز نوجوانان و جوانان دانش‌آموز و دانشجوي ما موفقيت‌هاي زيادي در عرصه‌هاي مختلف علمي در جهان کسب کرده‌اند، خاطرنشان کرد: با اين وجود وقتي به آنچه در صد سال اخير، نگاه مي‌کنيم مي‌بينيم که نقايصي در عملکرد ما وجود دارد و نتوانسته‌ايم از منابع و سرمايه‌هايمان به بهترين نحو استفاده کنيم. روحاني ادامه داد: امروز اگر دانش‌آموز داراي 12 سال تحصيل ما را و با يک دانش‌آموز کشور پيشرفته که او هم 12 سال تحصيل کرده،کنار هم قرار دهيم، مي‌بينيم که داشته‌هاي او بيشتر از دانش‌آموز ماست؛ چرا که در مدارس ما بيشتر بر حفظيات تکيه شده است تا پرورش خلاقيت‌ها و کسب مهارت‌ها.